Annons

Nya powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus67

Aktiv medlem
pareli skrev:
Vi har skalet och nästan objektivet (Ricoh GX100). Nu återstår "bara" sensorn... :-]
Men Ricohn saknar ju optisk sökare - en display är värdelös i solsken (och den där elektroniska skorstenen dom satt dit ser hemsk ut).
Jag väntar nog med inköp tills den perfekta kompaktkameran kommer :)
 

pareli

Aktiv medlem
Glömde det i hastigheten. Optisk sökare är ett måste för en riktig kamera.
G9an har ju det, i alla fall.
 

JOLidman

Aktiv medlem
pareli skrev:
Vi har skalet och nästan objektivet (Ricoh GX100). Nu återstår "bara" sensorn... :-]
GX100 har ju bra vidvinkel (motsv. 24mm) men på telesidan fattas det (motsv. 72mm). Håller med om skorstenen.

Blir till att vänta, under väntetiden får jag nöja mig med en Sony T100 som jag har köpt från BHPhoto och en väska från Adorama. Blev inte ett dugg billigare, 4.800:- inkl frakt, tull och moms. Beställde i torsdags, kom med UPS igår, måndag.

Vad gör man inte för en röd kamera med en röd läderväska som inte finns att uppbringa i Europa!

I väntan på en 4/3-system kompakt.
 

StefanN

Aktiv medlem
Egentligen är ju den här pixelhysterin galen, och jag blev lite besviken över att de fortsatte att trycka in pixlar när G7:an redan led av för många.

Här är en mycket intressant artikel som bland annat tar upp diffraktionsgränser för olika pixelstorlekar. För G7 låg diffraktionsgränsen redan vid F/2.0, dvs ett steg under största bländare objektivet tillåter!

Självklart kan man välja att blända ner över diffraktionsgränsen (jag gör det själv från tid till annan), det är ju ingen magisk gräns. Bara det att när man går över den så får man inte längre full upplösning. Dvs i praktiken är inte G7 en 10MP kamera, och G9 är än mindre en 12MP kamera.

Gillar en av slutsatserna:
The 10 megapixel sensor is thus more of a marketing slogan than reality. It suggests that if Canon wants to come out with a G8 camera, then there is no point in going beyond 10 megapixels – they’d better either upgrade the lens, or admit that diffraction limits the resolution to less than what the sensor is producing.
Hepp!
 

c5j

Aktiv medlem
Kommer nog att köpa en G9. Men jag kommer att lida med det långa skärpedjupet. Redan vid f 4 har den (och alla andra liknande kompakter givetvis) oändligt skärpedjup nästan. I jmf med min 5D så är skillnaden milsvid. Visst ett känt faktum, men kände att jag var tvungen att klaga lite så att jag är beredd när den kommer. F.ö verkar testbilderna på nätet rätt ok. Kommer sällan använda den på ISO800 och uppåt, men jag m-å-s-t-e ha en kompakt med manuella inställningsmöjligheter och RAW (mest psykologiskt för mig, det där med RAW tror jag). Har väntat nog länge på nåt som G9.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
StefanN skrev:
en mycket intressant artikel som bland annat tar upp diffraktionsgränser för olika pixelstorlekar.
Tack! Det var den nyttigaste fotoartikel jag läst på länge. Speciellt roligt blir det när man funderar på att alla kameratillverkare självklart känner till allt det där...
 

Jeppe

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Tack! Det var den nyttigaste fotoartikel jag läst på länge. Speciellt roligt blir det när man funderar på att alla kameratillverkare självklart känner till allt det där...
Det är ju en persons syn på det hela. Finns säkert andra som ser det på ett annat sätt. Men klart är, att pixlar inte är allt. Det ser vi ju nu med nya Nikon D3.
 

PMD

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
För mig räcker det om de är bra vid ISO800. I kombination med IS och den korta brännvidden så ger det ändå utrymme för långa tider, handhållet.
Kortaste brännvidden är 4.4mm, vilket motsvarar 35mm i småbildsformat. Enligt regeln om att använda en slutartid som är 1/brännvidden så ska man då helst ha 1/35 sekunds (eller kortare) slutartid utan bildstabilisering. Enligt reklamen ska bildstabiliseringen tillåta "shutter speeds up to 3 stops slower". Ska man vara säker på att undgå skakningsoskärpa så ska man nog inte pressa bildstabiliseringen utan hålla sig till 2 steg långsammare, dvs cirka 1/8 sekund. Andra kompaktkameror med bildstabilisering har kortare brännvidd än Canon G7/G9 och är alltså högst troligen bättre i det här avseendet.

Jag har själv en G7 och tycker den är riktigt bra, men den är inte bäst på allt. En eventuell uppgradering till G9 (enbart motiverad av RAW-möjligheten) avvaktar jag med tills jag har sett hur bruset är jämfört med G7.
 

pixelröra

Aktiv medlem
Nikon har släppt nya kameror men ingen kompaktmodell om dessa inte helt hamnat i mediaskugga pga värstigkamerorna. Tänker inte Nikon utmana G9:an? Eller finns det något som tyder på att de snart kan komma med någon häftig Nikonkompakt.
 

Jordi

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att veta hur många som fotar RAW vs. Jpeg. Går det att skapa undersökningar (poll) här? (Tar bort detta inlägg, visste inte under vilken rubrik jag skulle fråga)
 

fredrikru

Aktiv medlem
Jordi skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många som fotar RAW vs. Jpeg. Går det att skapa undersökningar (poll) här? (Tar bort detta inlägg, visste inte under vilken rubrik jag skulle fråga)
Jag valde Leica Dlux-3 (Panasonic LX2) för att den hadde RAW och jag fotar så jag får både ut bilder i RAW & JPG.

Sen tycker jag att den är lite smidigare i formatet än G7 när jag valde i butiken men saknar blixtskon.

G7 är kanske mera ett alternativ till systemkamera än ett komplement för den är lite stor och klumpig.

Canon har lyssnat på marknaden i alla fall :)

// Fredrik
 

Anders74

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, det är ju ingen systemkamera. Bruset är synligt redan vid ISO400. Frågan är hur det ser ut på en utskrift. Jag har dragit ner filen och beställt en 20x30 print. Så jag kan återkomma i morgon om hur jag upplever bildkvalitén.
Det var en god idé, så jag beställde också en vardera av bilderna från dpreview med ISO 80, 200 och 400. Med 12 Mpixel är det kanske inte så konstigt att bilden ser rätt brusig ut på skärmen, men i 20*30 cm såg ISO 200 bra ut och ISO 400 helt acceptabel ut enligt min mening, eller vad säger du Jeppe? Som jämförelse körde jag nästan alltid min 4 MP Canon A80 i ISO 50 (motsvarar 80 med Canons mått idag) och gick helst inte upp på 200 annat än i nödfall då det inte såg bra ut ens på små bilder. Nu väntar jag bara på att Kamera & Bild ska såga optiken även på G9 :), men den överträffar mina förväntningar på en kompaktkamera. Bättre kantskärpa än med en "semesterzoom" på systemkameran. Canon A650 IS (med samma sensor och optik vad jag förstår, men med flipskärm) blir nog prisvärd för den som inte behöver RAW.

Jag drog ut
img_0092.jpg, img_0111.jpg och img_0130.jpg från http://www.dpreview.com/gallery/canong9_samples
 

Jeppe

Aktiv medlem
Anders74 skrev:
Det var en god idé, så jag beställde också en vardera av bilderna från dpreview med ISO 80, 200 och 400. Med 12 Mpixel är det kanske inte så konstigt att bilden ser rätt brusig ut på skärmen, men i 20*30 cm såg ISO 200 bra ut och ISO 400 helt acceptabel ut enligt min mening, eller vad säger du Jeppe?
Jar alldeles glömt bort tråden. Jo, jag tycker att ISO400 ser okej ut i 20x30 (fortfarande; ingen systemkamera). ISO800 fungerar helt klart i familjealbumet (10x15).
 
ANNONS