Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan att ändra i pixel dimensions och document size?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pixeldimensionerna är bildens storlek, upplösning. En bild som har dimensionerna 2000 x 3000 pixlar är en 6 MP-bild. Dokumentstorleken är bildens fysiska storlek och är beroende av DPI. Dokumentstorleken visar alltså hur stor bilden kommer bli när du skriver ut den i en viss DPI. DPI anger hur tätt punkterna skrivs ut men har ingen betydelse så länge bilden är i datorn. Om du klickar ur "resize image" så kan du experimentera och se hur dokumentstorleken ändras beroende av den DPI du valt (utan att påverka bildfilen i sig). Lågt värde så motsvarar det att bilden skrivs ut glest mellan punkterna; ett högt värde att bilden skrivs ut tätt mellan punkterna och blir då också mindre.
Om du har "resize image" iklickat och ändrar på någon av parametrarna så påverkas bildfilen genom att photoshop antingen tar bort eller lägger till pixlar. Det använder man t ex när man vill förminska en bild för webben, om man behöver interpolera upp en bild med för låg upplösning eller när man storleksoptimerar en bild för tryck i en viss storlek och upplösning.

Jessko skrev:
Kan någon förklara? Jag förstår inte riktigt.

David har redan förklarat, men jag vill ge mig på frågan ifrån ett annat håll, på ett vis.

Tänk dig att du har en bild som består av 8 x 8, alltså 64 pixel. Ett välkänt motiv kan vara: varannan pixel är helt svart, varannan helt vit.

Du kan skriva ut denna bild i vanlig schackbrädesstorlek (ca 40x40cm) eller på ett frimärke, det är fortfarande 8x8 pixel. Storlek på utskriften beror alltså på hur stor varje "ruta" (dvs pixel) ska vara. Detta uttrycks om DPI eller PPI. Det du varierar då är "document size".

Om du ändrar "pixel dimensions" till, säg, 4x4 pixel kan du fortfarande skriva ut bilden i 40x40cm eller som ett frimärke. Hur man drar ihop 8x8 till 4x4 eller vice versa är en annan historia.

Tillförde detta något?

Per.

Jag förstår fortfarande inte riktigt. Vad betyder alla det där små boxarna man kan kryssa i "scale style" "constrain proportions"?

Och under "resample image" finns det olika alternativ. Vad ska man ha där!?

Och klickar man ut "resample image" så kan man inte ändra uppe i pixlarna.

Jessko skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Vad betyder alla det där små boxarna man kan kryssa i "scale style" "constrain proportions"?

Och under "resample image" finns det olika alternativ. Vad ska man ha där!?

Och klickar man ut "resample image" så kan man inte ändra uppe i pixlarna.

Du måste nog ge oss ett tips på vilket program du använder för att vi ska kunna hjälpa dig.

Per.

Min engelska är tyvärr inte så bra och jag har inte hittat några förklaringar på svenska.

"Resample image" används när du vill andra antalet pixlar i bilden. Detta måste man göra om man tex vill skriva ut en bild med låg upplösning i högre upplösning eller tvärt om - en bild med hög upplösning i lägre upplösning.
Beroende på om du vill minska eller öka antalet pixlar vill man använda olika metoder för att det ska bli så bra som möjligt. Generellt kan man säga att man vill använda sig av "Bicubic smoother" när man vill lägga till pixlar och "Bicubic sharper" när man vill ta bort pixlar (självklart finns det undantag).

Några exempel:
Om du har en 12Mp kamera och vill lägga ut en bild på din hemsida som ska vara 300x400 pixlar så måste du ta bort pixlar i din bild (använd "Bicubic sharper") genom att ändra till just de dimensionerna. Samma gäller om du ska skriva ut bilden i tex 10x15 cm.

Ska du däremot skriva ut din bild som en affish på 1x2 meter så måste du lägga till pixlar för att få en tillräckligt hög upplösning för att utskriften ska bli bra. Om du vill ha 200ppi (dpi) så skriver du helt enkelt in de värden som du vill ha "Document size" 1x2 meter, 200dpi samt väljer "Bicubic smoother". Antalet pixlar i bilden kommer nu att öka till det nödvändiga antalet och du kan skriva ut din bild med rätt upplösing för den skrivaren (om det nu är 200ppi).
Filstorleken kommer nu också öka dramatiskt efterssom vi har lagt till en massa pixlar.

