Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
R7 ryktas vara en aps-C med RF-fattning så inte någon direkt konkurrent till R6. Sen har det också pratats om en Canon Rs småbild med någonstans runt 80-120mp och så R1 som flaggskepp vad nu det innebär i förhållande till R3? Inget som matchar a7iv mao. R6 kommer få svår konkurrens av a7iv. 20mp är lite klent i mångas ögon. 33mp blir nog mitt i prick däremot. R med 30mp finns också kvar även om den känns lite extra klen nu när snabba R6/5 finns.
Okej, men med tiden så kommer det nog ersättare i någon form, R5 för övrigt är nog så bra för lång tid framåt skulle jag tro, liksom räcker och blir över.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Okej, men med tiden så kommer det nog ersättare i någon form, R5 för övrigt är nog så bra för lång tid framåt skulle jag tro, liksom räcker och blir över.
Ja om de sänker den lite i pris när väl a7iv finns ute kan den konkurrera. Nu vet vi ju inte priset på a7iv ännu men troligen hamnar den runt 30000kr och då är det svettigt med 50000kr för R5. För de som handlar med e infinity så finns R5 för 35000kr i dagsläget och det är ett konkurrenskraftigt pris dock.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo men när Fröderberg testade A1 så var han aldrig i närheten av 30bps om jag mins rätt han nådde väl inte ens 20 bilder. Det finns en annan som körde R3 och han påtalade också att 30 bilder blev jobbigt i längden trots mindre pixlar.
Som du ser nu på titelsidan på FS så ligger det nu en ny Sony 70-200mm GM som tydligen har hela fyra fokusmotorer och det är väl förmodligen för att kunna möta än högra hastighetskrav vid behov.

Det här att man inte kan nå nominella prestandanivåer med AF är ju inget konstigt egentligen för det vet ju alla som försökt få AF att hugga i alltför dåligt ljus eller med exv. motiv med dålig kontrast. Just långa telen kan också ge problem med motiv långt bort eller en varm dag med suboptimala värmedallringar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Som du ser nu på titelsidan på FS så ligger det nu en ny Sony 70-200mm GM som tydligen har hela fyra fokusmotorer och det är väl förmodligen för att kunna möta än högra hastighetskrav vid behov.

Det här att man inte kan nå nominella prestandanivåer med AF är ju inget konstigt egentligen för det vet ju alla som försökt få AF att hugga i alltför dåligt ljus eller med exv. motiv med dålig kontrast. Just långa telen kan också ge problem med motiv långt bort eller en varm dag med suboptimala värmedallringar.
Ja läste om DPR test av A1, och det är många parametrar som behöver passa in, välja rätt Raw-format, tiden 1/125 behövs som minsta, Sony skälva hade nämnt ännu snabbare, men det gick ändå skrev DPR, bäst chans med Jpeg om jag fattade rätt, stora DSLR kungen 1DXIII kräver också särskilt snabba tider för att ge 20bps. DPR är mycket nöjda med ergonomin och hanteringen och responsen blixtsnabbt tex om man behöver snabbrulla fram tre hack med bländaren, och hör och häpna, Nya omgjorda MENY-HANTERING skriver DPR att den är förträffligt bra, oj vad roligt tycker jag, med extra hjälp om man trycker på papperskorg knappen av alla knappar så finns det en mycket bra hjälp när man är inne i menyerna, DPR tyckte det var en utmärkt finess. Läs om DPR testen StenÅke, menyhanteringen har hög standard tydligen, Sony ser ut att ha lyssnat på kritiken. Försa hur många som nu kommer att missa papperskorg knappen, endast tre knappar som inte går att justera till egna custom. WIDE och flexible spot behöver väljas in vid 30bps, ägare behöver läsa på och inte kill-gissa ( som du nämnt några gånger )- Jätteroligt nu när A7IV säkert får samma meny.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja.. A1 är tokdyr för mig, behöver man inte vara en superentusiast för att köpa en sådan, för mig skulle i princip den äldre A7III duga gott, men min entusiasm har avtagit sedan lyckan med KM5D 2005, A77 2012 var inte så tokig men blev bara något halv år senare klart billigare vilket kändes snopet. A7III har inte fullständig Realtime Fokus som kom med A6400, Magnus som har båda beskrev att där var A6400 vassare. CA: 30-35 tusen för A7IV plus något vettigt objektiv för en som inte har några FE-objektiv så rinner pengarna i väg, man får nästan ett nytt kök för samma summa.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Så nu är det spikat att 21 oktober är dagen för A74 och mycket av specifikationerna råkade(?) Sony avslöja samtidigt :)

