Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, vi har nog i grunden samma uppfattning, att det är en trade off som sagt. Skillnaden verkar vara i hur mycket vikt vi lägger vid denna siffra vad gäller dagens modeller :)

Jag menar att huruvida kameran har 500 eller 1000 AF punkter spelar ytterst lite liten roll för hur avancerad AF den kan har. Den datamängd dessa punkter ger är uppenbarligen fullt tillräckligt för de algoritmer och den processorkraft som dagens modeller har. Alltså datamängden är inte flaskhalsen för hur avancerad deras AF är. De kommer fortsätta förbättras genom bättre algoritmer som redan sett i firmware uppdateringar.

Säkerligen kommer tiden då det antal AF punkter dessa modeller har inte längre räcker, men det kommer ju ske tillsammans med snabbare processorer och mer avancerade algoritmer. I nya kameror alltså…
Vad är en fokuspunkt?"
Problemet är väl att vi inte riktigt vet var gränsen går och det vi inte heller vet är vad en "fokuspunkt" egentligen betyder. Hur många pixlar som bygger en fokuspunkt är alltså en helt okänd storhet i denna diskussion.

Vad är egentligen optimalt för olika trackingscenarier?
Det jag tror är att det är viktigt för "trackingen" att jobba med tillräckligt med data men inte för mycket eftersom det påverkar prestanda. Jag ser exv skillnader i hur valda fokusområden påverkar. Det finns oerhört mycket att skruva på i en A7IV och allt är inte optimalt för allt även om det finns ett "förlåtande" utrymme och en backup ofta.

Det finns fexibilitet och förlåtande i AF-systemet
Som exempel så ballar det ju inte helt ut om man har fågel-AF valt och man helt plötsligt måste sikta på något annat som exv. en människa. Då kan det hända att kameran inte prickar ett öga men då får man ett ansikte istället.

Det finns en hierarki och mindre lämpliga val - men det är inte idiotsäkert
Fågelfotografer verkar tycka tracking med "Zone" som är lite mindre än "Wide" funkar bättre än "Wide" med Fågel-AF. "Zone" funkar även märkbart bättre om man vill sikta på något annat avgränsat i storlek än Wide och tracking med "Spot" i exv. "Medium" eller "Small" är bättre ändå om man vill sikta på och "hålla fast" någon detalj och och med Wide tenderar kameran att i högre utsträckning "välja själv" beroende på vilket öga/ansikte som är närmast i bild.

Med "Spot" däremot blir det klart lättare att själv välja vilket öga man vill låsa på. Om man testar exv. med en zoom så är det även absolut så att det finns gränser för vilken förstoring som krävs för att systemet ska hitta ett öga. Står man för långt bort och exv. ett öga är för långt bort att lösa upp för kameran, så kommer nästa lägre nivån i en hierarki att gå in istället, vilket kan vara ett ansikte och i nästa steg en kropp.

För mig är just detta faktum ett bevis för att det finns en gräns med dessa knappt 800 fokuspunkter som de ser ut idag och dessa gränser är även beroende av hur skarp objektiet är och hur väl antiskak och fotografen klarar av att kompensera kamerarörelser.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu till det som verkligen visat sig bli en game changer för mig

... och det är också AF-relaterat men det är det faktum att kameran nu är väldigt mycket bättre att fokusera i mörker än A7 III varit.

På min A7 III så var mitt långa tele väl ljussvagt för att fokusera på 500mm inomhus
Jag har ett minst 10 år gammalt A-mount Sigma 150-500mm F5-6.3 med Sigmas OS-stabilisering, som Sigma skickade med A-mountobjektiven innan alla Sony-hus i princip fick stabilisering. Till det har jag Sonys LAEA3-adapter som är den adaptern som i princip bara är ett rör utan fokusmotorer eller fasta speglar som finns i LAEA2 eller 4. Med den adaptern stöds även på A7 III i princip alla nya AF-metoder (utom djur och fågel AF förstås). Jag har haft det på ett antal safaris jag varit på och där har det visat sina begränsningar vid gamedrives med dåligt ljus på morgnar och mot kvällarna.

Med detta på min A7 III så klarade detta objektiv inte av att fokusera alls på längre brännvidd än 400mm ca inomhus i mitt kök oavsett om jag drog upp belysningen på max. A7 III:an har ju även ett nedbländningsstopp vid F11 av detta skäl.


Med A7 IV blev det en helt annan grej

Jag hade i pricip redan bestämt att köpa ett Sony 200-600 G istället men nu har jag blivit klart tveksam till det, för jag tror inte längre jag behöver det kanske.

Med A7 IV så är det en rätt dramatisk skillnad. Jag har inga som helst problem att få fokus att låsa ända ut till 500mm och detta kan jag nu göra trots att jag bländar ned ända till bländare 22 - ja ni läste rätt.

Mitt senaste lilla test
OBS! Jag har laddat ned en fotoljusmätare till min mobil och när jag skruvade ner mina IKEA Home Smartbelysning max (8 lampor) så långt det gick så motsvarade det 36 lux eller 3 candles.

Jag har en tavla i svart/vitt/brunt på väggen i köket och ställde mig med Sigmat ca 5-6 meter ifrån och inställt på 500mm. Kameran var intställd på Eye Focus Human med automatik ställd på Standard med Auto ISO minimum shutter speed och ISO mellan 100 och 10 000. Tracking AF på Spot-Small AF-C.

Jag tog bilden, AF låste utan problem!! och jag fick även Eye Focus på en av flickornas ögon trots F22. Bilden är stämplad med F22 1/5 sekund och ISO 10 000 och det är t.o.m. så pass skarpt att det skulle funka med lite Photolab och Deep Prime denoise. Detta var ingen engångsföreteelse utan jag hade inga problem att återupprepa.



Det hade jag faktiskt INTE väntat mig att gamla Bettan skulle få nytt liv efter drygt 10 år. Jag köpte det objektivet en gång av Mats Lillnor som gick bort alldeles för tidigt i livet. Tänk, det här skulle han fått vara med om !
 
Senast ändrad:

Johan2020

Aktiv medlem
Lite fler AF-punkter och om den har samma typ av mjukvara som A1 har för AF och exponeringmätningen så är det väl 120 läsningar per sekund som kanske gäller istället för 60 som i generationen innan.

Det är väl i grunden AF:en som är grejen med denna uppgradering och upplösningen samt AF-förbättringar i videoläget.

Det jag tycker skulle vara intressant att veta är om AF:en i video nu börjar få acceptans bland proffsen eller inte. Tidigare har det ju hetat att "nä du vet att det e ju focusing pull som gäller bland proffsen" och det kanske det är eller varit men allt är väl inte växling i bild mellan två förutbestämda focuslägen. En riktigt bra följande AF som är lätt att styra på skärm vid behov måste ju ge helt andra kreativa möjligheter än binära gamla manuella metoder - nu pratar jag inte om A7 IV specifikt utan mer allmänt, för när det rör på sig kommer A7 IV inte vara mycket bättre än A7 III bortsett från de effekter eventuellt den gyrostödda antiskaken kan ge om nu sånt finns på plats och åtminstone kan mildra de värsta skakningarna.

Ja A1 har dubbelt så många avläsningar med af per sekund än A9/A9II, dvs 120 som du säger.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För att ni ska förstå hur pass dåligt ljus det var i rummet vid mitt experiment:

Jag har som sagt laddat ned en fotoljusmätare (Light Meter) i min Android-telefon och när jag skruvade ner min IKEA Home Smartbelysning så långt det gick (8 lampor) så motsvarade det 36 lux.

En vanlig kronljus LED-lampa på 4 watt ger 400 lumen i ljusflöde. Om allt det ljuset skulle belysa 1 m2 sägs intensiteten vara 400 lux. I mitt kök var alltså ljusintensiteten knappt en tiondel av detta d.v.s. 36 lux. Min fotoljusmätare i mobilen stod då på 4 EV och det är väl det man säger i reklamen att man ska klara av med AF i A7 IV, så det stämmer väl hyfsat.

Bilden togs på 6 meters avstånd med 500mm och med 1/4 sekunds slutartid med bländare 22 och på ISO 10 000. Eftersom det är svårt även med bildstabilisering att handhålla 500mm på 1/4 sekund, så stödde jag objektivet mot ryggen på en stol, men jag har alltså inte haft något stativ utan haft stöd enbart i Y-led.


