Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hur man än gör så använder inte smartphones traditionella objektiv som ger karaktär, skärpa, färg, bokeh osv. Visst går mycket att fejka med AI men inte allt. Den dagen mobilen får samma bild som tex 70-200 f2.8 eller liknande så vill jag gärna att de bygger en kompaktkamera. Tänk att få in alla objektiv i en liten kompakt kamera och att det såg lika bra ut som tidigare. Fysiskt omöjligt kanske.
 

taz_k

Aktiv medlem
Vilka telefoner nu för tiden producerar bra råfiler?
Samsung S21/S22 Ultra osv. Vet inte om Samsungs övriga telefoner kan spara råfiler.

S21 Ultra är första telefonen som tar tillräckligt bra bilder för att jag ska överväga att skippa min riktiga kamera. Raw-filerna tål såklart inte att man drar i reglagen allt för mycket men sätter man exponeringen blir bilderna överraskande bra.
 

martley

Aktiv medlem
Sonys Xperia-telefoner i premiumskiktet har alltid varit inriktade mot fotografering och har alltid haft en dedicerad fysisk kameraknapp. Volymknapparna brukar gå att programmera om till zoom-knappar eller manuellt fokus. De senaste modellerna har dessutom i stort sett samma GUI i foto-appen som Sonys alpha-systemkameror har. Den enda riktigt stora skillnaden förutom sensorns fysiska storlek är att det inte går att justera bländaren, utan man får laborera med ISO och slutartider i stället. Den senaste Xperia-generationen har Zeiss-optik och till och med en riktig optisk zoom, 85-125 mm, den ligger på tvären inuti kameran med prismor i ändarna.
Under rätt förhållanden så är bilderna konkurrensmässiga med en systemkameras bilder, och det är oftast lättare för en nybörjare eller amatör att få till bra bilder med en gång, även om potentialen är större med en systemkamera. Största fördelen med en mobilkamera är dock att sannolikheten att man har den med sig är klart större än med en stor och tung systemkamera.

Fast Sonys marknadsandel på mobilmarknaden är för närvarande mindre än 1% och Sony verkar koncentrera sig mera på att tillverka kamerasensorer till mobiltelefoner än att göra hela telefoner. Det är inte ovanligt att det sitter en Sony-sensor i mobiltelefoner från andra tillverkare. Apple är en av dem.
 

Maxpow

Medlem
Usch och fy! Vilken hemsk utveckling...men visst är det sant. Har känslan av att det stora i frågan är gemene mans ointresse om bilderna är perfekta eller inte. Vi som finns här på fotosidan är ju redan frälsta så vi är kanske fel personer att bedöma detta, men den stora fotograferande massan där ute är fullt nöjda med mobilens kamera. och har varit det i flera år. Det är bara just de som velat ha mera kontroll och inte känt att det lilla sista finns i deras mobilbilder, som valt att ta steget över till systemkameror. Segmentet kompaktkameror har ju likt videokameror, nästan helt försvunnit.
Sedan är det ju den psykologiska grejen med att det inte blir bättre bilder av sig själv bara för att man har en systemkamera. Man måste ju kunna kräma ur det där som bara en systemkamera kan också, och då krävs det kunskap, vilket dagens moderna människa ofta är för lat för att införskaffa. Mobilernas tillkortakommande syns först när man printar sin bild, vilket tyvärr många fotografer inte gör idag, utan enkom använder dem på en skärm. Mitt standard svar när folk säger att deras mobilkamera är så fantastisk, är att det den är fantastisk på är att visa bilderna som är tagna med just den kameran...
 

sumpan

Aktiv medlem
Om man tex jämför med musik så har vinylen fått ett rejält uppsving på senare år, trots att det objektivt sätt är en "sämre" teknik än det mest högkvalitativa som finns idag. Man lyssnar på vinyl för att man gillar, musik, skivor, hanteringen och det "mysiga" ljudet.

Vi entusiaster gillar att fotografera med riktiga kameror för vi gillar handhavandet, processen och de kreativa möjligheter det ger, inte nödvändigtvis för att resultatet blir objektivt bättre för gemene man. En "nybörjare" får förmodligen bättre resultat med mobilen på samma sätt som Spotify är enklare och låter minst lika bra som vinyl för de flesta.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag får väl förtydliga: med "förhållande" omfattar jag även "sammanhang", dvs exempelvis att ändamålet är publicering i sociala medier, inte i första hand för utskrift i A4-format eller större.
Tittar man på en mobilskärm så är det nog inte många som ser nån avgörande skillnad, nej. Men redan i facebook-optimerad bildstorlek (2048 pixlar på största ledden) betraktat på en vettig datorskärm kan man ofta se rätt stora skillnader. För att inte tala om när man tittar på sina egna bilder i full upplösning. Det behöver man inte skriva ut dem för att göra.

