Annons

Varför använda mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Uj! Det här trodde jag var utrett sedan flera år tillbaks!

Det är inte pixlarnas storlek som spelar roll, utan den total ljusinsamlande ytan.

Om allt var lika (sensorarkitektur, BSI, mjukvara osv.) mellan en D500 och en D850, borde de båda kamerorna ha identiska prestanda för pixlarna (samma pixeldensitet) är lika stora.
Självklart har de inte samma prestanda eftersom sensorn är större på D850. Om allt annat är lika och du beskär den större sensorn till APS blir det dock förstås likadant.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Uj! Det här trodde jag var utrett sedan flera år tillbaks!

Det är inte pixlarnas storlek som spelar roll, utan den total ljusinsamlande ytan.



Självklart har de inte samma prestanda eftersom sensorn är större på D850. Om allt annat är lika och du beskär den större sensorn till APS blir det dock förstås likadant.
Det var underförstått!
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom jag sysslat mycket med mätningar i mitt tidigare liv blir jag alltid misstänksam när kurvor går upp och ned som de gör för D850 i de intervall du beskriver. Mätfel och individuella variationer spelar alltid en roll.

Min tolkning är att D850 är ungefär 1/3 steg bättre än X-T3 över hela linjen och att det går att få ungefär 1 2/3 steg mer ut av D850 vid bas-ISO och 2 steg mer från X1D.

Skillnaden syns givetvis bara när man fotograferar en kontrastrik scen (som nedan) och eftersom man då oftast befinner sig vid bas-iSO får man uppenbarligen betydligt mer ut av en D850 eller mellanförmatkamera än de bästa APS-C modellerna.

Kurvan visar enbart dynamiskt omfång och mindre sensorer visar också mer brus och tappar färgerna snabbare vid jämförbara Mpix.

En stor pixel funkar helt enkelt bättre än en liten!
En sådan bild räcker DR till från vilken modern kamera som helst oavsett aps-c eller ff. För mig upplevs den kall och den klipper redan solpartier på minus - 1,35 exponering. Om du öppnar bilden i camera raw och håller ner alt tangenten så blir bilden svart o visar dom delar som klipper. Vad har du tagit den med för kamera?

Denna bild är tagen på ven med en gammal fuji xt-1 o den klipper bara i solens yta som är riktigt ljus, resten har kameran inga problem med alls. Även min D850 hade garanterat klippt i solens yta. Det fuji är duktiga på är att få övergångarna snyggare än från nikon trots mindre sensor.
Enligt mig så är DR tillräckligt högt från dagens moderna kameror oavsett aps-c o ff sensor för dom flesta bilderna. Det handlar inte bara om DR o sensor storlek utan hur bilden processas fram.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Jag tycker många sönder drar bilderna mer dagen bra DR. Skuggor ska vara skuggor se naurligt ut. Denna bild har allt från LJusa partier till mörka o fuji aps-c har inga som helst problem med det. Tagen med gamla fuji xt-1.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
En sådan bild räcker DR till från vilken modern kamera som helst oavsett aps-c eller ff. För mig upplevs den kall och den klipper redan solpartier på minus - 1,35 exponering. Om du öppnar bilden i camera raw och håller ner alt tangenten så blir bilden svart o visar dom delar som klipper. Vad har du tagit den med för kamera?

Denna bild är tagen på ven med en gammal fuji xt-1 o den klipper bara i solens yta som är riktigt ljus, resten har kameran inga problem med alls. Även min D850 hade garanterat klippt i solens yta. Det fuji är duktiga på är att få övergångarna snyggare än från nikon trots mindre sensor.
Enligt mig så är DR tillräckligt högt från dagens moderna kameror oavsett aps-c o ff sensor för dom flesta bilderna. Det handlar inte bara om DR o sensor storlek utan hur bilden processas fram.
Om solen klipps eller inte beror hur du exponerar. Det är detaljerna i skuggorna som visar det dynamiska omfånget. Data ovan visar att Nikon D850 och mellanformat är överlägsna Fuji vid bas-ISO.
 

snap01

Aktiv medlem
Om solen klipps eller inte beror hur du exponerar. Det är detaljerna i skuggorna som visar det dynamiska omfånget. Data ovan visar att Nikon D850 och mellanformat är överlägsna Fuji vid bas-ISO.
Nej det är fel det dynamiska omfånget mäts mellan det ljusaste o det mörkaste i bilden. Det är spannet där emellan. Det är det som blir antal steg. Mina bilder visar tydligt att fuji hanterar det tillräckligt bra trots mindre sensor. Däremot bilden du la upp den klipper högdagarna redan på - 1,35 o har ingen trevlig övergång utan kapar tvärt.

