Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

TÅG SOM TÅG?

***

Ett tåg är ett tåg är ett tåg

Das Ding an sich, typ

Eller?

*

Det tåget får vi aldrig se - jag menar Kants Der Zug an sich

Vi färgar allt vi ser så det passar vår värld, våra erfarenheter

Tåg eller människor, allt ser vi genom våra färgade glasögon

Och utan att tänka ser vi det vi vill se för då stämmer den, vår egen värld

*

Finspång har en liten järnvägsstation, faktiskt en väldigt liten station

Där går tåg ibland, det kan vara ett om dagen, åtminstone vissa dagar

Vilken sorts tåg? Det har jag också undrat

Och vart tar dom vägen? Det har jag undrat ännu mer

I förrgår försökte jag kolla 

*

Det såg fint ut, längst fram stod en tjej, utkik eller förare, vet ej

*

Ett kort tåg var det, lok och fyra täckta, mörka vagnar, längst bak en kille, okänd last

*

Lite längre bort stod några andra vagnar, glömda av både stinsen och världen, dom stod däri fjol också

Av någon konstig anledning fick dom mig att tänka på Den illustrerade mannen av min älsklingsförfattare inom sf, Ray Bradbury

*

Där finns så många fina detaljer att se alltmedan gräset fortsätter växa

*

Omkring dom växer skogen och slyn allt närmare

*

Och dom sneglar längtansfullt mot dom rena spåren, dom dom inte står på utan dom som leder ut från ingenstans till någonstans

*

Men dom står övergivna där dom står och när eftermiddag övergår i skymning ändrar dom sakta färg

Tydligast syns det därnere där  dom fortfarande har kontakt med marken

*

Och medan skymningen faller fortsätter skogen och slyn att växa, tätare och tätare, fortare och fortare

*

Och snart har ytterligare ett tåg försvunnit från den väldigt lilla järvägsstationen i Finspång

*

***

Inlagt 2015-03-29 01:04 | Läst 9311 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Ett T 44 lok tillverkad av Nohab 1977 till SJ som T 44 351,stationerad
i Boden 1978-87,Vännes 1997 och 2001 till green-cargo.
Ombyggd till T44R 351.
En viktig järnväg för industrierna tidigare kanske turbiner och
andra produkter går mest med lastbil numera?
En del verkar gå på järnväg iallafall.
Fint reportage med bilder.. mvh //Bo-Lennart
Svar från Khalad 2015-03-29 11:36
Där ser man, det är alltid ngn som vet här på FS, det tycker jag både är skoj och trevligt! Själva tåget, lok och vagnar vet jag inget om även om jag känner igen den här loktypen, däremot vet jag förstås lite om vad som transporteras. Jag har jobbat 20 år på Svenska Metallverken/ Gränges här i Finspång 20 år, och tågen transporterat gods till och från båda storindustrierna här,med göt till Gränges. De riktigt stora turbinerna går dock med speciallandsvägstransport till Norrköpings hamn för vidare transport ut i världen.
Tågen går till Kimstad, där den här smalspåriga järnvägen ansluter till stamnätet. Tidigare gick järnvägen , från Kimstad sett, vidare upp till Grytgöl. Nej fel, det är bredspårigt Kimstad-Finspång, det var smalspårigt sen upp till Grytgöl, så var det.
Som du förstås förstått roade det mig att försöka göra lite sagostämning eller Ray Bradburystämning i den här bloggen! :-) / Björn T
PS Tack för trevlig kommentar!
Poetiskt beskrivet om de bortglömda tågen och vagnarna. Spåren växer igen och snart är de helt försvunna, rallarnas slit blev ett med naturen igen.
Hoppas att utkikstjejen inte behövde stå där framme så lång sträcka, kan bli kallt då. ;)
Svar från Khalad 2015-03-29 11:38
Tack Margareta, tåget kommer från Kimstad som längst, det är väl 2 mil ca och vädret var fint!/ Björn T
Bilder som känns välbekanta. Har växlat vagnar till industrierna runt om i Gävle under 32 år. Dock har jag varit vagnsynare och provbromsare den mesta tiden. Alla tåg skall synas så inte något är trasigt och provbromsas innan loket kopplas på. I dom här vagnarna trasporteras oftast trävaror av olika slag. Här i Gävle har vi Korsnäs som oftast använder vagnarna.
När jag började på järnvägen var det en utbildad lokförare som körde pluss tre man som skötte växlingen. Det fanns ingen radio på den tiden så var det långa rader måste en man kliva av på mitten av tågsättet för att repetera signalerna.
Det är damen som kör. Hon har radiostyrningen på magen. På järnvägen gäller uppsikt framåt. Backar hon med vagnarna så är det mannen som ger order men fortfarande hon som kör. Här har man nog hämtat vagnarna på någon industri och skall till bangården för att sättas in i något tåg. Här från Gävle gick dom oftast till malmö - Helsingborg och vidare till Tyskland. Radiostyrnigen tillverkas i Björbo, en plats som du säkert känner till.
Sten
Svar från Khalad 2015-03-29 11:45
Hej Sten, vad roligt att höra dig berätta vad du gjort! Gissade just att det var tjejen som styrde och att det var ett styraggregat hon hade på magen. Hon ser både alert och lite naturligt "stolt" ut där hon står, dessutom skymtade jag ingen förare inne i loket. Och som du kan se av de andra svaren, tåget kommer från Kimstad ca 2 mil bort med gods till eller från ngn av de större industrierna, Gränges resp Siemens här inFinspång.
Det som fick mig att fantisera lite runt tåget är ett gäng vagnar som blivit stående många år på de få stickspår som finns och där slyn håller på att ta över. Gissar att det inte fins ngt behov av dessa vagnar på annat håll. Hälsningar/ Björn T
Fina bilder och välskriven text, grad av poesi i både bild och text. Väldigt trevligt.

Hälsningar//GöranR
Svar från Khalad 2015-03-29 21:32
Tack Göran, kul att du gillar!/ Björn t
Fin berättelse, både text o bild! Skön "ton" i bilderna, Må gott, LO
Svar från Khalad 2015-03-29 21:33
Tack LO, uppskattas!/ Björn T
Ordentliga saker de där loken och vagnarna. Finast tycker jag är de senare bilderna med mycket miljö i. Det blir sådana konstraster mellan järnet och grönskan.
Svar från Khalad 2015-03-29 21:34
Tack Ingemar, uppskattas! I dom senare bilderna har jag använt JHDR Efex Pro 2/ Björn T
Ingemar Svensson 2015-03-29 22:12
Jag såg allt att de sista var HDR:) Bra där Björn!
En blogg som gick rakt in i mitt hjärta.
Jag som älskar detta med tågbilder.


Du visar här en del av vår viktiga historia om tåg och spår.
Så var det en gång
men även så här är det i dag.
Mycket bra jobbat som de brukar säga på spåret.
Gun-Inger