Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur numrera sina verk? Olika storlek, beskärning etc.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ett företag vill använda en bild i reklamsammanhang så går väl det bra ävan om det skulle finnas begränsad upplaga på originalprintarna/mörkrumsbilderna? Att trycka en bild (även om det finns likheter vad gäller digitala utskrifter) är väl inte samma sak som att producera ett utskrifts- eller mörkrumsoriginal? Det finns väl många exempel på att bilder som gjorts i begränsad upplaga som original sedan har använts i reklamsammanhang.
 
Sitter och monterar nu och det är dags att knåpa dit baksidetext.

Tänkte såhär tex:

Titel - April 2007
Namnteckning - Maj 2007
Avyttring/försäljning #1 av detta motiv


Första raden är då datumet bilden togs.
Andra raden med min sign är printdatum.
Sedan tredje raden vet jag inte om den är ok men antingen skriver jag något sånt eller så skippar jag numrering helt.

Vad tror ni? Är detta ok?
Är ordet avyttring ok i detta sammanhang?
Bilderna som ska iväg nu är till skänks, så försäljning är ett lite dumt ord att använda...

Stort tack allihop :)
 
Hej
Jag har sett att du har många frågor o funderingar kring detta. Nått jag skulle föreslå att du kontaktar ett galleri/ramverkstad o frågar om du kan få praktiksera där nån dag eller vecka. Erbjud dig koka kaffe o bära ut soporna typ mot att du passar på att ställa en massa frågor etc..

Jag kan rekomendera det, gjorde så själv innan jag startade en egen rambutik. Iof hade jag gått lite olika utbildningar innan dess men jag tror att praktisera kan vara en bra start o ett sätt att få kunskap o inblick i branchen om man vill börja sälja sina egna bilder.
Ett annat tips kan vara att försöka hitta en mentor.

Som du märker av alla olika svar du fått så finns det inga givna rätta svar eller bok att läsa, man får lära sig lite i taget vad som passar en själv.
Annars är mitt råd att börja smått o sälj en bild i taget. Bry dig inte så mycket om du gör rätt eller fel i början. Signera om du vill eller gör det inte om du inte vill, senare kanske du vill börja numrera så gör det då.

Lycka till!
/André
 
Lowrider skrev:
Hej
Jag har sett att du har många frågor o funderingar kring detta. Nått jag skulle föreslå att du kontaktar ett galleri/ramverkstad o frågar om du kan få praktiksera där nån dag eller vecka. Erbjud dig koka kaffe o bära ut soporna typ mot att du passar på att ställa en massa frågor etc..

Jag kan rekomendera det, gjorde så själv innan jag startade en egen rambutik. Iof hade jag gått lite olika utbildningar innan dess men jag tror att praktisera kan vara en bra start o ett sätt att få kunskap o inblick i branchen om man vill börja sälja sina egna bilder.
Ett annat tips kan vara att försöka hitta en mentor.

Som du märker av alla olika svar du fått så finns det inga givna rätta svar eller bok att läsa, man får lära sig lite i taget vad som passar en själv.
Annars är mitt råd att börja smått o sälj en bild i taget. Bry dig inte så mycket om du gör rätt eller fel i början. Signera om du vill eller gör det inte om du inte vill, senare kanske du vill börja numrera så gör det då.

Lycka till!
/André
Tack för tipset, men jag har faktiskt rett ut i stort sett allting nu...har frågat en del i en väldigt bra ramverkstad med många stora kända kunder.


Enda jag har kvar nu (vad jag vet iallafall hehe) är om det är ok att i ett av baksidans nedre hörn knåpa ner detta med en penna:

Titel - April 2007
Namnteckning - Maj 2007
Avyttring/försäljning #1 av detta motiv

Framförallt om "Avyttring" är rätt att använda här. De två bilder som nu ska iväg är till skänks (gratisreklam till mig) så försäljning är inte alltid rätt ord iallafall...