Min poäng är o har varit det länge att DR från dagens moderna kameror är tillräckligt högt för dom flesta bilder.

I din bild är antingen kamerans processor eller DR inte tillräckligt bra. Hade jag stått där o skulle tagit den bild så brukar jag mäta upp hur ljust det är o är det för ljust så använder jag ett avtonat gråfilter från lee för att få en snyggare övergång.
Dom bilder jag la upp speciellt den från kyrkbyns hamn i ven visar spannet från kolsvarta skuggor till ljusaste partier i solen som fuji lyckas hantera på ett snyggt sätt.

Visar att det är överlägset på basio? Vad är överlägset? Om bilder man tar nästan aldrig behöver ha mer än 10 steg så kvittar det om du har 13-14 osv det är tillräckligt högt för att det ska fungera.
Därför säljer canon mest kameror till proffs oavsett dom hade ett DR ett tag som var typ 2 steg sämre än Nikons, det var helt enkelt tillräckligt bra.

Om skillnaden varit synlig hade inte proffsen stannat kvar.
Ang testet så visar det oxå att Nikon D850 o fuji xt3 har samma DR på spannet iso 200-350 trots fujis mindre sensor.

Sedan visat testet oxå att mellanformat är vassare över hela linjen inte mycket man kanske tillräckligt för en del proffs att välja mellanformat.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nej det är fel det dynamiska omfånget mäts mellan det ljusaste o det mörkaste i bilden. Det är spannet där emellan. Det är det som blir antal steg. Mina bilder visar tydligt att fuji hanterar det tillräckligt bra trots mindre sensor. Däremot bilden du la upp den klipper högdagarna redan på - 1,35 o har ingen trevlig övergång utan kapar tvärt.

Min poäng är o har varit det länge att DR från dagens moderna kameror är tillräckligt högt för dom flesta bilder.

I din bild är antingen kamerans processor eller DR inte tillräckligt bra. Hade jag stått där o skulle tagit den bild så brukar jag mäta upp hur ljust det är o är det för ljust så använder jag ett avtonat gråfilter från lee för att få en snyggare övergång.
Dom bilder jag la upp speciellt den från kyrkbyns hamn i ven visar spannet från kolsvarta skuggor till ljusaste partier i solen som fuji lyckas hantera på ett snyggt sätt.

Visar att det är överlägset på basio? Vad är överlägset? Om bilder man tar nästan aldrig behöver ha mer än 10 steg så kvittar det om du har 13-14 osv det är tillräckligt högt för att det ska fungera.
Därför säljer canon mest kameror till proffs oavsett dom hade ett DR ett tag som var typ 2 steg sämre än Nikons, det var helt enkelt tillräckligt bra.

Om skillnaden varit synlig hade inte proffsen stannat kvar.
Ang testet så visar det oxå att Nikon D850 o fuji xt3 har samma DR på spannet iso 200-350 trots fujis mindre sensor.

Sedan visat testet oxå att mellanformat är vassare över hela linjen inte mycket man kanske tillräckligt för en del proffs att välja mellanformat.
Bilden jag visade var inte ett bevis på dynamiskt omfång utan ett exempel på en situation där det har betydelse. Bilden är inte ens tagen med någon av de kameror vi diskuterar.

Vi diskuterar vad som är bra med mellanformat. Mellanformat, eller D850 som ligger några steg bakom, är utan tvekan bättre än Fuji i en situation som den jag visade på (kontrastrik scen vid bas-ISO).

Det är jättefint att du är nöjd med din kamera!
 

snap01

Aktiv medlem
Jag hade fuji gfx på ett test o det är ett rätt normal stort hus mindre än D850 o väger mindre. Optiken är ungefär lika stora/tunga som min pro glas till Nikon D850. Hade den kostat 45000 kr då så hade jag köpt den istället för min Nikon D850.
Jag ska inte påstå att skillnaden är stor på bildkvaliten men det som jag märkte är att man får en finare mer analog känsla från filerna från den. Nikons är hårdare o mer digitala men självklart går det att fixa till i bildbehandlingen i dom flesta fall.

