Denna blogg ska handla om mig och min frus irrfärder runt om i världen. Dessa turer ska beskrivas i ord och bild. Slår man upp ordet irrfärd så kan det betyda "planlöst kringflackande", "resa utan mål", "på villovägar", "fåfängt sökande efter mål". I Odyssén beskrivs Odysses irrfärder som att det handlar om ”veteranernas kvardröjande dragning till spänning”. och ”tärningen måste kastas då många lider av stor uttråkning som civila”. Björn & Ulla Eliasson

Danska vikingaskepp och ett ryskt örlogsfartyg

Så var då äntligen dagen kommen, den 23 september, när vi skulle lämna Sverige för de närmaste 6 – 7 månaderna. Efter att vi kryssat ner genom Mellansverige styrde vi kosan till Helsingborg för att ta färjan över Öresund till Danska Helsingör, den så kallade HH-leden. Ett snabbt och effektivt sätt at ta sig över sundet. Färjeturen tar bara 20 minuter.

Vårt första delmål för färden söderut är Leipzig där vi ska hälsa på våra tidigare grannar i Sörby. De är tyskar som under flera år hade en sommarstuga inte långt från oss. På vägen dit tänker vi oss att titta på intressanta ställen som dyker upp i vår väg.

En sista blick på Sverige och Helsingborg innan vi åkte vidare ner i Danmark.

Båttrafik över sundet vid Helsingborg/Helsingör har förekommit sedan 1100-talet eftersom det är den plats där det är kortast avstånd mellan Skåne och Själland. En annan anledning till att överfarten varit välfrekventerad är att periodvis under historien har Skåne hört till Danmark. Som mest passerade 13 miljoner passagerare per år 1998 via HH-leden. Antalet har sedan Öresundsbrons tillkomst dock minskat en del.

Efter överfarten till Danmark körde vi en kort bit innan vi hittade en plats för övernattning. Det var en stor och ödslig parkeringsplats i ett grönskande landskap med lite skog och gröna ängar med får. När vi vaknade nästa morgon skulle vi ta en kort promenad och upptäckte då ett slott som inte låg alltför långt bort. Det var vi ju tvungna att undersöka vidare. Det visade sig vara Fredensborgs slott som var belägget i en enorm slottspark. Slottet hade vakter som marscherade fram och tillbaks och anledningen var att slottet användes av den dansk kungliga familjen. Promenaden blev inte så kort eftersom parken var enorm.

Slottsparken bestod bland annat av flertalet alléer. Denna ledde ner till den närliggande sjön.

Den kungliga bryggan vid Fredensborgs slott.

Vid sjön fanns också ett båthus som tillhörde slottet. Den var gjord så att båtarna kunde köras in helt.

Den 24 september besökte vi hamnen i Roskilde där de har ett vikingaskeppsmuseum och även tillverkar nya vikingaskepp enligt gammal modell.

Havingsten fra Glendalough är den största rekonstruktion av ett vikingaskepp som gjort. Skeppet är 30 m långt och tog fyra år att bygga med samma metoder och verktyg som användes på vikingatiden. Skeppet har bl a seglats till Dublin.

Roskilde är för övrigt känt för ”freden i Roskilde 1658” där Danskarna bland annat fick lämna ifrån sig Halland, Skåne, Blekinge, Bornholm och Bohus län. Vidare är orten känd för sin stora musikfestival ”Roskildefestivalen”.

Vi besökte även katedralen i Roskilde. En mäktig konstruktion som byggdes på 1200-talet även om det hade funnits andra byggnader på samma plats redan på 1000-talet. Det ligger ungefär 40 kungar och drottningar begravda i katedralen och totalt är det fler än 1 000 gravar i kyrkan.

