Annons

Hur gör man SNYGGA svartvita bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Tycker mina bilder blir så mörk när jag ska göra de svartvita.
Är de bakgrundens om spökar?? Är den för mörk?? Använder mig at 2 st 100 w studioblixtar när jag fotar Har även en extern blixt som jag håller på att lära mig. Tänkte senare ha den som trådlös blixt som ska lysa upp bakgrunden. De kanske gör skillnad.

men men. Jag hoppas ngn kan lär mig göra snygga svartvita bilder. Tyckar aldrig mina blir bra.
Detta är en av bilderna jag tycker bli så mörk. Men har även andra på andra motiv ligger oxå

Tacksam för svar
 

Bilagor

peter_wahlström

Aktiv medlem
Det är en hel vetenskap med svartvitt... Moderskeppet.se har en hel DVD med undervisning om hur man skapar snygga svartvita bilder. Det kan vara ett litet tips på vägen...

Mvh /Peter
 

Lean Wolf

Aktiv medlem
Vad jag slås först av i din bild är att ljuset mot barnet är väldigt platt. Det ser ut som om du har blixten i stort sett i samma riktning som kameran. Då förlorar du de skuggor som behövs för att få känslan av djup i ansiktet. Utan fondbelysning får du då ett jämngrått barn mot en kolsvart bakgrund. Då har du inte heller mycket kontrastskillnader att leka med för att göra en bra svartvit bild.

Pröva att flytta blixten åt vänster så att den är riktad så där 45 grader mot barnet, ovanifrån. Använd en reflexskärm eller en stor vit pappskiva från andra hållet för att lätta upp skuggsidan något, och använd slutligen den andra blixten för att ge lite ljus åt bakgrunden. Du skulle också kunna använda den som kicker, dvs. rikta den snett bakifrån mot barnet för att få liv i bilden (då behöver du en s.k. snoot eller ett raster så att inte ljuset sprids för mycket).

I ditt bildexempel tror jag att det mest är ljussättningen som gör att du känner att du inte får till det svartvita. I färg finns ju alltid färgnyanser som ger lite liv åt bilden. I svartvitt måste det finnas skuggor och nyanser av ljusstyrka att spela med.

Titta på del 1 på den här länken nedan så ser du hur blixtar kan kombineras för att få bra resultat. Om du tittar på bilden längst ned så ser du att huvudblixten till och med är mer än 45 grader från kamerariktningen. (Bilderna lämnar kanske en del övrigt att önska, men de är bra exempel på ljussättning.)

http://lumitouch.com/benstudiotutorial/index.html
 

pellepiano

Aktiv medlem
En helt svart bakgrund blir ganska trist tycker jag. Det räcker med att ha nånting bakom för att det ska bli roligare, och gärna med kort skärpedjup så bakgrunden är ur fokus, det skapar djup och koncentrerar blicken på det som är skarpt.

Att använda softbox eller paraply och från olika vinklar är oxå bra. Man kan gärna testa på sig själv med självutlösaren, för att se vad som fungerar eller härma ljus man sett på andras bilder tex.

Jag konverterade precis ett porträtt jag tog ikväll till svartvitt. Där har jag softbox framifrån vänster och ett paraply snett från höger sida för att få lite spänning i ansiktet. Har valt att ha en rejält suddig bakgrund oxå. Taget med 2 kaffebrusblixtar ( 110 ws ).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1504845.htm
 

MaagnusJ

Aktiv medlem
Fotografera i färg och gör till svartvitt i Photoshop så har du många alternativ att göra konvertingen på.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Ljuset är mycket viktigare när man fotar svartvitt. Jag tycker man måste tänka på ett annat sätt när man fotar svartvita bilder. Det är ljus och skugga som bygger upp bilden.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ljuset är mycket viktigare när man fotar svartvitt. Jag tycker man måste tänka på ett annat sätt när man fotar svartvita bilder. Det är ljus och skugga som bygger upp bilden.
Håller helt med! Att tänka färg och sedan tro att det ska bli bra i svartvitt, är som att spela på lotteri. Det är en helt annan typ av fotografering.