När jag kör interiör etc så är storleken inte lika viktig eftersom jag kör stativ o stort really right stuff bh55 huvud. Men jag är rätt övertygad om att jag skulle kunna köra Fuji xt-3 med samma resultat men att sätta på en pro A1 blixt på den skulle se konstigt ut o jag använder en del upplättningsblixt trots det fantastiska omfånget. Tycker det blir snyggare helt enkelt än att måla upp det i PS i vissa fall.

Jag som kommer från analog mellanformat gillar fuji mellanformat fin kamera men ska jag vara ärlig, ingen av mina kunder har någonsin klagat på kvaliten på bilderna så egentligen jag behöver ingen sådan men vill ha (kanske)

Däremot kommer jag inte köpa en ny Nikon om priset skiljer 5000 kr mellan dom. Jag anser att Nikon tar för mycket betalt för sina kameror nu brukar vara canon som gör det.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Nej det är fel det dynamiska omfånget mäts mellan det ljusaste o det mörkaste i bilden. Det är spannet där emellan. Det är det som blir antal steg. Mina bilder visar tydligt att fuji hanterar det tillräckligt bra trots mindre sensor. Däremot bilden du la upp den klipper högdagarna redan på - 1,35 o har ingen trevlig övergång utan kapar tvärt.

Min poäng är o har varit det länge att DR från dagens moderna kameror är tillräckligt högt för dom flesta bilder.
Jag tror vi alla håller med om att vilken kamera som helst räcker idag och det är för att i de flesta digitala medier bara använder 8 steg eller ännu mindre på papper. DR handlar bara om hur mycket marginal det blir över för att redigera och om man råkat exponera fel.

I din bild är antingen kamerans processor eller DR inte tillräckligt bra. Hade jag stått där o skulle tagit den bild så brukar jag mäta upp hur ljust det är o är det för ljust så använder jag ett avtonat gråfilter från lee för att få en snyggare övergång.
Jo det är rätt lösning men också ett fall där faktiskt DR inte räckt till utan filter.

Dom bilder jag la upp speciellt den från kyrkbyns hamn i ven visar spannet från kolsvarta skuggor till ljusaste partier i solen som fuji lyckas hantera på ett snyggt sätt.

Visar att det är överlägset på basio? Vad är överlägset? Om bilder man tar nästan aldrig behöver ha mer än 10 steg så kvittar det om du har 13-14 osv det är tillräckligt högt för att det ska fungera.
Därför säljer canon mest kameror till proffs oavsett dom hade ett DR ett tag som var typ 2 steg sämre än Nikons, det var helt enkelt tillräckligt bra.

Om skillnaden varit synlig hade inte proffsen stannat kvar.
Det strömhopp jag pratade om, dvs de jag känner som bytt från Canon till Sony och Nikon är några av världens största stockfotografer. För 10 år sedan dominerade Canon stort i denna grupp, så är det inte längre.

Ang testet så visar det oxå att Nikon D850 o fuji xt3 har samma DR på spannet iso 200-350 trots fujis mindre sensor.
Det är imponerande och en av anledningarna jag tittar på just X-T3 som andrakamera.

Sedan visat testet oxå att mellanformat är vassare över hela linjen inte mycket man kanske tillräckligt för en del proffs att välja mellanformat.
Jag kanske hade för höga förväntningar men GFX borde legat högre i DR med tanke på dubbla storleken på sensor. Den är inte bra nog för att ersätta D850 med tanke på alla nackdelarna.
 

snap01

Aktiv medlem
Bilden jag visade var inte ett bevis på dynamiskt omfång utan ett exempel på en situation där det har betydelse. Bilden är inte ens tagen med någon av de kameror vi diskuterar.

Vi diskuterar vad som är bra med mellanformat. Mellanformat, eller D850 som ligger några steg bakom, är utan tvekan bättre än Fuji i en situation som den jag visade på (kontrastrik scen vid bas-ISO).