Precis vid brofästet när vi passerat Storabältbron hittade vi en ställplats för Minisand där vi övernattade

Bron öppnades 1998 och är Europas näst längsta bro med  sina 13,4 km. När vi passerade på högbrodelen så såg vi ett fartyg som låg mitt i Stora Bält. Det ser ut som ett örlogsfartyg sa vi. När vi tittade på nyheterna via Rapport dagen efter så visades bilder på just det fartyg vi sett. Det var ett ryskt örlogsfartyg som kastat ankare på internationellt vatten mitt i Stora Bält. På nyheterna sa man att fartyget misstänktes för att vara inblandat i de drönarflygningar som skett över danskt luftrum de senaste dagarna.

En bild under lågbrodelen vis Stora Bält.

Nästa anhalt var Odense. Staden är mest känd för att deras stora författare HC Andersen föddes där. HC Andersen levde mellan år 1805 – 1875. Alla känner säkert till någon av hans mest kända sagor som t ex Prinsessan på ärten, Den ståndaktige tennsoldaten, Den fula ankungen, Flickan med svavelstickorna och Kejsarens nya kläder.

En trevlig uteservering i de gamla kvarteren i Odense.

I Odense, precis vid järnvägsstationen, står den så kallade Silverpelaren, ett välkänt landmärke i staden. Pelaren är ett modernt konstverk i rostfritt stål som ofta används som mötesplats, och den har blivit en symbol för Odenses utveckling och moderna identitet. Här ses delar av staden speglas i verket.

När vi skulle övernatta i Kolding letade vi oss fram till en stor parkeringsplats i utkanten av staden. På vägen dit skymtade vi några minibyggnader bakom ett stängsel och naturligtvis drev vår nyfikenheten oss att söka oss in på området som var en stor botanisk trädgård. I ena änden av den låg det som visade sig vara Kolding Miniby. Byn invigdes 2012 och innehåller ca 420 byggnader i skala 1:10. Målet för den ideella föreningen som driver minibyn är att återskapa Kolding som staden såg ut på 1860 – 70-talet. Som utgångspunkt har man gamla teckningar och fotografier på byggnader som man enligt gamla stadsplaner och kartor placerar ut precis som de låg under den tidsperioden. Många av ursprungshusen finns även kvar idag men är nu omgivna av modernare byggnader.

Tobaksaffären i Minibyn.

Vy mot kyrkan i Minibyn.

I modellen av den gamla ruinen av borgen/slottet Koldingshus hade man på ett mycket naturtroget sätt återgivit vad som fanns kvar av murstocken.

Här är en bild av samma murstock i det "verkliga" Koldinshus.

Så här ser det uppbyggda och restaurerade Koldingshus ut idag. Man har gjort stora satsningar på att göra borgen/slottet till en turistattraktion.

Inne i slottet har man byggt upp ett bord från en festmåltid så som det såg ut på 1800-talet. Flora Danica är en porslinsservis som med start 1790 tillverkades av Den kongelige Porcelansfabriken. Porslinet tillverkas och säljs ännu idag.

För att göra slottet tillgängligt har man byggt upp en ny bärande struktur innanför de gamla murarna. Detta var mycket smakligt genomfört enligt oss.

Inlagt 2025-10-03 00:00 | Läst 417 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
  (Kommentarer granskas innan de visas för andra).
Lena Holm 2025-10-03 14:49
Det här ser ut som en spännande start på en lång resa. Erik Madsen i Roskilde visar oss regelbundna uppdateringar från vikingaskeppsbygget och Havhingsten i sin blogg, men du kanske har missat dessa? Jag gillar dukningen för festmåltiden och sista bilden i detta inlägg. Önskar er en trevlig resa.
Hälsningar Lena
Svar från Björn Eliasson 2025-10-03 19:20
Tack för det Lena. Nej jag har inte sett Erik Madsens blogg om vikingaskeppen. Tack för tipset ska kolla det!
pdahlen 2025-10-03 22:25
Informativ text och fina bilder, gav en intressant läsning. Jag har varit på de flesta platser du skriver om, så det var kul med en refresh
Svar från Björn Eliasson 2025-10-03 23:59
Tack för din kommentar Peter. Roligt om bilderna och texten kunde återuppliva gamla minnen.