Annons

Hur började du fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
...
Jag har hållit kvar vid Nikon, på 1980-talet bytte jag upp mig till nyare kamera och blev utskälld av min dåvarande fru. Nu bestämmer jag själv vad jag ska handla in :)
Så, har du uppgraderat till en bättre fru? Eller helt övergivit sådana tillbehör?

-Ibland är det bra att ha en kritiker på nära håll, ibland inte.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Så, har du uppgraderat till en bättre fru? Eller helt övergivit sådana tillbehör?

-Ibland är det bra att ha en kritiker på nära håll, ibland inte.
Jag är singel sedan många år och har ingen som lägger några synpunkter på vad jag handlar in. Däremot har jag många vänner som jag tar bilder på och de är älskvärt berömmande allihopa :))
 

beetle

Aktiv medlem
Började med en Instamatic 110 (126-film )på 60-talet, gav kanske inte någon mersmak. I början på 70-talet väcktes intresset för foto på allvar när jag var 12-13 år och en Practica Nova 1B införskaffades. Foto som fritt valt arbete valdes i skolan på högstadiet och där användes en Canon Dial flitigt. Sen följde en Topcon IC1, jobbade på Tellus Ljud och Foto i Sthlm (lånade en Nikon F2 /Canon F1= superba kameror) och krängde bl a en massa svarta direktimporterade Canon A1 som inte generalagenten gillade. Olympus OM-1, 2, Nikon FM följde och sedan en lång svacka med vissa avbrott som t ex Canon EOS 650 m fl. Sedan är r vi inne på det 21:a århundradet, samlandet vidtog och kanske är det numera prio 1 för mig för någon bra fotograf blir jag aldrig.....
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Vad hände med Tellus?
Var en av dom stora på 80 talet.
Var in där några gånger och köpte 24/2,8 och 85/2 (Pentax K).
Ingen beställning bara att gå in och där fanns det mesta.
 

beetle

Aktiv medlem
Vad hände med Tellus?
Var en av dom stora på 80 talet.
Var in där några gånger och köpte 24/2,8 och 85/2 (Pentax K).
Ingen beställning bara att gå in och där fanns det mesta.
Hej Bo!
Kul att höra av någon som kommer ihåg Tellus Ljud och Foto på Drottninggatan :)
Vet inte heller vad som hände med Tellus Ljud och Foto. Kanske någon annan som vet? Flyttade från hufvudstaden 1978. Vi var bland dom första som direktimporterade och var jämnt i luven med bl a Axel W Bergström, vi hade vår egen serviceverkstad och stod själva för garantin. Kommer ihåg speciellt Canon AE-1 i svart som vi var först med och sålde multum av! Innan Tellus jobbade jag på Broddmans, hur många kommer ihåg dom??
hälsn
Kjell
 
Senast ändrad:

frennström

Aktiv medlem
Snabbt in i Fotoklubb blev min "strategi".

Hej! Är intresserad hur ni andra här på fotosidan kom fram till erat fotointresse, när började ni fota, vad var det som fick er att börja fota? Skriv din egna historia. :) Här har ni min historia.


Först o främst - mycket trevlig idé det här, Filip!

Alltså:
Grannens grabb - som var ett par år äldre - hade fått en fin kamera o tagit några (i mitt tycke) fantastiska vinterbilder på den igenfrusna Ringsjön med svanar i rosa kvällssol, så jag önskade mig en kamera i födelsedagspresent (14år?). Fick en Agfa kompakt (glömt vilken sort), men insåg faktiskt direkt att denna inte skulle räcka till att upprepa (slå!) Anders svanbilder så jag la själv till för mina pengar från sommarjobbet (fyller år i september så de var ännu inte slut) o köpte mig en Canon Fx med 50/1.8 (ville ha en Ft med strålgångsmätning, men ...).
Några likasinnade på skolan bildade snabbt en klubb o vi utrustade ett mörkrum tillsammans.
Det fungerade ungefär som på FS, med mild bildkritik (här var vi ju alla nybörjare) och en mentalitet av "vi-gör-det-tillsammans", vilket såklart höjde inlärningstakten i både mörkrumsarbetet o bildtänkandet. Minst en heldag per termin där vi åkte ut på "fotosafari" i Skåne o allt var väldigt kul - UTOM den gången när jag tappade min Canon F1 i Skäralid (många kamerabyten efter min Fx).

Inga brudar, bara killar - vår motsvarighet till att hänga i stallet, kanske?

Jag har varit "lojal" mot Canon nästan hela tiden - ett kort vänsterprassel med en Leica M4, bara. Såklart blev det en hel del tekniksnack bland oss tonårskillar o - föga förvånande - utkristalliserades två läger; Canon vs Nikon (ingen av oss hade råd med en Leica - min egen kom långt senare).

Tyvärr sjönk själva bildtänket långsamt tillbaka när familj o annat "trängde sig på" o det blev till slut enbart till en sorts dokumentation av livet som passerade.

Sen kom digitaliseringen, som jag inte tyckte höll måttet i början o därför väntade alldeles för länge med att sätta mig in i.

Nu har jag sedan ett par år insett de enorma fördelarna både bildmässigt (bara en sån sak att man får se sina resultat direkt o inte behöver vänta på att ens Kodachrome ska komma tillbaka från labbet) o ekonomiskt (att kunna ta hur många bilder du vill utan att bli nervös för kostnaden), men har ännu inte hittat tillbaka från "dokumentationsplåtandet" - det bildmässiga tänket ligger fortfarande i träda.

Som grädde på moset i den digitala världen - mörkrummet (läs LR) är ju ännu kuligare än det analoga (luktar dessutom inte så illa!).

Är ganska färsk här på FS men har valt att vara aktiv med att kommentera andras bilder för jag kommer ihåg från vår Klubb att det var på detta sätt man utvecklades (dessutom är själva känslan av att någon tar sig tid med ens bilder en väldigt bra känsla).
Kan väl tycka att man får för få kommentarer - det beror ju säkert på att bilderna fortfarande är av "dokumentaionskaraktär" o inte så fotomässiga - men man har kanske lite sig själv att skylla när man inte lägger upp dem i Bildkritik?
Bättre att börja med Bildkritik/Mjukstart än inte alls om man tvivlar på kvalitén, antar jag?

Så var det med det,

//j
 

Sideways

Medlem
Hej! Är intresserad hur ni andra här på fotosidan kom fram till erat fotointresse, när började ni fota, vad var det som fick er att börja fota? Skriv din egna historia. :) Här har ni min historia.


Först o främst - mycket trevlig idé det här, Filip!

Alltså:
Grannens grabb - som var ett par år äldre - hade fått en fin kamera o tagit några (i mitt tycke) fantastiska vinterbilder på den igenfrusna Ringsjön med svanar i rosa kvällssol, så jag önskade mig en kamera i födelsedagspresent (14år?). Fick en Agfa kompakt (glömt vilken sort), men insåg faktiskt direkt att denna inte skulle räcka till att upprepa (slå!) Anders svanbilder så jag la själv till för mina pengar från sommarjobbet (fyller år i september så de var ännu inte slut) o köpte mig en Canon Fx med 50/1.8 (ville ha en Ft med strålgångsmätning, men ...).
Några likasinnade på skolan bildade snabbt en klubb o vi utrustade ett mörkrum tillsammans.
Det fungerade ungefär som på FS, med mild bildkritik (här var vi ju alla nybörjare) och en mentalitet av "vi-gör-det-tillsammans", vilket såklart höjde inlärningstakten i både mörkrumsarbetet o bildtänkandet. Minst en heldag per termin där vi åkte ut på "fotosafari" i Skåne o allt var väldigt kul - UTOM den gången när jag tappade min Canon F1 i Skäralid (många kamerabyten efter min Fx).

Inga brudar, bara killar - vår motsvarighet till att hänga i stallet, kanske?

