Reflektioner och upplevelser
De svartvita bilderna blir inte så många
Man kan ju undra varför, och då tänker jag bara på mitt egna fotograferande, om andra vet jag föga.Kanske finns det en historik i det hela. Det började ju i mörkrummet för femtio år sedan och då var det spännande, och
ett bra tag. Stora delar av min militärtjänstgöring är ju dokumenterad i svartvitt (och även bloggad om i svartvitt). Men så småningom var det färgdia som tog över, även om jag en period vandrade med två kameror i fjällen, en med dia- och en med svartvit film. Sedan kom småbarnstiden och familjebilder som framkallades på Lofoto och kom hem till brevlådan ute vid vägen.
****
Så småningom blev det nytt sekel och några arbetskamrater lurade in mig på Fotosidan och jag blev så småningom med först skanner och sedan digitalkamera. Sedan var det kört. Mest per automatik blev det färg, och så fortsatte det med färg. Ganska nyligen har jag börjat att mixtra med att ta bort färgen från bilderna och givetvis kommer influenserna från andra fotosidemedlemmar.
Tack för det.
Men jag har fortfarande svårt att tänka "svartvitt eller färg" när jag går där med kameran, jag tänker mest motiv och en del komposition, men mest tänker jag inte alls. Jag är och jag ser och bryr mig inte om det andra.
Då kan det bli en sådan här bild som jag tror att jag kan rädda genom att göra den svartvit när jag kommer hem
.
Det kan också bli en sådan här bild, som jag gör svartvit för att slippa alla konkurrerande färger och sedan tonar för att få lite stämning.
En gärsgård skulle jag säga som uppvuxen Mellansverige. Hagan, med det första a:et långt och öppet, sa min far ibland, det var hans ungdoms uttal av fastbandhage. Inhägnaden på bilden finns ganska nära Sollentuna Centrum och är riktigt gjord utan metalltråd, bunden på gammalt manér.
Varför gör jag då svartvita bilder idag. Kanske prövar jag mig fram.
Kanske tycker jag motivet passar i svartvitt
.
Det är lite svårt att veta, kanske bara något man ser.
Sådant här var längesedan och plötsligt kom tåget, men jag fortsatte gå
Det var längesedan jag snubblade på ett sådant här motiv, men idag stod plötsligt en container i vägen för mig.
Bara att skära ut en del av verkligheten och stoppa in i kameran.
Ett utsnitt till.
På andra sidan.Fyra spår bort.
Ja jag var precis intill järnvägen och med min lilla kamera var det inget problem att sticka ut objektivet genom en a rutorna i stängslet.
Plötsligt hörde jag att det kom ett tåg i full fart på det närmaste spåret. Jag hann trycka av.
Tåget till Gävle.
Sedan fortsatte jag promenaden som jag inte hade tänkt ta, men som kameran lurade mig till. Det är farligt med en liten kamera som man kan stoppa i jackfickan.
Bilderna är tagna med min lilla Panasonic GM5 + kitobjektivet 12- 32 mm. Ett köp jag verkligen inte ångrar (nej jag är inte sponsrad av Panasonic).
Hur ser våren ut egentligen?
Promenadfotografen har varit ute och spanat.
Vårstädning, vårsol och vårtur på cykel. Kan det vara våren?
Jag vandrade vidare, jag brukar ju det, utan mål. Så småningom hamnar jag ju vid en SL-hållplats, så jag kan ta mig hem. Ingen aning på förhand vilken det blir, det skulle ju vara tråkigt att veta, i alla fall i den sköna vårsolen.
Kanske är det själva vårljuset som är våren. Då bryr jag mig inte över sneda lyktstolpar, bara det röda däruppe till höger kommer med.
En björk mot blå aprilhimmel.
Vår?
Eller kanske ska man spana nedåt efter vårfynd.
Ljus på hus.
Ljus på färggrant hus.
Och där någonstans fanns en busshållplats så jag kunde komma hem.
Om aftonen tog jag en helt annorlunda bild hemmavid
Björnbär.
Hus som bara gluttar (och lite till)
Så här såg en av gårdagens bilder ut när jag kommit hem och bilden hade passerat Lightroom. Ett hus därborta som gluttar ut ur mörkret . Det var ju ett annat motiv än det jag såg när jag tog bilden! Sådant händer då och då.
Det blev en bild av ett upplyst hus i mörkret, som ett hus som gluttar ut mot omvärlden. När jag tog bilden var det en översiktsbild över området. Så det kan bli!
Bilden fick mig att komma ihåg att dagen före, under en annan promenad hade jag fångat ett annat gluttande hus, fast under en annan promenad, på ett helt annat ställe och med en annan kamera. När jag tog den bilden hade jag snarast tankarna på hus som "försöker gömma sig i diset bakom buskarna". Den kanske också blev något annat än vad den var.
En av bilderna är tagen med min Olympus OM-D5 + ett 25 mm/1.7. den andra med min Panasonic GM5, med den lilla kitzoomen. Båda kamerorna har M43-sensorer och kan använda samma objektiv, men är i övrigt ganska olika, en bära runt halsen -kamera och en lätt att stoppa i fickan-kamera. Hur de olika kamerorna påverkar mitt sätt att fotografera har jag inte funderat på så mycket, men eftersom Panasonicen så lätt slinker ner i fickan, som en kompakt, får den ofta följa med. Det var ju också tanken när jag köpte den (förutom att det var rea).
Ett hus som gömmer sig.
När jag gick där bland gårdagshusen såg jag ett som inte gluttade utan snarast försökte gömma sig bakom gardinerna.
****
Huset som gluttade innan det förlorade färgen. När jag fotade var jag mest intresserad av förgrunden, men huset tog på något sätt över bilden. Det är vanligare att det blir så med Panasonicen som har en usel sökare (snarast nödsökare och en skärm som inte alltid är hjälpsam om ljuset är fel. Men jag gillar den ändå. Lite oförutsägbarhet gör ju bara det hela roligare. Och filmen är ju billig. Vill jag ha mer precision tar jag förstås Olympusen med mig.
Del 2
Hus som gömmer sig och hus som tittar ut, utan att gömma sig kan väl få samsas i samma hägn.
Tyckte nästan det här huset inte bara gluttade utan tittade ut också
Tyckte det var fint med gult hus och gula blommor på stolpen.
När jag tog bilden kände jag mig nästan som en husmäklarfotograf.
Sedan kom jag ut till öppnare marker.
De var svartvita och behövde ramas in.
.
Den gamla brandstationen
Jag såg den redan på långt håll, det typiska tornet stack upp.
Bilden fick ett litet åldrat uttryck
Kanske med ett lite nostalgiskt skimmer.
Det blev också en saklig nutidsbild utan nostalgisk framtoning.




























