Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med lagring

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte orolig för att mina backuper ligger i USA hos ett amerikanskt företag. Min lösning är att jag har mina filer på min dator, och på en egen NAS. Båda två backupas upp till iDrive, en lösning som fungerat problemfritt i flera år.

Om nu iDrive skulle stängas för oss i Europa så får jag väl leta upp en annan backupleverantör i Europa. Och om amerikanska myndigheter skulle titta på mina foton så bryr jag mig inte, det är ju knappt någon annan som tittar på dem 😂.

Jag är inte orolig för att mina backuper ligger i USA hos ett amerikanskt företag. Min lösning är att jag har mina filer på min dator, och på en egen NAS. Båda två backupas upp till iDrive, en lösning som fungerat problemfritt i flera år.

Om nu iDrive skulle stängas för oss i Europa så får jag väl leta upp en annan backupleverantör i Europa. Och om amerikanska myndigheter skulle titta på mina foton så bryr jag mig inte, det är ju knappt någon annan som tittar på dem 😂.
Jag har exakt samma lösning, och har haft det i många år nu, fungerar mycket bra.
Resonerar precis som du gör, bara kul om amerikanarna får ta del av mina kvalitetsbilder :)

Eller så kan man göra som en fotograf jag gick till för porträtt och beställde 10 A4 utskrifter. Bad också om digitala kopior vilket vägrades, 2 år senare ringde jag och ville beställa 10 till, vilket inte heller gick eftersom filerna raderats

Det där var något av det värsta exempel på en yrkesfotografs motbjudande och korkade possessiva dumsnålhet jag hört.

Om man nu vill hålla sig med det upplägget att inte lämna ifrån sig negativen så får man väl åtminstone se till då att man inte förstör dem av just dessa skäl.

Det vore ju intressant att höra vad denna fotograf kom med för ursäkter.

Jag vet precis vad min gamle jobbarkompis "Myggan" från min ungdomstid när jag jobbade på verkstad och byggde tryckpressar skulle ha sagt:

Ere underligt att man super?

Det där var något av det värsta exempel på en yrkesfotografs motbjudande och korkade possessiva dumsnålhet jag hört.

Om man nu vill hålla sig med det upplägget att inte lämna ifrån sig negativen så får man väl åtminstone se till då att man inte förstör dem av just dessa skäl.

Jag vet precis vad min gamle jobbarkompis "Myggan" från min ungdomstid när jag jobbade på verkstad och byggde tryckpressar skulle ha sagt:

Å andra sidan kanske fotografen levde gott med den affärsmodell denne hade.

Argumentet var att jag skulle komma tillbaka för fotografering. Men då släpade jag med det som behövdes till Sverige och fixade det själv istället och muttrade något grovt generaliserat och olämpligt om svenska fotografer.
Dom RAW-filerna finns kvar än idag.

Är inte helt säker man satt för några år sedan någon diskussion om detta. Så har itne allt i huvudet så ta detta med en nypa salt.

ANNONS
Götaplatsens Foto