Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
NB: har inte læst alla tidigare inlægg.


Kan alla "kræva" att få skrivna åsikter om alla bildbidrag? Finns det ngn automatik i det att alla bilder skall få kommentarer?..

Sjælvklart kommer inte alla bilder att få kritik och i alla fall inte konstruktiv kritik.. bara att acceptera.

Bra bilder (som har kvaliteter som genererar intresse) får flera kommentarer, thats it.

Før att alla bilder skall få kommentarer måste folkens mutas.. Jag tror inte att mutor ær løsningen.

Dæremot så tycker jag væl att tanken på att de som kommenterar många bilder (kanske också de som ger "førstakommentaren" kan få en liten notis på fast plats på profilsidan..?) -->bara en tanke som slog mig..

Måste bildfllødet strypas så anser iaf jag att två bilder i veckan kan vara fint.
Vi har ju forumtrådar som omhandlar bildgenrar, dær man lætt kan lasta upp hur många bilder som helst (dock i begrænsad strl).

Senare så menar jag också att de som klagar øver få kommentarer kanske sjælva borde se øver sitt kommenterande och vilka ord som væljs, ær jag/man konstruktiv? ær jag/man positiv i tonen æven om det man vill påpeka ær negativt? særar jag/man tydligt på det som ær min subjektiva åsikt och min objektiva uppfattning...? osvosv..

Det var ngr løsryckta tankar från mig. Hoppas allt genomlæses av fs,follkens:)!


MVH Niclas,
PS,
Røstade på två bilder/vevcka OM det nu måste strypas.
Personligen så ÆR jag rÆDD att intresset før bildkritiken skulle sænkas OM jag inte såg ett stort utbyte varje gång jag ær inne... Kanske lægger jag in ett par bilder/mån utan att se andras.. utan att bry mig om de kommentarerna jag kasnke får... huvva om man ledsnar på bildkritiken. en stark strypning skulle kanske leda till just det!
 
Senast ändrad:
Things that make U go hmmm...

1. Tror inte att en begränsning och tvingande betygssystem är rätt väg att gå. Tvång är inte direkt uppskattat i några andra sammanhang, så jag tror inte det är någon bra modell för fotosidan heller... -tror vi skulle se många kommentarer utan att kvaliteten höjs nämnvärt på vare sig kommentatorer eller bilder...


2. Lite intressant att se att det är samma elistister som fyller tråden med synpunkter... -och redan två motsatta sidor/läger.


3. Jag som redan innan tyckt att FS är en enda stor klubb för inbördes beundran med alltför många självutnämnda och självgoda "experter" kan bara skratta åt hela diskussionen. Den är absurd.

Ni som ni styr & ställer, vet bäst och mest... -fråga Er varför Ni vill driva webplatsen.

För vem är den avsedd? Era kolleger i branchen? För de som vill lära sig? För de som kan betala en rund summa pengar? För de som hellre häckar vid datorn än utvecklar sitt fotograferande? Vad är anledningen till att FS finns öht? Ja, vad skall vi med FS till eg? Bildkritik? -Pyttsan, bilden skall hålla hög kvalité, den får inte väcka anstöt & inte provocera (ändå, flest klick & kommentarer har bilder med mycket naken hud).

Dessutom måste bilden innehålla något som är värt att visa (husdjur är det tydligen inte). Vem avgör vad som är okkej att visa och inte? Är bilder med få eller inga kommentarer av noll värde? Är verkligen enda tänkbara anledningen till få eller inga kommentarer att bilden är dålig? Vem tjänar på färre bilder?

Vore det inte bättre att få yrkesmänniskorna och de redan duktiga att strypa sitt bildinflöde och tvinga dem till att skriva konstruktiva kommentarer tills vi alla nått deras nivå på samtliga våra bilder...? Återigen, vad är målet/syftet med FS? För vem osv...


4. Hur kommer det sig att bara vissa typer av bilder är accepterade? Hur kommer det sig att det finns massor av bra nyckelord att lägga in för bilder men inga pooler som speglar dessa...?
Det är antingen stora generella pooler (expert/hård/inre kretsen för beundran, mediokra/vanlig och de förhatliga nybörjarna med deras MSN bilder på hundar, alt. är det "subculture", gatufoto eller nån annan rätt smal variant som inte intresserar särskilt många utanför de redan invigda.
Hur kommer det sig att det inte finns någon sportpool eller actionpool? Inte fint nog? För vanligt? Vad är det för fel på tex sportbilder? Borde rimligen finnas ett rätt stort intresse av sådana... -dessutom saknas en bra "bildreportage" pool. För vanligt? Återigen, inte fint nog? I vilken pool skulle tex Jens Assur lagt sina resereportage bilder från Brasilien, de är ju inte kritikbilder och inte riktigt portfolio och någon egen pool med reportage finns ju inte... -jag menar att det saknas vetgiga alternativ för en mängd bilder/kategorier och att DET är ett stort problem - inte inflödet i sig.


