Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt livlöst varför

Produkter
(logga in för att koppla)
2. Lågdager innanför histogrammet med hjälp av skuggverktyget.Samma kontrastpådrag som i bild 1. Enligt Stefan och B.Frasier skall kontrastverktyget i Camera Raw arbeta olinjärt dvs med samma påverkan som en s.kurva, vilket verkar stämma. Tittar man på mannen i bilden med svart skidjacka syns skillnader i teckning, dvs bild 2 är mjukare med bättre separation av skuggor.

Bilagor

• kontrast2.jpg
    kontrast2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 355
Senast ändrad:
Walle skrev:
En liten inflikning:

I senaste numret av Kamera & Bild så rekommenderar Mattias Karlsson USM-metoden, som jag rekommenderade tidigare i tråden, som blev idiotförklarad. För er som inte vet vem Mattias Karlsson är så undervisar han vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, i bland annat bildbehandling. Han är Adobe Certified Expert.

Här får du några andra förslag på samma tema men med andra värden
http://www.lonestardigital.com/photoshop_quicktips.htm
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml

Vad jag ville påtala med din utsaga på sidan 1 var att beroende på hur bilden ser ut, hur du arbetar, partiell uppskärpning, uppskärpning, kurvor, kontrast så är vägarna olika att uppnå målet.
Beroende på bild, kontrast , arbetssätt bör varje bild bedömmas individuellt.Likaså vad den skall användas till. Skall den ses på webben eller tryckas.

Mikael

macrobild skrev:
Här får du några andra förslag på samma tema men med andra värden
http://www.lonestardigital.com/photoshop_quicktips.htm
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml

Vad jag ville påtala med din utsaga på sidan 1 var att beroende på hur bilden ser ut, hur du arbetar, partiell uppskärpning, uppskärpning, kurvor, kontrast så är vägarna olika att uppnå målet.
Beroende på bild, kontrast , arbetssätt bör varje bild bedömmas individuellt.Likaså vad den skall användas till. Skall den ses på webben eller tryckas.

Mikael

Så uttryckte du dig inte tidigare i tråden. Du sa rakt ut att man skulle "skita i" mitt tips.
Och ett tips var just vad det var. Givetvis går det inte att applicera på ALLA bilder i alla kategorier. Vad jag sa var att det funkar för "de flesta" bilder.

Ja- och det tycker jag fortfarande beroende på hur bilden har behandlats, jag menar fortfarande på att detta förfarande är förstörande.

Mikael

Mikael, du måste förstå att alla inte är ute efter att bebehålla all information i bilden till varje pris. Om bilden ifråga har en liten men intressant yta med små skillnader i tonerna, så kanske man vill förstärka kontrasten just i den specifika delen av bilden, men följden att nåt annat sotar igen. Mina bifogade bilder av betonghusen tycker jag är ett bra exempel. Jag ville förstärka husens fasader, och hur skulle jag lyckats med det utan att "förstöra" information i lågdagrarna nere i skogen i nederkant? För övrigt tycker jag att bilden blev vackrare av att skogen blev svart. Jag bryr mig inte ett dugg om nån information, eftersom den för just denna bild inte är relevant.

Det bästa måste väl ändå alltid vara att titta med ögonen på bilden för att uppnå det resultat man vill ha? Det är lätt att jämföra med musik. En del skruvar på sin equalizer med ögonen, istället för att lyssna på hur det låter. På precis samma sätt som du förklarar med bildernas information, så kan man förlora information i ljudbilden genom att t ex klippa diskant och bas, men i gengäld hör man istället mellanregistret bättre, då det inte drunknar i allt annat. Och man kanske tycker att det är behagligare utan vass skärande diskant.

Att du tycker att en metod är förstörande spelar liksom ingen roll om bildskaparen inte vill ha den information som kastats bort.

I den här bilden fanns massor av detaljer, och den var bra exponerad. Men jag ville ha den här effekten, nämligen att största delen av bilden ska vara svart.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/_DSC1831_2.jpg

Är bilden "förstörd"? Knappast.

Arbetar man med bilder som jag gör dagligen så försöker jag bibehålla all den information som går från svart till vitt beroende på vad bilden skall användas till, tryck, webb etc . Därför är det bättre att göra en en kopia , denna kopia kan kapas enligt ditt förslag med en generell kontrastpåverkan och för det ändamål det passar.
Men själva förfarandet att kapa högdager/lågdager i en bild generellt är enligt min mening ett sämre förfarande.
Speciellt om bilden senare skall förändras, skärpas ytterliggare beroende på vad bilden skall användas till.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Arbetar man med bilder som jag gör dagligen så försöker jag bibehålla all den information som går från svart till vitt beroende på vad bilden skall användas till, tryck, webb etc . Därför är det bättre att göra en en kopia , denna kopia kan kapas enligt ditt förslag med en generell kontrastpåverkan och för det ändamål det passar.
Men själva förfarandet att kapa högdager/lågdager i en bild generellt är enligt min mening ett sämre förfarande.
Speciellt om bilden senare skall förändras, skärpas ytterliggare beroende på vad bilden skall användas till.
Precis, det beror ju på vad man ska ha den till:) Om jag förstått det rätt så fotar du sådant där det absolut inte finns nån anledning att inte behålla bilden "korrekt", och då är det ju en annan sak än om man som många av oss andra är ute efter bilder som bara är grafiskt vackra.
Men på samma sätt som att man inte generellt kan säga nåt om att kapa hög/lågdagrar så tycker jag knappast att man generellt kan säga att det är eftersträvansvärt att behålla dem.
En "kopia" blir det alltid för min del, då jag behåller alla RAW-original som nån slags "negativ" om jag nån gång vill ändra på bilden.