Det är jättefint att du är nöjd med din kamera!
nöjd med vilken kamera? Jag har många. Den bilden du tog klarade inte den kameran av utan klippte högdagarna tidigt det hade inte fuji gjort trots mindre sensor.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tror vi alla håller med om att vilken kamera som helst räcker idag och det är för att i de flesta digitala medier bara använder 8 steg eller ännu mindre på papper. DR handlar bara om hur mycket marginal det blir över för att redigera och om man råkat exponera fel.



Jo det är rätt lösning men också ett fall där faktiskt DR inte räckt till utan filter.



Det strömhopp jag pratade om, dvs de jag känner som bytt från Canon till Sony och Nikon är några av världens största stockfotografer. För 10 år sedan dominerade Canon stort i denna grupp, så är det inte längre.


Det är imponerande och en av anledningarna jag tittar på just X-T3 som andrakamera.



Jag kanske hade för höga förväntningar men GFX borde legat högre i DR med tanke på dubbla storleken på sensor. Den är inte bra nog för att ersätta D850 med tanke på alla nackdelarna.
Vilka nackdelar ser du?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tror vi alla håller med om att vilken kamera som helst räcker idag och det är för att i de flesta digitala medier bara använder 8 steg eller ännu mindre på papper. DR handlar bara om hur mycket marginal det blir över för att redigera och om man råkat exponera fel.
Det är helt fel! Ansel Adams fattade redan på 30-talet att man kan fånga en scen som innehåller mycket mer dynamiskt omfång än vad papperet kan ge och ändå se detalj i både högdager och skugga. Zonsystemet!
 

snap01

Aktiv medlem
Det är helt fel! Ansel Adams fattade redan på 30-talet att man kan fånga en scen som innehåller mycket mer dynamiskt omfång än vad papperet kan ge och ändå se detalj i både högdager och skugga. Zonsystemet!
Han var en fantastiskt på att trolla fram detaljer i mörkrummet o körde stora kameror som gjorde det möjligt. Bilden du tog hade du backat exponeringen så hade ändå inte DR räckt till o du hade fått riktigt fult brus i lågdagarna.
Ibland är man tvungen att välja ett annat sätt då som tex en avtonat filter alternativ bränna högdagarna lite o ljusa upp skuggpartier. Annars om det är ett statiskt motiv kan du ta två bilder en som täcker alla lågdagar, en som täcker alla högdagar utan att klippa.
Efter det öppnar du dom som smart objekt i PS o lägger dom på varandra. Sedan tar du en pensel målar fram alla delar sist så kör du opacitet på målningen då försvinner skarvarna o du får en bild med full täckning från det ljusaste till det mörkaste. Tog privat kurser av Stefan olsson som visade en hel del riktigt bra saker.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tittar nu på råfilen i Lightroom och du har helt enkelt fel när du säger att högdagrarna är klippta. Du kan ju inte bara hitta på saker!
Håll ner alt knappen i camera raw så ser du att bilden klipper. Det är inte det stora problemet utan att det är inga fina övergångar i den. Men allt ör en smaksak.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Håll ner alt knappen i camera raw så ser du att bilden klipper. Det är inte det stora problemet utan att det är inga fina övergångar i den. Men allt ör en smaksak.
Tack för föreläsningen, men jag föredrar att trycka på Option.

Problemet är att du jiddrar, för bilden har ingenting med saken att göra. Mätningarna (kurvorna från ett tidigare inlägg) på dynamiskt omfång visar att X1D och D850 är överlägsna XT3 vid bas-ISO.

Update: Det visar sig att min gamla D750 som jag tog bilden med också är bättre än Fuji!

http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#FujiFilm X-T3,Nikon D750
 

iSolen.se

Guest
Det är helt fel! Ansel Adams fattade redan på 30-talet att man kan fånga en scen som innehåller mycket mer dynamiskt omfång än vad papperet kan ge och ändå se detalj i både högdager och skugga. Zonsystemet!
Jag tillhör den grupp som redigerar bilder mycket, självklart trycker man ihop det höga DR som kameran fångar till något mer användbart 7-8 steg, eller tom mindre om det ska ut på papper. Att man levererar 7 steg betyder inte att man inte har användning av 14,7 steg, tvärtom, man är mycket intresserad av både skuggor och högdagrar så jag kommer aldrig säga nej till 15, 16 DR steg oavsett hur många som säger att 8-10 steg räcker för de allra flesta standardbilder. Jag trodde vi alla var överens om detta, det är rätt grundläggande.
 
ANNONS