Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F6???

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser ut som en F501 med manuell framdragning och plastzoom. Knappast något att ta på större allvar :)

Jag tror att Nikon har byggt sin sista proffskamera för film. Nu ligger nog alla forskningsresurser på att utveckla den digitala linjen. Möjligen får vi se en uppdatering av amatörkamerorna.

/Erik

Faktum är att ett F6-projekt faktiskt verkar finnas. Det verkar bli någon slags analog/digital hybrid. Det verkar dock som om det är ett "löst" framtidsprojekt och inget som släpps inom den närmsta framtiden.

Text hämtat från Nikons hemsida (Nikon Japan):

"The Nikon "F6", a camera of the 21st. century, may blend a digital recording system with a conventional film system.

Läs mer
här.

RobGum skrev:
Faktum är att ett F6-projekt faktiskt verkar finnas. Det verkar bli någon slags analog/digital hybrid. Det verkar dock som om det är ett "löst" framtidsprojekt och inget som släpps inom den närmsta framtiden.

Text hämtat från Nikons hemsida (Nikon Japan):

"The Nikon "F6", a camera of the 21st. century, may blend a digital recording system with a conventional film system.

Den texten var iofs från 1999... Lär ju vara D1/x/h som det pratas om?

Självklart blir det en F6 någon gång, om inte annat för att det är en profilgrej att ha en riktigt fet proffskamera i sortimentet. Vi konsumenter handlar ju inte alltid (någonsin?)utifrån objektiva fakta. Jag tror knappast min F60 är bättre än motsvarande Canon/Minolta/Pentax, men eftersom jag tycker F5:an är tuffare än andra proffshus så köper jag Nikon :) (ok, grovt förenklat resonemang, men ni förstår vad jag menar.)

//Bengt

Av vad jag förstår kör de allra flesta pressfotografer digitalt idag. Därför finns det anledning att tro att F5 är den sista analoga proffskameran från Nikon, och de digitala husen blir ju inte sämre med varje generation...
Kommer det en F6 någon gång så är den troligen helt digital.
Den som lever får se.

Senaste inlägget är lite åldersstiget. Är det någon som i dagsläget vet eller har hört ryktas något om en (analog) F6:a (eller att det inte blir någon)???

Senaste inlägget är lite åldersstiget. Är det någon som i dagsläget vet eller har hört ryktas något om en (analog) F6:a (eller att det inte blir någon)???

Jag tror inte det kommer någon F6. Vem skulle köpa den? Vad saknar F5? Nästan alla som skulle vara potentiella köpare av F6 har gått över till digitalt.

Jag skulle hellre vilja ha en manuell FM4 med HP-sökare och spotmätning. Den skulle jag köpa (nästan) oavsett pris.

Med tanke på nyheterna i D2.an finns det en del godsaker att plocka in i F6:an. Det nya autofokussystemet som verkar över en stor del av bilden och det trådlösa blixtsystemet är två exempel.

Proffs som vill köra anlogt kommer att finnas ett tag framöver. Canon hargått ut och sagt att den sista analoga proffsmodellen inte är presenterad än.

Två svar: Ett som ger hopp om en ny analog F6:a och ett som sår tvivel.

Kan Nikon låta bli att presentera en analog proffskamera när konkurrenten Canon redan har sagt att de kommer att presentera nya analoga proffsmodeller?

Å andra sidan - om proffsen är på väg att lämna filmen kanske det inte är så konstigt att Nikons proffskameror i framtiden är digitala (liksom de blev elektroniska och försedda med AF)?

Kan en hybrid F6:a (digital och analog) vara tänkbar?

En annan tanke. Kommer digitalkamerornas segertåg medföra att vi filmanvändare i en framtid sitter med våra älskade filmhus som då är oanvändbara,inte p g a att de "slitits ner" utan p g a att vi inte kan köpa film till dem????

En hyrbrid är inte särskit troligt. Det skulle bara bli klumpigt.

Det är ingen jätteaffär av Nikon/Canon att göra en ny analog kamera då de stora utvecklingskonstnaderna redan täcks av digitalmodellen, dvs autofokusystem och exponeringsmätning mm.

Även om proffs nog är mer angelägna att gå över till digitalt än svärmor finns det säkert tillräckligt många som proffs som vill köra film av olika anledningar och behöver nya hus. F5:an har ju funnits sedan 1996. Ta James Nachtway som ett exempel. Tror inte han går över till digitalt i första taget.

Den analoga tekniken är så otroligt etablerad och har så stora fördelar att det alltid kommer att finnas film. I stora delar av världen är inte dator var mans egendom. Digitalkameror är dessutom dyrare och kräver ström. Man kan ju fortfarande köpa disc-film, dubbel-8, 126, 110 osv...

Jag har inte ens varit i närheten att ha tömt min F5 på dess resurser och har ingen längtan efter en F6. Men det är väl annorlunda för er andra förstås.
Us

Skönt att höra att vi kan räkna med tillgång på film länge än.

Det kommer ju också nya filmer (Velvia 100F t.ex) - så mina farhågor var kanske lite omotiverade.

Visst är F5:an en toppenkamera men kan det bli ännu bättre - så varför inte? F5:an blir ju inte sämre för det.

Sedan är det spännande med nya modeller (av alla märken). Det är kul att se vad tillverkarna kan hitta på.

Vi får vänta och se. Kul vore det med en F6:a och jag hade säkert blivit otroligt sugen på att köpa en.

ANNONS
Götaplatsens Foto