Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ljekatt

Avslutat medlemskap
Jag personligen tycker att det är skönt att folk är så sympatiska. Antagligen är ni personer helt rationella i era tankar när något trist händer i ert liv, säg att någon snor ens plånbok och du tänker: "ah så dumt av mig att jag la den i innerfickan när jag borde haft den i magväska med hänglås, bäst jag inte ringer banken och kollar om jag kan få tillbaka mina pengar för jag får ju faktiskt skylla mig själv"

Jag tycker det känns helt naturligt att undersöka sina möjligheter till hjälp och rättigheter i tider som desaa samt att man kanske får ha lite överseende med att folk gärna vill söka hjälp när något för en gångs skull händer dem.

Ni som känner att ni alltid gör rätt val här i livet och aldrig gjort något dumsnålt/överhastat beslut kanske kan starta en egen tråd om detta och diskutera hur säkra och smarta köp ni gjort genom åren.

Gjorde min polisanmälan idag. Handläggaren berättade att ungefär vart fjärde samtal de haft under helgen hade gällt anmälningar mot kameraexperten. Så visst är vi några stycken som får skylla oss själva, eller vad säger ni?

med ironiska hälsningar
J
 

Fairlane500

Aktiv medlem
Har du inte blivit av med pengar själv vill jag att du lägger ner dina trackasserier. Ge mig istället medel för att komma någonstans om du har något att komma med, eller så täpper du igen.
Vad spelar det för roll om vi andra har förlorat pengar eller inte?
Jag har ingen aning om vad Bankföreningen är för något, men du har ju skrivit dit och haft önskemål om att att tjänsten direktbetalningar över internet ska upphöra, liksom betalningar med bankkort.
Och det drabbar ju alla.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag personligen tycker att det är skönt att folk är så sympatiska. Antagligen är ni personer helt rationella i era tankar när något trist händer i ert liv, säg att någon snor ens plånbok och du tänker: "ah så dumt av mig att jag la den i innerfickan när jag borde haft den i magväska med hänglås, bäst jag inte ringer banken och kollar om jag kan få tillbaka mina pengar för jag får ju faktiskt skylla mig själv"

Jag tycker det känns helt naturligt att undersöka sina möjligheter till hjälp och rättigheter i tider som desaa samt att man kanske får ha lite överseende med att folk gärna vill söka hjälp när något för en gångs skull händer dem.

Ni som känner att ni alltid gör rätt val här i livet och aldrig gjort något dumsnålt/överhastat beslut kanske kan starta en egen tråd om detta och diskutera hur säkra och smarta köp ni gjort genom åren.

Gjorde min polisanmälan idag. Handläggaren berättade att ungefär vart fjärde samtal de haft under helgen hade gällt anmälningar mot kameraexperten. Så visst är vi några stycken som får skylla oss själva, eller vad säger ni?

med ironiska hälsningar
J
Skriver under på den ironin. Finns en och annan "tänkpåsigsjälvare" och "egenrättfärdig" på detta forum.

Men visst. Det tål att understrykas: Bankerna har inte gjort något fel, kunderna har inte gjort något fel (även fast vissa som själva inte drabbats tycker att folk får skylla sig själva för att de litar på sina medmänniskor).

Kameraexperten är den enda som gjort fel. Över tusen polisanmälningar har nu kommit in enl SVT.

Lennart
 

Z3_Daja

Medlem
Många med sunt förnuft här inne har tydligen inte noterat att Kameraexperten var en fungerande och tydligen ganska bra webbhandel bara för några månader sen. Så argumentet att kolla upp alla butiker är inte det lättaste alla gånger när det som i det här fallet verkar ha ändrats i samband med ett ägarbyte.

Sen kan jag även tycka att bankerna har brustit i att informera om skillnaderna på betalningssätten. T.ex. betalar jag en resa med mitt Nordea kort och "säker" överföring så får jag ändå tillgodo räkna mig VISA's försäkringar. Så då är det väl ganska naturligt att man kan tro att samma sak gäller här också? Kom inte och säg att alla har koll på vad som gäller utan att ha tjuvläst bankernas hemsidor i timmar.

Och nej jag hör inte till dom drabbade men jag lider med dom, allra helst nu i juletider. Så alla viktigtpettrar kan tänka sig för en eller två gånger innan dom försöker skriva en drabbad på näsan. Tänk på att den drabbade antagligen är flera gånger mer upprörd än vad du är, så var snäll.
 

jpp

Aktiv medlem
Det har jag ju redan gjort. Men vi tar det en gång till:

Bankerna uppmanar sina kunder att använda "säkra betalningar" istället för kreditkort. De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är säkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- den som använt "osäkra" betalningar, dvs kreditkort, går skadeslös. Den som använt bankens "säkra" betalningsmetod förlorar sina pengar.

Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.
Nja.... jag vill inte hålla med om att bankerna har lurat sina kunder. Det som skett är ju att en säljare inte har hållit sin del av avtalet. Banken har bara förmedlat betalningen. Sedan har bankerna flera lösningar med olika villkor vid olika scenarion, där köparen i vissa fall hålls skadeslös och i vissa fall får stå för eventuell förlust själv. Hur transaktionen går till beror på vilket sätt man har valt att betala på, där "säker" direktbetalning är snabbast och ofta ger en kortare leveranstid. Kortbetalningar via bankkort kopplat till konto i bank är också snabba, medan kortbetalningar via ett kortföretag(AmEx, Diners,Visa,MC,Eurocard) tar något längre tid.
För företag med en låg likviditet (pengar i kassan/på kontot) så är det att föredra att kunden betalar sin vara i förskott, då detta bidrar positivt till kassaflödet. Om ett företag som bedriver gråimport med låga priser dessutom har låg likviditet behövs pengarna i förskott för att sköta löpande inköp och, förhoppningsvis, generera ett litet överskott.
Vid all försäljning så är det marginalerna, skillnaden i inköpspris och försäljningspris, som man lever av. Om marginalen är låg krävs en stor omsättning av varor för att generera tillräckligt stor vinst. Vid gråimport i större skala är man dessutom skyldig att betala svensk tull och moms.
(det skall man göra vid all gråimport, men enstaka prylar kan ibland slinka igenom utan tull och moms. Då är det ens egen goda nattsömn som fäller avgörandet.)
Företag som importerar mycket kan registrera sig hos tullverket för att sköta sin egen tullklarering, och det ser misstänkt ut om man inte gör det.

Det som de flesta verkar vara överens om vad gäller kameraexperten.se är att de nya ägarna inte har skött sina åtaganden mot kunder, kanske ej heller mot myndigheterna, det är ännu okänt.

Nåväl, jag skall inte spekulera i vad som gått fel, och jag hoppas att alla för tillbaka sina pengar, eller det de har beställt.

//Patrik
 

Kjell Norberg

Aktiv medlem
Om ni söker på nätet angående kameraexperten.se så hittar ni hur många artiklar som helst angående personer som lurats av detta företag. Verkar vara ett klockrent sätt att bli av med sina surt förvärvade pengar när man försöker spara några kronor jämfört med att handla av sin vanliga handlare.

Se exempelvis Aftonbladets artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4029155.ab
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan är det ju rätt illa att det ska skilja mellan konto- och kreditkort. Är det tal om kreditkort är det ju bankens pengar man betalar med och så skyddar banken en. Är det däremot pengar man anförtrott banken på ett konto så gäller inte generella bestämmelser.
Det skiljer för att det skiljer. Om det inte var någon skillnad så skulle det inte finnas två typer av kort. Båda typerna har fördelar och nackdelar.

Det är inte banken som skyddar en om man använder kreditkort. Det är konsumentkreditlagen som skyddar en.
 

afe

Aktiv medlem
Vare sig banker, kortutgivare eller köpare har gjort något direkt fel i det här bedrägeriet. Banker och kortutgivare har inte gjort annat än flyttat pengar mellan konton på ett sätt som är godkänt av den som betalar, och sedan har betalningsmottagaren missbrukat det genom att plocka ut pengarna utan att leverera en vara.

De som betalat med kreditkort är skyddade av lagen, medan de som gjort direktbetalningar (via banken eller kort) inte har samma skydd. Om företaget går i konkurs, vilket känns ganska troligt, är det inte så stor chans att någon av de privatpersoner som handlat där får tillbaks en krona, i och med att de är lägst prioriterade.

De som förlorat pengar p.g.a. det här kan hoppas på att företaget inte har några leverantörs- eller skatteskulder, så att det blir pengar över, men det kan ta tid att reda ut.

Jag vet inte hur bankerna resonerar, men jag kan tänka mig att anledningen till att man inte har samma regler för bank- som för kreditkort är att kreditkorten kräver regelbunden inkomst. Bankerna vill helt enkelt inte ta risken för kunder där de inte vet att de får betalt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror att man mer ska undra om dessa tjejer faktiskt har existerat.
Om du hade läst mitt inlägg noggrant hade du noterat att jag just ställde frågan om de överhuvudtaget fanns. (Men, jag slarvläser ibland också)

Ang kredit- och betalkort: Visst, de finns och det är ett val man gör. Tyvärr är det svårt för vissa deltids- eller projekt/tidsbegränsat anställda att få en ansökan om kreditkort beviljad. De tillhör ju den kategori som troligen behöver mer ekonomiskt skydd än fastanställda.

Antalet visstidsanställda är i ständigt ökande, vilket beror på att arbetsmarknads- och företagsstrukturer ändrats radikalt under senaste decenniet.

Egenföretagare kan under upparbetningsperioden också ha svårt att få kreditkort då deras resultaträkning visar låga siffror p g a investeringar som ska generera vinster på sikt.

Så banker kanske ser för konservativt på detta faktum? En "fastanställd" kan få sparken när som helst, endast uppsägningstiden varierar. Och f n varslas åtskilliga i Sverige.

Lennart
 

Chano

Aktiv medlem
Man får hoppas att pengarna ändå ger vår norra landsända ett tillskott.
Och tacka för de som bidragit till att bevara Lappland.
För en gångs skull är det inte vi som blir lurade att skicka pengar neråt.
Mvh/-Anders
 

David G

Aktiv medlem
och en korv i vännes

Man får hoppas att pengarna ändå ger vår norra landsända ett tillskott.
Och tacka för de som bidragit till att bevara Lappland.
För en gångs skull är det inte vi som blir lurade att skicka pengar neråt.
Mvh/-Anders

Låg inte företaget i södra sverige?
Eller är alla lappländare så lokalpatriotiska att de vägrar att befatta sig med kameraförsäljare söder om Gräddvägen 5 i Umeå?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Solna i Lappland?

Låg inte företaget i södra sverige?
Eller är alla lappländare så lokalpatriotiska att de vägrar att befatta sig med kameraförsäljare söder om Gräddvägen 5 i Umeå?
Antingen menar han att Solna ligger Lappland, eller att Stockholmare och i synnerhet Solnabor oftast är nedflyttade norrläningar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag personligen tycker att det är skönt att folk är så sympatiska. Antagligen är ni personer helt rationella i era tankar när något trist händer i ert liv, säg att någon snor ens plånbok och du tänker: "ah så dumt av mig att jag la den i innerfickan när jag borde haft den i magväska med hänglås, bäst jag inte ringer banken och kollar om jag kan få tillbaka mina pengar för jag får ju faktiskt skylla mig själv"
Se där en till som vill ha pengar av banken, banken är inte ett försäkringsbolag. Eller vad menar du?

Jag tycker det känns helt naturligt att undersöka sina möjligheter till hjälp och rättigheter i tider som desaa samt att man kanske får ha lite överseende med att folk gärna vill söka hjälp när något för en gångs skull händer dem.
Jag, eller vad jag sett, inte nån annan här heller har försökt fått er att inte polisanmäla.
Men man blir förbannad när vissa här i tråden försöker stoppa direktbetalnings-systemet eller kräva banken på återbetalning som i slutändan vi andra bankkunder får betala.

Ni som känner att ni alltid gör rätt val här i livet och aldrig gjort något dumsnålt/överhastat beslut kanske kan starta en egen tråd om detta och diskutera hur säkra och smarta köp ni gjort genom åren. ...........
med ironiska hälsningar
J
Ja, det finns olika typer av människor, varav denna tråd handlar mest om risktagare. Alltså såna som kör om i kurvor och backkrön, går över ett övergångsställe utan att titta sig för(gärna svängt 90 grader efter att gått parallellt med gatan), hoppa bungygump eller åkt med Estonia på 90-talet.

Själv tex slutade jag prenumerera på Tyska Fotomagazin genom att göra som med Svenska magazin, ej betala förnyelse för ett år sen. Ett Tyskt kreditbolag har nu uppdaterat skulden till ca 1500 Sek, jag får se om dom ledsnar eller om det går till kronofogden. Men inte har jag startat en tråd om att Postverket eller staten borde betala eftersom jag inte kunde tillräckligt om dom Tyska reglerna, eller rättare sagt är för dålig på Tyska.

Men du tycker kanske att Staten borde betala mig liksom dom som åkte till Thailand på tsunamibegravningar eller att banken ska betala för köp på Kameraexperten?
 
Senast ändrad:

Lärfars

Aktiv medlem
Ja, det finns olika typer av människor, varav denna tråd handlar mest om risktagare. Alltså såna som kör om i kurvor och backkrön, går över ett övergångsställe utan att titta sig för(gärna svängt 90 grader efter att gått parallellt med gatan), hoppa bungygump eller åkt med Estonia på 90-talet.
Nu måste nog jag också lägga mig i...
Det är väl en viss skillnad mellan att bete sig vårdslöst i trafiken eller riskera både sitt eget och andras liv och att handla från en butik på internet som dessutom fram till alldeles nyligen haft jättebra omdömen på flera prisjämförelsesajter, t.ex. Pricerunner?

Jag är en av dom som beställt därifrån, men när jag beställde så fanns alternativet postförskott vilket gjorde att jag inte förlorat några pengar.

Men du tycker kanske att Staten borde betala mig liksom dom som åkte till Thailand på tsunamibegravningar eller att banken ska betala för köp på Kameraexperten?
Återigen förstår jag inte dina jämförelser!! Hur kan du blanda in en tragedi där flera människor inklusive jag själv förlorade närstående människor? Är det för att provocera eller för att på nå´t sätt försöka säga att detta inte är så farligt jämfört med andra större händelser?? Jag försöker verkligen förstå...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Svar önskas

Nu måste nog jag också lägga mig i...
Det är väl en viss skillnad mellan att bete sig vårdslöst i trafiken eller riskera både sitt eget och andras liv och att handla från en butik på internet som dessutom fram till alldeles nyligen haft jättebra omdömen på flera prisjämförelsesajter, t.ex. Pricerunner?

Jag är en av dom som beställt därifrån, men när jag beställde så fanns alternativet postförskott vilket gjorde att jag inte förlorat några pengar.
Jag tror inte riskbetende personer skiljer på att förlora 10.000 eller att riskera att dö.
Men dom det gäller här är dom som inte betalade med postorder. och om du tittar på hemsidan så är bara direktbetalning möjlig:
"5.2 Såvida Kameraexperten inte skriftligen medger annat, skall kunden erlägga betalning i förskott"
Återigen förstår jag inte dina jämförelser!! Hur kan du blanda in en tragedi där flera människor inklusive jag själv förlorade närstående människor? Är det för att provocera eller för att på nå´t sätt försöka säga att detta inte är så farligt jämfört med andra större händelser?? Jag försöker verkligen förstå...
Förtydligande En högljudd grupp krävde och fick igenom att staten betalade resor ner till Thailand för sörjande.
Nu har det rests krav på att bankerna ska stå för fiolerna, alltså jag och andra ska vara med och betala för ovanstående, för banken tar det inte från vinsten.

Tycker du att bankerna ska betala för kameraköpen och tycker du att staten ska betala mig för skulden i Tyskland?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS