Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Text eller ej på förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Tänkte förstora några av mina bilder för att hänga på vägg hemma. Jag funderar nu på om jag ska ha text under bilderna. Jag frågar er efterom jag har svårt att bestämma mig. Kan tycka att det ser rätt proffsigt och snyggt ut ibland, fast det kan ju bli lite töntigt också. Sedan blir det ju rätt upprepande också om man har flera bilder på samma vägg. Vad tycker ni om saken? Är det snyggt eller bara fånigt?

/Joakim

Så här menar jag ungefär, ett snabbt utkast:
http://www.mediastrat.se/joakim/bryggan.jpg

Funderar på om det är vanligt att fotografer och andra konstnärer signerar de verk som sätts upp på väggarna i det egna hemmet?

Personligen tycker jag det ser lite "dussinaktigt" ut. Jag skulle nog signera för hand... om jag nu får ihop en riktigt snygg bild.

Näe, jag tycker det ser billigt ut. Som de stora vykorten på Gallerix. En enkel lagom stor passepartout i en enkel ram passar för det allra mesta bäst.

Ja det ser kanske lite billigt ut. En snygg signatur är förmodligen stiligare som Ulf skriver. Synd bara att man skriver som en kratta! :)

Men om man skulle försöka kränga bilderna till någon lokal galleria, vad skulle funka då tror ni? Texten skulle kanske ge intrycket av något proffsigt och seriöst producerat, och en signatur skulle väl förmodligen ge känslan av exklusivitet. Eller?

/Joakim

Är det inte bättre att sälja monterat om du vill göra ett komplett intryck?

Jag tycker hela idén med en fejkad passepartout känns mycket tacky. Lite som att nästa steg blir att trycka dit en guldram på papperet.

Dax att göra en marknadsundersökning på Ikeas affischavdelning och se vilka produkter som köps eller ratas.

Givetvis hade jag tänkt sätta bilderna i snygga ramar, inte bara komma med dem hoprullade i näven! :)

Bör väl förklara att jag med galleria inte menar någon exklusiv konstgalleria, snarare Gallerix eller någon liknande. Fast det är kanske att sänka sig i onödan. Möjligen skulle man satsa på en finare galleria direkt. Fast jag tror nästan man kan sälja mer på tex Gallerix. Svårt det här!

/Joakim

jimh skrev:
Fast Ikeas affischer köps väl inte av folk som vill ha något exklusivt?

Stora upplagor och en krona exemplaret skulle kunna ge en slant...Då får det gärna vara någon rolig text till bilden och plåtis namn under texten.

Det sägs att kungligheter handlar exklusiva varor och enligt kvällsblaskan har lillsessan synts till på Ikea handlandes.

Svårt det där tycker jag. Jag skulle aldrig vilja göra så med en bild jag tänkte rama in, men om den ska dras upp till planschstorlek (100*70 eller liknande) skulle det kunna funka. Det ser ju ut som en typisk Gallerix-plansch med den där texten.

Martin F skrev:
Svårt det där tycker jag. Jag skulle aldrig vilja göra så med en bild jag tänkte rama in, men om den ska dras upp till planschstorlek (100*70 eller liknande) skulle det kunna funka. Det ser ju ut som en typisk Gallerix-plansch med den där texten.

Håller med om att det ser ut som en typisk Gallerixplansch. Men grejen är att de säljer. "Vanligt" folk gillar tydligen sådant! Just därför jag funderar på om det kan vara värt att testa!

/Joakim

Gör orning en av varje och prova att sälja via Tradera. Går det bra kan du framställa ytterligare exemplar och fortsätta. Sätter du utropspriset till en krona får du en bra värdemätare på vad din konst är värd. Du ser direkt i plånboken hur duktig du är :)

Gallerix är väl en kedja med varor från en central distributör? Jag har aldrig sett något unikt där så jag tvivlar på att de har annat än fabriksprodukter. Och då är det ju "fabriken" du måste nå. Förmodligen lika "lönsamt" som att sälja till vykortstillverkare.

jimh skrev:
Gallerix är väl en kedja med varor från en central distributör? Jag har aldrig sett något unikt där så jag tvivlar på att de har annat än fabriksprodukter. Och då är det ju "fabriken" du måste nå. Förmodligen lika "lönsamt" som att sälja till vykortstillverkare.

Jag har kontakter! ;-)

Angående tradera så vore det kanske värt att testa det Roland! Kul förslag, man har ju inget att förlora direkt. Mer än sin stolthet då. Och den kan ju i och för sig vara värd en del! :)

Skulle vilja utveckla frågeställningen ytterligare ett steg med tanke på det där om tradera. Finns det några speciella säljsajter för fotografier som vem som helst kan använda?

/Joakim

Om man vill signera själv, vilken typ av penna är då lämplig att använda. Ja menar, man vill ju inte skada kopian på något sätt.

Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto