Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom 3 plötsligt väldigt segt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Lightroom 3 har plötsligt blivit väldigt segt för mig när det gäller att importera bilder från ett minneskort. Lite tid har det alltid tagit, men nu tar det timmar att tömma ett 16BG kort. Nån som har nån hjälpande tanke om vad det kan bero på?

/Jonas

Lightroom 3 har plötsligt blivit väldigt segt för mig när det gäller att importera bilder från ett minneskort. Lite tid har det alltid tagit, men nu tar det timmar att tömma ett 16BG kort. Nån som har nån hjälpande tanke om vad det kan bero på?

/Jonas

Jag vet att min dator blev otroooligt seg, även när jag importerade till LR, när jag nästan hade full hårddisk, typ bara 1gb kvar på hårddisken. När jag sen rensade bort bilder så jag fick 20-30gb ledigt så gick det lite fortare igen. Nu har jag köpt en ny dator så nu har jag inte kvar problemet. //Bee

Jag vet att min dator blev otroooligt seg, även när jag importerade till LR, när jag nästan hade full hårddisk, typ bara 1gb kvar på hårddisken. När jag sen rensade bort bilder så jag fick 20-30gb ledigt så gick det lite fortare igen. Nu har jag köpt en ny dator så nu har jag inte kvar problemet. //Bee

Tack. Det kunde säkert ha varit det, men jag har typ 80 Gb ledigt.

Det finns en del rapporter om att Lightroom går trögt om man har väldigt många objekt i sin papperskorg! Låte märkligt men det är ju lätt att prova - töm papperskorgen.

Jag tror dock mer på att det kan vara något fel på själva överföringen. Använder du kortläsare eller kameran? Om du använder en läsare, prova med att importera direkt från kameran istället (och tvärtom).

Det finns en funktion som gör en kopia vid import på annat plats. Har du den påslagen så kolla att den enheten inte har några problem.

Det finns en del rapporter om att Lightroom går trögt om man har väldigt många objekt i sin papperskorg! Låte märkligt men det är ju lätt att prova - töm papperskorgen.

Jag tror dock mer på att det kan vara något fel på själva överföringen. Använder du kortläsare eller kameran? Om du använder en läsare, prova med att importera direkt från kameran istället (och tvärtom).

Det finns en funktion som gör en kopia vid import på annat plats. Har du den påslagen så kolla att den enheten inte har några problem.

Papperskorgen är det nog inte, men jag ska kolla upp de andra sakerna du föreslår.

Har du utökat cache-minnet? Jag tror det är förinställt på 1 eller 2 gb, men minst 20 gb är bra att ha för snabbhetens skull. Återfinnes under "redigera/inställningar/filhantering".

Varför visas inte gamla filer - någon som vet ?

Nybörjare när det gäller Lightroom 3; är väldigt nöjd med programmet - men det är en grej jag inte begriper/får koll på:

Jag skapar en mapp, lägger in mina nya rawfiler. Startar Lightroom och kör Ctr+shift+I och klickar sen på knappen "import" . Inga problem, men...

om jag senare markerar samma mapp, och där jag redan redigerat alla rawfiler, visas inte dessa filer.
Lägger jag däremot in en ny/oredigerad rawfil i samma mapp, då visas denna rawfil, men ingen av de gamla.

Hur gör jag för att även de "gamla" (vid ett tillfälle) redigerade rawfilerna ska synas när jag går in i samma mapp vid annat tillfäller?

/Roger

Roger, jag hänger inte riktigt med på din beskrivning.

För att någon skall synas inne i Lightroom skall bilderna importeras. När du gör det kan du välja att importera dem på "befintlig plats" eller att kopiera dem till en annan plats enligt ditt val.

De redigeringar du gör syns bara i Lightroom - inte i utforskaren.

Min gissning är att du - när du importerar - väljer att kopiera dem till annan plats och att du därför inte riktigt har koll på vilken version du jobbar med, men det är förstås bara en gissning.

När jag var ny på Lightroom kopierade jag först innehållet från minneskortet till min hårddisk och importerade sedan bilderna innifrån LR. Nu låter jag Lightroom sköta hela proceduren, kopierar och importerar i ett steg. Funkar mycket bra.

Kanske lite luddig beskrivning : )

Jag hittar utan problem de mappar där mina bilder befinner sig, men Lightroom visar bara
de jpg bilder jag framkallat f r å n rawfilerna. De processade rawfilerna är inte längre synliga
i Lightroom (Jag talar alltså bara om vad jag ser i L.).

Går jag ur L. och klickar jag in mig i mappen ifråga - så finns rawfilerna där.
Det är som att L. "betraktar" jobbet som klart ; ) rawfilerna visas inte mer...

Den här typen av problem har jag aldrig stött på när jag använder Nikons NX2.

/RL

För min del ser jag plötsligt inte filerna jag ska importera.
De ligger i en katalog på hårddisken, men när jag väljer importera och stegar mig till den katalog jag vill importera ifrån säger lightrooom att det finns 10 filer där, men de syns inte.
On jag väljer att importera alla så syns de sedan i lightroom och jag kan framkalla och jobba med dem utan problem.
Hur får man bilderna som ska importeras att synas igen?

Kanske lite luddig beskrivning : )

Jag hittar utan problem de mappar där mina bilder befinner sig, men Lightroom visar bara
de jpg bilder jag framkallat f r å n rawfilerna. De processade rawfilerna är inte längre synliga
i Lightroom (Jag talar alltså bara om vad jag ser i L.).

Går jag ur L. och klickar jag in mig i mappen ifråga - så finns rawfilerna där.
Det är som att L. "betraktar" jobbet som klart ; ) rawfilerna visas inte mer...

Den här typen av problem har jag aldrig stött på när jag använder Nikons NX2.

/RL

Det du besrkiver låter helt galet. Hur kan du se de "framkallade" JPG-bilderna i LR? Om du valt att exportera till JPG så bör du inte se dem i Lightroom, såvida du inte valt att "inkludera i katalog" vid export. Däremot bör du se de redigerade RAW-filerna.

Så om jag fattar dig rätt så ser du förs raw-filen i Library modulen i Lightrroom. Sedan redigerar du bilden, exporterar till JPG och då ser du bara JPG-bilden, inte RAW-bilden? Det låter helt omöjligt.

Det du besrkiver låter helt galet. Hur kan du se de "framkallade" JPG-bilderna i LR? Om du valt att exportera till JPG så bör du inte se dem i Lightroom, såvida du inte valt att "inkludera i katalog" vid export. Däremot bör du se de redigerade RAW-filerna.

Så om jag fattar dig rätt så ser du förs raw-filen i Library modulen i Lightrroom. Sedan redigerar du bilden, exporterar till JPG och då ser du bara JPG-bilden, inte RAW-bilden? Det låter helt omöjligt.

Det beror ju också på hur man sparar ut Jpegen. Om man väljer edittera i PS som sista steg och sedan sparar jpeg från PS så syns den ju automatiskt i biblioteket i LR. Har man sedan valt "Stack with original" så syns ju bara jpg bilden i högen. Det kanske är något sådant som spökar?

ANNONS
Götaplatsens Foto