Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Väldigt skumt att skriva att sensor storleken är 1/1.7",("12.1 Megapixels (1/1.7” sensor)") från dpreview.

Hänger inte riktigt fullt med på resonemanget, förstår inte riktigt vad cirkeln runt sensorn är? Kamerans öppning?
Länk, http://www.dpreview.com/learn/?/Glo...or_sizes_01.htm.

Byt ut hela det här sättet att räkna sensorstorlek för kompaktkameror för sjutton. Men visst kan man memorera alla värden men varför?

Bra länk annars så att man får ngt hum om vad det handlar om.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Enligt specifikationen tar G9 (omkring) 1.5 bps. (Med kontinuelig AF tar den 0.7 bps jämfört med G7:ans 1.2 bps).
Menar du/ni pbs. i RAW eller jpg?

G6:an tar 2bps. i jpg Large/Fine med skärmen avstängd (tyvärr). Visserligen då med 7.1MP men är G7:an och G9:an långsammare?

Mvh!
// Niklas
 

objernulf

Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Väldigt skumt att skriva att sensor storleken är 1/1.7",("12.1 Megapixels (1/1.7” sensor)") från dpreview.

Hänger inte riktigt fullt med på resonemanget, förstår inte riktigt vad cirkeln runt sensorn är? Kamerans öppning?
Länk, http://www.dpreview.com/learn/?/Glo...or_sizes_01.htm.

Byt ut hela det här sättet att räkna sensorstorlek för kompaktkameror för sjutton. Men visst kan man memorera alla värden men varför?

Bra länk annars så att man får ngt hum om vad det handlar om.
Cirkeln har ingenting med objektiv, bildcirkel eller kameran att göra.

I forntiden hade videokameror rör i stället för CCD. Med ett rör med diametern 1 tum (25,4 mm) var den aktiva bildytans diagonal ca 16 mm. När man sedan började göra CCD behöll man detta "inarbetade" beteckningssätt så att en 16 mm (diagonalt) CCD kallades "typ 1 tum".

Enklast är att säga att att en "CCD-tum" är 16 mm och inte 25,4 mm. Använder man 16 mm fungerar matematiken som vanligt och man kan lätt räkna ut sensorstorleken.
 

pareli

Aktiv medlem
Jag laddade ner några provbilder och testade att dra ner upplösningen till hälften. Både brus och skärpa blev faktiskt lite bättre, fast det lär inte göra någon skillnad på högre ISO.
 

Bilagor

matti

Aktiv medlem
NiklasÖ skrev:
Menar du/ni pbs. i RAW eller jpg?

G6:an tar 2bps. i jpg Large/Fine med skärmen avstängd (tyvärr). Visserligen då med 7.1MP men är G7:an och G9:an långsammare?

Mvh!
// Niklas
G7:an fixar 2 bps med skärmen på men inte med fokus mellan varje bild. Med fokus fixar den runt 1,2 bps. G7:an har MYCKET snabbare autofokus och kortare slutarfördröjning än G6:an. Hade G6:an för några år sedan men sålde den tämligen snabbt eftersom den kändes så seg i just dessa avseenden.

mvh / Matti
 

pareli

Aktiv medlem
Har kollat igenom en del testbilder från G9an. Det går inte att komma ifrån att det inte funkar med löjligt små sensorer och korkat många pixlar.
Det blir analog kompakt eller liten DSLR med fast optik för mig i fortsättningen också...
 

