Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor Telekonverter 2x 52mm testat någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Jag letar efter en konverter till min Olympus 5050
och hittade denna på cyberphoto.

Någon som har testat denna prudukt eller liknande från samma tillverkare?

Tycker den är rätt billig och skulle passa mig perfekt eftersom jag vill ha "lite" mera som på min kamera eftersom jag fotograferar olika punkter på scener.

Mvh Anton

Har tyvärr inte svaret på dina funderingar, utan jag är ochså sugen på den konvertern.
Har du köpt någon än?
Har du hittat några testbilder med den ?

Har tyvärr inte vågat köpa den tyvärr och har inte heller hittat några bilder som är tagna med konvertern.

Skulle var askänt med extra zoom ibland

Har inte hittat någon tyvärr :(
Så jag kommer köpa TCON-17 från Olympus istället till min Olympus 5050 kamera.

Har också tänkt att köpa den där Soligor konvertern till min DiMage 7Hi. Skulle gärna vilja veta lite mer om den. Autofokusen funkar väl tillsammans med den och ljusmätningen lika så hoppas jag??? Hur mycket ljus "förlorar" man med den på?

Henkeman skrev:
Autofokusen funkar väl tillsammans med den och ljusmätningen lika så hoppas jag???
Det fungerar, det är precis som om du fotograferar genom en glasruta, så det påverkar inte.
Henkeman skrev:

Hur mycket ljus "förlorar" man med den på?
Du förlorar inget ljus alls (du får samma slutartider), risken är stor för att den vinjetterar dock.

Jag sitter också och funderar på att köpa en telekonverter till min Minolta 7hi. Blir dock inte klok på exakt vilken man ska köpa. Finns en hel del olika Soligor hos Cyberphoto. Vilken var det du tänkt dig? Vad skiljer de egentligen mot de andra där?

Jag är total newbie på detta=förvirring

De konvertrar som ev. fungerar till en 7Hi är de med 52mm gänga.

d.v.s Soligor Fisheye konverter 0,25x , ansluts via 52mm eller serie 7 adapter + Soligor Telekonverter 2x 52mm

sen finns det en på 37mm för videokameror..den fungerar garanterat inte...de övriga är för systemkameror och kan inte alls anslutas på någon annan typ av kamera.

Tackar för svaret. Var så jag misstänkte det låg till.

Men ser även att de har följande:
* Soligor Telekonverter AF 2x (7 linser) till Minolta AF
* Soligor 2X PRO AF telekonverter Minolta M/AF

Dessa passar alltså inte?

Nej, de 2 är alltså för Minoltas systemkameror och sätts imellan huset och objektiven.

Tänkte på det, hur påverkas makroläget med konvertern på? Om närgränsen är säg 25cm utan konverter påverkas den med konverter eller?

Beror på konvertern, med en makrokonverter så blir närgränsen kortare. (vilket ju är själva meningen med konvertern)

På en telekonverter ska dock inte närgränsen ändras.

Du slipper i alla fall lägga ner jobb på att bränna in hörnen i Photoshop när du har den konvertern på ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto