Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kameraprofil
- Trådstartare Lars S
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Lars S skrev:
Har tänkt göra en profil till min kamera med ACR-Calibrator (från chromoholics), enligt Stefan Ohlssons artikel "Färghantering del II".
Började dock undra över en fråga - är profilen oberoende av färgtemperatur, eller måste man göra en profil för varje ljusförhållande?
Jag gör mina för dagsljus/blixtljus och en omgång för lysrör. har provat att göra för glödlampsljus också, men ser så små skillnader i bilden med min kamera, så jag använder inte den. Lyrsrör, å andra sidan, varierar ju rätt mycket mellan olika typer, så där skulle man väl egentligen behöva ha flera. Men jag fotograferar sällan saker som jag behöver ha 100% koll på färgåtergivning i lysrörsljus. För sådana tillfällen vill jag helst ha blixtljus.
Stefan
Lars S
Aktiv medlem
Fler frågor...
Tack för svaret!
Har nu gjort mina första tester och fann några saker som gjorde mig osäker - bla verkar det som om instruktionerna inte är helt uppdaterade för CS2 och Camera Raw 3.4 som jag använder, med Calibrator Beta 3.8. Fick också lite olika resultat beroende på vilka inställningar jag använde.
- Enligt Videoinstruktionen måste man sätta vitbalans först, antar det inte behövs längre.
- Man ska öppna raw-filen med klick på "OK", verkar vara en kvarleva från Camera Raw 3.3. I 3.4 finns två andra varianter, "Save" och "Open", antar det är "Open" som gäller.
- Spelar det någon roll hur reglagen på "Adjust"-dialogen är ställda? "Settings"?
- Ska "Auto"-boxarna var i- eller ur-klickade?
Många frågor - men det är lite av en djungel och försöker få allt rätt från början....
Tack för svaret!
Har nu gjort mina första tester och fann några saker som gjorde mig osäker - bla verkar det som om instruktionerna inte är helt uppdaterade för CS2 och Camera Raw 3.4 som jag använder, med Calibrator Beta 3.8. Fick också lite olika resultat beroende på vilka inställningar jag använde.
- Enligt Videoinstruktionen måste man sätta vitbalans först, antar det inte behövs längre.
- Man ska öppna raw-filen med klick på "OK", verkar vara en kvarleva från Camera Raw 3.3. I 3.4 finns två andra varianter, "Save" och "Open", antar det är "Open" som gäller.
- Spelar det någon roll hur reglagen på "Adjust"-dialogen är ställda? "Settings"?
Många frågor - men det är lite av en djungel och försöker få allt rätt från början....
stefohl
Aktiv medlem
Re: Fler frågor...
– Om du inte sätter vitbalansen måste skriptet arbeta längre för att hitta rätt vitbalans, så du sparar tid genom att göra detta själv. Klicka med vitbalanseringspipetten på den näst ljusaste rutan bland de grå färgerna, så är det klart.
– Open ska du använda.
– Alla inställningar på Adjust ställer skriptet in
– Auto ska inte vara ikryssat.
Stefan
Lars S skrev:
– Om du inte sätter vitbalansen måste skriptet arbeta längre för att hitta rätt vitbalans, så du sparar tid genom att göra detta själv. Klicka med vitbalanseringspipetten på den näst ljusaste rutan bland de grå färgerna, så är det klart.
– Open ska du använda.
– Alla inställningar på Adjust ställer skriptet in
– Auto ska inte vara ikryssat.
Stefan