"Bildbeviset" OBS! Förstora gärna! Jag har siktat på den vänstra flickans högra öga.

Sigma 150_500 .JPG
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Övriga reflexioner:

Bildskärmen och EVF:en
EVF:en
är toppen även under experimentet ovan med bländare 22 i riktigt svagt ljus med ett ljussvagt och hårt nedbländat objektiv, så var EVF:en väl upplyst och saknade några brus att tala om. Om jag jämför med Sonys första SLT-kamera A55:an så är skillnaden som natt och dag. A55:ans EVF var brusig i riktigt svagt ljus men den var ändå långt bättre än exv. DSLR:er i mörkret för där hade man inte ens ledsyn.

Bildskärmen gillar jag inte alls så den kommer jag alltid ha infälld. Att hålla på att fälla ut den tar bara extra tid och tillför inte ett dugg för mig - tvartom. Jag föredrar den lösning som funnits hittills på A7-orna.

Menysystemet och programmerbara knapparna
Menyerna gör säkert en del gladare de har ju fått lite färger, men jag tycker faktiskt det var mycket mer ineffektivt när jag konfigurerade de funktioner som jag vill ha på knapparna. Det är också lite förbryllande vad man lagt ut av alla funktioner både för stillbild och video.

Nu finns touch screen och det är väl bra för en del funktioner som video och exponeringkompensationen kanske men den möjligheten är ju rätt hopplös med mina fingrar och den lilla displayen och det pyttelilla menyträsket/trädet.

Så mycket handlar nu om AF och där behöver vi absolut snabb tillgång till bl.a. "Face / Eye / Subject" (Human, Animal och Bird). Det enda jag har menyerna till efter min grundkonfigurering är att jag lagt "Format" i "My Menu".

Specifikt om konfigurationen av knappar och rattar
Tidigare på min A7 III hade jag Focus Mode (exv. AF-C, -A och -S + DMF) och Focus Area på knapparna på topplattan men nu har man tagit en av dessa till videoavtryck och det är ju fine. Men de har ju glömt att man nu har en valspak under PASM-ratten för att välja just mellan stillbild och video och att det finns en uppsättning knappvalsdefinitioner för vardera läget, så de hade lämnat video-avtrycket helt oprogrammerat. Så där har jag lagt just "Face / Eye / Subject".

Focus Mode är rätt meningslöst överhuvudtaget idag. Numera har jag alltid AF-C (Continous) påslagen. En annan för mig helt meningslös knapp är "Joysticken" man styr manuella fokuspunkter med. Vad ska man med sådana till när AF ändå ger möjlighet att låsa på vad som helst och snabbt komponera om?? Jag funderar nu vad jag ska lägga där istället.

På C1 låg White Balance som jag aldrig bryr mig om med RAW-foto, så där ligger nu "AF Tracking Sensitivity". Drive mode, ISO och Disp Mode (skärmtyp) ligger på hjulet på baksidan och de har jag lämnat precis som AF-On-knappen. Men "Pil nedåt" på hjulet ligger även den i träda. Där har jag blixtkompensationen nu och kan möjligen ändra den till "Mignify-funktionen" när man kör med manuella objektiv och manuell fokusering (men det gör i alla fall jag alltmer sällan och nu med en AF-fantomkamera så är väl det synd med sånt, eller??)

AEL kör jag aldrig med utan där lägger jag den andra delen av min kameras viktigaste automatik "Auto ISO Minimum Shutter Speed" Nu med en starkt förbättrad Real Time Tracking så blir det en formidabel kombo som möjliggör en superintelligent "Sony Click"-konfiguration som ger mig fantastiska möjligheter att i än större grad att helt fokusera på att ta bilder istället för att brottas med en kamera som tekniskt och ergonomiskt "är i vägen".

Med bakre ratten och Auto ISO Min. Shutter Speed så kan man snabbt välja mellan fem exponerings bias: Slower, Slow, Standard, Fast och Faster. Med främre ratten kan man vid behov överstyra ISO.