Kortfattat gäller att vid utskrift så ska du inte dock bry dig om pixeldimensionerna utan ställa in upplösningen på skrivaren som du använder (dpi) samt dokumentstorleken till din önskade utskriftstorlek. Pixeldimensionerna kommer nu ändras automatiskt och blir de större än orginalets så ska du använda "Smoother" - blir de mindre så ska du använda "Sharper".

Vid användning på skärm (hemsidor etc.) är påde dokumentstorlek och dpi ointressant då bildens storlek bestäms av pixeldimensionerna och användarens skärmupplösning. Annars gäller samma regler vid upp och nedminskning som vid tryck.

Mycket info på en gång - sätt igång och läs på nätet så ska du se att det klarnar! (Eller fortsätt ställa bra frågor här på fotosidan :))
/Johan

Senast ändrad:
Om du klickar ur resample kommer du endast kunna ändra dokumentstorleken som du redan märkt (dvs den storlek som din utskrift kommer att bli).

Om du ökar denna utan att lägga till eller ta bort pixlar (resample) så kommer bildens upplösning att ändras till det högre (mer pixlar per yta på pappret) eller till det lägre (färre pixlar per yta på pappret) beroende på om du förminskar eller förstorar. Du kan själv se att "dpi" (som just betyter "dots per inch") ändras om du gör på detta sätt. Tvärt om funkar också såklart - ändra dpi och så kommer dokumentstorleken att ändras.

Om du tex. vill ha den absolut största utskriften du kan få med den högsta upplösningen skrivaren klarar ska du göra just på detta sätt. Klicka ur "resample image" och skriv in den upplösning du vill kommer att använda i skrivaren - dokumentstorleken kommer nu ändras till den storlek som motsvarar den största möjliga i den upplösningen (dpi) som du valt).

Så länge du inte väljer "resample" så kommer varken "Document size" eller "dpi" kommer att påverka orginalfilen till det bättre eller sämre eftersom detta endast påverkar hur bilden skrivs ut. Om du däremot "resamplar" bilden så kommer bildfilen att ändras - gör därför aldrig detta med din orginalfil utan spara en kopia och gör dessa ändringar i. Om du gör bilden större (pixel dimensions) så kommer den att bli lite oskarpare och ta mycket mer plats på hårddisken och gör du den mindre så kastar du ju bort pixlar som du aldrig kan få tillbaks senare om du vill göra en stor utskrift.

Ta som vana att aldrig göra ändringar i orginalfilerna utan spara dessa på ett säkert ställe!

Senast ändrad:
Jessko skrev:
Min engelska är tyvärr inte så bra och jag har inte hittat några förklaringar på svenska.

Ja, då blir det ju problem förstås. Går inte PS att ställa in så att menyerna blir på svenska? Det blir kanske svårt att hitta svenska beskrivningar som använder de engelska PS-termerna.

Men nu har du fått en bra förklaring av Johan, så det kanske redan har rett ut sig.

Per.

Ja, riktigt bra beskrivet Johan, men hur svårt kan det va' att lära sig skilja på ppi och dpi? ;-)

I Photoshop arbetar vi med pixels, Photoshop är en pixeleditor. Vi skickar digitala bilder till skrivaren med en upplösning i pixels per tum, ppi.

Om jag skickar en bild i 360 ppi till min Epson 3800, så rastrerar skrivaren bilden och skriver ut den med antingen 1440x720 dpi eller 2880x1440 dpi, beroende på vilken upplösning jag väljer att skriva ut bilden med.

Om jag skickar samma bild till Crimson och skriver ut bilden på deras Lambdaskrivare, så motsvarar en pixel en dot, dvs i detta fall är ppi = dpi. Deras Lambdaskrivare printar i 200 eller 400 dpi, så det är lämpligt att skicka dem en bild i motsvarande ppi-upplösning.

ywiz skrev:
Vid användning på skärm (hemsidor etc.) är påde dokumentstorlek och dpi ointressant då bildens storlek bestäms av pixeldimensionerna och användarens skärmupplösning. Annars gäller samma regler vid upp och nedminskning som vid tryck.

Tack Johan, har verkligen läst om och om igen. Tror jag har blivit lite klokare.

