Annons

Utgångsnivåer

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Att "Nivåer" är ett självklart verktyg i PS råder väl inga tvivel om, men hur skall jag ha praktisk nytta av reglaget under, "Utgångsnivåer"?

Undrar en vetgirig Lasse

Om du har histogramfliken uppe (nånstans i högermarginal på skärmen brukar det lägga sig) så kan du se vad som händer med bilden. Om du drar in det svarta utgångsreglaget en bit mot höger ser du att staplarna längst till vänster i histogrammet flyttar sig mot höger. Det innebär att det bilden tolkar som det mörkaste elementet inte kommer återges riktigt så mörkt som det är i "verkligheten". Om du drar in utgångsvärdena lite mot mitten, både svart och vitt, ser du att kontrasten i bilden påverkas och bilden blir lite dimmigare, eller mindre kontrastrik. Det svarta är inte riktigt svart och det vita inte riktigt vitt.

/jer.

Hej, Lasse!

Det finns massor av saker man kan använda utgångsnivåerna till. Som Jerry sa kan man med dessa flytta t ex vitpunkten från det som kommer ut från justeringslagret nedåt och göra det som annars skulle ha varit vitt lite mörkare.
Detta är ett bättre sätt att göra en bild mörkare än att använda Intensitet. Om man drar ned intensiteten för hela bilden riskerar man att en del av bildinformationen hamnar under svart och därmed går förlorad. Om man istället sänker vitpunkten i utgångsnivåerna blir ljusomfånget ihopträngt nedåt, bilden blir mörkare, men det som är svart påverkas inte och det som ligger strax ovanför svart finns fortfarande kvar i bilden. Det har bara blivit en aning mörkare.

I exemplet ovan avsåg jag utgångsnivåerna med RGB valt i rullgardinsmenyn, alltså alla tre färgkanalerna samtidigt. Man kan också arbeta med utgångsnivåerna för röd-, grön- och blåkanalerna individuellt. En bild med felaktig vitbalans som gjort att bildens färger drar åt blått kan korrigeras genom att sänka vitpunkten i utgångsnivåerna för den blå kanalen.
När man jobbar med de individuella kanalerna betyder inte vitpunkten i utgångsnivåerna själva färgen vitt utan i exemplet ovan en fullt mättad blå, utan någon svärta. Skalan i utgångsnivåer för blåkanalen går alltså från svart till rent blått. På motsvarande sätt fungerar det i röd- och grönkanalerna.
Detta blir litegrann som att jobba med channelmixer i CS2/CS3. Channelmixer saknas emellertid i Elements, så där är utgångsnivåerna i Nivåer ett alternativ för att åstadkomma liknande justeringar.

En intressant sak med utgångsnivåerna som det tog ett tag innan jag upptäckte är att svartpunkten inte måste befinna sig nedanför vitpunkten. Till skillnad från ingångsnivåerna kan dessa båda punkter flyttas helt fritt över skalan, och därmed också passera varandra och byta plats, både när det gäller masternivåerna (RGB) och de individuella färgkanalernas nivåer.
Man skulle alltså om man så vill kunna skapa en bild som är inverterad endast i den röda kanalen genom att låta rödkanalens vit- och svartpunkt i utgångsnivåerna byta plats, till skillnad mot den vanliga inverteringsfunktionen som inverterar alla kanalerna.
Nyttan av att kunna skapa en sådan bild, annat än som en ren effekt, är kanske inte så stor, men jag valde det som ett extremt exempel på hur utgångsnivåerna kan användas.

Jag håller med om att det inte är helt uppenbart vad man kan använda utgångsnivåerna till och de exempel jag nämnde ovan är bara några som jag kom att tänka på spontant.
Själv använder jag, som jag tror de flesta gör, mest ingångsnivåerna. Men det händer titt som tätt att jag har stor nytta av att även kunna justera utgångsnivåerna för enskilda eller samtliga kanaler för att uppnå det resultat jag vill.

Det blir lättare att komma på användningsområden för utgångsnivåerna om man förstår hur de fungerar. För enkelhetens skull tar jag samtliga kanaler (RGB) som exempel.
När man anger ett värde för ingångsnivåernas vitpunkt definierar man vilken punkt på skalan mellan svart och vitt i färgen från lagret under som ska ge vitt som resultatfärg. Detta vid blandningsläge Normal. All eventuell färg ovanför denna punkt resulterar då också i vitt.
När man anger ett värde för utgångsnivåernas vitpunkt definierar man vilken ljusstyrka vit färg som kommer ut från Nivåer, oavsett om den skapats med hjälp av ingångsnivåerna eller inte, ska ha. Fullt uppskruvad (255) förblir vit färg vit. Sänker man värdet blir den allt mörkare grå.

På motsvarande sätt fungerar svartpunkten i utgångsnivåer.
Exakt likadant fungerar det också när man justerar värdena för de individuella färgkanalerna, fast skalan då inte går från svart till vitt, utan från svart till rött, grönt, respektive blått.

Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket nu. Experimentera mycket med både in- och utgångsnivåerna, både var och en för sig och i kombination, så kommer det att klarna mer och mer hur de fungerar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Ett vanligt skäl till att sätta upp utgångsnivåerna är att begränsa omfånget lite innan tryck.

Detta för att fortfarande behålla detaljer i fotots ljusa och mörka delar. Detaljerna försvinner annars i trycket eftersom tryckpressen inte kan återge dessa.

När du drar in den mörka punkten så flyttar du upp fotos mörka delar lite och de hamnar i ett område som tryckpressen kan återge detaljrikt.

Alltså tryck med tryckpress, inte framkallning eller utskrift, där är återgivningen bättre. De flesta av oss gör ju inte material för tryckpressar varje dag

Tack för all hjälp, som alltid i PS, testa, testa och sedan testa igen. Men det känns som ett bättre utgångsläge då man har en liten hum om funktionen.

Jag skriver ut Ditt svar Lasse så är kvällsläsningen räddad. Till Mattias: Tack för den suveränt pedagogiska PS-CD som Du har jobbat fram. Jag köpte den för några veckor sedan och jag vill verkligen rekommendera den.

Bästa hälsningar/Lasse

Hej, Lasse!

Ja, jag hoppas det blev begripligt. Jag skrev det efter en natts vakenhet, och då får man dubbelkolla vad man skriver.
Men eftersom Mattias (Moderskeppet) inte påpekade några felaktigheter i mitt inlägg tror jag nog att jag lyckades undvika sakfel (om han orkade läsa igenom det).

Men att skriva instruktioner och liknande kort och koncist är en konst i sig, och jag kan inte säga att jag tycker att jag behärskar den.
Jag brukar ibland klaga på hur manualer och annat är skrivna, men det är inte utan att jag har förståelse för hur svårt det kan vara.

Lycka till med nivåerna!
Mvh.
Lasse C

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto