Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *istD

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Är det någon som hört något nytt om denna kamera? När kommer den? Kommer priset att hamna där det antytts tidigare, och så vidare.

Snackade med en kille på Scandinavianphoto häromdagen och han avfärdade kameran helt. Han nämnde Pentax förra försök att lansera en digitalkamera (som tydligen inte gick så bra) och menade att det säkert kommer att gå på samma sätt denna gång.

Undrar nu om det är lönt att vänta på att pentax ska lansera sin förebannade digitalkamera eller om jag ska ta och byta system.

I slutet av Augusti ska den komma enligt ett pressmedelande som kom för några veckor sedan.
Anledningen sägs vara att leveransen av vissa komponenter blivit försenad.
Inga förändringar av priset har nämnts.

*istD är säkert fin... Men den hade nog behövt lanseras NU och inte i höst.. för snart kommer de andra tillverkarna med en ÄNNU bättre och ÄNNU billigare ;)

Visst, det blir säkert tufft för stackars Pentax men de kan gott och väl vara på spåret snart. Många är intresserade av kameran. Blir priset rätt så...

Liax skrev:
Är det någon som hört något nytt om denna kamera? När kommer den? Kommer priset att hamna där det antytts tidigare, och så vidare.

Kameran är färdig och det finns exemplar hos flera generalagenter, bl. a. i Tyskland. Enligt rapporter därifrån så är kameran mycket solid byggd med ett hus av magnesiumkomposit (samma som MZ-S). Men anledningen att Pentax inte kan gå in i full produktion just nu, är för att Sony just nu inte kan leverera nödvändig digitalteknik i den omfattning som Pentax har beställt. Elaka rykten från Japan påstår att Nikon köper upp extra mycket CCD chips från Sony för att Sony inte ska hinna med att leverera till Pentax. Men rykten om att Nikon saboterar från Pentax är inget nytt i Japan, jag tror inte det är så mycket substans i dem men jag vet inte.

Inom digitalvärlden tycks det råda komponentbrist, delvis lär det bero på SARS viruset då flertalet kommer från fabriker i Kina och Taiwan - som är de som drabbats värst av SARS. Förutom Pentax, så har bl. a. även Fuji drabbats (F700:n blev senarelagd av exakt samma orsaker som förseningen av *ist D).

Kameran beräknas finnas ute till handeln i slutet av Augusti. Pentax har mig veterligen aldrig talat om något pris för *ist D, inte mer än att det blir mycket konkurrenskraftigt. Vad detta innebär i praktiken får vi se under sensommaren.

Italienska Asahi Optical klubben hoppas få låna en *ist D om ett par veckor, som de ska testa grundligt och utförligt. Förhoppningsvis lär testresultaten dyka upp på deras hemsida någon gång under juli.

Med vänlig hälsning
Roland

Tack för svaren

Du har verkligen insyn i Pentaxvärlden Roland, jag blir imponerad. Man kan nästan tro att du jobbar för Pentax ;-)

Ja det är kanske lika bra att man håller ut ett par månader till och ser vad de presterar innan man ger upp. Men om inte Pentax skärper till sig snart så kommer i alla fall jag att byta märke. Är förbannat trött på att alltid behöva vänta på ordentliga prylar som håller jämna steg med de andra kameratillverkarna.

Om Roland inte redan jobbar för pentax så tror jag inte att han har några problem att få jobb där (ifall han vill)! :)

Självfallet jobbar jag inte på Pentax, men jag följer några diskussionsgrupper om Pentax (bl. a. http://www.pdml.net, och Pentax-discuss på Yahoogroups). Jag har mycket att tacka Ken. T. Takeshita för (japansk Pentax entusiast som är med i den japanska Pentax listan och som har god insyn vad som händer i Japan) och Dario Bonazza (ordförande i Asahi Optical Historical Club i Italien), och Arnold Stark (tysk som har provat kameran hos Pentax Germany).

Och jag vill samtidigt poängtera att kameran skulle vara ute på marknaden *i dag*, den är *färdig*, om bara underleverantören av den digitala elektroniken (Sony) kunde leverera. Så, det är inte Pentax fel att kameran är försenad. Den försening som har drabbat Pentax har även drabbat andra tillverkare, bl. a. Fuji. Det råder komponentbrist i Asien, mycket beroende på SARS viruset. *ist D är alltså ett offer för olyckliga omständigheter som står utanför Pentax kontroll och jag tycker det är fel att vissa här antyder att det är Pentax fel. Hur kan det vara Pentax fel om de inte får leverans av det som de beställt? Det är som att säga att det är mitt fel om Scandinavian Photo inte leverar en pryl som jag har beställt i tid.

Men, istället för att sitta och vänta på att Sony ska lösa sina produktionsproblem - så använder Pentax tiden till att utveckla kameran vidare, framförallt fortskrider utvecklingen av programvaran. Det är ju allmänt förekommande i digitalvärlden att kamerorna släpps innan mjukvaran är riktigt färdig och ett "service pack" brukar komma inom några månader efter att kameran kommer ut.

Med vänlig hälsning
Roland

Hej

nej, det är fullständigt klart att det är Sonys fel att Pentax inte har någon digital systemkamera på marknaden.

Tr*ist tycker jag!

Trevligt midsommar!

Med vänlig hälsning
Johan

FotoZ skrev:
Självfallet jobbar jag inte på Pentax, men jag följer några diskussionsgrupper om Pentax (bl. a. http://www.pdml.net, och Pentax-discuss på Yahoogroups). Jag har mycket att tacka Ken. T. Takeshita för (japansk Pentax entusiast som är med i den japanska Pentax listan och som har god insyn vad som händer i Japan) och Dario Bonazza (ordförande i Asahi Optical Historical Club i Italien), och Arnold Stark (tysk som har provat kameran hos Pentax Germany).

Och jag vill samtidigt poängtera att kameran skulle vara ute på marknaden *i dag*, den är *färdig*, om bara underleverantören av den digitala elektroniken (Sony) kunde leverera. Så, det är inte Pentax fel att kameran är försenad. Den försening som har drabbat Pentax har även drabbat andra tillverkare, bl. a. Fuji. Det råder komponentbrist i Asien, mycket beroende på SARS viruset. *ist D är alltså ett offer för olyckliga omständigheter som står utanför Pentax kontroll och jag tycker det är fel att vissa här antyder att det är Pentax fel. Hur kan det vara Pentax fel om de inte får leverans av det som de beställt? Det är som att säga att det är mitt fel om Scandinavian Photo inte leverar en pryl som jag har beställt i tid.

Men, istället för att sitta och vänta på att Sony ska lösa sina produktionsproblem - så använder Pentax tiden till att utveckla kameran vidare, framförallt fortskrider utvecklingen av programvaran. Det är ju allmänt förekommande i digitalvärlden att kamerorna släpps innan mjukvaran är riktigt färdig och ett "service pack" brukar komma inom några månader efter att kameran kommer ut.

Med vänlig hälsning
Roland

Den där Arnold Stark skulle vara kul att snacka med och fråga vad han tyckte om kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto