Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur får man reda på hur mycket det är i zoom?
- Trådstartare pamizz
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
150/40=3,75 gångers zoom vilket inte säger nånting egentligen. Ett 12-60 har 5 ggr zoom, men du "kommer betydligt närmare" med en 40-150
pamizz
Avslutat medlemskap
okej, kan man inte få reda på det mer så, att den har en maxzoom på ex 6x.
För jag fotograferar mycket fåglar och kommer inte riktigt så nära som jag vill med det objektivet så jag har planer på att köpa ett som kan zooma längre, men så på vissa kameror står där 10x optiskt zoom. Kan man inte få reda på vad det motsvarar i mm?
För jag fotograferar mycket fåglar och kommer inte riktigt så nära som jag vill med det objektivet så jag har planer på att köpa ett som kan zooma längre, men så på vissa kameror står där 10x optiskt zoom. Kan man inte få reda på vad det motsvarar i mm?
matshonkamaa
Aktiv medlem
Hur "nära" du kommer har ingenting med zoomen att göra.
Stoffe69
Aktiv medlem
pamizz skrev:
Jag bara undrar hur man får reda på hur mycket "mm" är i zoom, ex 40-150 mm, hur långt eller hur många gånger den kan zooma?
Hoppas ni förstod min fråga.
Jag utgår från att du kommer från "kompaktvärlden" där man pratar "x zoom". När det gäller systemkameror är det helt enkelt så att ju "fler "mm desto "närmare" kommer du.
Ett 300 mm objektiv kommer att förstora betydligt mer än ett 55 mm objektiv t ex
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Det normala på kompaktkameror är att man anger ett zoom faktor och bränviddsekvivalent.
ex 10x zoom 36-360mm.
mm brukar stå innom en parentes och med väldigt liten text.
ex 10x zoom 36-360mm.
mm brukar stå innom en parentes och med väldigt liten text.
ekemannen
Aktiv medlem
För att utveckla det Daniel skrev : Gånger zoom antar jag du fått från kompakterna och de börgar oftast på 34 - 38 mm vilket ger vid 12 ggr zoom 34 - 408 mm. Du är (i mitt exempel) ute efter ett 400 mm objektiv, eller ?
Har du Canon kan jag rekomendera 400/5.6 som kostar nytt ca. 10 000 kr.
/ Erik
Har du Canon kan jag rekomendera 400/5.6 som kostar nytt ca. 10 000 kr.
/ Erik
pamizz
Avslutat medlemskap
Jag har en olympus o fick till ett objektiv som heter:
80-300 mm(motsv. 35mm-format)
Zukio Digital
ED 40- 150 mm 1:4-5.6
Telezoom
Men det stämmer, jag har bara haft kompaktkameror innan så detta är min första system så det känns ganska svårt just nu, har en olympus E-410
80-300 mm(motsv. 35mm-format)
Zukio Digital
ED 40- 150 mm 1:4-5.6
Telezoom
Men det stämmer, jag har bara haft kompaktkameror innan så detta är min första system så det känns ganska svårt just nu, har en olympus E-410
TA0
Aktiv medlem
Hej!
Jag tänker för det mesta i småbildstermer på grund av tidigare verksamhet i den världen. För naturfoto där var 400 mm något av en universalbrännvidd och du skulle således kunna titta efter ett objektiv som är runt 200 mm eftersom på 3/4-formatet som du har på din Olympus ska du dubbla brännvidden för att få fram motsvarande småbildsbrännvidd.
Ett objektiv som inte kostar skjortan men ändå har hyfsad kvalitet och prestanda enligt de tester jag har läst är Olympus 70-300 - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly70300 - vilket motsvarar ett småbilds- eller fullformatsobjektiv på 140 - 600 mm. Har du mera pengar så finns det andra alternativ.
---/Thomas
Jag tänker för det mesta i småbildstermer på grund av tidigare verksamhet i den världen. För naturfoto där var 400 mm något av en universalbrännvidd och du skulle således kunna titta efter ett objektiv som är runt 200 mm eftersom på 3/4-formatet som du har på din Olympus ska du dubbla brännvidden för att få fram motsvarande småbildsbrännvidd.
Ett objektiv som inte kostar skjortan men ändå har hyfsad kvalitet och prestanda enligt de tester jag har läst är Olympus 70-300 - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly70300 - vilket motsvarar ett småbilds- eller fullformatsobjektiv på 140 - 600 mm. Har du mera pengar så finns det andra alternativ.
---/Thomas
Erik Schalin
Aktiv medlem
Fast optik har en brännvidd.
Zoomoptik kan variera brännvidden.
Jag gissar att du egentligen menar förstoringsgraden.
Ja förstoringsgraden är enkelt att beräkna.
Brännvidden / normalbrännvidd.
Films sensoryta är 24mmx36mm.
Normalbrännvidden är diagonalen på sensorn, eller den yta som optiken lyser ut.
Det ger en normalbrännvidd mha pytagoras sats på ca 43 mm för film i 135-format.
Med brännvidd 200mm får jag 200/43= ca 4,5 ggr förstoring.
Zoomoptik kan variera brännvidden.
Jag gissar att du egentligen menar förstoringsgraden.
Ja förstoringsgraden är enkelt att beräkna.
Brännvidden / normalbrännvidd.
Films sensoryta är 24mmx36mm.
Normalbrännvidden är diagonalen på sensorn, eller den yta som optiken lyser ut.
Det ger en normalbrännvidd mha pytagoras sats på ca 43 mm för film i 135-format.
Med brännvidd 200mm får jag 200/43= ca 4,5 ggr förstoring.
Knight Palm
Aktiv medlem
Jag använde samma argumentering en gång, men fick rejält mothugg. Vi talar inte om förstoring här, utan endast om relationen till normalbrännvidden, vilken har begränsad nytta.
Den enda optik där man talar om förstoring är väl mikroskop och kikare.
Förvisso omnämns avbildningsskalan hos makroobjektiv och makrozoomar, som t.ex. hos ZD ED 70-300mm/F4-5.6, vilken har max avbildningsskala 0.5x (vilket i 35mm terminologi motsvarar 1:1, dvs äkta makro).
Den enda optik där man talar om förstoring är väl mikroskop och kikare.
Förvisso omnämns avbildningsskalan hos makroobjektiv och makrozoomar, som t.ex. hos ZD ED 70-300mm/F4-5.6, vilken har max avbildningsskala 0.5x (vilket i 35mm terminologi motsvarar 1:1, dvs äkta makro).
pamizz
Avslutat medlemskap
TA0 skrev:
Hej!
---/Thomas
Tack, ska kolla upp det!
pamizz
Avslutat medlemskap
henq skrev:
Jag kan också rekommendera Olympus 70-300, det är prisvärt.
Tycker du att ditt 150mm-tele är för lite?
okej, då ska jag kolla upp det, iaf priset för jag är en nybörjare och tycker detta verkar klyddigt, men blev lite "besviken" för jag trodde man kunde komma närmare djuret/fågel/det man ville ha bild på än som jag hade förväntat mig. O sen tycker jag att den tar inte mycket bättre bilder än min kompaktkamera, men det e säkert inställningar o erfarenhet o så om kameran också.
pamizz
Avslutat medlemskap
Laponia skrev:
Jag har tidigare haft en oly 765 kompakt, vars längsta brännvidd var 420mm. Detta var alldeles för litet för att fota småfåglar med. 600 mm som föreslagits är nog klart bättre. Kom dock i håg att köpa ett stativ också. Du kommer aldrig få skärpa på bilderna handhållet.
räcker det med 1-bentstativ? för sånt har jag fast aldrig använt det
Erik Schalin
Aktiv medlem
Prova!pamizz skrev:
räcker det med 1-bentstativ? för sånt har jag fast aldrig använt det
Det är mycket bättre än inget.
Det är snabbjobbat & en fågel är inte stilla.