Efter att ha promenerat ngn timme kom vi till Östermalmshallen. Jag stod precis bredvid trådskaparen när en ung kvinna kom fram och sa att hon hade ångrat sig och bad personen att radera bilden. Jag blev mycket förvånad när fotografen tvärt bemötte detta med; Nej! Jag såg att kvinnan också blev förvånad av det kategoriska bemötandet. Hon bad ytterligare en gång om att fotografen skulle ta bort bilden för hon ville verkligen inte vara med på bilden. Detta bemöttes än en gång med ett tvärt nekande. Först därefter sa kvinnan att hon då tänkte kontakta sin pappa. Kvinnan gick därifrån. På vägen ut såg jag att trådskaparen noterade att flickan stod vid en person som uppenbarligen var pappan. På vägen ut bytte trådskaparen ut sitt minneskort.
Väl ut på gatan hann familjen upp trådskaparen ungefär samtidigt som jag själv kom i fatt. En kvinna, den fotgraferades mor, vände sig till fotografen och sa att hennes dotter hade bett att bilden skulle raderas och att hon var orolig för var bilden skulle hamna. Hon bad också att bilden skulle raderas eftersom det var jobbigt för dottern. Trådskaparen frågade vem han talade med, varpå kvinnan blev lite irriterad och sa att hon var kvinnans mamma. Trådskaparen uppgav sitt namn. Kvinnan frågade igen om bilden, vilket trådskaparen bemötte med att räcka ut handen och fråga efter kvinnans namn. Kvinnan avböjde att ta fotografen i hand utan klargjorde att hon hellre ville hellre ha besked om bilden. Först nu stämde mannen in i frågandet om bilden. Som svar visade trådskaparen upp kameran och att det inte fanns ngn bild. Kvinnan frågade om bilden var raderad, vilket besvarades med; som du ser har jag ingen bild här. Kvinnan konfirmerade det hela med att säga så då kan vi lita på att bilden inte kommer att publiceras. Fotografen svarade ånyo, jag har inte bilden och höll fram kameran. Med detta lät sig paret nöja.
Enda anledningen till att jag nu skriver detta är för att jag tycker att trådskaparen inte på ett korrekt och sanningsenligt sätt återger vad som egentligen hände. Jag gör mig inga illusioner om att trådskaparen tar några intryck av vad min uppfattning i sak är eller att han ska omvärdera sin uppfattning om att det finns en annan rätt än den som lagstiftaren har givit oss som tycker det är kul att fotografera. Det känns emellertid onödigt att så många människor engagerar sig och diskuterar den här saken utan att känna till de faktiska omständigheterna.