5. Projektmappar, gemensamma alt. egna
Varför inte försöka utvecklas med sin tid lite och istället ÖKA inflödet av bilder men försöka ställa dem i ett sammanhang...? Varför itne förösöka införa någon form av projektmappar/pooler - med möjlighet att samarbeta.
Jag skulle själv kunna skapa ett bildprojekt och välja om jag vill ha ett eget soloprojekt eller ett "samarbetsprojekt" och då även kunna "bjuda in" eller "annonsera efter" intresserade. (bjuda in=jag bjuder in de jag redan känner till VS "annonsera" gör projektet tillgängligt för alla att söka i och ansluta sig till)

Projekt kan tex skildra ett tema (har gjorts i forumen ett flertal ggr, men varför hänvisa dessa till forumen? Vad gör projekt (egna & gemensamma) så ointressanta? De skulle kunna vara små eller stora och handla om små såväl som stora och viktiga saker.

Själv skulle jag tex kunna tänka mig en projektmapp där jag lägger bilder av en viss typ, som jag vill utveckla mig inom, dvs ett utvecklingsprojekt, där kritiken/bedömningen jag är ute efter inte är kritik på en enskild bild, utan få feedback på om jag är på väg åt rätt håll.

Det skulle tex kunna att skildra något, en resa, följa ett fotbollslag under en säsong eller nåt annat sånt. Ok, det blir ju lite "blogg" av det hela, men dessa utvecklas ju rätt fort och FS verkar inte hänga med, vare sig mängdmässigt eller utvecklingsmässigt i denna trend. Frågorna jag ställer ovan tycker jag därför är högst intressanta och motiverade. Varför finns FS? För vem och i vilket syfte finns FS?

Mitt förslag är istället strängare krav på att de bilder som laddas upp kategoriseras korrekt. Antingen en utställnings/portfoliobild eller en kritikbild (om det är det som är enda syftet med FS).

Själv skulle jag vilja se fler pooler med flera underkategorier, (sport/action tex, med underkategorier som tex inom/utomhus, äventyr, bollsporter, lag/solosport osv), bättre sökmöjligheter (tex söka "alla bilder tagna med en viss utrustning eller en viss plats) och en helt ny funktion; "bildprojekt".

Långa såväl som korta, ytliga såväl som djupsinniga, konstnärliga såväl som enkla. Enskilda små soloprojekt såväl som gemensamma bombastiska "skildra en dag i sverige" projekt.


Själv kan jag inte annat än skratta åt den självgoda hållningen till "msn-bilder" och hela diskussionen om bilder alt. kommentarer som håller för låg kvalitet.

Kanske är FS storhetstid redan förbi?
Denna diskussion kanske är en bra indikator på detta? Varför är alla så rädda för ett högt bildinflöde annars? Kanske förmår inte FS längre hålla jämna steg med utvecklingen? Kanske har FS förlorat sitt syfte? Nivån är för låg för dess experter och yrkesfolk men för hög för de som nyss börjat...? Vilka är då kvar? Vilka skall kommentera? Vilka VÅGAR kommentera med tanke på all kritik om kritiken...? Hellre inte säga nåt alls än att säga nåt fel...? Åsså är folk förvånade över att mängden kommentarer är låg... -jisses! *suck*
 
Bara før att sæga det igen och igen..

Jag tror att en strypning leder till en stor torka av just bildkritikintresset. Tror i alla fall att chansen ær stor att jag tappar intresset om bildflødets tempo sænks ytterligare. Ngn som kænner likt infør en temposænkning ?

Se på bilderna som får kommentarer och dra dina/era egna slutsatser, bilder får inte kommentarer av ren slump och tillfællighet:)

Nog av mig.

MVH Niclas,
 
Re: Things that make U go hmmm...

kejo skrev:
1. Tror inte att en begränsning och tvingande betygssystem är rätt väg att gå..........
...... *suck*
Tror inte det var nått i det inlägget jag inte håller med om!

Å jag hoppas du inte räknar mig till en av de där elitisterna, så ny i gamet som jag är!
 
elmfeldt skrev:
(1) Men isåfall låter det nästan som Photosigs system? Eller missuppfattar jag?

