Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har egentligen hänt med FS..?(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Har själv varit medlem i 2,5 år.

Kan lugnt säga att fotosidan fått mig att lära mig mer när det gäller fotografering, framförallt tekniska bitar som man lätt kan fråga om i forumet.
Men även bildmässigt, jag har fått underbara kommentarer på bilder som påvisat både mina brister och kvalitéer som fotograf.

Men sedan hände något mig. Jag slutade "hänga" på fotosidan, mest för att jag inte hade tid, och det började kännas som om jag kunde stå på egna fötter. Så för runt lite över ett halvår sedan har jag kommit tillbaka igen, mest för att kolla in vad folk skriver på forumet, mer än för bilderna.

För bilder laddar jag inte upp längre, och bildkommentarer hinner jag med att ge; nej jag tittar faktiskt inte så mkt på bilder via FS längre.

Och sedan hände något även fotosidan. Frågan är vad.
Diskussioner pågår ständigt där folk klagar på moderatorerna. Är det inte diskussioner kring bilders vara eller inte vara så är det att moderatorerna inte gör sitt jobb eller att de sköter det fel.
Medlemmar som skriver mycket i forumet hackar på andra, låtsas veta allt, diskussionen blir hätsk och man får uppenbarligen inte tycka som man vill utan att någon gör en till åtlöje.
Nya medlemmar känner oro för bilderna de laddar upp, rädda för att bli utskrattade av en drös folk som inte tycker att vissa bilder hör hemma på denna sida.
Frågor som jag själv tidigare kunde ställt besvaras med att man ska läsa den jävla manualen först. Okej..

Nu talar jag givetvis inte om alla. det hoppas jag ni förstår. Jag talar inte direkt om mig själv i exemplen nämnda ovan, men jag följer andras forumtrådar och ser hur folk beter sig i dessa.

Ni får så klart tycka vad ni vill. Och det gör ni ju. Ni får så klart skriva vad ni vill med, och det gör ni också. Ni behöver inte ens svara på det här, det var mer jag som villa dela av mig av mina reflektioner.

En gång var fotosidan med dess forum som en foto-pappa, men på något vis lyckades jag växa upp - och plötsligt så känns det som om rollerna blivit de omvända.
 
Det beror nog på expansionen. Jag tror det är oundvikligt att det blir så på en sida med så många medlemmar som FS. Det är förstås tröttsamt att läsa femtioelva trådar om Nikon vs. Canon utspritt i flera olika forum, med exakt samma frågor.
Ju mer folk, desto mindre "personlig" blir stämningen förstås. Detta är både bra och dåligt.
Dessutom tycker jag att man faktiskt kan ställa högre krav på redaktionen när medlemsantalet ökar. De sköter det bra, men det kan alltid bli bättre.
 
ANNONS