Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Vanlig" blixt och studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Har precis beställt mina första studioblixtar (JIPII!) och började fundera lite på om jag ev. kan komplettera lite med min "vanliga" kamerablixt (en Sigma DG500super), frågan är hur start den är jämfört med en studioblixt (t.ex. de på 300w som jag beställt). Kan man sätta den på ett stativ och använda den till bakgrundsbelysning etc om det skulle behövas?

/Micke

Dina studio blixtar är nästan 4 gånger starkare än din 500, men du kan definitivt använda den till bakgrunden det funkar kanon,helst en från var sin sida om du har flera, du kan även använda den bakifrån mot modellens hår om du nu ska plåta modeller.

Det här låter ju finfint! Som jag hade tänkt det så ska den sitta på ett stativ eftersom den har slavfunktion men vill man ha den på kameran vid något tillfälle så är det ju också bra...

Tack för svaren!

/micke

Tror att det kan vara lite skillnad i färgtemperatur mellan studioblixtar och "vanliga" blixtar. Kan kanske skapa lite problem om man blandar dem och är jätte petig.

/Johan

Såg ett repotage om studioblixtar i senaste Kamera & bild, och vad som visade sig vara prisvärt enligt tidningen är Profoto,Elinchrom och Bowens nu vill jag höra era synpunkter vad ni tycker att man skall satsa på.

// Håkan

micke80 skrev:
Vet inte om jag är lite ur spår nu men jag beställde efter en del funderande ett paket från Photax med Electra blixtar för runt 6000:-. Efter att ha läst en hel del här på FS så kändes det som mycket grejor för pengarna. Kan återkomma när jag hunnit testa...

/Micke

http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm

Du behöver inte va orolig, det är kanon blixtar, jag har kört en massa modellfotograferingar, med dom, och en del reklam uppdrag dom funkar fin fin, kör för det mesta på minsta läge,.

Låter jättebra, ska iaf bli riktigt spännande! :eek:)

Förresten, hur många blixtar bör man ha för att klara sig bra. Jag kompletterade paketet med en extra 300w-blixt, tror du det räcker ett tag eller ska man börja spara för en till?

/Micke

Tre blixtar borde räcka rätt så långt, vad du bör komplettera med är reflexskärmar och kanske någon svart diffussions skärm för att återskapa lite kontraster.

Skulle också vilja byta ut mina gamla electra blixtar mot dessa, mina har bara full och halv effekt :(

melker2001 skrev:
Såg ett repotage om studioblixtar i senaste Kamera & bild, och vad som visade sig vara prisvärt enligt tidningen är Profoto,Elinchrom och Bowens nu vill jag höra era synpunkter vad ni tycker att man skall satsa på.

// Håkan

Det beror på vad du ska ha blixtarna till och hur noga du är med kvalitet på både ljus och hårdvara.

Jag plockar upp och ner mina blixtar ganska mycket + att jag bär med mig dom både hit och dit. Det måste alltid funka! För mig finns inget annat alternativ än profoto. Hög kvalitet, pålitlighet och ett kompakt format ställer jag som krav. Att dessutom blixtljuset är löjligt snyggt är inte fel. Service på profoto är snabb och tillbehörssidan är enorm. För att komplettera till större jobb är inga problem då det finns profoto att hyra på de flesta stora uthyrningsställena.

Ska man låta blixtarna stå permanent uppkopplade i vardagsrummet så finns det ingen anledning att köpa profoto tycker jag. Om man nu inte vill ha det fina blixtljuset. Elinchrom passar nog bättre här. Billigare aggregat och även här ett mycket snyggt blixtljus som funkar het OK!

Bowens kan jag inte uttala mig om, men deras digitala serie (RX?) verkar vara fina. Ganska jämförbart med elinblixtarna skulle jag tro.

Det är mina synpunkter.

Mvh /Peter

Det som många glömmer bort, men som jag i alla fall tycker är en av de viktigaste faktorerna är att blixtarna inte har för stor effekt eller att den går att dämpa tillräckligt. Jag tror att det är vanligare att man köper för starka än för svaga blixtar. I alla fall om man inte har en riktigt stor studio att husera i. De flesta fabrikaten erbjuder blixtar med olika styrkor. Hur starka de ska vara beror på vad du ska ha dom till och hur lokalen ser ut.

divander skrev:
Det som många glömmer bort, men som jag i alla fall tycker är en av de viktigaste faktorerna är att blixtarna inte har för stor effekt eller att den går att dämpa tillräckligt. Jag tror att det är vanligare att man köper för starka än för svaga blixtar. I alla fall om man inte har en riktigt stor studio att husera i. De flesta fabrikaten erbjuder blixtar med olika styrkor. Hur starka de ska vara beror på vad du ska ha dom till och hur lokalen ser ut.

