Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag måste hålla med om att profilsidan ser förjäklig ut. Det jag stör mig mest på är att sidan inte är helt anpassad efter de inställningar man kan göra. Jag har valt att visa nio tumnaglar, men det medför att det blir fem bilder i ena spalten och fyra i den andra. Det bästa vore om man ordnade bilderna i tre spalter eller ändrade alternativet till tio utvalda bilder.
 

jannas

Aktiv medlem
För feta banners

Hej, en åsikt från mig:

Jag tycker det är irriterande med två så feta banners i topp. Altså både en fet reklambanner och fotosidans feta toppbanner.
De två tar tillsammans upp ca 1/3 av min bildskärm, vilket gör att man måste scrolla ner för varje bild man vill se på. Detta tycker jag är tröttsamt när jag t.ex vill bläddra igenom en bildpool. Oftast orkar man inte hålla på att scrolla, och missar därför många bilder.
Stannar helt enkelt bara upp för att se på de bilder som ser intressanta ut i överkant.
 

lumor_

Aktiv medlem
Hej, en åsikt från mig:

Jag tycker det är irriterande med två så feta banners i topp. Altså både en fet reklambanner och fotosidans feta toppbanner.
De två tar tillsammans upp ca 1/3 av min bildskärm, vilket gör att man måste scrolla ner för varje bild man vill se på. Detta tycker jag är tröttsamt när jag t.ex vill bläddra igenom en bildpool. Oftast orkar man inte hålla på att scrolla, och missar därför många bilder.
Stannar helt enkelt bara upp för att se på de bilder som ser intressanta ut i överkant.
Reklamen kunde vara störande i den gamla designen också. Minns särskilt en riktigt ful och gräll reklamkampanj från Japanfoto, den gav riktigt dåliga vibbar. Nåväl, sidor med för störande reklam förstör för alla andra som vill ha chansen att finansiera sina sajter med reklam eftersom allt fler väljer att använda sig av denna förnämliga plugin:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865/
Med den aktiverad blir många sidor, FS inkluderad, betydligt mer angenäma att surfa på.
 

jannas

Aktiv medlem
Reklamen kunde vara störande i den gamla designen också. Minns särskilt en riktigt ful och gräll reklamkampanj från Japanfoto, den gav riktigt dåliga vibbar. Nåväl, sidor med för störande reklam förstör för alla andra som vill ha chansen att finansiera sina sajter med reklam eftersom allt fler väljer att använda sig av denna förnämliga plugin:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865/
Med den aktiverad blir många sidor, FS inkluderad, betydligt mer angenäma att surfa på.
Det är altså inte reklamen i sig som jag finner störande, utan det att de tar plats för bilderna. Men kanske den där pluginen kan vara värd att prova. Tack för tipset.
 

nonno

Aktiv medlem
Du får gärna maila mig en skiss på vad du skulle tycka vara trevligt. Det behöver bara vara en grov skiss. Tänk i block som kan flyttas runt, tex "albumblock", "senaste bildblocket", "infoblocket (namn, info mm)" etc.
Ursäkta David för att det dröjt så länge med svar från mig. Jag har rätt enkla behov och förväntningar på profilsidan. Jag tyckte att det var bra så som ni hade den utformad tidigare med bilderna som jag själv kan välja överst och album som placeras horisontellt under. Bilderna som jag själv valt skulle kunna få vara upp till 9 stycken och placeras 3 st på varje rad - gärna visas i lite större format än hur det är nu. Storleken på tumnagel för album kunde ha samma storlek som nu.
Det skulle ge en tydlighet som tyvärr saknas nu.
/Nonno
 

lumor_

Aktiv medlem
Drömde i natt att man äntligen givit upp den ny designen och återgått till den vanliga. Alla var glada :)

Har ni kommit lite längre nu med att användarna ska kunna styra utseendet själv?
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
TLDR

Det kan vara att någon redan fört fram följande kritik men jag gör det ändå;

För det första tycker jag det tar för mycket plats med dels en reklambanner och dels Fotosidans egen banner, bäst vore om de samsades på en rad - En del är Fotosidans, den del som inte används av er/oss kan utgöra reklamplats. Men framför allt upptas mer än 50% av Fotosidan-sidhuvudet av blogginlägg - Något jag inte har ett enda dyft intresse av och som till största delen tillgodoser folks behov av att onanera sitt ego snarare än att komma med matnyttiga tips varför jag tycker det borde strykas helt. För de som vill följa bloggar finns utmärkta möjligheter att själv klicka sig fram till dem alternativt lägga in en genväg till sina favoriter, i sidhuvudet har det inte att göra!

M.v.h.
/Magnus
 

Makten

Aktiv medlem
För de som vill följa bloggar finns utmärkta möjligheter att själv klicka sig fram till dem alternativt lägga in en genväg till sina favoriter, i sidhuvudet har det inte att göra!
För de som vill titta på bilder finns utmärkta möjligheter att själv klicka sig fram till dem alternativt lägga in en genväg till sina favoriter, i sidhuvudet har det inte att göra!

Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
För de som vill titta på bilder finns utmärkta möjligheter att själv klicka sig fram till dem alternativt lägga in en genväg till sina favoriter, i sidhuvudet har det inte att göra!

Hoppas du förstår vad jag menar.
Jodå, visst förstår jag vad du menar men jag är ändock av åsikten att jag surfar på FOTO-sidan och då är jag i huvudsak intresserad av foto, inte bloggar, om än med aldrig så mycket text om foto och fotografering.

Helt klart en punkt där meningarna går isär men min åsikt står jag fast vid.
 

Makten

Aktiv medlem
Jodå, visst förstår jag vad du menar men jag är ändock av åsikten att jag surfar på FOTO-sidan och då är jag i huvudsak intresserad av foto, inte bloggar, om än med aldrig så mycket text om foto och fotografering.

Helt klart en punkt där meningarna går isär men min åsikt står jag fast vid.
Jaja, men du måste ju fatta att alla inte håller med dig. Att bara visa bilder är ju faktiskt också något som "till största delen tillgodoser folks behov av att onanera sitt ego", eller hur? Jag menar, hur "nyttigt" är det med Galleri FS-bilder där till höger?

Du kanske har en lite snäv syn på det här med bloggande? Det finns mängder av bra och läsvärda bloggar på FS, där man i många fall kan lära sig en hel del och därtill kika på fina bilder. Det är bara ett lite extra fritt sätt att uttrycka sig som fotograf, eftersom man kan blanda text och bild.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Underlay?

Efter den senaste grafiska designen av hemsidan så har jag märkt att lagerhanteringen ibland blir lite konstig. Bifogad bild visar t.ex. hur mina genvägar hamnar under bilderna för senaste nyheter mm.

Använder Windows7 64 bit och IE9.0
 

Bilagor

l1nd3c0n

Aktiv medlem
CSS Proffsfoto?

Här är ännu ett exempel som skärmdump, denna gång gäller det hur det ser ut på Proffsfotos startsida. Själva container som skall bläddra nyheter är istället utfälld och får scrollas till höger.
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ibland vill IE9 köra i kompabilitets mode och om det körs så agerar IE9 som IE7 och då blir en hel del knas.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jo, det är när saker fälls ut över den ja. Då hamnar de istället bakom annonsen, vilket ibland känns en smula frustrerande.
 
ANNONS