Annons

Nya G7

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har numera slutat att reta mig på avsaknaden av Raw-stöd. Jag nöjer mig med massor av skarpa, detaljrika och välexponerade jpeg-bilder, och att jag har väldigt skoj när jag fotar med G7. Kameran finns alltid med i min jackficka, där finns inte plats för 20 kg systemutrustning.

Svar från Svek :)

Jag tror dej! Men jag lutar åt en 350/400D i stället; med en kompakt Sigma normal.
NB! Jag har stora fickor...( och tomma)
Fan vet; det är du det; jag vet inte ennu :)
/Erik J

Edit: PS. Du mååste ju sluta att retas; du har ju handlat...DS.

Re: Svar från Svek :)

fujicanon skrev:
Jag tror dej! Men jag lutar åt en 350/400D i stället; med en kompakt Sigma normal.
NB! Jag har stora fickor...( och tomma)
Fan vet; det är du det; jag vet inte ennu :)
/Erik J

Edit: PS. Du mååste ju sluta att retas; du har ju handlat...DS.

Kör hårt Erik, 400D är ju inte heller så stor! Och du får garanterat fina bilder med den kameran!!

Jo, jag har handlat, men jag grubblar redan över nästa investering:)

Mer! Mer! =)

Neeeeej...

Tog tråden slut här? Faen! ;-)
Jag vill höra mer från alla er som haft möjligheten att leka med en G7.

Sitter och funderar på bildkvalitet jämfört med A620/A630/A640 samt S3is. Hur är det med kvallen då? Bättre, sämre? Är den snabb slö genom hela processen: Fokus -> Avtryck etc? Har hört att batteritiden ska vara kass? Hur kass? Känner ni att en vinklingsbar skärm hade gjort dundersusen?

Mazzor av frågor som ni märker, så fortsätt gärna att babbla på. Hur är vikten (inte bara i kg), diffar något i menyerna vs A-serien osv? Är OS lika effektiv som i ex. S2IS och S3IS där den gör ett superjobb!

Har just satt min D50 till salu, fotar allt mindre och orkar inte ha med en hel SLR. Klurar just nu på A630, S3IS eller denna, G7. Vette sjuttsingen vad det blir. Vad tycker ni att det ska bli? =P

Ha en skön fortsatt jul!

/Fredrik

Titta o läs tidningen FOTO o digitalfoto som testat G7 i senaste numret, dom är mycket positiva...
Men jag själv undrar hur den står sig mot ex Fuji F30 som har fått mycket bra kritik.

Jag har precis skaffat en G7:a. För mig var den optiska sökaren ett måste för att komponera/fokusera på ett okey sätt. Tråkigt att RAW saknas men den verkar ganska skarp så här långt (1 dygn...)

Byggkvaliteten är kanon, för att inte tala om designen.

/Mikael

Hur är bildkvallen mot A630/A640? KOllade några bilder i 1:1 från en G7 och Jpeg komprimeringen (på ex. hår) var för tafflig.

/Fredrik

Re: Mer! Mer! =)

nifo skrev:
Neeeeej...

Tog tråden slut här? Faen! ;-)
Jag vill höra mer från alla er som haft möjligheten att leka med en G7.

Sitter och funderar på bildkvalitet jämfört med A620/A630/A640 samt S3is. Hur är det med kvallen då? Bättre, sämre? Är den snabb slö genom hela processen: Fokus -> Avtryck etc? Har hört att batteritiden ska vara kass? Hur kass? Känner ni att en vinklingsbar skärm hade gjort dundersusen?

Mazzor av frågor som ni märker, så fortsätt gärna att babbla på. Hur är vikten (inte bara i kg), diffar något i menyerna vs A-serien osv? Är OS lika effektiv som i ex. S2IS och S3IS där den gör ett superjobb!

Har just satt min D50 till salu, fotar allt mindre och orkar inte ha med en hel SLR. Klurar just nu på A630, S3IS eller denna, G7. Vette sjuttsingen vad det blir. Vad tycker ni att det ska bli? =P

Ha en skön fortsatt jul!

/Fredrik

Efter ha kikat på kompakta digitalkameror själv åt en kompis så skulle jag själv rekommendera en Canon PowerShot A710 IS. IS är svårslaget när man zoomar lite. (Själv kör jag 5D med fasta brännvidder och kommer nog aldrig att fota kompakt tyvärr... )

Hade den rackarn (A710 IS) haft samma energikälla som den "stora A-serien", dvs med fyra batterier - ja då hade den varit aktuell. Som det är nu så fixar inte de två batterierna seriefotning alls. Hade en A510 som led av samma problem. Hade det suttit IS på 640'n eller 630 så hade det varit guld! =)

/Fredrik

Kan du komma på det så vore det dunder? A630/A640 ska ju nämligen ge bilder i mycket bra klass. =)

/Fredrik

Som enda kamera är nog G7 ett bättre val än t ex 710 men om det är ett komplement till en systemkamera är jag mer tveksam.

Visst har 710:an en del nackdelar, inte minst att det tar så lång tid mellan blixfoton (beror nog på att det bara är 2 batterier) vilket jag upplever som mycket irriterande för just en "party"-kamera.

Bildkvalitén är tillräckligt bra på 710:an - för riktigt knepiga situationer där det t ex krävs höga ISO räcker ingen av kamerorna till jämfört med en systemkamera.

710:an har en klar fördelen av att vara mindre, lättare och ha ett större zoom-omfång och så är den ju faktiskt något billigare.

Hade möjlighet att testa en G7:a som hastigast i helgen och visst är den verkligt trevlig att använda. Känns helt klar snabb och gedigen på ett sätt som 710:an inte kan matcha.

En fråga om tycke, smak, prioriteringar och pris helt enkelt.

Mvh
Anders

Jag funderar ju själv på att "byta ner mig" från en Nikon D50 till en G7. Min stora kamera hänger aldrig med så ofta pga dess storlek. Dessutom blev det inte tusen inköp av gluggar som jag först tänkte.

Då måste ju G7 vara ett bra alternativ eller? Får ju filmfunktion "på köpet" så att säga. Sen...tja, 6X zoom - vad blir det då räknat på ett objektiv. Kör ju mest med 18-70 idag. Hur var det med vidvinkel?

Just nu klurar jag på att antingen lira med A630/A640 (inte A710 IS) alternativt S3IS eller just då - G7. Hmm..mycket att tänka på *L*

Men sen det här med zoomen vet jag inte: Har inte G7 6X zoom och A710IS bara 4X ? =P Kan ha fel.

/Fredrik

nifo skrev:

Men sen det här med zoomen vet jag inte: Har inte G7 6X zoom och A710IS bara 4X ? =P Kan ha fel.

/Fredrik

Jag fick för mig att det var tvärtom men ser nu att zoomomfånget är samma på båda modellerna: 6x motsvarande 35-210, alltstå ingen vidvinkel på någon av dem.

Mvh
Anders

....vilket är riktigt synd. Vidvinkel vill jag absolut ha! Har inte checkat speccarna på de andra kamerorna, men de är å andra sidan billigare. Sen är jag inte imponerad av bildkvaliten, tycker A630 med storebror ser minst lika bra ut. Visst - den har OS, men ja...jag känner mig inte alls så het på G7:an just nu. =P

/Fredrik

nifo skrev:
Kan du komma på det så vore det dunder? A630/A640 ska ju nämligen ge bilder i mycket bra klass. =)

/Fredrik
Digitalfoto skrev så här i senanste numret
G7 har egentligen inga konkurenter efter som den står i en klass försig samt att dom gav den utmärkelsen rekomenderas guldmärke

ANNONS
Götaplatsens Foto