Gör jag sen testutskrifter åt mig själv, eller hänger massa på väggarna hemma, så slipper jag räkna dom och bestämma vad som ska ha nummer och inte - istället numrerar jag bara det jag avyttrar. Tycker det verkar smart :)
 
Eller om avyttra inte låter så bra, kanske "Tavla Nr 1 av detta motiv"?
Och så sätter jag nummer vartefter jag gör monteringar av bilderna. Monterar jag en bild och sätter på väggen hemma så får den ett nummer, medans dom som ligger i nån ficka och väntar på bättre tider inte har något nummer.

Säljer ju alla mina bilder monterade med isolering och passepartout.


Eller om försäljning är ok ändå, kan väl räknas som såld för 0kr...så slipper jag ha koll på vad jag har hemma liggandes och skräpandes. Sätter nummer på det som lämnar hemmet istället.
 
Senast ändrad:
Nu bestämmer jag mig för att köra med "Tavla Nr 1 av detta motiv".
Jag sätter då nya nummer på alla bilder jag monterar, vare sig jag säljer eller sätter på min egen vägg.
Säljer jag en liten bild omonterad, typ som vykort, får den inget nummer. Gör jag en almanacka får bilden heller inget nummer, etc. Bara bilder ämnade som tavlor.

Tycker det är rimligt och nu blir det så för jag måste skicka imorgon bitti.
 
Jag skrev till Svenska Fotografers Förbund och frågade om de hade några riktlinjer. Fick det här svaret från deras förbundssekreterare Birgitta Karlsson:

"Det finns två skolor: den ena som blir vanligare och vanligare med numrerad
upplaga (dvs begränsad, 1/25 t ex). Vanligt med upplaga mellan 25-30 ex).

Den andra vägen är löpande numrering - utan begränsning."
 
Stina.D skrev:
Jag skrev till Svenska Fotografers Förbund och frågade om de hade några riktlinjer. Fick det här svaret från deras förbundssekreterare Birgitta Karlsson:

"Det finns två skolor: den ena som blir vanligare och vanligare med numrerad
upplaga (dvs begränsad, 1/25 t ex). Vanligt med upplaga mellan 25-30 ex).

Den andra vägen är löpande numrering - utan begränsning."
Ok, tack.
Jag gjorde nu såhär, och nu är två bilder skickade så detta är så det blir för min del. Tycker det blev snyggt och tydligt.
På baksidan i nederkant, från vänster till höger.
Gick ej att klämma in massa mellanslag så jag fyllde ut med punkter.

Foto: datum
Tryck: datum...."Titel" Tavla Nr 1....Namnteckning
 
Jag skrev till Svenska Fotografers Förbund och frågade om de hade några riktlinjer. Fick det här svaret från deras förbundssekreterare Birgitta Karlsson:

"Det finns två skolor: den ena som blir vanligare och vanligare med numrerad
upplaga (dvs begränsad, 1/25 t ex). Vanligt med upplaga mellan 25-30 ex).

Den andra vägen är löpande numrering - utan begränsning."

Tack Stina för ditt jobb med detta och att du delar med dig av kunskapen. Jag ska själv ha min första utställning och funderar förstås en del kring detta. Jag hade tänkt på samma lösning som du, nämligen att notera i bilddatabasen (kör ACDSee pro) vilken signerad utskrift i ordningen man är på, oavsett storlek. Jag gissar att det inte hindrar att man säljer en bild för publicering i en tidning. Det är väl signerade kopior som avses med numreringen?

I samband med detta kan man undra hur man ska ställa sig till företag som Art in rooms, som säljer osignerade och onumrerade exemplar av bilder man får ladda upp till dem. Jag gissar att det är bäst att hoppa över sådant, om man samtidigt vill sälja numrerade bilder? Alltså att hålla isär bilderna man säljer signerade och de bilder som (i teorin) kan massproduceras. Prolemet är väl att man vill ladda upp sina bästa bilder även dit, men där får man nog ändå välja gissar jag.

När gäller den signerade upplagan så funderade jag också på vilken maxupplaga man ska sätta. 25 ex verkar rimligt. Förhoppningsvis så tar man massor av bra bilder även i framtiden, och det troliga är väl att man knappast kommer upp i maxupplagan ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens Foto