Annons

Hemmabyggd storformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, efter min pappas bortgång efterlämnade han bl.a. en egenbyggd storformatare för 13x18 bladfilm.
Jag har själv inte plats för den och är nyfiken på hur marknaden för en sådan kamera skulle kunna vara. Han var klar med kameran för ca 30 år sedan och han har fotograferat med den. Tror det sitter en Nikon lins på för storformatare. Den är gedigen och bra byggd.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är inte ett helt vanligt format, 4X5 och 8X10 är lättast att hitta film till. Vad gäller storformat är klappkameror, alltså de som kan vikas ihop, oftast värda mer och mer eftersökta.
Värdet är ju tveksamt, men optiken kan kanske bringa in en peng eller två. Vilken Nikon är det?
 

thommym

Aktiv medlem
Du får nog ta ett par bilder från olika håll på den och ett par på objektivet och posta dem här för att få ett vettigt svar.
 
Tack för svar :)
Bor inte i samma stad som dödsboet, där kameran nu finns. Så fixar bilder och mer info från era frågor under påsken.
Har oexponerad gammal bladfilm i frysen som jag hittade i pappas frys.

Har samma tanke, att objektivet är mer värt än själva bygget.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Hoppas du hittar ett hem till kameran. I värsta fall kan du kanske lägga ut den på ett internationellt forum. Då får du säkert napp. Låt den inte hamna i en container bara!
 
Om kameran fungerar så vore det lite synd att sälja objektivet separat, tycker jag. Det finns nog tillräckligt många storformatsentusiaster för att det ska gå att sälja kameran.
Kameran är ju unik.
Den är tyvärr inte använd sedan länge, så det är svårt att garantera hur bra den fungerar i dagsläget. Ska kolla närmare på skick imorgon och ta bild(er) på den
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ja! Vad kul! Vi vill se den. Hade det varit för ett antal decinner sedan hade jag varit intresserad av att köpa den. Var besatt av storformat när jag var ung, men det gick aldrig så långt att jag skaffade en kamera. Med åren sänker man ribban. 😉
 

Cambo

Aktiv medlem
Svårt att värdera en sån här klenod som dessutom verkar vara i mycket fint skick. Ett vackert minne efter din far är min personliga tanke.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Fan vad fin! 🤤

Vet du om din far konstruerade den själv eller om det är en sån där byggsats man kunde köpa förr? Kanske man kan än, när jag tänker efter.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Bara objektivet bör vara värt några tusenlappar.
Själva kameran ser jättefin ut och om filmhållare med standardmått passar så finns det nog en marknad för den.
 
Fan vad fin! 🤤

Vet du om din far konstruerade den själv eller om det är en sån där byggsats man kunde köpa förr? Kanske man kan än, när jag tänker efter.
Faktiskt när du säger, har för mig jag har sett en ritning någonstans. Återkommer när jag vet mer eller har hittat ritningen. Har en hel del papper mm att gå igenom.
 
ANNONS