Annons

hur fördela hd resurserna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Har en 120 gb hd och en på 200.

Hur tycker ni att jag ska partionera dem för att få ut så mycket som möjligt av resurserna? Använder datorn till lite spel, bildbeahdling och it.

Vart ska win ligga? ps?

Antar att diskarna är ungefär lika snabba, annars, sätt den snabbaste som master och lägg windows på C:

Diskarna läser/skriver snabbast längst in på skivan och lånsammare ju längre ut man kommer. Partioneringen börjar längst in, varför det är bra att ha OS:et på en tidig partition så att man får snabb prestanda i det. Sedan beror det ju lite på hur du tänkt partionera, men om du kan tänka dig ha en partition för spel så borde den nog ligga rätt tidigt eftersom man ofta vill att spel ska ladda snabbt och flyta så bra som möjligt. Vad gäller PS och annan bildbehandling gissar jag att det inte spelar speciellt stor roll öht, möjligen startar programmen lite snabbare om de ligger "rätt" på disken.

Vad gäller cachefiler för PS och windows så vet jag inte hur man bör göra, om de ska ha egna partitioner osv. Att lägga windows cachefil på en egen partition har i alla fall aldrig gjort windows snabbar för mig.

Diskarna läser/skriver snabbast längst in på skivan och lånsammare ju längre ut man kommer.
Du menar väl tvärt om? Ytterkanten är alltid snabbare då skivans hastighet är högre, samma gäller cd-skivor också. Men till skillnad från en CD-skiva så börjar hårddiskarna utifrån.

Men visst är det rätt att de första partitionerna ligger på den snabbaste delen av hårddisken.

Mitt råd är att inte ha mer än en partition på disken eftersom du har två diskar. Kör windows på den snabbaste och sätt Photoshop's swapfil till den andra disken.

En variant är istället ha windows swapfil på D: och Photoshops på C:. Eller om du har tre diskar, en swapfil på varje (utom på C:).

andewid skrev:
Du menar väl tvärt om? Ytterkanten är alltid snabbare då skivans hastighet är högre, samma gäller cd-skivor också. Men till skillnad från en CD-skiva så börjar hårddiskarna utifrån.

Men visst är det rätt att de första partitionerna ligger på den snabbaste delen av hårddisken.

Mitt råd är att inte ha mer än en partition på disken eftersom du har två diskar. Kör windows på den snabbaste och sätt Photoshop's swapfil till den andra disken.

En variant är istället ha windows swapfil på D: och Photoshops på C:. Eller om du har tre diskar, en swapfil på varje (utom på C:).
Du har säkert rätt, men kan du förklara varför? Visst är rotationshastigheten högre längre ut, men samtidigt är (medel)sträckan den måste rotera längre.

De eventuella tidsvinster man gör genom att "partitionera rätt" kan uppgå till flera sekunder i veckan...

Men att partitionera sina diskar i flera mindre delar orsakar ibland flera dagars mekande då man upptäcker att partitioneringen inte längre passar de behov man får med tiden.

Mitt bästa tips för att snabba upp windows är att skaffa sig ett program för att regelbundet defragmentera diskarna.

Själv har jag en partition per disk.

Tja, jag vill i alla fall ha mitt windows så snabbt som möjligt, så oavsett om det är några sekunder i veckan, eller mer, så finns det ju ingen anledning att inte lägga de programvaror man vill ha snabba tidigt på disken.

Jag tycker det är jättebra att dela upp diskarna i flera partitioner, och det har aldrig givit mig några som helst problem.

Jag tror att det är mycket tycke och smak hur/om man partionerar diskarna. Förut, vid FAT32-filsystem var det viktigt för att minska klusterstorlek. I de moderna burkarna är det inte en faktor.

Däremot tycker jag att jag har bättre ordning i datorn med flera partitioner. Dessutom är det mycket snabbare derfagmentera en liten partition jämfört med en stor dito.

Själv har jag följande partitioner:

Disk 1
10 GB E: Recover Partition (jag kan bota mot den om C: kraschar)
50 GB C: Operativsystemet och program ligger här
100 GB V: Filmer, musik, soft

Disk 2
40 GB W: Hit importerar jag mina digitala video
20 GB X: Här hamnar färdiga filmer (egna alltså)
80 GB Y: Min fotopartition
20 GB Z: Övrig, som scratchfiler, backup, databaser o s v.

Desutom har jag en avtagbar tisk på 160 GB. Den använder jag mest för att flytta filer mellan datorer. Borde kanske hitta en bättre användning till den. Några tips?

Tomasz skrev:
Men att partitionera sina diskar i flera mindre delar orsakar ibland flera dagars mekande då man upptäcker att partitioneringen inte längre passar de behov man får med tiden.

Det finns ett antal program (Partition Magic, t. ex.) som klarar ändra på partitionernas storlek utan att radera datan på dem. Jag ser alltså inte att det är så stort problem.

kattla skrev:
Du har säkert rätt, men kan du förklara varför? Visst är rotationshastigheten högre längre ut, men samtidigt är (medel)sträckan den måste rotera längre.

Läs och skrivhuvudet skriver inte snabbare eller långsammare beronde på var den befinner sig.

Skriver den längst in så ser segmentet minre ut än om den skriver längst ut. Som på en tårtbit alltså. Utrymmet blir smalare in mot mitten.
(med risk för att sätta mig själv i rävsaxen)

Jag skulle inte välja att ha en massa partitioner. Det blir bara jobbigt i längden att hålla reda på vilka enheter som ligger på vilken hårddisk, speciellt om du skaffar fler.
Använd istället katalogsystem på samma sätt. Där varje enhet är en hårddisk.

Däremot så skulle jag använda en separat hårddisk på låt säga 40Gb för operativsystemet. Där du aldrig lagrar filer. Då är det lättare att blåsa om datorn vid behov.

Läs och skrivhuvudet skriver inte snabbare eller långsammare beronde på var den befinner sig. Skriver den längst in så ser segmentet minre ut än om den skriver längst ut.
Du kan ju enkelt göra ett lästest över hela ytan så ser du att går går längsammare längre in.

ANNONS
Götaplatsens Foto