Och ska jag svara ärligt om hur man gör snygga svartvita bilder, så är det inte digitalt som gäller utan vanlig svartvit negativ film. Detta även när man scannar bilden till datorn och alltså arbetar med photoshop istället för mörkrummet. Men det är naturligtvis min personliga åsikt och erfarenhet.
 

DavidSidén

Aktiv medlem
Håller helt med! Att tänka färg och sedan tro att det ska bli bra i svartvitt, är som att spela på lotteri. Det är en helt annan typ av fotografering.

Och ska jag svara ärligt om hur man gör snygga svartvita bilder, så är det inte digitalt som gäller utan vanlig svartvit negativ film. Detta även när man scannar bilden till datorn och alltså arbetar med photoshop istället för mörkrummet.
Jag är inte jättehemma på svartvitt eftersom jag inte ofta använder det. Men jag kan lätt säga att de svartvita bilder jag tagit på ett traditionellt sätt (med t-max och kopierat på fiberpapper, någon neanderthalare som kommer ihåg det?;)) är mycket bättre än de jag konverterat från digitala filer. Det har inte att göra med att det digitala mediet inte lämpar sig för svartvitt utan att man som fotograf måste tänka svartvitt redan när man tar bilden. Där ligger nyckeln till bra svartvitt enligt mig.
MVH. David.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag är inte jättehemma på svartvitt eftersom jag inte ofta använder det. Men jag kan lätt säga att de svartvita bilder jag tagit på ett traditionellt sätt (med t-max och kopierat på fiberpapper, någon neanderthalare som kommer ihåg det?;)) är mycket bättre än de jag konverterat från digitala filer.
Bättre eller annorlunda? (En neanderthalare som minns.)
 

joelchr

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det blir bättre eller sämre med digital eller analog. Det hela handlar om att kunna hantera båda sidorna för att få bästa resultat. Jag har en bild upphängd på väggen som jag tagit med Tri-X, scannat in, behandlat digitalt och skrivit ut på fine art-papper (Hahnemühle). Det blev faktiskt ett bra resultat.

Men annorlunda blir det, helt klart. Jag gillar båda sidorna, dels Tri-X, med det lite grova kornet, det gör sig väldigt bra. Samtidigt gillar jag den digitala renheten, som man inte riktigt uppnår med analogt. Jag har förvisso inte provat låg-iso-film, typ Rolleis 25-film...


Och gamla stofilers hat mot det digitala mediet och framförallt deras vägran att lära sig Photoshop har jag svårt för...

EDIT: Oj, nu blev det visst en till digitalt vs. analogt :p
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag gillar svartvita porträtt, men tycker det är svårt att få till det digitalt ( har iofs inte plåtat analogt svartvitt ), men en bit på vägen kan man komma med Channel Mixer och blandningslägen. Denna tog jag igår.
 

Bilagor

PerFogelberg

Aktiv medlem
Knepet tror jag är att dra ordentligt i kurvorna. En digital svartvit bild har ofta för stort tonomfång och för låg kontrast om man jämför med en analog dito.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Som redan sagts: ljussättningen och skuggorna är helt avgörande för att få fram en bra svart/vit bild.

Prova att sätta ljuset i 45 graders vinkel relativt kameran, se till att få lite blänk i ögonen och vettiga skuggor. Fota i färg/raw och testa att lägga på gradient map i photoshop, vips så har du kontrastrik svart/vit bild :)

Du måste dock se till att välja rätt övertoning (gradient), dvs från svart till vitt i dialogrutan.

Lycka till!
 

Graal

Avslutat medlemskap
......Och gamla stofilers hat mot det digitala mediet och framförallt deras vägran att lära sig Photoshop har jag svårt för...
Låt oss göra en liten omskrivning: "Och unga spolingars hat mot det analoga mediet och framför allt deras vägran att lära sig mörkrumsarbete har jag svårt för."

Hur skulle du reagera, om det händelsevis fanns någon så korkad person som uttryckte sig så?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Knepet tror jag är att dra ordentligt i kurvorna. En digital svartvit bild har ofta för stort tonomfång och för låg kontrast om man jämför med en analog dito.
Tonomfånget, sett till de motivtoner som fastnar på mediet, tror jag är större med svartvit negativ film än med digital sensor. Kontrasten i motivets mellandagrar brukar också bli högre med svartvit film. Hur motivets hög- och lågdagrar kontrasterar på filmen beror på vilken typ av svartvit film du använder. Men kontrasten brukar mycket riktigt (normalt sett) bli lite totalt sett lägre i digitalt fotade filer. Fast med framkallningsvariationer kan man styra kontrasten väldigt mycket med svartvit film.

Personligen är jag väldigt fascinerad av verktyget Skuggor/Högdagrar i photoshop. Där kan man styra ljushet och kontrast i enbart skuggor, mellantoner eller högdagrar, vilket på ett enkelt sätt gör photoshop mera likt foto med film och mörkrumsarbete, där man med filmval, exponering, filmframkallningsteknik och val av högdagerseparerande- eller lågdagerseparerande papper gör ungefär samma sak. Även mycket användbart när man scannar filmen och gör efterarbete.
 

iBoat

Aktiv medlem
Men Photoshop CS3 kom ett bra verktyg för konvertering till Sv/v bilder (ligger under Image/Adjustments/Black & White). Det fungerar som om man hade ett färgfilter på objektivet på den analoga tiden. T.ex. använde man ett röd/orangetonat filter för att förstärka en himmel, eller annat blått. För att få en djupare mättnad i ett porträtt användes ett blåfilter etc.

Skillnaden mot den analoga tiden är att man kan använda alla färgfilter på en och samma bild.

Det är verkligen ett bra verktyg.
 

joelchr

Aktiv medlem
Låt oss göra en liten omskrivning: "Och unga spolingars hat mot det analoga mediet och framför allt deras vägran att lära sig mörkrumsarbete har jag svårt för."

Hur skulle du reagera, om det händelsevis fanns någon så korkad person som uttryckte sig så?
Jag skulle hålla med. Unga spolingar som hatar det analoga mediet och om de medvetet vägrar (ett mörkrum är lite svårare att hålla sig med, än en dator. Tyvärr) lära sig mörkrum har jag också svårt för. Det analoga fotot är ett riktigt hantverk som inte får gå förlorat.

Men jag kanske är lite annorlunda för att vara ung? Jag älskar det analoga och tycker egentligen att man ska fota svartvitt med film. Men jag har rent praktiska (och ekonomiska) problem med det. Samtidigt förkastar jag inte det digitala, utan ser det som ett annat sätt att behandla bilder. Ett som öppnar upp för kreativitet på ett annat sätt.


Mats Ögren: Ja, Svart/vitt-funktionen i Photoshop är väldigt bra. Enkel, men samtidigt med full kontroll över hur resultatet blir. Det tillsammans med lite kurvor och maskning, så kan man få väldigt bra resultat!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Men Photoshop CS3 kom ett bra verktyg för konvertering till Sv/v bilder (ligger under Image/Adjustments/Black & White). Det fungerar som om man hade ett färgfilter på objektivet på den analoga tiden. T.ex. använde man ett röd/orangetonat filter för att förstärka en himmel, eller annat blått. För att få en djupare mättnad i ett porträtt användes ett blåfilter etc.

Skillnaden mot den analoga tiden är att man kan använda alla färgfilter på en och samma bild......
Men fotar du film i svartvitt med ett filter kan du få med detaljer i himlen som inte kommer med utan filter. Även digitalt fotande kan kräva filter (avtonat grått, pol mm) för att detaljer ska komma med i bildfilen. Och har du utfrätt himmel hjälper inga photoshopverktyg i välden. Oavsett scannad film/digitalt fotad fil).
 
ANNONS