pixelröra

Aktiv medlem
pareli skrev:
Har kollat igenom en del testbilder från G9an. Det går inte att komma ifrån att det inte funkar med löjligt små sensorer och korkat många pixlar.
Är Pär ovanligt kritisk eller? Jag tittade på några av testbilderna på www.dpreview.com. Bland annat en liten flicka (sista bilden) fotograferad med max tele och i befintligt ljus Iso 400. Fullt användbar tycker jag och bra mycket bättre än vad bilder med inbyggd blixt brukar bli. Hellre brus än blixt. Men jag har ju ingen systemkamera att jämföra med så jag vet inte hur bra bilderna borde bli ....
Vad säger ni andra, vilket värde har testbilderna i att bedöma G9:an?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, det är ju ingen systemkamera. Bruset är synligt redan vid ISO400. Frågan är hur det ser ut på en utskrift. Jag har dragit ner filen och beställt en 20x30 print. Så jag kan återkomma i morgon om hur jag upplever bildkvalitén.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
matti skrev:
G7:an fixar 2 bps med skärmen på men inte med fokus mellan varje bild. Med fokus fixar den runt 1,2 bps. G7:an har MYCKET snabbare autofokus och kortare slutarfördröjning än G6:an. Hade G6:an för några år sedan men sålde den tämligen snabbt eftersom den kändes så seg i just dessa avseenden.

mvh / Matti
OK (2bps) jag hade helt enkelt ingen aning om hur snabb (bps) G7:an är. Verkar dock som (av specen) som att Canon nu valt att lågprioritera antalet bps, med all rätta kan jag tycka!

Den här typen av kamera är ju knappast några sportkameror och heller inte avsedda för det. Sätt på någon av konvertrarna och försök komponera via genomsnittssökaren så få ni se! ;-) Det enda som då fungerar är att använda bildskärmen...som måste vara avstängd om man skall skall uppnå 2bps...hur sjukt är inte det!?

Att dessutom försöka panorera via en bildskärm är inte det enklaste. Panorering i allmänhet kräver träning och kontroll på rörelsen men med kameran 20-30cm från ögat blir det LITE lurigt!

Slutarfördröjningen har gjort att jag missat en hel del snabba förlopp (ex. barn)...irriterande!!!

Att G9:an nu då är aningen långsammare vad beträffar antalet bps är med andra ord nte en stor nackdel, vilket ingen har påstått heller och så gör heller inte jag! ;-)

Mvh!
// Niklas
 

matti

Aktiv medlem
NiklasÖ skrev:
OK (2bps) jag hade helt enkelt ingen aning om hur snabb (bps) G7:an är. Verkar dock som (av specen) som att Canon nu valt att lågprioritera antalet bps.....
Nja, dom har nog gjort så gott de kan med G9:an. Det är ju mer data som skall skyfflas med samma processor. Men det stämmer som du säger, man väljer väl inte en G-serie främst för sportfoto. Kan dock vara kul med någorlunda snabb serietagning för familjefoto på lekande barn odyl :)

Ha´de / Matti
 

Bussmicke

Aktiv medlem
G7 har ju ett programläge Sport där fokusering sker betydligt snabbar än vanlig fokusering men med sämre bildkvalitet av någon anledning..
 

pareli

Aktiv medlem
pixelröra skrev:
Är Pär ovanligt kritisk eller?
Det har hänt att någon har sagt det vid något tillfälle, ja... :-]

Jag har höga krav och försöker hålla huvudet kallt när kamerakrämarna brer på i reklamen och hetsar marknaden. Jag kan nyktert konstatera att den digitala tekniken i allmänhet faktiskt är rätt så kass, men att det finns tendenser till att det kan ordna sig snart. Det finns DSLRer som är nästan lika bra som den analoga tekniken, men på kompaktområdet är det dåligt.
Har under lång tid försökt hitta en kompakt som jag kan använda fullt ut. Det var nära med Ricoh GR-D och Canon S70, men dom höll inte i längden. G9an ser bra ut, men saknar det lilla extra som krävs för att man skall kunna använda bilden professionellt, om man behöver det. Min Nikon 28Ti är fortfarande det som gäller. När det kommer en digital kompakt som kan göra bilder på 800 ASA som den kan, så blir jag glad och slutar gnälla...
 

magnus67

Aktiv medlem
pareli skrev:
Det vi vill ha är en upplösning som är jämförbar med 6 megapixel APS-C och godtagbart brus på ISO 800. Skall det vara så jävla svårt? :-] Vi kan betala bra för att få verkligen bra grejer.
Just precis.
Men gärna ISO 1600. Och en glugg som motsvarar 24-120 med f/2.8 hela vägen.
 
ANNONS