Annons

metadata lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag importerar en Raw-bild i Lightroom har jag ställt in LR så bilden förses med IPTC-information. Den IPTC-informationen lägger sig inte bara i bilden inuti LR utan dessutom i bilden där den ligger i sin ursprungsmapp på min dator. Det här spar naturligtvis massor av tid och är mycket bra men jag har ett litet problem.

De nyckelord jag tilldelar bilden vid importen i LR händer att jag ändrar i programmet vid ett senare tillfälle men då ändras inte nyckelorden i bilden i ursprungsmappen. Bilden i ursprungsmappen kan endast anta de nyckelord som den tilldelas vid själva importeringstillfället. På grund av det här blir det olika nyckelord i bilden i ursprungsmappen och bilden inuti LR.

Är det någon som vet om det går att ställa in LR så bilder som ligger i ursprungsmappar följer ändringar gjorda inuti LR?

Write to XMP

Ola,

Lightroom klarar av att skriva alla metadataändringar du gör i programmet direkt till filen. Om du kör med RAW kommer ändringarna att skrivas till XMP-filen, och om du kör med DNG (som jag gör) så skrivs metadata direkt till filen. Denna funktion är det som gjort att jag tagit beslutet att använda just LR. Aperture, som jag använde tidigare, har inte denna möjlighet. Och då jag inte vill låsa upp alla mina metadataändringar i en databas jag inte kommer åt så var valet mellan de bägge programmen lätt.

För att få LR att göra just detta går du in inställningarna (preferences) och klickar för "write changes to XMP" eller något liknande. (Jag sitter på jobbet och har inte tillgång till LR här, så jag minns inte exakt vägen fram till inställningen. Funkar det inte så hör av dig!)

//Andreas

Tack för tipset ... men det är lite märkligt ... det tycks vara någon fördröjning för nyckelorden att komma till bildefilen på datorn och ibland verkar de inte komma över alls. Jag har provat på raw, psd och jpg och samma sak på alla ... hmmm!

Nu fick jag tom upp en dialogruta i LR som sa att det var nåt tok med nyckelordsöverföringen. Men när jag klickade på "try again" lyckades det just för den filen men sen funkar det inte igen ... konstigt.

Jag har en relaterad fråga:

Jag har sparat en metadata preset med IPTC-info som skall läggas till till alla bilder jag importerar. Nu vill jag göra en liten förändring i min preset, men hittar inget sätt att editera den på (eller för den delen något sätt alls att hantera sina preset, man kan bara lägga till, inte ändra eller ta bort). Hur gör man?

Jag brukar skapa en ny. Vill du ha samma namn får du radera den gamla först. För Windows ligger de i:

C:\Documents and Settings\UserName\Application Data\Adobe\Lightroom\Metadata Presets

Jag känner inte till något annat sätt, men det kanske finns.

Tack!
Känns märkligt att behöva gå bakvägen men så länge det finns en metod är jag glad. :)

Om du inte avskräcks av lite xml-koder, kan du editera direkt i tex Notepad eller någon annan texteditor.

En preset som bara innehåller Copyrightdata ser ut så här:

s = {
internalName = "Copyright 2007",
title = "Copyright 2007",
type = "Metadata",
value = {
["com.adobe.copyright"] = "©2007 Lars-Erik Mollerstrom",
uuid = "8634E1F7-3A5B-4659-96B6-F566681F5CE8",
},
version = 0,
}

Vill man ändra årtal är det bara att skriva in ändringen via Notepad och spara filen.

ANNONS
Götaplatsens Foto