(2) Sant. Det borde premieras bättre. Det vore ju kul om vi skulle kunnat haft en lista på kommenterare som enligt medlemmarna ger relevanta kommentarer. Men som sagt. Det är ungefär som Photosig, och se lite kommentarer ovan om det.

(1) Ja lite. Photosig har som jag förstått det förstört en bra idé genom att med regler motverka just det som /kunde/ varit bra. Se mitt förra inlägg där jag spann vidare på vad KG skrev.

(2) Man får akta sig sig lite så man inte blandar ihop vad man vill bedöma här. Jag talar inte enbart om sas. "trovärdighetspoäng" a la Slashdot, där medlemmar modererar upp/ned folk som trovärdig, insiktsfull osv.. I det jag förespråkar så kan man även samla poäng bara genom mängden bildkommentarer, de måste inte vara bra, men systemet tar genom användarna även hänsyn till om det /dessutom/ är bra och ger då högre poäng och framförallt så är det inte den som får kommentaren som modererar, utan det görs av alla andra som också kommenterar eller bara tittar, dessutom görs modereringen anonymt. Poängen är inte heller bara en "ära", utan leder till en faktisk fördel (ladda upp mer). Som jag förstått Photosigs system (av KGs inlägg), så är det den kritiserade som kritiserar kritikern (bara det helsnurrigt), vilket lätt leder till inställsamma stryka-medhårs kommentarer. Dessutom är kritiker-rankandet inte anonymt, vilket, som KG skrev, leder till att man inte blir poppis om man ger 17 i att ranka, eller kanske än värre dissar kritikern. I det jag förespråkar får man automatiskt poäng när man ger kritik, dock mer eller mindre poäng om /andra/ helt anonymt tycker kritiken var relevant/kvalitativ/konstruktiv eller inte.

Å just som en bonus , så kan systemet med både mängd och användarbedömd kvalite utnyttjas av FS admin för att påverka lite grann mellan just kommentarsmängd och kommentarskvalite. Detta genom att förändra standardpoängen för kommentar kontra påslaget/avdraget för anändarnas moderering. Vill FS påverka oss till att ge bättre kommentarer så ökas "modereringspåslaget" samtidigt som standarpoängen minskas och givetvis motsatt om FS vill påverka oss att istället bara ge fler kommentarer. Användarnas "lön" för mödan är fler bilder och högre uppladdningsfrekvens, dock högst upp till nästa medlemsnivå, vilket bara det i sig torde öka på kommentarsfrekvensen.

För användaren innebär det bara att klicka 1,2 eller 3 vid sidan om kommentarer och att själv vara aktiv med att kommentera - så vips en dag får användaren ha en bild extra i sitt album.. Tröskeln du talade om tidigare byts då ut mot ett incitament och kvarvarande tröskel för moderering blir mycket liten eftersom det bara handlar om ett anonymt klick.

Å drabbas denne plötsligt av latmask och blir inaktiv, så försvinner gradvis extrabilderna efter en tid, dock föregånget av en auto-påminnelse och kanske erbjudande om uppgradering av medlemskapet (då får ju extrabilderna behållas eftersom man då betalt för det standardantal som ingår i vald medlemsnivå).

Jag inser dock att det krävs en del programmering, och framförallt testande och justerande av poängskalor för att trimma in systemet för avsedd effekt. Det skall ju inte vara busenkelt att skaffa sig högre uppladdningsfrekvens, det får dock inte bli för svårt heller. Meningen är ju att både höja frekvensen och kvaliten på bildkommenterandet, inte att medlemmar primärt skall få ladda upp mer/mindre eller att spamma med skräpkommentarer bara för mängdens skull.
 
Re: Things that make U go hmmm...

kejo skrev:
1. Tror inte att en begränsning och tvingande betygssystem är rätt väg att gå. Tvång är inte direkt uppskattat i några andra sammanhang, så jag tror inte det är någon bra modell för fotosidan heller... -tror vi skulle se många kommentarer utan att kvaliteten höjs nämnvärt på vare sig kommentatorer eller bilder...


2. Lite intressant att se att det är samma elistister som fyller tråden med synpunkter... -och redan två motsatta sidor/läger.


3. Jag som redan innan tyckt att FS är en enda stor klubb för inbördes beundran med alltför många självutnämnda och självgoda "experter" kan bara skratta åt hela diskussionen. Den är absurd.

Ni som ni styr & ställer, vet bäst och mest... -fråga Er varför Ni vill driva webplatsen.

För vem är den avsedd? Era kolleger i branchen? För de som vill lära sig? För de som kan betala en rund summa pengar? För de som hellre häckar vid datorn än utvecklar sitt fotograferande? Vad är anledningen till att FS finns öht? Ja, vad skall vi med FS till eg? Bildkritik? -Pyttsan, bilden skall hålla hög kvalité, den får inte väcka anstöt & inte provocera (ändå, flest klick & kommentarer har bilder med mycket naken hud).

Dessutom måste bilden innehålla något som är värt att visa (husdjur är det tydligen inte). Vem avgör vad som är okkej att visa och inte? Är bilder med få eller inga kommentarer av noll värde? Är verkligen enda tänkbara anledningen till få eller inga kommentarer att bilden är dålig? Vem tjänar på färre bilder?

Vore det inte bättre att få yrkesmänniskorna och de redan duktiga att strypa sitt bildinflöde och tvinga dem till att skriva konstruktiva kommentarer tills vi alla nått deras nivå på samtliga våra bilder...? Återigen, vad är målet/syftet med FS? För vem osv...


4. Hur kommer det sig att bara vissa typer av bilder är accepterade? Hur kommer det sig att det finns massor av bra nyckelord att lägga in för bilder men inga pooler som speglar dessa...?
Det är antingen stora generella pooler (expert/hård/inre kretsen för beundran, mediokra/vanlig och de förhatliga nybörjarna med deras MSN bilder på hundar, alt. är det "subculture", gatufoto eller nån annan rätt smal variant som inte intresserar särskilt många utanför de redan invigda.
Hur kommer det sig att det inte finns någon sportpool eller actionpool? Inte fint nog? För vanligt? Vad är det för fel på tex sportbilder? Borde rimligen finnas ett rätt stort intresse av sådana... -dessutom saknas en bra "bildreportage" pool. För vanligt? Återigen, inte fint nog? I vilken pool skulle tex Jens Assur lagt sina resereportage bilder från Brasilien, de är ju inte kritikbilder och inte riktigt portfolio och någon egen pool med reportage finns ju inte... -jag menar att det saknas vetgiga alternativ för en mängd bilder/kategorier och att DET är ett stort problem - inte inflödet i sig.


5. Projektmappar, gemensamma alt. egna
Varför inte försöka utvecklas med sin tid lite och istället ÖKA inflödet av bilder men försöka ställa dem i ett sammanhang...? Varför itne förösöka införa någon form av projektmappar/pooler - med möjlighet att samarbeta.
Jag skulle själv kunna skapa ett bildprojekt och välja om jag vill ha ett eget soloprojekt eller ett "samarbetsprojekt" och då även kunna "bjuda in" eller "annonsera efter" intresserade. (bjuda in=jag bjuder in de jag redan känner till VS "annonsera" gör projektet tillgängligt för alla att söka i och ansluta sig till)

Projekt kan tex skildra ett tema (har gjorts i forumen ett flertal ggr, men varför hänvisa dessa till forumen? Vad gör projekt (egna & gemensamma) så ointressanta? De skulle kunna vara små eller stora och handla om små såväl som stora och viktiga saker.

Själv skulle jag tex kunna tänka mig en projektmapp där jag lägger bilder av en viss typ, som jag vill utveckla mig inom, dvs ett utvecklingsprojekt, där kritiken/bedömningen jag är ute efter inte är kritik på en enskild bild, utan få feedback på om jag är på väg åt rätt håll.

Det skulle tex kunna att skildra något, en resa, följa ett fotbollslag under en säsong eller nåt annat sånt. Ok, det blir ju lite "blogg" av det hela, men dessa utvecklas ju rätt fort och FS verkar inte hänga med, vare sig mängdmässigt eller utvecklingsmässigt i denna trend. Frågorna jag ställer ovan tycker jag därför är högst intressanta och motiverade. Varför finns FS? För vem och i vilket syfte finns FS?

Mitt förslag är istället strängare krav på att de bilder som laddas upp kategoriseras korrekt. Antingen en utställnings/portfoliobild eller en kritikbild (om det är det som är enda syftet med FS).

Själv skulle jag vilja se fler pooler med flera underkategorier, (sport/action tex, med underkategorier som tex inom/utomhus, äventyr, bollsporter, lag/solosport osv), bättre sökmöjligheter (tex söka "alla bilder tagna med en viss utrustning eller en viss plats) och en helt ny funktion; "bildprojekt".

