Annons

Vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Terjes och Johns senaste inlägg här antyder att det alltså är svårt att ta fram ett recept på en bild som faller alla i smaken.
Då återstår att definiera ”bra bild” för olika mottagare? Eller är ”bra bild” som mellanmjölk. Passar de flesta?

Jag tror att vi aldrig kan enas om vad som är en bra bild.

Skulle den här tråden bli intressantare om vi fokuserade en enda bild istället och diskuterade vad vi tycker är bra eller inte i just den, och framförallt varför vi tycker si eller så?
Det skulle i så fall börja med att fotografen beskriver hur han gjort och varför. Vad han själv vill lyfta fram.
 

Ventures

Aktiv medlem
När vi går på vinprovning någon gång vägleds vi av en kunnig person som förklarar vilka smaker vi förväntas finna och hur vi ska göra det.

Borde bilderna i dessa trådar åtföljas av en instruktion om vad man förväntas se och uppleva?

Här har vi mest slängt upp ett fotografi och eventuellt berättat om tillkomstprocessen. Men inte vad betraktaren ska titta efter, smaka på, och förväntas uppleva
Prova att gå på utställning med guide. Då får man ofta instruktioner vad man ska titta efter och kanske historien bakom verket.
Jag har t.ex varit på fotografiska vid ett par tillfällen med fotoklubben jag var med i och då anlitade vi guide. Det ger en lite annan upplevelse att bli ledsagad i betraktandet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Låt mig prova.

kvaliteten i en bild kan vi väl grovt sortera i tre högar.
Tekniskt finns en del mer eller mindre objektiva attribut. Skärpa och hur oskärpa tecknas. Är högdagrar utfrätta, och hur är det med skuggorna, är de igensotade. Osv.

Sedan har vi det där med utsnitt, perspektiv och komposition.

… och sist motivet i sig.

Den här bilden delar jag med er för motivets skull. Det är inte ofta jag får till fotbollsbilder där det framgår att det är en lagsport. Spelare kommunicerar med varandra hela tiden. Både med rösten och med visuella signaler. I denna bild har jag lyckats fånga hur en spelare visar för hon som har bollen att hon gärna vill få en passning, och i vilken riktning den bör komma. För hon har sett en lucka i motståndarnas försvar och är på väg dit nu.

De tekniska attributen har jag lämnat helt åt kameran att reda ut bäst den kan. Men jag har medvetet valt kort slutartid och stor bländaröppning för att frysa ögonblicket och lämna så mycket som möjligt utom huvudmotivet ur fokus.

Perspektivet är medvetet valt lågt. Jag sitter ner för att jag tycker att aktiviteten i bilden blir mer intensiv då.
Komposition däremot blir vad det blir. Spelarna står aldrig still. Och bakgrunden blir vad den blir. Jag brukar beskära bilderna efteråt för att ändra utsnitt. Men den här får ni som den är. Den tom lutar i horisonten. Så kom igen. Berätta för mig vad som är dåligt och bra i denna bild. Förklara också varför du anser det. Och hjälp mig att bli bättre genom att säga hur jag borde gjort istället. Så kanske vi till slut kan hitta definitionen av ”bra bild”. Vill du manipulera min bild för att lättare visa vad du menar är du mer än välkommen.
52909998594_d4c4ebe9af_o.jpeg
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Och hjälp mig att bli bättre genom att säga hur jag borde gjort istället.
Jag skulle ha placerat flickan som pekar med armarna längre till vänster så att det var tydligare att hon hade fritt åt vänster. Dessutom skulle jag inte ha haft tre gulklädda spelare i bildens vänstra del. Två hade räckt. Det blir för grötigt med tre. Den längst till vänster är dessutom halvt skymd så bilden blir bättre utan henne.

:cool:
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag skulle ha placerat flickan som pekar med armarna längre till vänster så att det var tydligare att hon hade fritt åt vänster. Dessutom skulle jag inte ha haft tre gulklädda spelare i bildens vänstra del. Två hade räckt. Det blir för grötigt med tre. Den längst till vänster är dessutom halvt skymd så bilden blir bättre utan henne.

