Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabla fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

eisbaer

Aktiv medlem
Hej,

är ute efter en smidig 10x15-skrivare för att få arslet ur och sätta in bilderna i album. Känns som det är något som helt stannade av när man bytte till digitalt.

Kommer fortfarande dra ut mer krävande bilder via Crimson eller liknande så den här skrivaren vill jag bara ha till att snabbt och smidigt(!) få ut en massa bilder till album.

Någon med erfarenhet eller koll på detta som kan kommentera eller peka på tester? (Hittar inte så många vettiga)

eisbaer skrev:
Hej,

är ute efter en smidig 10x15-skrivare för att få arslet ur och sätta in bilderna i album. Känns som det är något som helt stannade av när man bytte till digitalt.

Kommer fortfarande dra ut mer krävande bilder via Crimson eller liknande så den här skrivaren vill jag bara ha till att snabbt och smidigt(!) få ut en massa bilder till album.

Snabbt? Jo, men duger inte nästa dag?
Smidigt? Tja, kanske?
Billigt? Knappast.
Bra? Njae.

Jag röstar absolut för Crimson, eller någon liknande service, i stället. Det går fort och blir bra, samt är billigare än 10x15-skrivaren, troligen.

Per.

PS. Jag slog upp en populär Canon-skrivare (SELPHY ES1), till vilken ett kit om 50 bilder kostade 150:-! 3 kronor styck... DS.

Jag är fullt medveten om vad Crimson kan och inte kan samt att det blir billigare hos dem. Vad jag är ute efter är att kunna få ut bilderna på en gång när väl andan faller på.

SÅ. Någon annan som faktiskt har använt liknande produkt och kan uttala sig? =)

Jag har använt en Canon Selphy 710 ett par år nu. Tycker den funkar bra till "ge-bort-bilder" och till albumet. Faktum är att jag inte använt bläckstråleskrivare sen dess, utan använder s/v laser till vanliga utskrifter och Selphyn till foto.
En stor fördel är att Selphyn har inbyggd kortläsare för de vanligaste formaten samt pictbridge.
Jag tycker iste kostnaden för papper och film känns såå besvärande ca 3kr/bild.
Det största problemet är att sublimeringsskrivaren är väldigt dammkänslig. Ett dammkorn kan ödelägga en hel bild.

Ok, låter som du använder den till samma som jag tänkt.

Hur smidigt är det att få ut lite bilder då? Tar det en evighet med inställningar o skit eller är det bara att köra på? Det beror väl kanske på vilken modell man använder iofs.

Det verkar ju finnas lite funktioner som automatiskt ljusar upp och skärper osv vilket känns behändigt. Det är väl typ sånt jag vill slippa. Annars kan man ju sitta timmar med bara en bild innan man laddar upp på Crimson.

Angående damm så tittade jag på Canons ES2 som tydligen har inkapslade kassetter med bläck och papper så man kommer kanske runt det då?

Min skrivare har inga direkt bildförbättrande funktioner. Normalt arbetar man ju via datorn och gör bildförbättringen där. Jag kör uteslutande med Nikonkameror och de har en hel del bildförbättringsfunktioner inbyggda, så jag klarar mig även på resande fot.
Skrivarens programvara är ok. Inga konstigheter och det är lätt att få till bilden som man vill. Varför envisas Canon med att inte supportera Linux? Skrivaren fungerar bra under Linux men färgerna är inte hundra. Skall försöka fixa till någon färgkallibrering. Nu är jag så lat att jag växlar till Widows när jag skall skriva ut :)

Canons cp skrivare tycker jag om de ger fin bildkvalitet och så är de inte så dyra och väldigt kompakta.

Jag kör en HP Photosmart 325 (några år på nacken), funkar hyfsat tycker jag men den gör en inte direkt överlycklig. Jag upplever att den överskärper bilder vilket inte är så roligt. Färger (särskilt grönt) har en tendens att bli lite väl gröna, nästan åt neon hållet ibland.

Men överlag fungerar den utmärkt om man vill skriva ut bilder direkt från minneskort utan datorns inblandning, det går relativt fort och är krångelfritt. Kraven som i alla fall jag har vid dessa typer av utskrifter är ju inte lika höga som man normalt har när man lämnar till labb. Överlag en bra lösning när man vill få ett foto utskrivet snabbt utan stora krav på korrekta färger och utskriftskostnader.

ANNONS
Götaplatsens Foto