Bra- då är vi överens. Sorry att jag lät bufflig, förhoppningsvis har vi alla lärt oss något.

Nu skall jag förbereda mig för en veckas arbete i Tyskland (har legat sjuk i två veckor därav denna aktivitet på fotosidan)

Ha det Mikael

Hej alla :)

Tackar för många matnyttiga tips ...

Nu är det så att jag har kommit på en sak som gör allt lite platt/livlöst. Jag gör fel i min konvertering verkar det som!? Färgerna försvinner helt i princip efter konvertering!

Mitt flöde ser ut så här jobbar i Adobe RGB

RAW (Vitbalans osv)
Mode 8 bit
Levels/curves/saturation
Skärpning
Assign colorprofile/ sRGB
Save for webb

Och där ser jag nu att färgen den dör helt .. bilden blir platt livlös .. nästan gråa och urtvättade. Var ligger felet jag har tittat på en tutorial som rekommenderar denna metod, men jag kan ha missat något!
Det jag har problem med är när jag ska visa på webben, prints har jag inga problem med!

Tackar för hjälp!

StefanN skrev:
...Så i Camera Raw behöver man inte vara "rädd" för kontrast slidern, och den kan med fördel användas för grovjusteringar. Det kurvverktyg som Camera Raw erbjuder kommer sedan utgå från de värden man har ställt in med Contrast och Brightness och lämpar sig således ypperligt för finjusteringar. ...

Det var ju värdefull information. Men jag undrar hur du menar när du skiver att kurvverktyget utgår från kontrastverktyget. Är det någon inställning någonstans eller vad? För i mitt CR så ändras inte kurvan alls, oberoende av vad jag gör med kontrast och brighness. Kurvan är hela tiden densamma, tills jag själv ändrar den på något sätt. Har jag missat något?

//Jerka

Gutta skrev:
Det var ju värdefull information. Men jag undrar hur du menar när du skiver att kurvverktyget utgår från kontrastverktyget. Är det någon inställning någonstans eller vad? För i mitt CR så ändras inte kurvan alls, oberoende av vad jag gör med kontrast och brighness. Kurvan är hela tiden densamma, tills jag själv ändrar den på något sätt. Har jag missat något?

//Jerka
Den kurva du ser i kurvvektyget är inte den slutgiltiga kurvan som appliceras på raw-informationen. Man kan snarare se det som att det finns en kurva (osynlig för dig som användare) som påverkas av de förändringar du utför i Adjust-tabben och en separat kurva som du själv kan styra i Curve-tabben (finns kanske även en för Calibrate-tabben). När du sedan väljer att framkalla din raw-fil så kommer dessa kurvor att smältas samman för att producera det resultat du ser i preview fönstret.

Eller så kan man säga det såhär: Om du tittar på kurvan i Curve-tabben så ser du i bakgrunden det aktuella histogrammet som kurvan kommer appliceras på. Det histogrammet förändras när du drar i reglagen i Adjust-tabben. Således blir ju resultatet av en starkare kontrastkurva annorlunda beroende på hur datat i histogrammet är fördelat.

photonicdelousions skrev:
Ok men gör jag inte det när jag tar assign colorprofile sRGB? Hur gör man då för att bibehålla färgerna vid konverteringen?

Nej, vid assign profile tilldelar du profilen. Det innebär att du ersätter de ursprungliga RGB-färgerna hos Adobe RGB med de färgerna som sRGB har. sRGB har mycket blekare RGB-färger än Adobe RGB. Det innebär att bilden kommer att bli mycket blekare om du tilldelar sRGB. Om du däremot konverterar till sRGB kommer färgerna att bibehållas.

Stefan

stefohl skrev:
Nej, vid assign profile tilldelar du profilen. Det innebär att du ersätter de ursprungliga RGB-färgerna hos Adobe RGB med de färgerna som sRGB har. sRGB har mycket blekare RGB-färger än Adobe RGB. Det innebär att bilden kommer att bli mycket blekare om du tilldelar sRGB. Om du däremot konverterar till sRGB kommer färgerna att bibehållas.

Stefan

Testade att ta convert istället för assign och wowsa japp nu har jag en del av svaret till mina tråkiga bilder :)

Sedan finns det andra aspekter så klart :)

Tack ska du ha !

ANNONS
Götaplatsens Foto