Annons

Köpråd systemkamera (hus) 7-10.000

Produkter
(logga in för att koppla)

Grissly

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått hjälp här två gånger tidigare vid köp av systemkameror till mina barn (ungdomar, snart utflugna) och det fungerade verkligen kanonbra. Nu behöver jag hjälp till mig själv.

Jag är en hobbyfotograf som nu vill skaffa min första systemkamera. Min budget ligger på ca 7-10.000 kr för själva kamerahuset (om det överskrider detta måste mervärdet för mig som nybörjare vara tydligt, men jag är inte främmande för att lägga till lite om ger mycket). För objektiv vet jag för lite för att kunna ange en budget (kanske ungefär lika mycket som för kamerahuset gissar/tänker jag?!).

Jag fotar natur, människor och stadsmiljöer utomhus i stort och smått (även fåglar eftersom jag är lite hobbyornitolog, fast det är mera en bisak i fotograferandet). Jag är samtidigt intresserad av intressanta perspektiv, spännande ljusförhållanden, kvälls-/nattfoton, vatten och annat i rörelse etc. Fotograferingen sker till största delen utomhus. Inne blir det mest klassiska foton vid födelsedagar och liknande. Filmar gör jag bara undantagsvis och då mest som "dokumentation" och inte så mycket "skapande/experimenterande" (fast time lapse låter spännande).

Automatik. Även om det kommer att bli jätteintressant att experimentera själv med olika inställningar, är det bra om kameran "automatiskt" stödjer olika scenval / förutsättningar när man mest vill koncentrera sig på perspektivet och bildinnehållet, eller när ögonblicket bara dyker upp.

Modell: Jag har bestämt mig för att välja en kamera från antingen Canon eller Nikon, och har funderat kring Nikon D5300/5500 och Canon EOS 760D. Det är en sådan djungel av olika modeller från bara dessa två tillverkare att jag har svårt att veta vilka frågor jag ska ställa mig själv för att förstå vilka modeller som passar mig bäst. För att slippa diskussionen "Canon vs. Nikon" kan väl ni som kan Canon ge mig råd om dessa modeller (typ prisklass 760D och huvudsakligen uppåt) och ni som kan Nikon ge dito råd om D5300/5500 och huvudsakligen uppåt.

Tilläggsinfo: Jag har ganska stora händer och bär glasögon. Det är inte viktigt med saker som extern mic eller synk med blixt som står vid sidan om, för det tror jag inte att jag någonsin kommer att skaffa. Vridbar pekskärm (för foton i konstiga vinklar) ser jag som ett stort plus. Jag tänkte ta objektivfrågan separat när jag vet vilken modell som passar mig (hoppas att det är rätt tänkt)

Mina huvudfrågor är alltså:
1) Är modellförslagen ovan lämpliga för mig, eller får man "väldigt mycket mera" om man går upp några steg i pris och vilka modeller kan då vara lämpliga för mig att överväga (och vad ger dessa för speciella fördelar).
2) Vilka frågor är det jag bör ställa mig själv för att göra rätt kameraval? Vad är det alltså som är det viktigaste när man är relativ nybörjare på systemkameror resp. sådant man ångrar senare att man inte har.

Tusen tack på förhand (hoppas det inte blev för långt)
mvh Björn

Senast ändrad:
Det här är ganska lika kameror, möjligen ger D5500 aningen bättre bildkvalitet p.g.a. avsaknad av AA filter, men för att det ska märkas vill det nog till att man gör stora bilder och väljer bättre optik än de enklare zoomar som brukar följa med som standard.

Skulle du vilja utveckla ditt fågelfotoinresse är Canon ett bättre val eftersom Nikon inte har något "billigt" 400/5.6.

Annars är nog bästa rådet att gå ut och känna på de olika modellerna och se vilken som känns bäst i handen.

Vad det gäller bildkvalitet får du nog inte mycket mer om du går upp i prisklass, vad du får är mer finesser, i nikons fall t.ex. inställningsrattar istället för en, bättre sökare, snabbare autofokus, bättre buffert vid serietagning kanske bättre vädertätning, beroende på modell du väljer. Som du beskriver ditt fotograferande är det nog bättre att du lägger merparten av dina pengar på bra glas.

