Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Penna

Avslutat medlemskap
Hej
Jag skulle vilja ha hjälp och råd inför ett kameraköp.
Jag köpte för ett år sedan en Minolta A2. Tyvärr så tyckte jag att den tog dåliga kort. Det fanns inget riktigt sting i bilderna och autofokusen fungerade halvdant. Det värsta tyckte jag dock var dess urfrätta högdagrar. Nu har jag sålt kameran och vill köpa något annat.
Jag är dock inte intresserad av en systemkamera där jag ska ha en massa objektiv, utan tänker mig en kompaktkamera.
Jag har funderat på Canon S2I och har läst en hel del tester. Blev dock förskräckt när jag i detta forum läste om att man skulle passa sig just för urfrätta högdagrar med denna kamera.
Är det några som kan ge ett vettigt råd om denna kamera eller någon annan likvärdig?

Det är inte lätt att fotografera. Med Minolta A2 så kan en erfaren fotograf uppnå enastående resultat. Kontrastomånget på de digitala kamerorna skiljer, dock inte sådär förtvivlat mycket så detta med utbrända högdagrar är något man får kämpa med.

AF på A2 är bra för sin klass. Finns säkert bättre i klassen men samma där, förvänta dig inga underverk. En DSLR är mycket bättre i AF men i stället så får man vid stora bländaröppningar så pass kort skärpedjup så att risken för felfokus ökar.

Det jag vill säga med detta är att du inte ska ha allt för stor tilltro till att utrustningen ska lösa dina problem. Träning samt kunskap om hur efterbehandling bör ske ger ofta mycket större bildkvalitetsskillnader än byte till en bättre utrustning.

Finns de här på FS som tagit oerhört fina bilder med A1, A2 & dess föregångare, Dimage 7 & 7i.

Oberoende av om du nu köper en kompakt eller annat så är det träning som gäller för att få till det.

//Larsa

Vill ej acceptera....

.....Jag vill inte acceptera en sådan bild som den jag bifogar, och denna är ju bara en av många.
Det märkliga var att när kameran var precis ny så exponerade den konsekvent dåligt, men blev med tiden bättre utan jag gjorde några inställningar. Riktigt bra blev den dock inte någon gång tycker jag, även om den sedemera tog en del hyfsade bilder.

Bilagor

• bil.jpg
    bil.jpg
    17.9 KB · Visningar: 186
Den bilden är ju helt enkelt överexponerad. kör du på auto så kanske du borde köra manuellt istället? Det är inte kamran som gör bilden=)

Något är helt tokigt där, som sagt extremt överexponerat.

Även i helautoläge så ska det bli klart bättre så om inte du haft något felinställt, typ exponeringskompensation kanske, så är kameran förmodligen defekt om det händer ofta. Jag kan nämligen inte se någon anledning till att ljusmätningen skulle bli lurad vid detta tillfälle.

//Larsa

Enda anledningen till det skulle vara om man använt spotmätning isf. Bilen ligger ganska nära "medelgrå".

ANNONS
Götaplatsens Foto