Nån sa till mig att om man ska lägga upp bilder på webben så ska resolution "dokumentstorlek" ändras till "72". Är det helt fel?

Vad gör "Scale styles" ? Har provat bocka och bocka av men märker ingen skillnad när jag ändrar på sifforna.

Har jag förstått det rätt så används endast "Resample Image" för interpolering. Är detta det ultimataste sättet? Läste i en gammal tråd att det smartaste är att öka 10% åt gången. Förstod inte så mycket av det, har du någon aning?

Tack!

Jessko skrev:
Tack Johan, har verkligen läst om och om igen. Tror jag har blivit lite klokare.

Nån sa till mig att om man ska lägga upp bilder på webben så ska resolution "dokumentstorlek" ändras till "72". Är det helt fel?

Vad gör "Scale styles" ? Har provat bocka och bocka av men märker ingen skillnad när jag ändrar på sifforna.

Har jag förstått det rätt så används endast "Resample Image" för interpolering. Är detta det ultimataste sättet? Läste i en gammal tråd att det smartaste är att öka 10% åt gången. Förstod inte så mycket av det, har du någon aning?

Tack!

Det är helt orelevant om det står 72, 99, 400 eller 40000 där, så länge som bilden ska presenteras i digital form. Den som sa åt dig att du ska ändra till 72 har altså ingen aning om vad han eller hon pratar om.

Angående att interpolera så stämmer det att man får bättre resultat om man interpolerar 10% åt gången. Det finns plugins som gör detta automatiskt, men det finns också plugins som har ännu bättre algoritmer för interpolering.

Walle skrev:
Det är helt orelevant om det står 72, 99, 400 eller 40000 där, så länge som bilden ska presenteras i digital form. Den som sa åt dig att du ska ändra till 72 har altså ingen aning om vad han eller hon pratar om.

Va märkligt, jag tror dig klart men har hört 72 dpi för webb-bilder på flera olika håll. Kan personerna menat att det är svårare att "sno" om man "förminskar" ner bildinformationen? Dvs snor man en 500x500 bild med 72 dpi så kan man inte göra så mycket med den men är den i 300 dpi så kan man göra lite? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Walle skrev:
Angående att interpolera så stämmer det att man får bättre resultat om man interpolerar 10% åt gången.
Om interpolering innebär att man storleksförändrar bilden så är min fråga om jag får ett bättre resultat om jag förminskar en bild 10% åt gången när jag ska lägga ut den på webben. Något behov att förstora mina bilder med 12 MPixel har jag inte.
//Bosse

Jessko skrev:

Grejjen är den att du inte kan ändra bildens pixelstorlek utan att interpolera - det är just vad interpoleringen gör. Sen finns det som sagt olika metoder för detta.

Att man ska öka storleken 10% åt gången är det många som förordar - jag har inte utvärderat det så mycket själv men det är ju logiskt eftersom man vill lägga till pixlar som inte finns från början. Då blir det kanske lite bättre resultat att göra detta i små steg istället för ett stort.

Vid förminskning behöver man inte använda sig av denna metod eftersom vi inte behöver "hitta på" nya pixlar uten endast rensar bort överflödiga.

Jessko skrev:
Va märkligt, jag tror dig klart men har hört 72 dpi för webb-bilder på flera olika håll. Kan personerna menat att det är svårare att "sno" om man "förminskar" ner bildinformationen? Dvs snor man en 500x500 bild med 72 dpi så kan man inte göra så mycket med den men är den i 300 dpi så kan man göra lite? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Om bilden är 500x500 pixel, så är den. DPI-siffran har inget med den saken att göra. Du kan ladda ned bilden och skriva ut den med 300dpi eller vad som helst.

Du har dåligt informerade källor.

Tips: glöm DPI och PPI! Strunta i dom! Låt labbet fixa det när du trycker dina bilder.

Per.

Jessko skrev:

Datorn bryr sig inte om upplösningen på bilden - endast pixeldimensionerna. Om du har en bild som är 200x300 pixlar kommer den att se lika stor ut på skärmen oavsett om den är i 72 dpi eller 1000 dpi. Testa! :) Skrivaren däremot bryr sig bara om dokumentstorleken (för hur stor bilden blir på pappret - pixeldimensionerna styr endast kvalitén)

ANNONS
Götaplatsens Foto