Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbarhet blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

backman

Medlem
Hej, har precis inhandlat en eos 400d och nu har jag en fundering på den inbyggda blixten. En allmän fråga från en amatör! Vilken livslängd har en inbyggd blixt? Har aldrig hört nån som bytt den inbyggda blixten.

Blixtar pajar teoretiskt inte för det finns ingen glödtråd som kan brinna av. Det går dessutom att överlasta ett blixtrör förvånansvärt mycket! He, he... :O)

Tack för svar, anledningen att jag frågar är för att när man belastar den mycket så finns det ett inbyggt skydd i min kamera som gör att du inte kan fota under en kort tid då blixten "vilar". Men då är det väl bara att plåga den bäst man kan! :)

backman skrev:
Tack för svar, anledningen att jag frågar är för att när man belastar den mycket så finns det ett inbyggt skydd i min kamera som gör att du inte kan fota under en kort tid då blixten "vilar". Men då är det väl bara att plåga den bäst man kan! :)

Blixten "vilar" inte utan den laddas upp. Blixten håller ganska garanterat längre än kameran, så du behöver inte tänka på att inte använda den för att spara den.

Det som lägger av först är förmodligen slutaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto