Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Foto CD

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag var till den lokala fotoaffären häromdagen och skulle printa ut några digitala bilder. Smart som jag är hade jag brännt ner dom på en CD.

Det visade sig att butiken endast kunde hantera Kodak Foto CD.

min lilla fråga är om någon vet något bra program som skapar en Kodak Foto CD av ett gäng .jpg bilder ?

Det går inte att göra egna Kodak Photo CD filer, eller .PCD som formatet heter.
Det är endast Kodak själva och de butiker/lab som tillverkar Photo CD som får göra detta.

Byt butik i stället!
I stort sätt alla fotobutiker som gör bilder från digila media kan göra bilderna från i alla fall .jpg-eller .tif-format. Oftast andra oxå.

Verkligen intiligent kundvård från butiken,,,Jag var av den uppfattaningen att fotolabbens uppgift var att göra papperskopior på fotografiskt papper av kundernas bilder. Bilder som antingen är på fotografisk film, cd-skivor, disketter eller minneskort av olika typer.

Vore ju helt förträffligt när man är ute på semster och bara har digitalkameran med sig att kunna gå till ett snabblabb, få bilderna på papper och minneskotet överläst till en CD.

Jag såg til min förvåning att Fotoquick skulle ha 8:- för att fra,ställa en digitalt levererad bild. Prislistan indikerade att de såg detta som efterbeställning.

Varför skjuter labben sig i foten och låter oss skaffa färgskrivare och ha hemma istället för att erbjuda oss riktiga fotografiska bilder på ett enkelt sätt?

Kör ut mina bilder via Colormailer.

Skriver inte det här i något som helst reklamsyfte men vi har en rätt smart tjänst på jobbet som jag tyckte kunde vara på plats att informera om.

Man kommer helt enkelt in med sitt/sina minneskort och bränner över de bilder man vill ha i en "överföringsstation" till en CD som skickas in till labbet.
3 arbetsdagar senare kommer man och hämtar ut sina pappersbilder och CDn med orginalfilerna på i butik.
Rätt smidigt om man tex inte har egen CD-brännare eller snabb internetuppkoppling.

Pris?
1-25 bilder, 129 kr
26-40 bilder, 159 kr
41-80 bilder, 209 kr
över 80 bilder 2,50 kr/bild

Inte så blodigt om jag får säga det själv ;)

mvh

Niklas
Kodak Image Center

Någon som vet hur man öppnar och sparar om Kodaks Photo CD skivor. Jag har CS2 men det verkar inte funka? Tacksam för svar....
Mvh Per

Oj, vilken gammal tråd du hittat att ställa din fråga i :)

Jag tror Irfanview kan öppna pcd-filer och så att man sedan kan spara om dem i annat format. Har en Kodak-CD nånstans men kan inte hitta den så att jag kan prova.

Jag plockade ut mina bilder ur Kodak Photo CD.
Gick bara in i Den Här datorn / Kodak CD ... och sedan letade jag upp filerna på skivan.
Dom ligger som jpeg filer inne på CD'n

inze skrev:
Oj, vilken gammal tråd du hittat att ställa din fråga i :)

Jag tror Irfanview kan öppna pcd-filer och så att man sedan kan spara om dem i annat format. Har en Kodak-CD nånstans men kan inte hitta den så att jag kan prova.

Tack för hjälpen Ingrid...det fungerar perfekt :)

God forsättnng på julen ! / Per

Nu hittade jag min CD-skiva, en Photo-CD. Jag kan öppna och titta på bilderna med Irfanview men programmet låser sig när jag försöker spara om bilden.

Jag testade då med Xnview och då gick det bättre att spara bilden som en jpg-fil.

Voilà

Bilagor

• img0004.jpg
    img0004.jpg
    15.8 KB · Visningar: 98
Det funkar här men sparar bara jpeg som en liten fil....men det finns tydligen plugg in som ger större filer till PS...
Skall testa Xnview också....det verkar grymt....
/ Per

PS CS2

Det går bra att öppna PCD-filer i CS2. Välj Öppna och gå in i mappen PHOTO_CD/IMAGES på skivan och öppna de filer du vill ha. Tänk på att välja vilken storlek du vill ha, det finns fem storlekar. Du kan även använda Bridge för att titta på skivan och öppna filerna.
Kodak har väl lagt ner PCD-formatet på amatörnivå sedan ett antal år?

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto