Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur personlig är vår uppfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
Jag har gått igenom en hel del bilder och funderat över hur "partisk" man är, och hur universiell "den perfekta bilden" är. Jag tänkte presentera en bild jag gillar och be Er att fritt associera kring den och på så sätt se hur personlig bilden är. Av någon anledning gillar jag denna bild, den är inte "fotografiskt bra" men ändå spännande på något sätt. Jag berättar historien bakom den om jag får några brainstormningar från er först. Sen är det fritt fram.

Bilagor

• fsf_img_8329.jpg
    fsf_img_8329.jpg
    71.4 KB · Visningar: 388
Jag tolkar bilden som att fotografen kikar ner för att se vad (med)-människorna har för sig. Visserligen ägnar de sig bara åt foto, och observationen är inte mer diskret än att en av personerna har ögonkontakt med fotografen/betraktaren och dessutom verkar vara glad av det. Som att hon vill att vi ska klättra ner från vår höga betraktningspunkt (berg, moln, tron..) och känna den härliga gemenskapen.

Det var mina tankar i vad som kan bli en intressant tråd.

Jag tycker att det är en bra bild. Den gör mig glad. Skulle lätt platsa i en tidning i anslutning till ett reportage om dessa personer eller det de sysslar med. I mina ögon är det en bra reportagebild.

Kul! Bilden är tagen på en avlägsen fältstation i Costa rica och personerna sitter i ändan av en "vinge" på stationen med några sängar och en dusch. De senaste dagarna hade det fallit mogna fikonfrukter på plåttaket med 30 sekunders mellanrum, något som snart kom att driva alla till vansinne. Bilden togs när en vi upptäckte att en tapir kommit in på området för att smaska i sig fikon. Killen med kameran är min resekamrat, han fick inte blixten att funka och fick ingen bild denna kväll. Vi var där privat, medan de andra på bilden var där på en kurs. Vi var alla utmattade, de av sina projekt och jag och min kamrat på grund av alla nattutflykter. Den unge mannen till vänster och jag tog för övrigt känn-kryss på tapiren en senare kväll, men det är en annan historia.

Så kontentan av det hela är att vi alla hade en personlig uppfattning eftersom ingen av oss trodde samma sak?

Jo, det kanske man kunde ana i förväg. Men jag tycker att det är spännande att tänka kring hur mycket som är mina egna minnen och upplevelser och hur mycket som väcks av bilden - inte just denna bild, utan i allmänhet.

Jag tycker bilden är intressantare än en fågelbild, eller katt/hund/djurbild över huvud taget. Kul att kvinnfolket har kläder på sig, det ger bilden ett seriösare intryck.

Nog raljerat. jag gillar bilder med människor i, där man kan känna att man är med på något sätt. Och så är det ju med den här bilden.

Jag tycker du var lite snabb att förklara:)
Jag trodde ni var och hade en fotoexkursion i ett övergivet hus.

Haha, jo men jag förväntade mig inte så stor respons; jag var ganska nöjd att någon alls svarade. Sen var jag intresserad av om någon annan hade bilder med liknande "problematik" bakom.

ANNONS
Götaplatsens Foto