Långa såväl som korta, ytliga såväl som djupsinniga, konstnärliga såväl som enkla. Enskilda små soloprojekt såväl som gemensamma bombastiska "skildra en dag i sverige" projekt.


Själv kan jag inte annat än skratta åt den självgoda hållningen till "msn-bilder" och hela diskussionen om bilder alt. kommentarer som håller för låg kvalitet.

Kanske är FS storhetstid redan förbi?
Denna diskussion kanske är en bra indikator på detta? Varför är alla så rädda för ett högt bildinflöde annars? Kanske förmår inte FS längre hålla jämna steg med utvecklingen? Kanske har FS förlorat sitt syfte? Nivån är för låg för dess experter och yrkesfolk men för hög för de som nyss börjat...? Vilka är då kvar? Vilka skall kommentera? Vilka VÅGAR kommentera med tanke på all kritik om kritiken...? Hellre inte säga nåt alls än att säga nåt fel...? Åsså är folk förvånade över att mängden kommentarer är låg... -jisses! *suck*


Kjelle var har du varit i hela mitt fs-liv(C;?
Det senaste dygnet har de absolut bästa inläggen skrivits i det här ämnet enligt mig och nu vete f-n om inte tom Per-Eriks eminenta inlägg förlorade på målfoto! Allt det här som jag har försökt säga o förklara i diverse trådar under flera månaders tid det fixar ni direkt bara sådär! Ni "norrlänningar" bara halkar in här och "varde ljus"! - Ni säger precis som det är tycker jag - underbart!

Å det här med naken hud, fattar inte att jag har missat det ... Vill du ha kommentarer så lägg upp nåt lättklätt och succen är kassaskåpssäker! Jag kollade själv det där för nåt år sen och la upp en tjej som jag plåtade för cirkus 30 år sen och herrejösses! Bortåt 200 träffar på några få timmar och MITT I NATTEN dessutom! Inget fotografiskt mästerverk det medges, en söt tjej som svankar, lite bar hud och lite toppiga kvinnliga attribut men det räckte tydligen - vilket intresse. Är det många tittar och även kommentarer man är ute efter så finns den smala vägen och även den breda dito den saken är klar. Därmed inte sagt att inte tjejbilder kan vara bra eller motsatsen men träffar blir det! JANNE
 
steelneck skrev:
(1) Ja lite. Photosig har som jag förstått det förstört en bra idé genom att med regler motverka just det som /kunde/ varit bra. Se mitt förra inlägg där jag spann vidare på vad KG skrev.

(2) Man får akta sig sig lite så man inte blandar ihop vad man vill bedöma här. Jag talar inte enbart om sas. "trovärdighetspoäng" a la Slashdot, där medlemmar modererar upp/ned folk som trovärdig, insiktsfull osv.. I det jag förespråkar så kan man även samla poäng bara genom mängden bildkommentarer, de måste inte vara bra, men systemet tar genom användarna även hänsyn till om det /dessutom/ är bra och ger då högre poäng och framförallt så är det inte den som får kommentaren som modererar, utan det görs av alla andra som också kommenterar eller bara tittar, dessutom görs modereringen anonymt. Poängen är inte heller bara en "ära", utan leder till en faktisk fördel (ladda upp mer). Som jag förstått Photosigs system (av KGs inlägg), så är det den kritiserade som kritiserar kritikern (bara det helsnurrigt), vilket lätt leder till inställsamma stryka-medhårs kommentarer. Dessutom är kritiker-rankandet inte anonymt, vilket, som KG skrev, leder till att man inte blir poppis om man ger 17 i att ranka, eller kanske än värre dissar kritikern. I det jag förespråkar får man automatiskt poäng när man ger kritik, dock mer eller mindre poäng om /andra/ helt anonymt tycker kritiken var relevant/kvalitativ/konstruktiv eller inte.

Å just som en bonus , så kan systemet med både mängd och användarbedömd kvalite utnyttjas av FS admin för att påverka lite grann mellan just kommentarsmängd och kommentarskvalite. Detta genom att förändra standardpoängen för kommentar kontra påslaget/avdraget för anändarnas moderering. Vill FS påverka oss till att ge bättre kommentarer så ökas "modereringspåslaget" samtidigt som standarpoängen minskas och givetvis motsatt om FS vill påverka oss att istället bara ge fler kommentarer. Användarnas "lön" för mödan är fler bilder och högre uppladdningsfrekvens, dock högst upp till nästa medlemsnivå, vilket bara det i sig torde öka på kommentarsfrekvensen.

För användaren innebär det bara att klicka 1,2 eller 3 vid sidan om kommentarer och att själv vara aktiv med att kommentera - så vips en dag får användaren ha en bild extra i sitt album.. Tröskeln du talade om tidigare byts då ut mot ett incitament och kvarvarande tröskel för moderering blir mycket liten eftersom det bara handlar om ett anonymt klick.

Å drabbas denne plötsligt av latmask och blir inaktiv, så försvinner gradvis extrabilderna efter en tid, dock föregånget av en auto-påminnelse och kanske erbjudande om uppgradering av medlemskapet (då får ju extrabilderna behållas eftersom man då betalt för det standardantal som ingår i vald medlemsnivå).

Jag inser dock att det krävs en del programmering, och framförallt testande och justerande av poängskalor för att trimma in systemet för avsedd effekt. Det skall ju inte vara busenkelt att skaffa sig högre uppladdningsfrekvens, det får dock inte bli för svårt heller. Meningen är ju att både höja frekvensen och kvaliten på bildkommenterandet, inte att medlemmar primärt skall få ladda upp mer/mindre eller att spamma med skräpkommentarer bara för mängdens skull.

Jag antar att du är allvarlig eftersom jag inte ser en endaste smiley i ditt inlägg? No offense men det du skriver påminner mig om ett roligt avsnitt av "Lorry" när Claes Månson sitter på en bar och svänger sig med orden "marknaden" "incitament" och "credo" (C;?

Är det ändå inte foto som är den gemensamma nämnaren på fotosidan? Vill jag lira äventyrsspel eller excellera i programmering så söker jag väl mig någon annanstans och inte till fs? Fram för mer foto, mer kompisanda och BETYDLIGT färre teknikaliteter! Tekniken bakom sajten är bra och nödvändig men den bör verkligen som en känd svensk finansman uttryckte saken "verka utan att synas" JANNE
 
Arleklint skrev:
Jag undrar om denna tanke att strypa inflödet något som tänks vara istället för den uppdelning i intresseområden som talats om, eller är tanken att man skall göra båda förändringarna?

Till admin:
Jag undrade ganska tidigt i denna tråd om FS tanke att begränsa inflödet skall kombineras med de intressegrupper som sagt skall skapas, eller är tanken med intressegrupper spolad? Hur är er tanke?

Till alla:
Jag tror att diskussionen om eventuell strypning av bildflödet blir ointressant om intressegrupperna inför. Det vi åstadkommer med intressegrupper är ett antal betydligt mindre fotosidor som kan fungera så bra som fs gjorde innan den blev stor.
 
bra inlägg Kjelle

TAck Kjelle, detta är ett av de fåtal gånger som jag överhuvudtaget skriver i en tråd. Tack för ditt inlägg du beskriver precis vad jag tycker om den här sidan. Har bara varit medlem ett år och precis innan denna diskussionen dök upp bestämde jag mig för att ta bort alla mina bilder.

Jag blev så omåttligt trött på alla landskap och blombilder samt de självutnmämnda experter du pratar om som bara snackar teknik. Förvisso kan sådana diskussioner vara bra när det gäller investeringar men alla går ju ändå till de amerikanska sidorna för att få kunskap om en produkt. Jag ser framför mig ett liv med foto och medmänniskor inte ett liv som bara handlar om mtf-kurvor etc. Det är helt enkelt bara för mycket sånt här. Dessutom är intresset för dokumentära bilder obefintligt på den här sajten. Jag skrev precis till en vän att om Assur skulle lägga in bilder här under annat namn skulle han nog endast få ett fåtal kommentarer då bilder med ytligare innehåll uppenbarligen föredras av den svenska allmänheten.

Jag behåller mitt medlemskap för att då och då söka i forum vid ev. problem sånt är fotosidan bra på. Vill man ha inspiration kan man köpa böcker av de största istället. Vill man ha feedback får man lita på sina vänner.
 
Många mycket bra åsikter, bla av Kjelle.

många gånger när man sitter och läser här kanske skriver så får jag känslan av att - Lägg ner , börja om..Ordval och ämne kan emellanåt verkligen Snöa in oss Fotoentutiaster.
 
Det stora problemet som jag ser det är att kommentarer bara är kommentarer.

Jag vill ha diskussioner om bilderna istället för kommentarer.
Samma logik för mailskickande som används i forumet skulle behövas för kommentarerna.

Det finns många tillfällen där jag har velat svara med ett bildexempel eller en beskuren variant av bilden som jag kommenterar men det går inte. Det räcker gott och väl med en liten 400pixlars bild.

Helt enkelt skulle jag vilja att varje bild blev som en egen tråd i forumet.
 
Det man kan lita på i diskussioner här är att det dyker upp folk från olika sidor som konstigt nog alla anklagar alla andra sidor för fel inställning till fotografin. Märkligt hur alla andra alltid har fel.

Jag har aldrig förstått att det inte är möjligt att hoppa över dom bilder som man inte själv har ett smalt specialintresse för...

Låt bildflödet vara stort så finns det något för alla. Gnällspikar, intoleranta, snobbar, smalspåriga, mf.l. får väl om det inte passar dra till andra ställen där fotografin passar den egna smala smaken bättre.
 
LÖSNINGAR ISTÄLLET FÖR PROBLEM

OK nu tycker jag det är dags för lite konkreta förslag istället för gnäll och smutskastning (kom på mig själv bland andra).

Problemet är om jag har förstått det rätt att det flödar in för många bilder i kritikpolen. Redaktionen vill lösa det genom att ta in färre bilder. Då uppstår ett annat problem nämligen att medlemmarna inte vill bli snuvade på sin "rätt" att lägga in kritikbilder i den takt de gör nu.
Man kan faktiskt lösa båda problemen om man ser lite mer på det första "problemet". För egentligen är det inte det att det strömmar in för många bilder (det är snarare det som SKAPAR problemet, inte det som ÄR problemet) utan att bildmängden är för stor för att man ska hitta till de bilder som intresserar en.

Lösning: I min profil kan jag VÄLJA BORT vissa bilder. Ett filter helt enkelt. En enkel meny som låter mig välja bort kategorier enligt tycke och smak. När man lägger in bilder väljer man ju en del kategorier som "natur", "djur", "arkitektur", "naket" mm.
Dessa kategorier (och alla andra) skulle man helt enkelt kunna välja att "censurera" bort. Gör sedan samma sak med forumen. Låt varje medlem (kanske bara betalande, vad vet jag) kunna välja bort t ex alla trådar som ligger i teknikkategorier så att de inte syns på förstasidans "Aktiva diskussioner".

Skulle det inte var underbart att slippa höra på forumet "Fan vad jag är trött på husdjursbilder!"??? Eller "fasen vad ni tjatar om teknik, ut och fota istället!!!"??? Kunde man välja bort husdjur och teknik och "slapp" se det så behöver man ju inte klaga.

FS har blivit för stort säger vissa. Visst är det så. Det är för stort för att man ska kunna sovra bland inflödet. Ge oss därför en automatiserad sovring som vi själva kan ställa in. FS - custom made. Fördelarna är många. bland andra att vi kan fortsätta vara en STOR comunity och dra nytta av det, samtidigt som vi kan få lättare att hitta till det och de som intresserar oss.

PS: När ni väl genomfört den här idén tycker jag att jag kan få ett år guldmedlemskap som royalty ;o)

Henrik

PS: Jag inser för övrigt att detta inte löser alla problem med att folk kanske inte är så självkritiska när de lägger in bilder i kritikpolen men man slipper i alla fall bilder som rent motivmässigt inte intresserar en och en "dålig" bild i en kategori som intreserar en borde ju vara ett gyllene tillfälle att ge kritik... eller hur?

Nu solen!
 
Senast ändrad:
Bildvisning förslag till framsidan.

I vanlig internet anda så tror jag absolut inte på någon form av begränsningar för att stävja mängden av bilder (vilket skulle leda till, ökat antal kommentarer på bilder). Ist det ligger i sitens intresse att ta fram funktioner och sätt att visa materialet som finns för att uppmuntra kommenterar (om det är detta man strävar nu). Därför betalar folk pengar åt er. Att lösa detta är dock inget enkelt problem.

Men här ett förslag för hur man får in mera bilder på framsidan och kanske även uppmuntrar kommentrarer..

1) Visa 2 mängder av bilder på framsidan, tanken med den den ena är att visa "de bästa" bilderna som laddats upp den senaste tiden. Den andra delen skall visa de bilder som är i behov av kommentarer (och de som förtjänar kommentarer).

Den första gruppen (bästa bilderna) är relativt enkel att ta fram, gör slumpval mellan enskilda bilder (bland nyligen inlagda) som har många kommentarer och visningar. Räkna även in överlag hur mycket kommentarer fotografen brukar få, man kunde även beakta fotografens +- kommentar statistik (på så vis skulle bra fotografer som även kommenterar mycket premieras)

Den andra gruppen (bilder som behöver kommentarer), är lite knepigare men även här kunde man använda sig av +- statistiken för användare (fotografer med högt +- tal skall premieras), bilder som listas här kräver någon form av text i beskrivningsfältet. Kanske kunde man även använda sig av när fotografen har börjat fotografera (en som börjat nyligt är antagligen i större behov av kommentarer). Medlemmar som tittar på mycket andra bilder kunde också premieras så att deras egna bilder lättare väljs osv..