:cool:
Lite mer såhär? (Jag rätade upp den samtidigt).
52909998594_d4c4ebe9af_o.jpeg
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu behövs det mer luft till vänster om de gula spelarna. :)
Ok, det kan jag inte trolla fram. Jag får be dem att fördela sig annorlunda på planen nästa gång 😜.

Men jag förstår hur du tänker tror jag. Så det krävs en viss mått av tur för att få till en sportbild bra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS, tänker också på hur olika situationer kräver olika saker. Anders orienterarbild vinner på röran. Den är en del av starten i en sådan tävling, och bilden hade inte berört mig lika mycket utan den.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Majo75

Aktiv medlem
Jag tycker oftast att idrottsbilder blir röriga och knappast estetiskt vackra. Ja dem kan vara tekniskt och kompositionsmässogt mer eller mindre bra men sällan estetiskt tilltalande. Detta faller sig så klart ganska naturligt eftersom det är svårt att isolera objekt pga mycket människor och oftast rörig bakgrund. Men det ”värsta” med idrottsbilder tycker jag oftast är sammansättningen av färger och tyvärr upplever jag sällan att det funkar. Nu blir ni fotbollskunnande säkert tokiga på mig… men eftersom det handlar i grund och botten om fotografi så säger jag det ändå. Svartvitt, kan inte det vara en lösning för att få till mer tilltalande bilder?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker oftast att idrottsbilder blir röriga och knappast estetiskt vackra. Ja dem kan vara tekniskt och kompositionsmässogt mer eller mindre bra men sällan estetiskt tilltalande. Detta faller sig så klart ganska naturligt eftersom det är svårt att isolera objekt pga mycket människor och oftast rörig bakgrund. Men det ”värsta” med idrottsbilder tycker jag oftast är sammansättningen av färger och tyvärr upplever jag sällan att det funkar. Nu blir ni fotbollskunnande säkert tokiga på mig… men eftersom det handlar i grund och botten om fotografi så säger jag det ändå. Svartvitt, kan inte det vara en lösning för att få till mer tilltalande bilder?
Jag gillar svartvitt och tycker ofta att det gör bilden bättre. Men de som tittar på mina bilder och använder i sina kanaler vill hellre ha färg. Det kan också ibland bli svårare att skilja lagen från varandra.
Konverterade till monochrom i mobilen.52909998594_d4c4ebe9af_o.jpeg

Jag blir lite fundersam på din avgränsning till att en bra bild måste vara estetiskt tilltalande. Bra är alltså avgränsat till estetiskt, och vissa motiv kan aldrig bli en bra bild?
 

apersson850

Aktiv medlem
När jag tar idrottsbilder, vilket i mitt fall då ofta är orienteringsbilder, har jag lite olika målsättningar.
  • Dokumentera det som faktiskt hände.
  • Få fram något slags dramatik.
  • Hitta något som är skojigt eller dråpligt på något sätt.
  • Förmedla stämningen.
  • Visa på ungdomsidrott, för barn som har kul och utvecklas genom att idrotta är något av det finaste som finns.
  • Hitta bilder som kan vara bra bakgrunder till resultatlistor som publiceras i tidningar som jag oftast har bilder i.

Dessa olika målsättningar infrias aldrig i samma bild, men några av dem kan göra det.
När det gäller svartvita fotbollsbilder kommer de åtminstone att medföra att det ibland blir närmast omöjligt att se skillnad på lagen.
Nej, idrottsbilder ska vara den färgexplosion som idrotten ofta innebär. Det är en del av dess själ.

Men för övrigt verkar en bra bild vara som bofinken: Den kan se ut hur fan som helst.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En fundering om estetik. Är en bild bättre om människan på bild är mer estetiskt tilltalande än människan på en annan i övrigt exakt lika bild?
 

afe

Aktiv medlem
Självklart kan en bra sportbild vara svartvit, men det beror förstås på målgruppen. Det lär bli svårt att sälja en svartvit nyhetsbild till en dagstidning/nyhetssajt nu för tiden, men som "konst" eller bara "bra bild" funkar det tycker jag.
I vissa fall kan avsaknaden av färg förstärka skeendet (se t.ex. filmen Tjuren från Bronx).
 

PMD

Aktiv medlem
Ok, det kan jag inte trolla fram. Jag får be dem att fördela sig annorlunda på planen nästa gång 😜.

Men jag förstår hur du tänker tror jag. Så det krävs en viss mått av tur för att få till en sportbild bra.
Jag raljerade lite. Det går ju sällan för en sportfotograf att arrangera fotbollsspelarnas placering på spelplanen.

Det man kan göra är att placera sig själv på en plats som kan tänkas vara bra för att få till bra kompositioner, och att fotografera mycket för att inte missa situationer. Av de fotbollsbilder jag har sett av dig tycks det som att du gör båda sakerna.
Det första (dvs fotografens placering) kan väl bli lite av en chansning, t.ex. om det visar sig att det ena laget är bättre än det andra på att skapa målchanser. Då får man flytta på sig och hoppas på att det andra laget inte rycker upp sig för mycket. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag raljerade lite. Det går ju sällan för en sportfotograf att arrangera fotbollsspelarnas placering på spelplanen.

Det man kan göra är att placera sig själv på en plats som kan tänkas vara bra för att få till bra kompositioner, och att fotografera mycket för att inte missa situationer. Av de fotbollsbilder jag har sett av dig tycks det som att du gör båda sakerna.
Det första (dvs fotografens placering) kan väl bli lite av en chansning, t.ex. om det visar sig att det ena laget är bättre än det andra på att skapa målchanser. Då får man flytta på sig och hoppas på att det andra laget inte rycker upp sig för mycket. :)
Man kan göra det betydligt lättare för sig om man väljer att följa en enda spelare under hela matchen. Men det funkar inte för mig som helst vill få till acceptabla bilder på kanske femton spelare. Så ja det får bli chansning, eller någonstans vid mittlinjen så att man åtminstone har alla inom synhåll.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju skillnad på om man vill ha en "bra bild" för de som är inblandade i bilden, eller en "bra bild" som går att sälja till folk som har noll och intet intresse i själva motivet. Till släktingar går det ju att sälja nästan vad skit som helst utan efterbehandlingar, men om det skall t.ex. hängas på väggen krävs mer.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har inte läst hela tråden men för mig finns det inga generellt bra bilder utan det är upp till fotografen och betraktaren att själv döma hur de upplever bilden. Jag är amatör med konstintresse och försöker uppfylla vissa grund kriterier som att vara nöjd med hantverket, att bilden uppfyller syftet och är har en narrativ kariär. Det senare har blivit viktigare för mig med åren. Kvalitet kan skilja sig och en undermålig teknisk bild kan vara intressantare än en teknisk perfekt bild. Vidare varierar kvaliten med humöret, om exempelvis man tränar på en viss teknik eller konst grepp osv. En bild kan anses som misslyckad efter fotograferandet men några månader senare kan den ha mognat. Eller att fotografen har mognat i bild teori. jag erkänner att jag mer och mer är intresserad av klassigt S/V reportage foto.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är ju skillnad på om man vill ha en "bra bild" för de som är inblandade i bilden, eller en "bra bild" som går att sälja till folk som har noll och intet intresse i själva motivet. Till släktingar går det ju att sälja nästan vad skit som helst utan efterbehandlingar, men om det skall t.ex. hängas på väggen krävs mer.
Ja, det är några här i tråden som menar att definitionen av en ”bra bild” är beroende av sammanhang och målgrupp. Jag håller med om det och det är nog den enda slutsatsen vi kan dra av diskussionerna här.

Om någon ”köper” bilden är den bra i dennes ögon. För några år sedan hade vi en fotograf här på FS som sålde mycket via byråer på nätet. Han hade full koll på statistiken och lärde sig att skapa mer av sådant som sålde bra. Bland annat handlade det om att bilderna behöver vara neutrala så att de passar in i så många sammanhang som möjligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Självklart kan en bra sportbild vara svartvit, men det beror förstås på målgruppen. Det lär bli svårt att sälja en svartvit nyhetsbild till en dagstidning/nyhetssajt nu för tiden, men som "konst" eller bara "bra bild" funkar det tycker jag.
I vissa fall kan avsaknaden av färg förstärka skeendet (se t.ex. filmen Tjuren från Bronx).
Ja det svartvita kan öka dramatiken, och flytta fokus till något annat. Just min aktuella bild ovan blev dock Inge vidare utan kulörer.
 
ANNONS