Jag är smått bedrövad över att allmänheten bara tycks använda mobilen till all bildkonsumtion. Ganska sjukt att kraven har minskat istället för att öka.
 

sumpan

Aktiv medlem
Vi kan väl titta på en trailer för Dunkirk (film) som nämns och High flying bird (iPhone) och se om vi ser någon skillnad?


Jag har inte sett någon av filmerna så tänker inte uttala mig om hur det ser ut. Men en snabb googling ger ju att användningen av iPhone i high flying bird verkar vara ett genomtänkt konstnärligt beslut:
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte sett någon av filmerna så tänker inte uttala mig om hur det ser ut. Men en snabb googling ger ju att användningen av iPhone i high flying bird verkar vara ett genomtänkt konstnärligt beslut:
Du har inte sett något och länkar till samma artikel som i det inlägg jag citerade...
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag minns diskussion runt fikabordet på jobbet för tio år sedan. Då ville arbetskamraterna ha kameror som var bättre än mobilen för att dokumentera Thailandsresan. Mindre brus, skarpare objektiv och större bildfiler.

Nu är mobilen så bra att den konkurrerande ut den gamla kameran de släpat på. Den nya mobilen är bättre än den tio år gamla kameran och de slipper kosta på sig en ny kamera då telefonen är tillräckligt bra. Sparade pengar och bra bilder.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Ja vi fotonördar har ju länge viftat bort detta men trots allt så sker det nog oftast numera en snabbare utveckling av kameramobilerna än utvecklingen av systemkamerorna och så har de varit länge nu. Hur konstigt är det när den senare branschen räknar marknaden i några få miljoner sålda kameror per år medan försäljningen av mobiler räknas i siffror kanske hundra gånger större än så. Så där pengarna finns finns också resurserna till den R&D som gör skillnad.

Vilka systemkameratillverkare har inte varit mer eller mindre på dekis de senaste fem åren??


Citat från SAR som klippt från Dpreview:



"After Sony, also Qualcomm believes the smartphones Image Quality will soon surpass the classic system cameras

FacebookSparaShare

Back in May Nikkei reported the following statement from Mr Terushi Shimizu:

This was quite a big and controversial statement. But now also Judd Heape (vice-president of product management for cameras at Qualcomm) made a similar claim in an interview released by Android Authority:

I am not so sure about that. Any pic taken with a 100MP Samsung is literally not the same thing as a 100MP image taken from a medium format camera. You cannot cheat on pixel size physics…
found via Dpreview" (slut citat)
Jag tror inte ett ögonblick på att en liten mobilkamera med sin lilla sensor o lilla optik kommer kunna ta lika bra bilder som en BRA systemkamera. Tror det är mer eller mindre omöjligt.
 

denstorre

Aktiv medlem
Det beror ju lite på vad man gillar. Folk överlag vill ju ha detaljer i massor, skärpa över hela fotot, och sedan släta ut hud och annat med filter eller annat i efterbehandlingen. Gärna tillsammans med att man hissar upp färgmättnaden till max. Allt det känns som att man egentligen vill ha ett utseende som påminner om det man får med sensorer av storleken som finns i mobiler. Så då blir väl folk nöjda med det. Men jag tycker det är rätt fult.
 

Makten

Aktiv medlem
För de flesta är mobilkamera (uppenbarligen) tillräckligt bra.
De flesta har inte foto som hobby eller yrke, så det är inte särskilt konstigt.

Det konstiga är att det påstås att en kamera med minisensor och väldigt enkelt objektiv (får inte plats något avancerat) skulle vara lika bra som, eller bättre än, en kamera med stor sensor och ordentlig optik. Det är liksom inte ens tekniskt möjligt.
Däremot kan de ge rysligt bra kvalitet i förhållande till storleken. Tyvärr förstör de flesta mobiltillverkare bildfilerna totalt med brusreducering och sönderskärpning, då användaren antas vara just ointresserad av verklig bildkvalitet. Vilket antagligen är sant.
 

lonian

Aktiv medlem
Mobilkamerans bilder passar jättebra på smartphone skärmen, systemkamerans bilder kan många gånger se likadan ut på den lilla skärmen. Smidigheten för många som använder enbart bilder för sociala medier och Instagram eller liknande är nöjd så.

På en datorskärm i större upplösning eller på 4k/8k tvs ser man skillnad. Mobilbilder med fejk bokeh klipper runt kanter och gör missar som blir lättare att upptäcka på en större skärm. Det ser onaturligt photoshoppat ut.

Ändå coolt att de gjort långfilm med en mobil. Det bevisar ju att video är mer innehållet som räknas framför bildkvaliteten om det görs på rätt sätt. Jag är ingen videofilmare direkt men har själv klippt ihop mobilvideos och känt hur smidigt det är. Jag har annars haft planer på att köpa en gopro att filma med just för att kunna va under vatten. Gissar att det blir lite samma bildkvalitete som mobilkameran.
 
ANNONS