Om du köper svaga blixtar så kan du fota fina porträtt och det mesta i en liten studio. Men du torskar om du ska fota en större uppsättning.

Om du köper starka blixtar klarar du både de stora upsättningarna och även de mindre i hobbystudion om du monterar ett gråfilter på kameran. Jag använder flitigt ett NDx4-filter med mycket goda resultat.

Starkare blixtar = större flexibilitet är min åsikt.

En del ljustillbehör stjäl dessutom ganska mycket ljus. En 110Ws blixt i en stor softbox blir det inte mycket kvar av.

Har man råd så är det givetvis inte fel att köpa både starka och svaga blixtar för att ha en stor uppsättning. Eller varför inte Profoto D4. Den är rätt stabil i alla effektlägen över en mycket bred skala. Men smakar det så kostar det.

Mvh /Peter

Visst kan det ge fler möjligheter om man väljer kraftigare blixtar. Min känsla är däremot att de allra flesta håller sig mer eller mindre uteslutande i sin i sammanhanget relativt lilla studio och inte tar några större gruppbilder eller annat som kräver mer. Det som är viktigt är att innan köp fundera ordentligt vad man ska ha dom till och anpassa köpet till det. Ett riktigt bra lternativ är starkare blixtar med möjlighet att dra ner blixtens effekt lite fler steg. Det skiljer en hel del på hur många steg det går att justera blixtarnas styrka. Det syns tydligt i det testet vi gjorde i Kamera & Bild. Profotos 600Ws går till exempel att köra på svagare effekt än deras blixt på 300Ws då den starkare går att dra ned två steg mer.

Vet man med sig att man kommer att hålla sig till en mindre studio kommer man även undan lite billigare. Om man sen någon gång behöver lite mer effekt går det att hyra lite starkare blixtar.

micke80 skrev:
Vet inte om jag är lite ur spår nu men jag beställde efter en del funderande ett paket från Photax med Electra blixtar för runt 6000:-. Efter att ha läst en hel del här på FS så kändes det som mycket grejor för pengarna. Kan återkomma när jag hunnit testa...

/Micke

http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm

har också skaffat dessa för en månad sen. men inte hunnit med att prova riktigt.

så än så länge är jag nöjd. ;-)

annars så undrar jag om detta vore ett bra val som tredje blixt. Electra SD-80 (slav)
(har hittat nog på forumet innan men inget vettigt svar tycker jag)

typ: vid ljus sättning av håret. eller bakgrunden.

eftersom jag tyckte att 2 var lite tunt så satt jag å valde mellan en till 300i eller att gå ner på en på 150W istället (o spara 1000:) men det blev 300i iaf...

/Micke

peter_wahlström skrev:
Det beror på vad du ska ha blixtarna till och hur noga du är med kvalitet på både ljus och hårdvara.

Jag plockar upp och ner mina blixtar ganska mycket + att jag bär med mig dom både hit och dit. Det måste alltid funka! För mig finns inget annat alternativ än profoto. Hög kvalitet, pålitlighet och ett kompakt format ställer jag som krav. Att dessutom blixtljuset är löjligt snyggt är inte fel. Service på profoto är snabb och tillbehörssidan är enorm. För att komplettera till större jobb är inga problem då det finns profoto att hyra på de flesta stora uthyrningsställena.

Ska man låta blixtarna stå permanent uppkopplade i vardagsrummet så finns det ingen anledning att köpa profoto tycker jag. Om man nu inte vill ha det fina blixtljuset. Elinchrom passar nog bättre här. Billigare aggregat och även här ett mycket snyggt blixtljus som funkar het OK!

Bowens kan jag inte uttala mig om, men deras digitala serie (RX?) verkar vara fina. Ganska jämförbart med elinblixtarna skulle jag tro.

Det är mina synpunkter.

Mvh /Peter

Tillägg till Peters kommentar

Förutom bygg kvalitet är en konstant färgtemperatur viktig oavsett inställd effekt.

Mikael

Jag har också nappat på det erbjudande från Photax och är helt nöjd. Det som jag undrar över är synk tid i de blixtarna.

Förresten såg samma blixt på Expert Fridhemsplan, bara 1 blixt kostar 7995:-, skumt...

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    56.6 KB · Visningar: 193
Wilhelm VP skrev:
Jag har också nappat på det erbjudande från Photax och är helt nöjd. Det som jag undrar över är synk tid i de blixtarna.

Förresten såg samma blixt på Expert Fridhemsplan, bara 1 blixt kostar 7995:-, skumt...

inte för jag tror att det skiljer så mycket i pris på "looken"

men min interfit. som jag köpte för en månad sen på Photax hade de precis fått in och de var hel svarta. som skärmen!?
samma modell annars.

ANNONS
Götaplatsens Foto