Annons

IPTC, Keywords, ACDSee och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxZ

Aktiv medlem
För att kunna hjälpa min kund att sortera ut ett antal bilder som jag levererat har jag lagt ett antal nyckelord (keywords) för varje bild, med hjälp av ACDSee.

För mig som jobbar på PC går det sedan utmärkt att göra en sökning i ACDSEE på ett eller flera nyckelord och få fram bilderna.

Dock hittar jag inte tillbaka till nyckelorden när jag öppnar filerna i PS. Jag ser till och med att fältet "Keywords" under IPTC flicken är tomt och att "This metadata is not modifiable".

Varför blir det så? Är det så att ACDSee och PS inte är kompatibla, eller har jag på något sätt fyllt i fälten felaktigt?

Kom igen gott folk! Det är väl minst en här som förstår min fråga och kan svaret... Eller? ;)

Jag är inte 100 men jag kan säga min teori.

Jag har ACDSee själv. Har tänk börja använda denna funktion för att sortera upp och göra bilderna sökbara.
Vad jag förstår så jobbar bara ACDSee mot en egen databas, du kan alltså inte använda sökningen utanför programmet om du inte skriver i meta data mm manuellt också.

Sen vet ja inte om det fungerar att söka på data man skriver in i PS.

Mycket av detta jag själv försöker reda ut innan jag börjar det mödosamma jobbet med att lägga upp ett karttek i datorn.

mmm både AcdSee och PS och PS Elements verkar köra med sin egen databas. Hade hoppet upp vad det gäller PS Elements då det finns en funktion som heter "Write tag info to files". Men ingen lycka där heller.

Brukar tycka mig ganska datorkunnig, men har inte hittat något program som skriver in metadatan i ett sådant format att den kan visas under egenskaper på filen(i windows). Tolkade PS/PS Elements som om att de använda något standardiserat XML format för att spara taggarna, så man kanske kan hitta några utils för det...

// Lazze

Jag skriver in alla mina metadata i Capture One innan jag framkallar filerna. Då lägger de sig på "standardplats" och går att läsa ut i vilket program som helst som kan hantera IPTC-information.

Klockrent! =o)

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Jag skriver in alla mina metadata i Capture One innan jag framkallar filerna. Då lägger de sig på "standardplats" och går att läsa ut i vilket program som helst som kan hantera IPTC-information.

Klockrent! =o)

Mvh /Peter

Vad finns det då för program som gör detta för en annan som inte kör digitalt utan scannar in bilderna istället?

MVH
Erik Tinnerwall
http://www.eriksgallery.com

Film) (moose skrev:
Vad finns det då för program som gör detta för en annan som inte kör digitalt utan scannar in bilderna istället?

MVH
Erik Tinnerwall
http://www.eriksgallery.com

Om du vill använda ett katalogiseringsprogram så kan jag varmt rekommendera Iview Media Pro 2 som gör detta.

Annars går det fint att skriva in metadata med hjälp av PS:s XMP-fönster.... Kan inte säga exakt vart det finns utan att sitta vid min egen dator hemma. Men det ser ut ungefär såhär:

oj, tjenare vilken rutten kvalitet... jaja, det kanske ger en vink hur rutan ser ut i PS?!

Nån annan som sitter vid en vettig dator (med bättre redigeringsprogram än paint) och kan bidra med bättre bild? ;o)

/P

Ok, men att fylla i information i PS (eller C1) är inte det mest smidiga som finns. I ACDSee kan man skapa en databas av nyckelord och återanvända de för att t.ex. kvalificera ett antal bilder på en och samma gång istället för att behöva gå igenom bild per bild.

Att ange nyckelord i PS tillåter inte heller att man söker efter dem i en annan databas (t.ex. ACDSee).

Är det verkligen så att varje produkt har "barrikaderat" sig själv och gjort det omöjligt att söka efter nyckelord införda med andra program?

Har man då lyckats organisera hela sin db med nyckelord är man då helt låst till ett program? Låter isåfall kanske förståelig ur en ekonomisk synvinkel (om ens det), men knappast acceptabel ur konsumentens synpunkt...

MaxZ skrev:
Ok, men att fylla i information i PS (eller C1) är inte det mest smidiga som finns. I ACDSee kan man skapa en databas av nyckelord och återanvända de för att t.ex. kvalificera ett antal bilder på en och samma gång istället för att behöva gå igenom bild per bild.

Att ange nyckelord i PS tillåter inte heller att man söker efter dem i en annan databas (t.ex. ACDSee).

Är det verkligen så att varje produkt har "barrikaderat" sig själv och gjort det omöjligt att söka efter nyckelord införda med andra program?

Har man då lyckats organisera hela sin db med nyckelord är man då helt låst till ett program? Låter isåfall kanske förståelig ur en ekonomisk synvinkel (om ens det), men knappast acceptabel ur konsumentens synpunkt...

Det finns ju en standard, men sedan finns det också många program som använder sina egna system...

Skriver man in enligt standard så funkar alla metadata när man skickar till bildbyråer, katalogiserar m.m... Byter man program (t.ex katalogprogram) i framtiden så kan standarden vara att föredra även om det är bökigt att skriva in första gången.

Det finns säkert smarta knep för att skriva till många bilder samtidigt, men jag har inte haft behovet än och inte kommit så långt så det kan jag dessvärre inte svara på.

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto