Annons

Jag har en bild av Usama

Produkter
(logga in för att koppla)
Runo skrev:
Men Dan finns någon av dom här prislistorna att tillgå för en amatör då? Om inte är ju en del av problemet att en amatör kanske inte känner för att lägga ut pengar på ett medlemskap i förening för att få tillgång till en prislista som han/hon kanske kommer att använda en gång.

Jag håller med dig Niclas.
Att ta betalt för en prislista klingar bara "profit" för mig. Den borde finnas fritt tillgänglig som tex pdf-fil på nätet.
 
Fotosidans prislista!

Jag föreslår att vi gör en egen prislista. Någon som har några ideer på priser för olika saker? Det etablerade prislistorna kanske kan vara en bra "inspirationskälla".
 
Re: Fotosidans prislista!

AronAkesson skrev:
Jag föreslår att vi gör en egen prislista. Någon som har några ideer på priser för olika saker? Det etablerade prislistorna kanske kan vara en bra "inspirationskälla".

Det finns inga prislistor som gäller! När det gäller bilder med speciellt nyhetsvärde så är det alltid budgivning.
Det finns något som heter BLF ( bildleverantörernas förening (Förbund??) Där finns det många olika förslag till hur bilder skall debiteras.
Till sist är det dock alltid köparen som bestämmer hur mycket fotografierna är värda. Vill ingen betrala mer än 50 spänn så är inte bilden värd mer.
Tyvärr.
 
KG: såg bilderna idag! Inte varje dag bilder på män som väjjar för skräp kan bli så intressanta och värdefulla =)

Hur gick du till väga till slut?
 
Jag mailade kvällstidningarna. En nappade snabbast. Ska ut o riva ner löpsedlar nu *s*

De har gjort en grym delförstoring av en liten bit av bilden så det är inte den bild jag e mest stolt (!) över fotografiskt. Men timingen var god :)

På originalbilden slåss kombatanterna i gyllene snittet förstås... nåja
 

Bilagor

  • lopsedelmini.jpg
    lopsedelmini.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,959
Coolt! Vad är din bedömning av situationen, "joggade" mannen, eller var han full? Vems sida av storyn ska man tro på?
 
Jag säger iiiiingenting... förmodar att jag kan bli kallad som vittne eller nåt i framtiden, så jag ligger lågt tillsvidare.
 
Hmmm... det är nog bäst så. Själv vet jag i alla fall att jag inte sväljer tidningsuppgifterna utan vidare. Det känns som att man måste ha en nyanserad och objektiv bild innan man dömer ut honom. Och en sådan bild tycker jag mig inte ha fått ännu...

(Tillägg: men det börjar klarna lite nu på lördagsmorgonen.)
 
HDFS) (KGS skrev:
På originalbilden slåss kombatanterna i gyllene snittet förstås.
Haha, grymt. Det första jag tänkte när jag såg bilden var att det säkert var någon på fotosidan som tagit den. Turister hinner inte få upp kameran, papparazzis bevakar inte kajen.
 
mr.b skrev:
Själv vet jag i alla fall att jag inte sväljer tidningsuppgifterna utan vidare.

Det är samma här. Jag brukar fråga bekanta om de nångång har läst en artikel i någon tidning, där de har förstahandsinformation, som varit helt rätt. Ingen har någonsin, sett en artikel som varit helt rätt...

Jag har varit med i tidningar i olika sammanhang, sport (tro´t om ni vill!) olyckor, evenemang av olika slag mm o ALDRIG har NÅGON artikel varit helt rätt. Aldrig.

Det som har skrivits om den här händelsen stämmer inte heller helt. Bl a har jag läst tidsangivelser för hur lång tid det tog innan polisen kom t ex som inte stämmer.

EXIF visar ju rätt exakt hur lång tid som förflyter mellan bilderna...
 
Calle S skrev:
Grattis! Hur mycket fick du för bilderna? Eller det kanske är hemligt?

I Sverige, där vi hellre avslöjar de intimaste detaljer ur vår sexliv, än uppger vår inkomst är det förstås jättehemligt ;-)

Men jag tänkte berätta det så småningom, eftersom det är en fråga som jag själv alltid har funderat på.

Men innan det så är jag nyfiken på vad "ni som kan" skulle värdera såna har bilder till och ni som inte kan, vad skulle ni hugga till med om Expressens bildredaktör plötsligt frågar hur mycket du vill ha för en bild som du råkat snubbla över?

Mitt facit kommer. Då får ni garva om jag tog i för dåligt eller gapa stort om jag fick "för mycket" betalt.

Vad är "rimligt" alltså? Hela löpsedeln, uppslag i tidningen, tre olika bilder + ännu opublicerat material i ungefär samma storleksordning men inte lika "dramatiskt".

Allt med löfte att "kollegan" inte får samma bilder...

PS! omfattningen av publiceringen hade jag inte en susning om förrän tidningen kom ut, bara att det skulle dras upp "stort".
 
Mitt tips på betalningen är 30 000 pix. Ja, eller lika mycket i kronor då.
Min utgångspunkt har varit bankrånet i Kisa (polismördarna Arklöv, Olson och Axelsson) som gav fotografen 100 000. Nu är ju inte händelsen med den moderate riksdagsmannen i riktigt samma paritet nyhetsmässigt.
Men med den omfattningen som Expressen tryckt upp bilden i låter inte 30 000 orimligt. Och har de dessutom betalat för exklusiviteten så har du kanske fått ytterligare 10 000-15 000.
Jag tycker i och för sig att bilderna kom ut ett dygn för sent, men om man som Expressen ligger i bakvattnet så gäller det att ta in försprånget på alla sätt.

Kenneth
som hoppas vara nästa fotograf på plats
 
HDFS) (KGS skrev:
Men jag tänkte berätta det så småningom, eftersom det är en fråga som jag själv alltid har funderat på.
Var bilderna publicerade i dagens tidning? Det hände väl i torsdags? Då gissar jag att du skulle ha fått mer om Expressen fick bilderna lite snabbare.
 
Den här typen av bild på vakten Tina som pekar ut ”här skedde det” är väl en klassiker i kvällspress.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0409/10/NYHETER-10s06vaktny_368.jpg

Det är som när en känd skådis för fem år sedan körde rattfull och TV3 hade en reporter som stod vid Malmskillnadsgatan i Sthlm och pekade bort längs gatan och med bästa Göran Zackrissonröst viskade:
”Det var alltså här som XXX klev in i bilen och körde i riktning mot...”
 
Vill oxå vara med o gissa... =)

Gissar på 21600:- Det är för bilderna publicerade... Ensamrätten för Expressen, hmm, ingenaning...10-15 000 kan det väl vara värt...
Fast egentligen vill jag lägga på 100%, men det låter mycket... Men va fan, man skall ju bara gissa...

Gissning: 43200:-

Har ju ingen kund som säger nej om jag lägger mig för högt... =)

/marcus
 
Klart att bilderna varit ännu mer värda om de fått in dem i gårdagens tidning, men jag hade inte en susning om vad jag plåtat förrän jag läste tidningarna på fredagen...

Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag fixat både bättre och fler bilder...

Visst var det Aette, så hon e betald... o hennes efterträdare likaså, även om det skulle bli en D7D, fast det blir det inte...

Av era gissningar att döma kanske jag sålde mej för billigt, men det kommer mera... kan nog komma upp i Mk II klass innan det är färdigt.

/kg, som plötsligt förhandlar med både tidningar o bildbyråer
 
ANNONS