Jag har varit "lojal" mot Canon nästan hela tiden - ett kort vänsterprassel med en Leica M4, bara. Såklart blev det en hel del tekniksnack bland oss tonårskillar o - föga förvånande - utkristalliserades två läger; Canon vs Nikon (ingen av oss hade råd med en Leica - min egen kom långt senare).

Tyvärr sjönk själva bildtänket långsamt tillbaka när familj o annat "trängde sig på" o det blev till slut enbart till en sorts dokumentation av livet som passerade.

Sen kom digitaliseringen, som jag inte tyckte höll måttet i början o därför väntade alldeles för länge med att sätta mig in i.

Nu har jag sedan ett par år insett de enorma fördelarna både bildmässigt (bara en sån sak att man får se sina resultat direkt o inte behöver vänta på att ens Kodachrome ska komma tillbaka från labbet) o ekonomiskt (att kunna ta hur många bilder du vill utan att bli nervös för kostnaden), men har ännu inte hittat tillbaka från "dokumentationsplåtandet" - det bildmässiga tänket ligger fortfarande i träda.

Som grädde på moset i den digitala världen - mörkrummet (läs LR) är ju ännu kuligare än det analoga (luktar dessutom inte så illa!).

Är ganska färsk här på FS men har valt att vara aktiv med att kommentera andras bilder för jag kommer ihåg från vår Klubb att det var på detta sätt man utvecklades (dessutom är själva känslan av att någon tar sig tid med ens bilder en väldigt bra känsla).
Kan väl tycka att man får för få kommentarer - det beror ju säkert på att bilderna fortfarande är av "dokumentaionskaraktär" o inte så fotomässiga - men man har kanske lite sig själv att skylla när man inte lägger upp dem i Bildkritik?
Bättre att börja med Bildkritik/Mjukstart än inte alls om man tvivlar på kvalitén, antar jag?

Så var det med det,

//j
Jag måste bara säga att det var riktigt roligt att läsa din " Foto historia ", väldigt intressant. :)!
Tycker också min ide vart lite klok! Det är ju riktigt kul att få veta hur andras intresse kom till liv, vilka kameror man ägt och så vidare. Foto är något som intresserar mig väldigt mycket, läser dagligen bloggar/forum(FS). Så varför inte också lära sig om andras foto intresse, istället bara för om kameran? ( Visst i fotografi så handlar det mesta om kameran, individen i sig också. Men du förstår poängen) Det är ju också en del i det hela! :)
 

frennström

Aktiv medlem
Åsså en HELT annan sak

Jag måste bara säga att det var riktigt roligt att läsa din " Foto historia ", väldigt intressant. :)!

Ja, detta kan bli skoj.
Kommer en hel del riktigt roliga kommentarer - som han som (nästan) "uppgraderade" sin fru för att hans kamerabyte inte blev så uppskattat.
Undrar hur en sådan bytesannons skulle se ut på Blocket?

//j

Men en fråga utanför ämnet: Om jag vill ställa t ex en teknikfråga i ett ämne som det inte finns någon bra existerande rubrik för - hur startar jag en ny "tråd"?
Var går jag in?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Forum, leta upp lämpligt område sen finns det en svart klickbar yta starta ny diskussion.
Men först, gör en sökning så kanske du hittar infon ändå.
 

Sideways

Medlem
Jag måste bara säga att det var riktigt roligt att läsa din " Foto historia ", väldigt intressant. :)!

Ja, detta kan bli skoj.
Kommer en hel del riktigt roliga kommentarer - som han som (nästan) "uppgraderade" sin fru för att hans kamerabyte inte blev så uppskattat.
Undrar hur en sådan bytesannons skulle se ut på Blocket?

//j

Men en fråga utanför ämnet: Om jag vill ställa t ex en teknikfråga i ett ämne som det inte finns någon bra existerande rubrik för - hur startar jag en ny "tråd"?
Var går jag in?
Haha ja man får ju hoppas att någon mer har nått roligt att dela med sig!

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Vet inte själv hur man gör, nykomling här på FS!

Filip
 
ANNONS