Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjockkameror eller tunnisar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeduven

Aktiv medlem
Om det är sant om Canon och deras sensorer så kommer man tvingas välja. Nu ligger tre Nikon-kameror i topp på DxO med klart bättre värden än det Canon kan få fram. Om man de tappar ännu mer i nästa generation så kommer de tvingas att fatta ett beslut om vägval. Att inte hänga med i utvecklingen på sikt kommer inte att hålla och då är det bara att svälja förtreten och köpa samma sensorer som Nikon köper av Sony aller annan tillverkare som är konkurrenskraftig, men sådana växer inte på träd när det gäller FF i alla fall. I annat fall kommer man att få svårt att fortsätta vara marknadsledande leverantör. Man har inte råd att inte ha råd om man har tänkt sig att ligga på topp i framtiden. Ett starkt varumärke i en teknikbransch kommer inte kunna vidmakthållas om man tvingas saluföra gårdagens teknik över tid. Då kommer märket obönhörligen att få en tråkig cementerad gubbstämpel på sig. Till slut tar det ut sin rätt och då kommer folk till slut att söka sig åt annat håll..
Utvecklingen fungerar ju växelvis så att när en leder så kommer de andra att ta fram nåt bättre inom sinom tid. Då hamnar plöstligt den fd ledaren med "gubbstämpel" en tid...o.s.v. Men troligtvis så kommer det snart att finnas bara ett par större sensortillverkare kvar för kameratillverkarna inom en snar framtid och vilka dom två är kvittar. Sony kanske t.o.m. säljer sin sensordivision, tillsammans med kamerorna, för att få ekonomiska muskler att växa inom andra områden...som med Olys medicinavdelning t.ex. Företag är skrupelfria och väljer alltid mest "bang for the buck" och inget är heligt. Vi vanliga dödliga är nog mer egotrippade ;-)
 

snap01

Aktiv medlem
Nä om man är inkörd på någon manlig tung och blaffig DSLR, så är ju NEX ett skämt. Man måste vara hyfsat i balans med sin manlighet för att gå omkring med något sådant. Krisar det får man väl ta en terapisväng. Värre är det väl för de som trots att de valt en DSLR, ändå fått något som ser ut som en oestetisk svart gummiklump med mesigt sluttande axlar som på värsta räkan. Hur ska en verklig man hantera en sådan situation? Köpa en Nikon istället eller rent av någon industriell slagborr från Makita?

En Hasselblad Lunar NEX kommer ju garanterat att öppna en helt ny marknad. De kommer sälja en hel drös till Liberace och hans kompisar och varenda en som sett "pimp my ride" som är tillräckligt stadd vid kassa. De kommer alla att dumpa sina bling bling Leicor om de har några och köpa Hasselblad Lunar istället. Leica verkar redan anpassat sig och lämnat W.O. till den utvecklingen för nu är det Leica M som gäller - utan bling bling.
hyfsad balans med sin manlighet för att inte tycka nex är ful? riktigt trams snack från dig.Nej det var ett tag sedan jag körde tunga stora pro hus det sista var D3x min sista kamera jag köpte var D600 den känns inte speciellt manlig.
En kamera som är i samma storlek är fuji x-pro 1 o den är betydligt trevligare än nex på många områden. Jag har tex min x-pan Hasselblad kvar o den kommer jag aldrig sälja. Det hade varit klart bättre om Hasselblad pimpat x-pro 1 för optiken till deras mellanformatare kommer från fuji o egentligen varför pimpa kameran det är bättre att dom gör något åt innehållet en bara dålig smak på utsidan på kameran.
Men att lyckas pimpa en ful ankunge är dömt att misslyckas från början o jag tycker det är klart nervärderande för Hasselblads branding som ska stå för kvalitet. Tror dom på allvar att någon ska vara intresserad att köpa en pimpad nex o ingen skillnad på innehållet bara en orgie i riktigt taskig smak på utsidan.
öppna en ny markand?
absolut dom har lyckats göra en ful kamera ännu fulare stort grattis! för det kan inte varit lätt.
 

