Annons

Lightroom direkt till url

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Det fanns en tråd där detta behandlats tidigare, men det verkar ha raderats.

Vad rekomederar ni för program för att göra hemsida med förstasida och allt i lightroom? Det fanns ett bra försla i den tidigare tråden som jag inte hittar längre..

Om du klarar att göra förstasidan själv så är det ju bara att använda LR's inbyggda web-gallerier och ladda upp dem till separata undermappar på hemsidan, och sen länka till dem från startsidan.

Vill du göra allt, inklusive förstasida direkt i LR så krävs nån sorts plugin, t.ex. The Turning Gate

Jag klarar med nöd och näppe att göra en förstasida. Jag har en redan nu, men i den gamla tråden som verkar raderad så tipsade något ett program där du kunde göra hela hemsidan och sedanuppdatera den från LR. Det såg väldigt snyggt ochs midigt ut..

The Turning Gate har som sagt en massa plugins och en av dem har jag för mig är för att skapa en förstasida till en hemsida. Har du tittat på deras sida?

Man behöver inte kunna HTML eller ens använda en HTML-editor för att göra en förstasida. Dom som är gratis är dåliga och dom som är bra är dyra.

Vill man göra det enkelt för sig kan man göra en sida man tycker ser snygg ut i t ex Word eller Powerpoint och spara som index.htm och ladda upp med ett ftp-program, t ex Core FTP som är gratis.

Man kan göra det ännu enklare och fuska genom att spara en hemsida man hittat på nätet och gilllar utseendet på och sen öppnar man den i Word eller PPT och redigerar den som man vill.

Word och Powerpoint funkar bra som webbeditorer, men det blir väldigt mycket kod jämfört med en riktig html-editor och sen finns det inga finesser. Men för att göra en enkel förstasida duger de utmärkt.

Med ftp-programmet skapar man de kataloger man behöver och sen är det bara att ladda upp sina album som man har gjort i LR t ex.

Word och Powerpoint funkar bra som webbeditorer, men det blir väldigt mycket kod jämfört med en riktig html-editor och sen finns det inga finesser. Men för att göra en enkel förstasida duger de utmärkt.
Det där är som att säga att det duger gott med en klåpare till hantverkare när man ska göra nåt enkelt hemma...det blir lite snett och kaklet sitter lite löst, men det ser bra ut på håll.

Jag menar bara att det går att använda Word eller powerpoint och att det är enkelt för den som inte är HTML-kunnig och inte har lust att anlita någon som kan. Men det duger bara till mycket enkla hemsidor, t ex en enkel index-sida.

Sätta kakel snyggt är betydligt lättare än att göra snygga hemsidor, anser jag, som fuskat med båda aktiviteterna....

Köpte the turning gate. Nu har jag gjort min sida helt utan bilder. Har samlat de bilder jag vill andvända i en viss mapp, men LR och the turning gate slänger in bilderna helt slumpmässigt, jag har ingen möjlighet att själv välja vilka bilder som ska ligga på "home", "galleries" osv. Är det någon som har samma problem?

ANNONS
Götaplatsens Foto