Det finns många val man kan göra här och antagligen måste man pröva sig fram förrän man ser vad som skulle ge önskat resultat. Det viktigaste tror jag dock är att man har många kriterier för hur bilderna väljs ur till endera gruppen, detta för att undvika problem som har dykit upp här tidigare i tråden (att ranka kommenterer tänker jag främst på). Antagligen vinner även siten på om man inte i detalj återger för urvalskriterier.

Som jag visionerar detta skulle det slå åtm två flugor i en smäll, det skulle tillgodose såna som mig som dagligen vill se på bra bilder men man skulle också lyfta fram bilder som skall kommenteras (syftet med fotosidan).
 
tillägg..

Läste nyss igenom Ekstrands inlägg ovan och möjligheten att på något vis ange vilken sorts bilder jag är intresserad av vore ett perfekt kriterium till det jag föreslog ovan. Mao, bildvisningen på framsidan kunde göras personlig.
 
cw-op skrev:
Jag antar att du är allvarlig eftersom jag inte ser en endaste smiley i ditt inlägg? No offense men det du skriver påminner mig om ett roligt avsnitt av "Lorry" ....

För användaren innebär det bara att klicka 1,2 eller 3 vid sidan om kommentarer (detta bara om han vill) och att själv vara aktiv med att kommentera - så vips en dag får användaren ha en bild extra i sitt album..

Vari ligger likheten med Lorry?
 
Se tex på "top photos" på photo.net.

Dær kan man direkt koppla sig upp till bilderna med flest betraktningar/kommentarer osv osv...

Dær får man alltså en visuellt høg kvalitet på ett par knapptryck.. hittar lætt flera fotografer som fotar det man gillar att se på.

Vi kommer ju alltid att ha våra individuella smaker.

Vi kan inte styras i att kommentera bilder vi inte vill kommentera. Att tro ngt annat blir i mina øgon bara løjligt. Vi lever i en værl dær vi stændigt konfronteras med att det kvalitetsstarka går først..

Æn en gång. Låt bildflødet vara høgt men ge oss en mer synlig spalt/rubrik/fsgren... dær vi kan vælja toppbilder i vissa genrar ++... det skulle hålla intresset uppe. Kanske inte generera i fler kommentarer på fler bilder, kanske tvært om.. men varfr skall egentligen alla bidler få kommentarer?.. Nej, de som får få/inga kommentarer kan bara kolla på bilderna som får kommentarer och læra av det. Låter hårt kanske men det ær ingen slump att vissa bidler får fler kommentarer æn andra.



MVH Niclas,
 
Jag har inte tänkt på detta för mycket, men är det inte så att okay bilder bubblar igenom bruset av "massor av bilder" och får sina kommentarer och omdöme?
Och att få man inga kommentarer på sin bild så har man fått sin kommentar i alla fall, typ "din bild är ingen bra och alla finner den ointressant, tänk lite innan du trycker av/laddar upp nästa gång".

Att göra ens uppladdningsfrekvens till kritikpooler länkat till hur mycket man kommenterar är helt fel väg, tycker jag. Det skulle bara tvinga fram en massa kommentarer på bilder man inte vill kommentera. Eller en massa "masskommenterande" för att få med mycket av sina egna bilder.

Den "uteblivna" utveckling man kan ondgöra sig över för att man inte får kritik/kommentarer/beröm (whatever) bottnar ju mest troligen bara i ett egenintresse för att "jag skall synas och märkas". All utveckling man kan få av kommentarer på sina bilder får man ju lika mycket av att titta och läsa kommentarer om/på alla andras bilder.
Helt enkelt genom ett bild intresse och inte bara ett intresse för sina egna bilder.

/Magnus
 
Jag tror inte bildstrypning leder till fler kommentarer.

Fler 'synliga' bilder leder till fler kommentarer. Jag vill inte leta efter bilder att kommentera.. fram med dem på startsidan.

/Stellan
(som inte hittade ett alternativ att rösta på)
 
Jag tror heller inte att man ska strypa flödet på bilder, komentarer kommer ändå!!

Om bilden är intressant förstås.
Och jag skulle också vilja ha bättre kretik, än standard bra skärpa och kompisition ;-)
 
ANNONS