Inga direkta överraskningar utan precis det jag tycker man kan förvänta sig när man kollar på Sonys dyrare modeller och konkurrenterna. 4k60, 10-bit, Sonys senaste AF algoritmer från A1 (bird eye-AF) o.s.v

Mycket trevliga uppdateringar helt klart jämfört med A73 men inte direkt något som slår knock på värsta konkurrenterna (främst R6 då)

Sen återstår att se om saker som read out speed på sensorn. Rolling shutter var ju inte direkt A73 starka sida. Kan hoppas för dom som filmar mycket att den nya sensor är bättre på den punkten.
 

srojoh

Aktiv medlem
Man får ju se vad som kommer. Tester och provande av modellen. Lite intresserad är man ju. Kör med både A7RIII och A7III. Den senare till fågelfotografering, som jag blivit intresserad av. Kanske AF blir ännu bättre på den "nya" utan att man behöver hosta upp 70000.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag är väldigt intresserad :) Väntar också på tester men skall mycket till för att jag skall avstå den här.

För bättre AF jämfört med de nuvarande A7-modellerna blir det ju garanterat, även om det inte kommer att bli i klass med A9/A1. Den kommer ha senaste processorn och AF algoritmerna.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Killgissningar? De specar jag nämner i mitt inlägg från tidigare ikväll kommer ju från samma källa, alltså Sonys egna ord från deras tillkännagivandet idag att en ny kamera skall släppas den 21, så inga gissningar där.

Men som sagt, finns fortfarande en hel del att killgissa om ifall man så önskar :)
 

Bengf

Aktiv medlem
12 bps hade man väl kunnat uppdatera till kan man tycka, ja hade gärna sett 5-6 mm bredare, plats för fingertoppar och en 3,2 tums skärm som varit standard bland konkurrenter sedan länge, fasa av dom vassa kanterna runt avtryckaren, den lediga ytan på vänstersidan uppe vid sökaren finns plats för ett vred också, 1hg tyngre hade fungerat bra, man ser att alla modeller blivit tyngre efter hand i alla fall, tyvärr inget utrymmen för kontroll fönster på ovansidan, brukar alltid ge minus poäng, en del konkurrenter har ju så att att dom kan justera där i förväg innan kameran gör sig klar för skott.

Skulle jag mot förmodan köpa A7IV så vore tanken att behålla den minst i 10 år, därför bra att inte snåla in för mycket, tex 3,69 md EVF är en gammal normal standard numera för typen av dessa kameror, den gamla 2,4 md kom redan med NEX 7 och A77 för 10 år sedan. En del EVF är så pass bra i dag med skaplig förstoring att den duger för kontroll av bilder utan att tända skärmen för ofta.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hoppas den där kylplattan kan göra så värmebruset minimeras mer vid långa exponeringstider.

/Stefan
Är det inte samma typ av hus som A7s III? I så fall har den kanske samma "heat sink" som den kameran har. För mig är nog "rolling shutter" problemet viktigare att få löst. Jag tar inte några jättelånga videosekvenser. Video i A7 III är jättebra - så länge inget rör sig och jag har aldrig drabbats av värmeproblem med den. Vore kul om de fixar "rolling shutter" och jag ser fram emot en lite bättre antiskak också även om den i A7 III faktiskt är helt OK den också, särskilt ihop med OSS i objektiven. AF förväntar jag mig får ett bra lyft det också. Nära dubbelt så många fokuspunkter(?) och ordentligt mycket snabbare sensor och processor också. A7 III fick ju hälften av Real Time AF och nu kanske vi kan få resten också, inklusive en användbar "animal AF".

Jag tror jag faktiskt att jag kommer köpa den (känns som det var länge sedan jag köpte några fotogrejor) och min fru har inga som helst argument att komma med nu, för hon köpte just en säng och lite till för ännu mer pengar :cool:. Det gäller att passa på - timing är allt för fotografen, eller hur?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så nu är det spikat att 21 oktober är dagen för A74 och mycket av specifikationerna råkade(?) Sony avslöja samtidigt :)

Inga direkta överraskningar utan precis det jag tycker man kan förvänta sig när man kollar på Sonys dyrare modeller och konkurrenterna. 4k60, 10-bit, Sonys senaste AF algoritmer från A1 (bird eye-AF) o.s.v

Mycket trevliga uppdateringar helt klart jämfört med A73 men inte direkt något som slår knock på värsta konkurrenterna (främst R6 då)

Sen återstår att se om saker som read out speed på sensorn. Rolling shutter var ju inte direkt A73 starka sida. Kan hoppas för dom som filmar mycket att den nya sensor är bättre på den punkten.
Vi får väl se. En sak som kommer vara ett ordentligt lyft i jämförelse med R6 är antalet pixlar. Jag har ju en gammal A7r med 36 MP som jag älskar och jämför jag den med min A7 III och dess 24 M så föredrar jag A7r bilderna helt klart. R6 har väl 20 och det skulle jag tyckt vara lite snålt. Jag tycker det var synd att Canon inte bjöd på 24 åtminstone, när de ändå höll på. 33 MP blir nog en riktigt bra kompromiss och det kommer göra att objektiven kommer mer till sin rätt. Det jag gillar med min A7r är ju också friheten att kunna beskära lite mer fritt.

Med tanke på den snabbare sensorn och processorn hade man ju kunnat hetsa seriebildtagningen till 15 fps kan jag tycka för de som gillar sånt även om jag själv nästan aldrig använder den funktionen.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Med tanke på den snabbare sensorn och processorn hade man ju kunnat hetsa seriebildtagningen till 15 fps kan jag tycka för de som gillar sånt även om jag själv nästan aldrig använder den funktionen.
Vi kan väl hoppas på att sensorn är snabbare men det är ju inget vi vet än så länge.
Ryktet säger ju att den bara klarar 4k60 i APS-C crop samt att den som du säger fortfarande verkar stanna vid 10 fps skulle väl kunna antyda att sensorn inte är så snabb tyvärr.

Vilket vore synd för det är väl just på den punkten (utöver MP) som man hade kunnat förvänta sig att den nya sensor skulle ta ett ordentligt kliv framåt och separera A74 från modellerna som använder den gamla sensorn (Z6II och S5 om jag inte misstar mig)

Canon har ju visat med R5 att det går att göra en relativt snabb sensor med hög upplösning utan att den behöver vara stacked.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja den ostackade sensorn i R5 verkar inte eller ha några jätteproblem med Rolling Shutter vad man kan läsa om utan vid några enskilda tillfällen bara, men man vet aldrig med Canon förrän nästa modell kommer, det är då man får höra om eventuella skavanker med den äldre modellen, Nu ligger nog R5 närmare A7RIV i jämförelse förstås, prismässigt också, Rolling Shutter i A7RIV vet jag inte riktigt hur den är, troligen bättre än A7III. Man testar hårdare också numera verkar det som med vissa saker, liksom nästan kastar kamerorna från sida till sida, samma med att rulla tex bländar talen hysteriskt snabbt vid tester, men man släpper ekvivalensen också som var på modet när 1 tums sensorerna kom, flera kit-objektiv levereras numera med f/3,5-f/5,6 till småbilds modellerna och varianter med f/6,3 - f/7,1 vid kortare zoomar.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Ja, Tony klantade sig återigen. Dock sa den ju inte så mycket som inte Sony själva avslöjat med sina taggar på sin egna Youtube.

Ser fram emot Gerald Undones ingående review.

Får dock säga, döma av det vi vet just nu, att jag tycker jag den känns lite som en besvikelse. Med tanke på prisökningen, att den förra modellen släpptes för 3 år sedan och att den över ett år gamla Canon R6 verkar slå den på fingrarna på flera punkter… hade nog förväntat mig lite mer. Som högre fps med en mer användbar elektrisk slutare.

Men får se imorgon när det kommer fler tester.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är en tråkig trend med dessa prisökningar. Ser man till "nya" kameror och inte de som är gamla modeller som är kvar i sortimentet och därmed säljs billigare så är alltså Sonys billigaste instegsmodell A7c för ca 20.000kr och denna A7IV hamnar på närmre 30.000kr. Ja, A7II kan köpas mycket billigare men den har inte lanserats så. Närmre 30.000kr är mycket för den näst enklaste nya modellen. Foto blir en riktigt dyr hobby! Canon är inte mycket bättre, man kan få den rejält nedskalade RP för 9000kr (jag vet att man får en äldre men mer avancerad A7II för liknande pengar) men för att dra full nytta av RF fattningen och få bra objektiv till blir det riktigt dyrt (kitzoomen RF 24-105 är ingen höjdare enl tester).

Nåväl, A7IV ser lovande ut och blir säkert till stor glädje för Sonyanvändare! Blir intressant att se någon jämförelse senare mot Canon R6 som alltså hamnar nära varandra i pris. Nikon Z6 och Z6II är ännu billigare förstås.

Det som gör Sony intressant idag är kombinationen av de tekniska framstegen, förbättrad ergonomi, men föga det idag omfattande objektivprogrammet där flera idag finns till överkomligt pris begagnat
 
ANNONS