Fn-knappen
Det här är det riktigt knasiga. För det första så finns alltså längst ner på skärmen en uppsättning på tolv konfigurerbara platshållare och då intecknar man och dubblerar alltså helt huvudlöst sex av dessa med funktioner som redan finns på mer lättillgängliga yttre programmerbara knappar i Sonys "fabriks- konfiguration". såsom Drive Mode, Focus Mode, Focus Area, ISO, Exposure Compensation och dessutom ligger här White Balance som även den fanns by default på C1-knappen. Här har ju Sony visat att de inte ens tänkt bemöda sig det minsta genom att konfigurera detta på ett bättre och mer användbart sätt.

För det andra är mer än hälften av skärmytan tom fortfarande och där hade man ju lätt kunnat lägga en uppsättning med tolv videorelaterade funktioner istället kan man tycka men faktum är att sådana nu finns för konfiguration i version IV och de aktiveras när man väljer videoläget. Detta är också nytt i vrrsion IV.


Det här har vi sett till leda genom åren d.v.s ett Sony som är fantastiska på att ta fram en massa fantastiskt bra funktioner men som är värdelösa på att tala om för folk att de överhuvudtaget finns och inte minst hur de är tänkta att användas.

Det jag undrar över är om Sonys marknadsfolk överhuvudtaget tagit dessa kameror i sina händer och lärt sig deras möjligheter och "selling points".


En mycket rappare och mer responsiv kamera
Mitt bestående intryck av allt det nya är ändå främst att kameran är mycket effektivare och rappare än A7 III tidigare var och att AF-ens väldigt mycket bättre "ljuskänslighet" nu kommer göra underverk för de som har lite mindre ljusstarka objektiv. I ett slag har kameran blivit än mer användbara än de varit tidigare och i ett slag kan man även få AF och Eye Focus att låsa med mer ljussvaga objektiv ända ner till 4 Ev. I mitt exempel funkade det t.o.m. med F5-6,5. För mig kommer det ändra mycket och det kommer bli möjligt för än fler att ta hyfsade bilder ända upp mot ISO 10 000 om man tar till vana att brusreducera med Topaz eller Photolab Deep Prime, för bruset på de nivåerna är kamerorna i sig chanslösa mot idag. Då behövs bättre grejor och datorer.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Nya kameran redan i hamn, trevligt och grattis, bra att du berättar om den, på tal om Mats som du nämnde tidigare så ville han ha skärmen rörlig i centrum liksom kamerans siktlinje, finns det inte möjligen någon modell som kan justeras både och tycker man, går det inte att bara snurra runt skärmen och ha kvar den bakom kameran alltså.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nya kameran redan i hamn, trevligt och grattis, bra att du berättar om den, på tal om Mats som du nämnde tidigare så ville han ha skärmen rörlig i centrum liksom kamerans siktlinje, finns det inte möjligen någon modell som kan justeras både och tycker man, går det inte att bara snurra runt skärmen och ha kvar den bakom kameran alltså.
Jo man kan som sagt ha den på samma sätt som gamla fasta skärmar sin inte gick att fälla ut eller vinkla överhuvudtaget och så kommer den förbli använd av mig. Om jag ska hålla på att vrida ut och snurra på skärmen varje gång jag ska ta en bild så blir det inte många bilder tagna av mig i alla fall.

Jag förstår att vloggare och influencers och kameratestare gillar detta men hur många är det??

Det enda bra för mig och mitt användande är att man kan vända på skärmen och transportskydda den.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har någon annan använt Sonys Imaging Edge?

Jag har två skäl att ställa frågan:

1. Dels så stöder varken Adobes DNG Converter eller mitt Photolab ARW från A7 IV ännu, för vi har ju fortfarande detta härke med proprietära RAW och det hoppas jag att Sonys program nu gör. Synd att kameran inte sparar i DNG direkt som några tillverkare faktiskt gjort länge.

2. Sedan är det så att jag undrar om jag äntligen skulle kunna göra mig helt av med Capture One som jag nu enbart använder till "tethering"/PC Remote stödd bildfångst i dator.

Till nöds kan man nu testa att ta fram RAW kanske med SIE och dess "Edit"-funktion bara för att kolla hur JPEG blir från RAW.

I det andra fallet så finns en "Remote"-applikation för "tethering" som jag faktiskt tycker ser så pass bra ut att den skulle kunna funka för mig kanske. Det enda som ser ut att saknas för min användning är väl den "skärpekontroll mask" som finns i C1 och som jag har viss nytta av.

Om "Remote" funkar så kommer jag lämna C1 helt. Skulle kännas lite skönt att slippa configurera C1-sessioner för gott.

En bra finess är att man nu kan köra trådlöst så man slipper USB-kabel.

Har någon annan haft samma tankar?
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Har någon annan använt Sonys Imaging Edge?

Jag har två skäl att ställa frågan:

1. Dels så stöder varken Adobes DNG Converter eller mitt Photolab ARW från A7 IV ännu, för vi har ju fortfarande detta härke med proprietära RAW och det hoppas jag att Sonys program nu gör. Synd att kameran inte sparar i DNG direkt som några tillverkare faktiskt gjort länge.
Är det nå't större problem för råkonverterarna? Är det inte bara att sätta svart- och vitpunkt samt avgöra vilken ordning Bayerfiltret sitter i?

Har du nå'n råfil att testa eller känner till en länk till en sådan?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det nå't större problem för råkonverterarna? Är det inte bara att sätta svart- och vitpunkt samt avgöra vilken ordning Bayerfiltret sitter i?

Har du nå'n råfil att testa eller känner till en länk till en sådan?
Ja en del konverterare vill ju överhuvudtaget inte befatta sig med filer det inte har filadapters för:

Jag ser filerna i PhotoLibrary i Photolab men försöker jag processa dem så säger programmet:

"This image cannot be processed since it was taken with a camera that is not supported by this version of DXO Photolab"

Det är möjligt att man kan gå in med en hexeditor i bilderna och ändra A7IV till A7III, det har jag till nöds gjort förr men så kan man ju inte hålla på och jobba i Photolab tycker jag.

Jag har i alla fall kollat att både den trådlösa tetheringen (i Remote) och efterbehandlingen (i Edit) funkar med A7 IV ARW, i den version av Imaging Edge som finns nu. Lite cool att slippa USB-kabel är det allt.

... men jag väntar nog med efterarbetningen av RAW tills DXO har fixat adaptern till kameran i Photolab, så att alla funktioner funkar som de ska i programmet.

Även Capture One 22 som är släppts just nu stöder ju trådlös tethering nu.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag laddade ned en råfil från Dpreview, men för kameramodell står det MODEL-NAME i Exif. Det blir fel då. Vet inte om det är för att Dpreview fått en testmodell.

Äger du en Sony A7 IV och har lust att donera tre råfiler i liggande position och utan några människor på bild? Tänker skicka in till en databas som alla programmerare av råkonverterare kan använda sig av.
  • 14bit compressed (3:2)
  • 12bit compressed (3:2)
  • 14bit uncompressed (3:2)
är de tre råfilerna som behövs.

Skärmbild från 2021-12-10 08-22-45.png
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är verkligen A7 IV en mer tydlig hybridkamera än tidigare modeller i denna serie

Det jag menar med detta är att det är mycket mer tydligt uppdelat nu mellan stillbild och video.

Väljer man stillbild eller video nu med det särskilda reglage för det som nu finns så får man inte bara en egen uppsättning funktioner för respektive typ av användning utan än de tolv funktioner som ligger under Fn-knappen finns det nu en möjlighet att ha helt olika uppsättningar av så det har ju gjort nu att man inte som förr behövde kompromissa om det utrymmet.

Så i princip så har man fått en möjlighet att ha 12 nya funktioner för video dedikerade för detta. Sedan undrar jag om det inte är så att vi fått någon eller ett par nya möjligheter att lägga ut funktioner på de konfigurerbara reglagen och knapparna också.

Av detta skäl finns ännu mindre skäl att besöka några menyer än tidigare.

Sedan kan man ju undra lite över de recensenter som tycker knapp ergonomin nu helt plötsligt blivit så fantastisk (som man bl.a. läst om A1) fast jag inte ser någon större skillnad mot min gamla A7 III. Möjligen sticker kanske knapparna ut någon tiondel längre på IV:an och någon knapp är pyttelite större men i stort är det inte mycket skillnad där vad jag kan se.

Nya menysystemet är bättre grupperat men nu är det istället ännu mer pyttigt med en hierarkisk meny i tre synliga nivåer där en del även kan ha ytterligare en nivå doldistället. (för skärmen är faktiskt rätt liten för så mycket info).

I Fn-menyn så har jag lagt ut bl.a. "Creative Looks" Valen i den listan heter exv. ST, PT, NT, VV, VV2, FL, IN m.m. Ja ni kanske fattar. Hur upplysande är det? Ska vi hjälpas åt och gissa? Jag undrar faktiskt om den menyn verkligen är färdigbyggd men det går väl att fixa i en ny FW?

I övrigt är ju AF:en helt otrolig nu och tillsammans med Auto ISO Min. Shutter Speed aktiv så är kameran ännu simplare att sköta än t.o.m. A7 III. Det känns som om Sony till slut lyckats slipa av t.o.m. en del av de kanter som fortfarande fanns kvar i III:an.

Det verkar också som att försäljningen går över förväntan enligt SAR, vilket jag faktiskt inte förväntade mig då folk långtifrån alltid köper nya modeller som liksom IV:an höjts en hel del i pris. Snarare trodde jag på ökad försäljning av III:an som nu börjat sänkas ordentligt i pris.

"As you know an early batch of A7IV cameras already shipped out in Europe while our US readers will have to wait at leas til December 30. "

Kanske tar slut i butikerna om man inte beställt tidigare även i Sverige.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gott. Helt vanligt exponerade bilder.
Skicka mig din mailadress i den konversation jag startat med dig.

Angående filkomprimeringen i A71V:

Jag gjorde ett snabbt test idag med ett motiv taget med de var och en av de olika RAW-formaten


Det finns okomprimerad (66MB), Lossless Comprimerad (38 MB) och Comprimerad (Lossy) (34 MB).

Med tanke på hur kompressionsvinsten ser ut så verkar det ju som att man inte vinner något alls att tala om med Lossy-komprimeringen i jämförelse med Lossless. Jag kommer nog köra så om jag inte upptäcker några problem.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fick till support direkt genom att kopiera RawSpeeds inställningarna från Sony A7 III och skapa Sony A7 IV med samma inställningar. Färgmatrisen har jag inte rört än.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om kamerakonfiguration

Själv har jag ägnat de senaste dagarna åt att hitta den för mig mest optimala konfigurationen av konfigurerbara knappar och Fn-menyer och My Menu i menysystemet där jag lagt fem menyer med funktioner som jag sällan kommer behöva använda.

Det är stor skillnad mellan A7 III och A7 IV på marginalen. Just den närmast totala separationen mellan stillbild och video som man nu genomfört i IV:an, borde man faktiskt klarat av att ge folk även i III:an.

Autofokus
Autofokusen är verkligen fantastisk men jag har faktiskt upptäckt några få saker som jag förbisett tidigare som är verkligt viktiga att ha lätt tillgängliga.

Här är de jag tycker är verkligt viktiga att komma åt snabbt via yttre knappar och rattar:

"Focus Area" och "Focus Mode" (är ett måste) och för mig också "Auto ISO Min Shutter Speed" och "ISO". "Drive mode" ska inte ligga i någon meny och det tycker jag heller inte "AF Tracking Sensitivity" ska. "Exponeringskompensationen" ligger default på dem högra ratten på topplattan men det är knöligt tycker jag med den ratten så den har jag flyttat till mittknappen i centrum av navigationshjulet. Intryckt joystick byter nu mellan "Human", "Animal" och "Bird" ("Face/Eye Subject"). På högra ratten finns nu AWB istället än så länge. På C3 ligger Metering Mode. AF On ligger där det ligger och där ligger det väl bra.

Det som verkligen är otippat för mig är "AF Hold"-knappen på objektiven. Där har jag kommit på att jag bara måste ha "Face/Eye Priority" in AF. Med den kan man nämligen stänga av att Eye Focus ska vara prio "by default" eftersom man faktiskt inte alls JÄMT vill ha den förvalda prioriteringen. Det finns situationer där automatiken och Sonys vanliga fokushierarki inte alltid är optimal även om den för det mesta är verkligne är toppen.

Jag såg senast idag en video där en kameratestare var irriterad på hur Eye AF funkade i Focus Area "Wide" när motivet innehöll ett antal människor som dessutom rörde sig och där närmaste ansikte varierade över tid då de rörde på sig. Har man "Face/Eye Priority" lätt tillgänglig blir sånt en icke fråga i högre grad än om man själv försöker överstyra med säg Focus Area "Spot". Istället sade den fotografen att han inte gillade "Wide" och sällan använde det.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Om kamerakonfiguration

Själv har jag ägnat de senaste dagarna åt att hitta den för mig mest optimala konfigurationen av konfigurerbara knappar och Fn-menyer och My Menu i menysystemet där jag lagt fem menyer med funktioner som jag sällan kommer behöva använda.

Det är stor skillnad mellan A7 III och A7 IV på marginalen. Just den närmast totala separationen mellan stillbild och video som man nu genomfört i IV:an, borde man faktiskt klarat av att ge folk även i III:an.

Autofokus
Autofokusen är verkligen fantastisk men jag har faktiskt upptäckt några få saker som jag förbisett tidigare som är verkligt viktiga att ha lätt tillgängliga.

Här är de jag tycker är verkligt viktiga att komma åt snabbt via yttre knappar och rattar:

"Focus Area" och "Focus Mode" (är ett måste) och för mig också "Auto ISO Min Shutter Speed" och "ISO". "Drive mode" ska inte ligga i någon meny och det tycker jag heller inte "AF Tracking Sensitivity" ska. "Exponeringskompensationen" ligger default på dem högra ratten på topplattan men det är knöligt tycker jag med den ratten så den har jag flyttat till mittknappen i centrum av navigationshjulet. Intryckt joystick byter nu mellan "Human", "Animal" och "Bird" ("Face/Eye Subject"). På högra ratten finns nu AWB istället än så länge. På C3 ligger Metering Mode. AF On ligger där det ligger och där ligger det väl bra.

Det som verkligen är otippat för mig är "AF Hold"-knappen på objektiven. Där har jag kommit på att jag bara måste ha "Face/Eye Priority" in AF. Med den kan man nämligen stänga av att Eye Focus ska vara prio "by default" eftersom man faktiskt inte alls JÄMT vill ha den förvalda prioriteringen. Det finns situationer där automatiken och Sonys vanliga fokushierarki inte alltid är optimal även om den för det mesta är verkligne är toppen.

Jag såg senast idag en video där en kameratestare var irriterad på hur Eye AF funkade i Focus Area "Wide" när motivet innehöll ett antal människor som dessutom rörde sig och där närmaste ansikte varierade över tid då de rörde på sig. Har man "Face/Eye Priority" lätt tillgänglig blir sånt en icke fråga i högre grad än om man själv försöker överstyra med säg Focus Area "Spot". Istället sade den fotografen att han inte gillade "Wide" och sällan använde det.
Vad har du för system för att komma ihåg var/vilka knappar allt ligger, Personer som inte fotar dagligen och träget vimlar bland alla knappar och vred. jag fattade att det fina skulle vara att bara några få ändringar skulle göra kameran direkt färdig för realtime fokus, man startar kameran och den söker då efter ögon/ansikte/kropp per automatik. Gamla A77 som jag har är ju rätt så brusig, så man valde sällan några högre ISO, iso 100 fungerade fint sommartid allround så att säga, även Iso-400, iso 1600 var inte omöjlig om det ändå behövdes en bild, men det är ju mitt lågfrekventa fotande, mesta bilderna med mobilen nu mera.
 

tonuz

Medlem
Dum som man är.. Så har jag hunnit ångra mig igen. La igår en ny beställning på A7iv, håller tummarna att den hinner komma innan årsskiftet men det har jag svårt att tro. Blir säkerligen i slutet av Januari.

Ni som har hunnit få erat exemplar, är ni nöjda såhär långt?
 
ANNONS