Ska det vara någon mening att gå upp i pris för kamerahuset får du nog gå upp i sensorstorlek till fullformat, men även då behöver du ju bra glas, så då behöver du sannolikt utöka din budget rätt rejält.

Jag håller med föregående talare. Men tycker inte du ska oroa dig för mycket över en en billig 400mm. Om det någonsin blir aktuellt med stora telen så skulle jag skulle snarare rekommendera en Tamron 150-600 för din del. En optik som är mycket optik för pengarna.

länk till test på tamron http://www.fotosidan.se/cldoc/test-tamron-sp-150-600-5.htm

Jag skulle om möjligt ta en kamera utan AA-filter, jag förstår inte varför de ens finns kvar. Det är dock inte en avgörande punkt.

Valet mellan Nikon och Canon spelar ingen större roll, över tid matchar de varandra.

Jag antar du läst fotosidans test av D5500 http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-d5500.htm

nja...

Vet hur jag skulle göra om jag var i dina kläder

Skulle bara kolla på tester på internet och bilda mig en egen uppfattning. Modeller mellan olika tillverkare finns jämförda. Om den kunskapen inte är tillräcklig skulle jag ta med mig den till en foto affär där jag kan känna på och höra.

Du börjar på noll. Det är många som avundas det läget. Har inte själv Sony men skulle definitivt kolla på deras utbud och då främst de spegellösa alternativen.

Hur som... mitt råd är att lyssna lagom mycket

Eftersom fågelintresset finns där så är Canon ett bättre val ur objektivtillgång.
Vad fick barna?
Kan du dela dyrare objektiv / blixt vid speciella tillfällen?
I så fall är det vettigaste att välja samma.

Tack + kompletterande frågor

Hej och tusen tack för alla svar så här långt!!! Fantastiskt att vakna upp och redan ha en fyra svar :)

Som jag har förstått hittills lönar det sig inte för mig nämnvärt att gå upp ett rejält steg, utan jag ligger någorlunda bra som jag ligger i prisnivå / prestanda med de modeller jag har föreslagit ovan.

a) Bruttolista. Jag försöker därför snäva av mina frågor lite. Förutom de tre nämnda modellerna (Nikon D5300/5500 och Canon EOS 760D), vilka andra modeller finns det som jag bör beakta när jag börjar jämföra modeller? Jag behöver så att säga ett rimligt basurval att välja mellan (en bruttolista som inte är alltför lång, kanske högst max 7-8 modeller).
Prisnivå upp till ca 10.000 kr (för huset).

b) Viktigaste tekniska egenskaperna. Med mitt typ av fotograferande, vilka egenskaper är det speciellt jag bör tänka på när jag jämför olika modeller? Det finns så mycket egenskaper hit och dit att man lätt förlorar sig, så det är bra att veta vilka (kanske 10) egenskaper som är så att säga prio, speciellt när det gäller alla tekniska egenskaper (där är jag inte så hemma). Hur kameran ligger i handen är en har jag tydligt förstått. Vridbar LCD-skärm är något jag absolut vill ha.

c) HDR. Och så avslutningsvis en ganska konkret teknisk fråga. Med mitt fotograferande hittills (kompaktkamera) är stora ljusskillnader ofta ett problem. Jag har läst om HDR och undrar om detta är "något som man absolut bör ha" på en systemkamera.

Åter igen tack för råden så här långt!!
mvh Björn

PS. @Erik. Mina barn fick båda Nikon D5100, men då vi kommer bo åtskilda inom kort (studier) så tänker jag att möjligheten att låna kommer att vara begränsad. Jag har funderat och vill inte låsa mig till Nikon bara för detta.

Jag vet inte om jag tycker att canon 760 är värd 7500 ;- som den kostar på cyber. Utan objektiv dessutom, tycker det verkar mkt dyrt.

Nu kan jag mest Canon modeller men jag skulle köpa ett begagnat Canon 60d och satsa lite mer på fler bättre objektiv. En vidvinkel, 50mm och ett fast tele. Kanske 200 2.8 För rimlig peng till dina fågelbilder.

Du kanske får allt detta för 12.000 begagnat.

Jag skulle även kika lite på Canon 5d Mark II som går under 8000 kr begagnat nu. Då är du på fullformat vilket ger bättre bilder men lite dyrare med objektiv men det verkar som du har en ganska bra budget för utrustning.

Tycker det är helt ok att köpa en "proffsutrustning" trots att man är amatör. Du kanske lär dig jättesnabbt. Men annars är canon 760 en fin kamera, säkert. Men jag köpte min 60d ny för typ 8000Kr och önskar att jag hade kunnat varit lite smartare och kolla på begagnat. Hobbyfotografer är ju oftast rätt pedanta och skötsamma om sina grejer...

Jag är ingen fan av HDR då den funkar dåligt på allt som rör sig och fungerar därför dåligt då det blåser om än så lite (löv t ex). Köper man en hyfsat modern Nikon så är tonomfånget (DR) så pass stort att HDR knappast behövs. Råformat är förstås bäst, men D-lighting i JPEG räcker långt. Just D5500 har en väldigt bra sensor men även D5300 kommer man väldigt långt med. Personligen skulle jag skippa dessa modeller (och motsvarande Canon 750D/760D) och skippa en vridbar TFT skärm till förmån för en större och klarare sökare i D7000/D7100/D7200 (eller motsv Canon 60D/70D) då dessa d u möjliggör autofokus med alla Nikons AF objektiv och inte bara AF-S eller AF-I vilket öppnar en enorm begagnatmarknad. Jag vill inte gå in på Nikon vs Canon, men är ett stort dynamiskt omfång vid lägre ISO viktigt, så bör du fundera alvarligt på att välja Nikon. Är det inte viktigt, då spelar systemval ingen roll. Canons fördel då ligger i att både 60D och 70D erbjuder vridbar TFT.

c) HDR. Och så avslutningsvis en ganska konkret teknisk fråga. Med mitt fotograferande hittills (kompaktkamera) är stora ljusskillnader ofta ett problem. Jag har läst om HDR och undrar om detta är "något som man absolut bör ha" på en systemkamera.

Om du jämför med en kompaktkamera så kommer enbart det faktum att du byter upp dig två eller tre storlekar på sensor att stora ljusskillnader kommer att vålla mycket mindre problem. Det är skillnaden i dynamiskt omfång som jag upplever är den största skillnaden mellan min Nikon J3 och Nikon D7100 (förutom ergonomin då). Så, ditt upplevda behov av HDR kommer att minska markant med en systemkamera.

Med det sagt så finns det fortfarande situationer dör det dynamiska omfånget ändå inte räcker till. Då kan HDR vara en smidig lösning. När jag köpte min Nikon D5100 så var HDR funktionen ett av skälen till att jag valde den och inte Canon 500D. Dessvärre så var HDR-funktionen i den mest skräp. I nyare kameror som D7100 och D5500 så är den betydligt bättre. Trots det så avråder jag från att fota HDR på fri hand, stativ är att föredra, annars kan bilden bli besvärande oskarp.

Lite tråkigt du väljer enbart mellan Canon och Nikon. I prissegmentet finns Pentax K-S2 som är en vädertätad och väldigt prisvärd och trevlig kamera som kostar ca 7 500 kr inklusive en standardzoom. Just att den är vädertätad och därmed passar mängder med olika miljöer och väderlekar bör passa dig bra. Sedan så har den en sökare som visar 100% av bilden, även det är något ovanligt i prisklassen. Dubbla inmatningshjul för enkel kontroll av bländare och slutartid. Utvikningsbar och vinklingsbar skärm, vilket underlättar fotografering i knepiga miljöer där man kanske annars får obekväm arbetsställning om man tittar i den vanliga sökaren. Utmärkt autofokus, utmärkt bildkvalitet (20Mp), fullständiga automatiska och manuella justeringar och väldigt mycket man kan ställa in och anpassa efter eget huvud. Två programmerbara minnen förutom standard, så det är lätt att växla mellan olika favoritinställningar för olika fotograferingssituationer. En mycket kompetent kamera och enormt prisvärd.

En specialgrej är att den saknar vanligt moiréfilter, så den har högsta skärpa och detaljering med en gång - men den kan simulera ett moiréfilter och den kan ställas in i två lägen för effekten (svagt eller starkt).. Allt fler kameror idag säljs utan moiréfilter (för högsta skärpa), men bara Pentax har en moirésimulator så man kan både äta kakan och ha den kvar. :)

Andra trevliga funktioner är inbyggd skakreducering i huset, vilket fungerar med alla objektiv. Inbyggt vattenpass och möjlighet till automatisk horisontjustering är också trevligt...

För min egen valde jag färgen "forest green" så den är kamouflagefärgad i skogen :)... Jag använder ett 17-70 zoom som huvudobjektiv, det passar många olika situationer bra. Finns många andra objektiv att välja på också. Ett prisvärt paket är med 18-135 zoom, då täcker man in rätt mycket, och 18-135 zoomen är även den vädertätad.

Kameran tillhör de mer kompakta i prisklassen, samtidigt som den fungerar väldigt bra att hålla i tillsammans med stora och tunga objektiv - handgreppet är förnämligt utformat. Mycket trevlig och lätt att använda, passar både nybörjare och mer avancerade användare. Den växer med behovet. Scenprogram, motivinställningar, bildlägen, och fullt justerbara dessutom.. Kan filma och har uttag för extern mikrofon. Inbyggd blixt, har även uttag för extern blixt.

Plus jag har glasögon och sökaren fungerar väldigt bra ihop med det. Enligt mig har den bästa sökaren i prisklassen. :)

Pentax har en av allt du någonsin kommer vilja ha som stillbilds fotograf.

Överhuvudtaget är crop sensor rätt tacksamt då det inte utgör en sådan enorm inträdesavgift.
Tänk på att Nex husen (inkl A7) har en direkt EOS autofokus adapter.
Om ni redan är etablerade i nikon (inom familjen) finns inga större skäl att gå utanför det systemet dock. och du har en 55-300 VR på f4 och växel som i stort sett ingår vid köp.

Börja med sökaren, Du kommer att börja förakta din kamera om du inte redan är van vid att komponera på en mindre yta än själva bilden. För det är ju trots allt därför du väljer en spegel kamera.

K-50 K-500 och K-3 är alla 100% prismor vilket betyder att du komponerar på hela sensorn dvs använder alla tillgängliga pixlar. En tror jag fortfarande närmar sig 7000kr.

Lägg därtill en sigma 150-500 som börjar på F5 så har du en springande start.

Kanske det. Vad har Pentax att erbjuda för lite ljusstarkare objektiv till en fågelfotograf, om TS nu vill börja med det en vacker dag?

DA300*/f4, DA560AW/5,6, DFA150-450AW/4,5-5,6 (hämtar mitt på lördag :)
RC1,4AW m.m. Det borde räcka ett tag.

Räcker det inte så letar man efter FA*300/2,8 eller FA*600/4, men då kostar det lite mer.

DA300*/f4, DA560AW/5,6, DFA150-450AW/4,5-5,6 (hämtar mitt på lördag :)
RC1,4AW m.m. Det borde räcka ett tag.

Räcker det inte så letar man efter FA*300/2,8 eller FA*600/4, men då kostar det lite mer.
Begagnatmarknaden på FS
sökord: 300
Räknar bländare 4 eller ljusstarkare fast eller zoom.

Canon 4
Sony Minolta 1
Nikon 7

2 minuters letande...
Nytt finns givetvis alltid... O för 300/4 verkar Pentax vara billigast.
600/4 hittar jag inget på Cyberphoto men det är en annan division.

Jag var i Ungefär samma läge och har velat länge (finns en tråd om det).
Jag är väldigt universial i mitt fotande och valde därmed att inrikta mig mot ett relativt bra hus och ett kitobjektiv som duger som inledning till lite allt möjligt

Jag har precis som du lite större händer vilket gjorde att både Canon och Nikons mindre modeller rensades bort rätt snabbt.

