Annons

Hur ser man ålder på ett typ Canon 300 400/2,8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Jag undrar om ni kan hjälpa mig att svara på hur man ser ålder på ett objektiv typ 500- 400-300/2,8. Jag tänkte på när man skall typ köpa ett beg och kunden säger att det är typ 4 år gammalt.Men kan man kolla det på nåt viss .Går det att se på serie nr? Tacksam för hjälp

Genom serienummret som står på bajonetten (det svarta, baktill). Två bokstäver, första anger fabriken (U=Utsonomiya), den andra för tillverkningsåret.
G=1992
H=1993
I=1994

UO05= Maj 2000

osv.

De två första siffrorna är månad och de två sista bara ett serie/batch/maskinnummer

Genom serienummret som står på bajonetten (det svarta, baktill). Två bokstäver, första anger fabriken (U=Utsonomiya), den andra för tillverkningsåret.
G=1992
H=1993
I=1994

UO05= Maj 2000

osv.

De två första siffrorna är månad och de två sista bara ett serie/batch/maskinnummer

Jag fick ett nr 28003 vad skulle det bli då tror du? Han hade inte skrivit upp dom bokstäver innan nr då han inte trodde det hade nån betydelse.

Ett objektiv (ex. 300/2.8L) har både ett serienummer (det du fick av säljaren) och ett produktionskod (det som Jesper referade till).

Det du behöver är alltså objektivets produktionskod som står på bajonetten och börjar på två bokstäver följt av 4 siffror.

Information och en tabell:
http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-Lens-Aging.aspx

Hoppas det svarade din fråga!

Super Tack!! Det var precis en så sida som jag letade efter . Jag har fattat att det är Bokstäverna på objektivet som talar om åldern.. Tack. För mycket pengar för att chansa här.

ANNONS
Götaplatsens Foto