Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokus etc. Ett digitalt fenomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Är problemen med felkalibrerad AF endast kopplade till digitala kameror. Tycker mig endast ha läst om detta i samband med D-SLR.

Saken är den att jag kör med en analog Eos 30:a och jag tycker mig uppleva att den felfokuserar en aning. Har dock inte kollat detta ordentligt ännu med några noggrannare tester. Kan det sitta i optiken annars?

Det är samma problem på analoga kameror som på digitala tyvärr. Oftast märker man det inte då man kanske bara kör ut sina bilder som 10x15, därför tror jag att det är så sällan man hör talas om problemet.

mange78 skrev:
Saken är den att jag kör med en analog Eos 30:a och jag tycker mig uppleva att den felfokuserar en aning. Har dock inte kollat detta ordentligt ännu med några noggrannare tester. Kan det sitta i optiken annars?
Det postades en intressant länk i en annan tråd på Fotosidan för några dagar sedan:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/241524

Visserligen har länken lite DSLR-inriktning, men jag förmodar att en hel del av det som står där även gäller för analoga kameror.

/Thomas

Synnerligen avancerat system det här med af.

Men, hur åtgärdas det här med felkalibrerad af på en manuell kamera? Går det överhuvudtaget?

Kan detta gå på den 2-åriga garantin? Kameran är i dagsläget 1 år och 1 månad gammal... Nån aning om vad det kan kosta annars?

mange78 skrev:
Kan detta gå på den 2-åriga garantin? Kameran är i dagsläget 1 år och 1 månad gammal... Nån aning om vad det kan kosta annars?
Det tror jag säkert. Det är inget som ändras med tiden och är ett så kallat tillverkningsfel.

ANNONS
Götaplatsens Foto