Nya Nikon 5500 har dock ett radikalt bättre grepp och den var länge ett alternativ för mig men i slutändan stod det mellan D71/7200 och 70D.

I slutändan vart det D7200 plus 18-140 objektivet trots att 70D hade marginellt bättre grepp. Skälen för detta var att flera av mina vänner kör Nikon samt att jag verkligen gillar D7200:s förmåga att få till bra bilder även i relativt dåligt ljus redan på Autoläget

Iom att jag är nybörjare så får det itne vara för krångligt för då tappar jag intresset

Still confused, but on a higher level....

Hej! Tack för alla råd så här långt. Jag läser alla förslag och råd (samt googlar när begreppen blir för svåra) och skapar mig långsamt en bättre bild. Fortsätt gärna komma med råd om modeller och viktiga egenskaper tack!!

Hej! Flera svar tyder på att HDR inte ger några stora fördelar, snarare tvärtom. Hur är det med skakningsreducering, är det något som "man absolut bör ha"?

Sökaren...?

Hej igen igen! Flera skriver om sökaren och hur viktig den är. Kom gärna med lite *grundläggande* råd (för en nybörjare) om vad som är bra att tänka på här, vika "varianter" det finns etc och spelar det någon roll om man är glasögonbärare eller ej.

Hej igen igen! Flera skriver om sökaren och hur viktig den är. Kom gärna med lite *grundläggande* råd (för en nybörjare) om vad som är bra att tänka på här, vika "varianter" det finns etc och spelar det någon roll om man är glasögonbärare eller ej.

Som du säkert vet finns det idag EVF (elektronisk sökare) och OVF (optisk sökare). Alla spegelreflex (DSLR) kameror som diskuterats här har OVF. Spegellösa kameror och alla Sonys systemkameror har EVF. Båda har sina för- och nackdelar. Eftersom vi här har diskuterat DSLR så går jag vidare med OVF.

Dessa beskrivs som teckningsgrad i % där en bra OVF visar 100% av det som kommer med på bilden medan enklare idag ligger på 90-96%. Enstaka bra kan ha 98%. Sedan finns förstoringsgraden som är definerad utifrån en FF (småbildskamera) med ett 50mm objektiv och därför kan siffrorna som de är angivna inte jämföras mellan en FF kamera och en kamera med mindre sensor då de senare beskär bilden. Ändå, då vi här diskuterar bara kameror med mindre sensorer än småbild (135) så är ju dessa inbördes direkt jämförbara. Förstoringsgraden anges som en siffra, t ex 0,8 eller t o m 1,45. Ju högre, desto större är sökarbilden (bra alltså). Sedan finns "eye point" detta är från hur långt från en definerad punkt i sökaren som hela sökarbilden ses, t ex 22mm, ju högre tal desto lättare att se med glasögon, men ofta är förstoringsgraden och "eye point" motstridiga - ju större bild i sökaren desto svårare att se hela på håll.

Så det är en relativt stor skillnad i sökarna mellan t ex D5500 och D7200 och motsvarande gäller Canon. En större sökarbild med högre teckning kräver en större och dyrare prisma och detta är en skillnad som ofta glöms bort då man t ex tycker att den billigare kameran nästan har allt som den dyrare har. De billigare har inte ens en glasprisma utan en sk "pentaspegel" eller "dachspegel" som ger en mörkar bild med mindre teckningsgrad. Pentax ligger bra till här då deras billigare kameror erbjuder bättre sökare med glasprisma då andra har pentaspegel. Men pratar vi kameror för närmre 10.000:- och Nikons 7-serie och Canons tvåsiffriga kameror (t ex 70D) så är det ingen väsentlig skillnad mellan Pentax, Nikon och Canon i sökarna.

Hej! Flera svar tyder på att HDR inte ger några stora fördelar, snarare tvärtom. Hur är det med skakningsreducering, är det något som "man absolut bör ha"?

Det kan aldrig vara rn nackdel att ga en funktion som HDR även om man inte amvänder det.

Gällande Nikon så siter skakningsreducering i objektiven, inte i huset. Det finns en poäng att ha det.

ANNONS
Götaplatsens Foto