Svartvit framkallare för prio gradiation eller kornighet/skärpa?


"Fönster" Film Ilford Delta 100, framkallare Tetenal Ultrafin

För mig är gradiationen dvs. hur alla gråtoner mellan svart och vitt återges det viktigaste vid val av film och framkallare.
Därefter väljs filmen efter känsligheten. Medelkänslig film ca 100 ASA, snabb film från 400 ASA och uppåt.

Jag har bloggat tidigare om detta, och idag handlar det om Tetenal Ultrafin. En framkallare som egentligen var framtagen för Kodaks T-kornsfilmer TMAX.
Ultrafin är utjämnande så att mörka och skuggiga partier i bilden lyfts fram utan att de ljusa partierna blir överexponerade. Skärpan är bra, på bekostnad av grövre korn.
Vilket märks, det är ingen finkornsframkallare.

Jag har provat Ultrafin med Kentmere 100, Ilford Delta 100 och Kodak TMAX 400.
Kentmere 100 har traditionella kubformad korn och påminner om Ilford FP4. Resultatet med Ultrafin blir bra utan konstigheter.
Ilford Delta 100 är en mycket finkorning T-kornsfilm och fungerar utmärkt med Ultrafin som ger en rak och fin gradiation och den tecknar ut överallt i gråskalan.

 


"Rohny" Ilford Delta 100, Tetenal Ultrafin

Bilden på Rohny tycker jag visar att Delta 100 och Ultrafin trivs ihop.
En bra kombination att jobba vidare med.

 


"Ras" Film Kodak TMAX400, Tetenal Ultrafin  Ny och bättre version av bilden uppdaterad 2/4

Med en gammal film, Kodak TMAX 400 utgången för 4 år sedan så blev resultatet oväntat.
Det är möjligt att filmen har påverkats med tiden men det brukar inte vara något större problem.
Jag har aldrig blivit vän med TMAX 400, gamla TRI-X med traditionellt korn tycker jag är avgjort bättre.
Mina bilder framkallade i Ultrafin blev flacka dvs. med dålig separation i gråtonerna och grovkorniga.
Vilket faktiskt är tvärtemot vad jag förväntade mig.  

Bilden på den rasade ladugården är tagen i hårt ljus under förhållanden som är utmanande för filmen.
Jag fick dra ordentligt i spakarna vid redigeringen och även maskera, skugga och efterbelysa för att få till ett någorlunda resultat.

Vad tycker jag då om Tetenal Ultrafin?
Nja, det är ingen allround framkallare och den är relativt dyr samt har dålig hållbarhet om luft finns i flaskan under förvaring mellan framkallningarna.
För medelkänsliga filmer så fungerar den bra. Det blir något kornigare än med t.ex D76 men skärpan är bra.
Gradiationen gillar jag. Särskilt lyfter den Delta 100 som annars är något flack i de mörka partierna av bilden.

Inlagt 2023-04-01 17:19 | Läst 550 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kul att få ta del av finliret!

Då jag framkallade själv för oerhört länge sen gillade jag tydligt korn och ordentligt med akutans som det hette på den tiden, d v s att framkallaren gjorde konturerna lite tydligare. Det där med finkorn var inte min grej alls. Porträttbilden gillar ja verkligen nu och hade säkert gillat även då, väldigt fin balans mellan olika egenskaper och även bra plåtat med fin modell.
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-01 21:30
Jag håller med.
Gamla D76 och traditionell film har alltid varit en favoritkombo. Kornen får gärna vara små, bara de är skarpa.
Rohny är själv amatörfotograf och börjar bli varm i kläderna när jag behöver en modell. Det brukar bli bra när han ställer upp. Han gillar att filma och då får jag ställa upp.

Tack.
J O
Alldeles oavsett kemi så nog är porträttet på Rohny särdeles fint.
/Gunnar S
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-01 21:39
Tack!
Det syntes redan på negativet att det fanns potential i bilden.
När vi tog bilden så lyste solen precis genom ett tunnt moln på en mulen himmel. Ett mjukt men ändå modelerande ljus som bjöd på ett fint blänk i ögonen. Några sekunder senare var det grådaskigt igen.

Mvh J O
Tjejen i fönstret och Rohny, båda bilder gillar jag mycket. Bilden "Ras" känns lite mörkt för min smak.
Jag har använt Tetenal Ultrafin tidigare med olika Ilfordfilmer. Jag blev inte riktig vän med den, men det kan bero på mitt sätt att framkalla. Dessutom blev den snabb för gammal.
Jag har läst i en äldre tysk bok om filmframkallning att man i stort sett bör ta en filmframkallare från samma tillverkare som filmen kommer ifrån.
Därför har jag köpt Ilfords Ilfotec DD-X för mina Ilfordfilmer samt Kentmere.
Det ska bli spännande att testa! Mvh Wolfgang
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-02 09:16
Tack för en fin kommentar.
(Ja, bilden på ladan försämrades också vid uppladdningen hit. Den blev för murrig och mörk, ser bättre ut hemma på en kalibrerad skärm, men är ändå inte lyckad. Jag gillar inte TMAX.)
EDIT.
Jag har lagt in en redigerad och bättre bild på den raserade ladan idag.

Kentmere 100 och 400 är prisvärda och en god "nyhet" för min del.
Kanske blir det någon rulle 135-råfilm framöver om jag får tag i en filmladdare. Då kommer man ner till ca. halva priset per filmkasett. Synd att film har blivit så dyr så att man måste snåla och spara på exponeringarna.
Särskilt Rolleiflex med 120-film blir dyr i drift tyvärr.

/J O