Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Karta offline lightroom
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
Ventures
Aktiv medlem
Verkade som en uppdatering rättade till problemet.
Vad uppdaterade du? Så fort man flyttar sig i kartan säger den att den är off-line för att komma tillbaka igen. Det har ju fungerat bra tidigare.
mac60
Aktiv medlem
Lightroom ofline
Har fått samma problem sedan ett par veckor
Kör med ver 4.6 så det har ju inte funnits någon uppdatering för mig
Väldigt irriterande att varje gång man skall flytta i kartan så går den ofline och kommer igen så försöker man flytta lite till och den går ofline igen
Hoppas att det finns någon här som kan svaret då också för mig tack
Någon mer som har haft problem med att det står att kartan är offline i lightroom? Provat med att både uppdatera programmet och Stänga av brandväggen, någon som vet vad som kan vara fel?
Har fått samma problem sedan ett par veckor
Kör med ver 4.6 så det har ju inte funnits någon uppdatering för mig
Väldigt irriterande att varje gång man skall flytta i kartan så går den ofline och kommer igen så försöker man flytta lite till och den går ofline igen
Hoppas att det finns någon här som kan svaret då också för mig tack
-Fix-
Medlem
Det var en bug ska vara fixad i version CC2015.12 och 6.12. Jag har inte sett något om äldre releaser.
Lightroom: Map module keeps flashing "map offline" when it's not
Lightroom: Map module keeps flashing "map offline" when it's not
mac60
Aktiv medlem
Hej
Nu har kartan försvunnet helt för mig
Kommer bara fram en grå sida men om jag markerar en bild som jag taggat plats på tidigare så kommer den gula fläcken upp mitt i det gråa för att berätta att det var här bilden togs
Har som sagt lightroom 4.6 och det har ju dom sista månaderna varit att kartan blivit offline varje gång man rörde den men som sagt nu är den helt borta utan att jag gjort något ( vad jag vet )
Någon annan som fått detta problemet med och som kanske vet vad som hänt och har ett eller flera förslag på vad man kan göra??
Mats
Nu har kartan försvunnet helt för mig
Kommer bara fram en grå sida men om jag markerar en bild som jag taggat plats på tidigare så kommer den gula fläcken upp mitt i det gråa för att berätta att det var här bilden togs
Har som sagt lightroom 4.6 och det har ju dom sista månaderna varit att kartan blivit offline varje gång man rörde den men som sagt nu är den helt borta utan att jag gjort något ( vad jag vet )
Någon annan som fått detta problemet med och som kanske vet vad som hänt och har ett eller flera förslag på vad man kan göra??
Mats
mac60
Aktiv medlem
Fungerar utmärkt för mig efter att ha uppdaterat till senaste versionen.
Går inte att uppdatera 4.4 längre tyvärr
Däremot så har jag lyckats lösa att hela kartan försvann och bara lämnade en grå sida
Längst ner till vänster när man har kartan uppe finns det en " kartstil "
Och när jag ändrade där till satellit så kom kartan tillbaka
Funkar även med hybrid och gatukarta
Jag har själv inte ändrat på detta utan om det skulle finnas något att trycker man på 2 knappar i följd så....
Har ju inte skrivet något när man är i karta läget så jag vet inte hur den ändrats men nu kan jag komma in och tagga platserna igen i alla fall
Däremot så blir det fortfarande att kartan är "offline" varje gång man flyttat på den det minsta lilla
Fortfarande ingen som hittat något svar på detta?
Försökte gå till lightroom online och kolla men internet explorer bara står och tuggar och kommer ingenstans
--Micke--
Aktiv medlem
Har version 5.7 som kanske var sista(?) versionen man kunde installera på datorn? Från programmet meddelas vid försök till uppdatering att jag har senaste versionen.
Och har fått precis samma problem som ni. Det där med att växla till satelit löste i princip (fladdret mellan karta och mörk default screen med världskarta kvarstår och det fanns inte i det Lightroom jag först installerade) avsaknaden av karta.
Skulle inte förvåna om Adobe INTE gör buggfixar till oss "olydiga" som envisas med att vilja har våra program installerade på egna datorn. Det ligger helt i linje med deras politik.
Och har fått precis samma problem som ni. Det där med att växla till satelit löste i princip (fladdret mellan karta och mörk default screen med världskarta kvarstår och det fanns inte i det Lightroom jag först installerade) avsaknaden av karta.
Skulle inte förvåna om Adobe INTE gör buggfixar till oss "olydiga" som envisas med att vilja har våra program installerade på egna datorn. Det ligger helt i linje med deras politik.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Har version 5.7 som kanske var sista(?) versionen man kunde installera på datorn? Från programmet meddelas vid försök till uppdatering att jag har senaste versionen.
Det är helt normalt att support på äldre programvaror avslutas. Lightroom 5 kom för över fyra år sedan. Lightroom 4 är drygt 5,5 år gammalt.
--Micke--
Aktiv medlem
Det är helt normalt att support på äldre programvaror avslutas. Lightroom 5 kom för över fyra år sedan. Lightroom 4 är drygt 5,5 år gammalt.
Tja. Det har blivit "helt normalt" för att vi faktiskt är mer eller mindre livegna under ett företag som Adobe. De köpte upp alla professionella program inom segmentet och har ju närmast ett monopol inom kategorin fotografer och grafiker.
Att de gör bra program uppskattar jag. Har haft Photoshop sedan tidigt 90-tal och det lär väl inte finnas ett mer buggfritt program. På den tiden gjordes heller inte nya "versioner" vart-och-vart-annat år som de gjorde då de skulle "vänja" oss vid att regelbundet betala många tusen för uppgraderingar (få av oss behövde) för att sedan övertyga oss om hur "billigt" det istället skulle vara med ett abbonemang. På 90-talet fick man viss uppdatering gratis, då en underversion släpptes fick man som licensinnehavare en diskett för 200-300:-.
Som sagt, bra program men har tyckte deras marknadsföring luktat illa sedan de skaffat monpol i början av 2000-talet.
mac60
Aktiv medlem
Att supporten försvinner efter x antal år köper jag men eftersom detta bara helt plötsligt hände och det har fungerat bra innan och jag har inte lagt till något i datorn så........
Och detta har tydligen hänt i olika versioner inte bara gamla utan även nya ( fast där kom det tydligen en uppdatering som jag tycker borde gå att få till äldre versioner med )
Vill inte tro om Adobe att dom lagt in något som efter x antal år gör att vissa saker försvinner eller ändras.
Visst kan ju vara någon uppdatering på Windows eller maskinvara som spökar men eftersom jag inte Heller kommer in på lightroom hjälp Heller så jag kan inte fråga där heller
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Att supporten försvinner efter x antal år köper jag men eftersom detta bara helt plötsligt hände och det har fungerat bra innan och jag har inte lagt till något i datorn så........
Och detta har tydligen hänt i olika versioner inte bara gamla utan även nya ( fast där kom det tydligen en uppdatering som jag tycker borde gå att få till äldre versioner med )
Vill inte tro om Adobe att dom lagt in något som efter x antal år gör att vissa saker försvinner eller ändras.
Visst kan ju vara någon uppdatering på Windows eller maskinvara som spökar men eftersom jag inte Heller kommer in på lightroom hjälp Heller så jag kan inte fråga där heller
De rättade till felet i de/den version de fortfarande har support på. Förmodligen krävs olika åtgärder beroende på version och jag har svårt att se att man kan begära att de ska fortsätta utveckla versioner de slutade sälja för flera år sedan. När man köper ett program så köper man aldrig livslång funktion. Det kan man givetvis ha åsikter om men som jag ser det är det orimligt att någon utan ersättning ska garantera funktion i program fem år fram i tiden.
--Micke--
Aktiv medlem
De rättade till felet i de/den version de fortfarande har support på. Förmodligen krävs olika åtgärder beroende på version och jag har svårt att se att man kan begära att de ska fortsätta utveckla versioner de slutade sälja för flera år sedan. När man köper ett program så köper man aldrig livslång funktion. Det kan man givetvis ha åsikter om men som jag ser det är det orimligt att någon utan ersättning ska garantera funktion i program fem år fram i tiden.
Kan inte låta bli att vara obstinat då Adobe försvaras som de var mänsklighetens välgörare. En och annan bra produkt har de, men de tar rejält betalt vare sig du behöver den eller inte. Hybrisen under CS-svitens historia från CS till molntjänstversionen resulterade i SJU(!) versioner på 9 år (2003-2012). Hade haft programlicens för de två Adobe-program jag använde fram till CS. Då infördes en taxa där brytpunkten för vad två program kostade översteg kostnaden för hela sviten (standard).
Fram till dess fick man gratis buggfixar (programfel som rättades) och då man lagt till funktioner nog för att betrakta det som ny "version" fick man som licensinnehavare uppgardering för 200-300 kr. Efter CS, som jag uppgraderade till för x antal tusenlappar, började de spotta ut nya "versioner" (alltså CS till CS 6 på 7 år) som VARJE GÅNG kostade bortåt 9000:- för UPPGRADERING! Lite väl utstuderat tycker jag. Och i ärlighetens namn innehöll inte de nya versionerna alltid något västentligt egenvärde för funktionaliteten. Ibland inga förändrigar alls vad gäller enskilda program i sviten.
Jag tror att det var ren strategi: Gör användarna ängsliga att de missar något om de inte uppgraderar. Gör det ofta. Till sist vande de sig vid att hosta upp bortåt 10 lax för en "uppgradering". Så när molntjänsten introducerades fanns inte referenserna kvar till rimlig programutveckling och prissättning. Att få in alla kunder på hyrkontrakt var förstås guld värt för Adobe - men prissättningen lär inte ha gjort dem fattigare trots att de numera inte behöver distribuera paket. Med ett annat upplägg, lägre priser och större urvalsmöjligheter skulle det varit konsumentvänligt. Men de vet att stor del av kundkretsen går med på villkoren. Vi är alla f-cked i någon mening, även om vi dagligen umgås med de bra programmen. Även om snittkunden kanske använder det ena eller andra någon gång då och då och andra delar inte alls - så betalar de för allt.
Själv gick jag från den tidigare fristående PS-licensen till CS. 4 år senare CS4 och den har jag kvar. Såväl Photoshop, Illustrator och Dreamweaver innehåller flertalet av de för branschen viktiga funktionerna. Fyller alldeles utmärkt de behov jag har som producent av digitalt material. Resultatet blir lika bra. För eller senare blir det generationsskiften i OS-arkitekturerna och då kan man ha förståelse för att "gamla" program slutar fungera. Jag betraktar dock inte min Lightroom 5.7 på 4 år som "gammal" och tycker det är skit att någon mixtrat med det som länkas för kartfunktionen så att den inte läses in som tidigare.
Beröm till det som fungerar bra är på sin plats men den tendens att "tillbedja" företag med en nästan religiös bismak (Apple ett annat exempel på företag som lyckats bli "identitetsskapande") är för mig rätt motbjudande. Visst kan ni hålla med om att vi användare idag inte har så många alternativ? Om något så hade en rejäl konkurrent till Adobe varit välgörande för oss. Monopol är ALDRIG bra för kunderna.
Bara lite synpunkter. Nej, ett program vara inte en "livstid". Bara gravstenar som gör det. Men man kan ha mer eller mindre stora krav på den som levererar. Som nu är kan de fullständigt skita i den enskilde kunden, som är försumbar sålänge de har resten av kunderna på hyreskontrakt.
Oquist
Avslutat medlemskap
Vill inte tro om Adobe att dom lagt in något som efter x antal år gör att vissa saker försvinner eller ändras. Visst kan ju vara någon uppdatering på Windows eller maskinvara som spökar men eftersom jag inte Heller kommer in på lightroom hjälp Heller så jag kan inte fråga där heller
Google utvecklar också deras "map" och ändrar API, det gör så att det kan bli lite fel med program som använder en gammal API. Och det är det som har hänt, https://forums.adobe.com/message/9714247#9714247
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Kan inte låta bli att vara obstinat då Adobe försvaras som de var mänsklighetens välgörare. En och annan bra produkt har de, men de tar rejält betalt vare sig du behöver den eller inte. Hybrisen under CS-svitens historia från CS till molntjänstversionen resulterade i SJU(!) versioner på 9 år (2003-2012). Hade haft programlicens för de två Adobe-program jag använde fram till CS. Då infördes en taxa där brytpunkten för vad två program kostade översteg kostnaden för hela sviten (standard).
Jag har inte samma svarta syn på Adobe som du har. Med den nya betalningsmodellen har de gjort sina program tillgängliga på ett helt annat sätt. För fotografer är deras paket med Lightroom och Photoshop i mina ögon väldigt prisvärt. Därför känner jag inte alls igen mig i din beskrivning.