phool

Aktiv medlem
Stackars Victor skulle vända sig i graven om han fick se Lunar. Vilken förbaskad ful kamera! Hasselblad var ju kultur. Dom har tagit en nex-7 och satt på ett fult mögligt trägrepp och ristat dit Hasselblad på kameran och ska sälja den för 50-60 tusen. Vad ska man säga?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Utvecklingen fungerar ju växelvis så att när en leder så kommer de andra att ta fram nåt bättre inom sinom tid. Då hamnar plöstligt den fd ledaren med "gubbstämpel" en tid...o.s.v. Men troligtvis så kommer det snart att finnas bara ett par större sensortillverkare kvar för kameratillverkarna inom en snar framtid och vilka dom två är kvittar. Sony kanske t.o.m. säljer sin sensordivision, tillsammans med kamerorna, för att få ekonomiska muskler att växa inom andra områden...som med Olys medicinavdelning t.ex. Företag är skrupelfria och väljer alltid mest "bang for the buck" och inget är heligt. Vi vanliga dödliga är nog mer egotrippade ;-)
Jag tror du har helt rätt i det. Vem vet, Sony kanske väljer att gå in på fler marknader med högre marginaler än konsumentekonomimarknaderna där bolaget finns idag. Det måste nog vara rätt plågsamt att vara på de marknader man är på idag. Man får slita rätt hårt för de pengar man tjänar men att sälja komponentproduktionen som tillverkar sensorerna verkar ju lite snurrigt, för det är väl i så fall den raka motpolen mot den konkurrensutsatta konsumtionsmarkanaden för hemelektronik. Här lever man ju på en marknad som är en oligopolmarknad med mycket få aktörer som delat upp marknaden mellan sig. Canon gör sina sensorer själva till de kameror som har APS-C och FF-sensorer och Sony säljer i princip till resten. När det gäller kompakter så köper väl även Canon av Sony. Sedan finns det ju några tillverkare till. Dessutom så rör man sig fortsatt mot ännu större dominans än man har idag, vilket brukar leda till högre priser och intäkter. Sensorbusinessen måste vara ett potentiellt guldägg, även om anläggningskostnaderna är hisnande. Inte många bolag har pengar att tillräckligt att tjäna pengar på sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
Efterlyser dock focuspeaking i min Nikon D800. Den har ju redan overlayer så varför kan inte Nikon förstå att det här är viktigt och via en FW fixa peaking för såväl stillbild som video.
Kan man visa bilder på den överlagrade displayen? Dvs har D800 en hybridsökare?
Om inte så ha vi nog förklaringen till varför det inte finns focus peaking i sökaren. Däremot borde det förstås inte finnas några hinder att ha focus peaking på den bakre skärmen.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Eftersom du nämnde Leica senare i texten så måste ovanstående helt enkelt vara en lapsus.
Så kan man ju se det, och då kanske ett "med undantag för Leica" hade kunnat vara på sin plats. Nu kommer ju också Sony med en fullformatskamera, så det kommer med säkerhet, och kanske jag egentligen avgränsar "tunnkameran" till en där man faktiskt ser det som sensorn tar upp i sökaren.

En kamera med genomsiktssökare och avståndsmätare är lite i en annan liga, så jag kanske mer eller mindre underförstått skiljer på dem i fler kategorier än tunn och tjock. De spegelfria är ju också i flera fall tjocka, som K-01 och SLT. Jag tror inte heller att en spegelfri mellanformatskamera någonsin kommer att bli tunn, även om mellanformatskameror för film i många fall går ner i en ficka.

Den avgörande skillnaden mellan DSLR och spegelfritt ser jag ändå som att den ligger i den komplexa mekaniken som behövs för att få till en optisk sökare där man ser genom objektivet, och att åstadkomma autofokus med en sån konstruktion. Fasavkännande AF är en mycket komplex idë, som inte ens nu, flera decennier efter de första trevande försöken, är helt tillförlitlig. Just bristen på exakthet i fasavkännande AF och den otroligt höga komplexiteten som kräver mekanik med hög precision, med flera rörliga speglar, och med höga krav på återkoppling från objektivet är vad jag tror kommer att få tillverkarna att gå över till kontrastavkänning direkt från sensorn och EVF när den tekniken är mogen för att ta över från spegelsystemet. Man är redan nästan där.

Kontrastavkänning har hela tiden varit betydligt säkrare att hitta rätt fokus än fasavkänning. De två punkter som har varit till fördel för fasavkänning är att tolka riktningen av rörelse i djupled och snabbhet i inställningen som man vinner till priset av att inte kontrollera om det blir skarpt. Nu har kontrastavkänningen blivit betydligt snabbare än i början, och jag tror att snabbheten kommer att öka. När man får både snabbhet och precision kommer den fördelen för fasavkännande AF att falla bort, och kvar blir nackdelarna. Kontrastavkännande AF från sensorn har också fördelen att man inte längre behöver bry sig om "AF-punkter", då hela ytan kan användas. I ett kontrastkännande system kan man mycket lätt bestämma var man vill att fokuspunkten ska ligga, och det kan göras över mycket större yta än vad som är möjligt med den lilla hjälpspegeln i ett faskännande system med klapperspegel. Däremot i SLT-kamerorna har man större frihet att placera fasavkännande sensorer, och där kan man få den dubbla fördelen av att använda båda systemen samtidigt. En SLT kan alltså både känna av riktning och kolla att skärpan verkligen hamnar rätt.

Titt som tätt dyker det upp frågor om felfokusering, och de gäller i nästan samtliga fall DSLR som fokuserar fel beroende på svagheter i fasdetekterande AF. Exempel: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146547

Roger Cicala har gjort några blogginlägg där han diskuterar problematiken och går in närmare på de tekniska aspekterna kring den, och det är läsning som skiljer sig en hel del från det lättsamma säljspråket från tillverkarnas marknadsfolk. Det är självklart inte bara Canon som har problem, utan det är grundläggande idémässiga problem i själva uppfinningen, och det gör att alla faskännande system har samma grundläggande problem.

Och visst är det snyggt att man kan se sitt motiv precis som i verkligheten genom en optisk sökare, men i den spegelfria kameran kan man se motivet som det kommer att ta sig ut på den färdiga bilden, och dessutom kan man få visuell markering av såna saker som högdagrar och skuggor liksom också skärpan. Det är alltså ett otal punkter där ett spegelfritt system är helt överlägset ett med spegel, sett till vad den färdiga bilden kommer att bli. Det är vad som för användaren starkast talar för en spegelfri kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Ska man säga något förmildrande om Leica så är det ju att de åtminstone blingar sina egenutvecklade produkter när det gäller M9. Det är mer än man kan säga om Hasselblad. Det kan aldrig sluta väl för Hasselblad.
Leicas á la carte-program gäller bara M7 och MP. Möjligen kan man räkna M9-P som en "blingifiering" av M9, men det kan också vara en poäng med att ha en digital M-Leica som ser ut som en gammal M-Leica. Alltid lurar det någon.
 

PMD

Aktiv medlem
Den nya Leica M skulle kunna vara den utlimata spegellösa systemkameran, om sensorn faktiskt fungerar bra (och därom vet vi intet), och om den har möjlighet till peaking på display eller evf :)
Focus peaking finns i nya Leica M (vilket idiotiskt val av namn!) och det kanske kan få Sten-Åke att köpa en Leica till slut? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Stackars Victor skulle vända sig i graven om han fick se Lunar. Vilken förbaskad ful kamera! Hasselblad var ju kultur. Dom har tagit en nex-7 och satt på ett fult mögligt trägrepp och ristat dit Hasselblad på kameran och ska sälja den för 50-60 tusen. Vad ska man säga?
Det sitter en ny sensor i Hasselblad Lunatic också. En sensor med inbyggd PDAF och som inte finns i någon NEX (än).
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan man visa bilder på den överlagrade displayen? Dvs har D800 en hybridsökare?
Om inte så ha vi nog förklaringen till varför det inte finns focus peaking i sökaren. Däremot borde det förstås inte finnas några hinder att ha focus peaking på den bakre skärmen.
Nej, det är ingen hybridsökare i D800.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Det sitter en ny sensor i Hasselblad Lunatic också. En sensor med inbyggd PDAF och som inte finns i någon NEX (än).
Det är helt säkert en bra kamera, men jag är övertygad om att den riktar sig mest mot dom som söker en statuspryl och jag tror den kommer generera pengar där.

/Karl
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad ska dom "krydda" utförsälningen med annars då?...
Om det vore så illa med kameradivisionen så skulle de bara såga av en olönsam business men tvärtemot vad många tror så verkar ju Sony tvärtom se kamerabusinessen som något de ska satsa på och utveckla. Vore det inte så skulle vi inte se den ganska imponerande kraftutveckling som faktiskt görs väldigt bredd av Sony i nästan varje segment av fotomarknaden. Jag tror Sony kommer ha en ganska snabb och gynnsam utveckling på kameramarknaden de närmaste åren. Hur det ska gå för Canon däremot verkar mycket mindre oklart med tanke på den idefattigdom det bolaget uppvisar. Inte mycket nytt från det hållet de senaste åren inte. När det gäller DSLR:erna så är det väl dags att de byter paradigm snart. DSLR-tekniken passar alltmer illa ihop med exv. filmning som ju blir allt viktigare. SLR-tekniken står helt enkelt i vägen för deras framtida utveckling. Sony har redan gjort det paradigmskiftet medan Canon står där och tvekar och vågar inte hoppa.

Sonys komponentindustri verkar ju bara gå mot allt större stordriftsfördelar framöver och högre lönsamhet. Varför skulle de sälja något sådant som sensortillverkningen om de är tekniskt ledande och alla vill ha deras grejor praktiskt taget, utom möjligen Canon då.
 
ANNONS