Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg

Jag använder Fotosidans bloggar och portfolios i symbios främst för att det är ett bra och enkelt sätt att hålla ihop en fotorelaterad berättelses kontext och bilder på ett bra sätt. Portfolion i sig är inte optimal som jag ser det för att presentera själva berättelsen eller bakgrunden. Det är heller ingen naturlig plats att diskutera själva portfolions bilder. Jag hoppas att bloggformatet kan lösa det på ett bättre och mer naturligt sätt och jag hoppas att fler hittar till både berättelsernas bakgrunder och mina portfoliobilder via bloggarnas länkar. Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där. Sten-Åke Sändh

Gotland Runt vid Oxdjupet

Translate into Google English:

Gotland Runt vid Oxdjupet - Fotosidan (www-fotosidan-se.translate.goog)

På siten Gotland Runt - KSSS kunde man läsa:

"Världens största årliga havskappsegling Gotland Runt startar från Stockholm den 3 juli 2022. Över 250 båtar kommer då att starta inne i Stockholm på Stockholms ström för att segla ut genom skärgården för att runda Gotland och gå i mål i Sandhamn. Banan är cirka 350 sjömil, rekordet är på sträckan är 27 timmar 4 minuter och 9 sekunder men för de flesta ta seglingen närmare 3 dygn."

Idag söndag den 3:e gick starten på Gotland Runt och många Vaxholms- och Värmdöbor hade tagit sig ned till Oxdjupet mellan Rindö/Oscar Fredriksborg och Värmdö. Vindarna var svåra för båtarna och växlade starkt i sundet, vilket tillsammans med det stora antalet båtar som passerade, ibland skapade tillbud som var ytterst nära att leda till sammanstötningar. Det var båtar från många nationer. Många båtar från Tyskland och Polen men t.o.m. någon från Spanien och Holland hade också tydligen letat sig dit. 

Bilderna nedan är tagna med mobil (Samsung A42 5G) och en hel del optisk zoom och vill man zooma funkar inte det högupplösta läget på 48 MP och det märks. Kvaliteten är inte helt på topp :-). Bilderna är helt oredigerade som de kom ur mobilen.

Jag hamnade i detta seglingsevenemang helt ovetandes. Jag är faktiskt rätt ointresserad av segling egentligen och var på Rindö i helt andra ärenden. Annars hade jag tagit med bättre grejor ... men det var ju helt uppenbart att många andra verkligen uppskattade vad de såg och följde båtarna med stort intresse.

Här är båtarna på väg in i Oxdjupet. Färjan vid Stenslätten på Värmdö i bakgrunden

Tidvis var det väldigt trångt och besvärligt för besättningarna som måste kryssa genom sundet då de seglade i motvind. Mot Rindösidan fick ekipagen ofta bättre vind medan det ofta var nästan stiltje mot Värmdösidan. Notera drönaren  i övre högra hörnet. Det surrade påtagligt av drönarna, för det var ett antal uppe i luften samtidigt

En hel del följde tävlingen även från Värmdö-sidan. Notera den gamla optiska telegrafen på det gamla kanontornet. Det fanns ett antal sådana stationer mot Stockholm tidigare som såg till att meddelanden från det då strategiskt viktiga Oscar Fredriksborg snabbt nådde Stockholm. Oxdjupet har ju en intressant historia. Här fick fångarna under flera hundra års svåra umbäranden jobba med att lägga igen sundet med sten men när man gjort jobbet, så fick man snart öppna sundet igen. Idén hade ju varit att tvinga all sjöfart förbi den starkt befästa inloppet till Vaxholm och Vaxholms Kastell men det fungerade inte när båtarna i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet blev allt större och mer djupgående.

Då var det bara att rensa bort avspärrningarna i Oxdjupet som man jobbat så hårt för att få på plats under flera hundra år. Runt Vaxön finns än idag mängder av undervattensbarriärer av sten och inte minst då just på norra sidan av Rindö mellan Rindö, Pukholmen och Skarpö. Varenda år går mängder av småbåtar,  vars skeppare inte riktigt tagit navigeringsuppdragen på allvar, på dessa avspärrningar som oftast förrädiskt nog är helt oflaggade över ytan. För något år sedan skrevs det i lokaltidningen om en närboende som fört bok över påstötningarna och var upp i över 40 stycken om jag minns rätt och det redan innan högsäsongen tagit slut

Åskådarna njuter av solen medan hela eskadern är på väg ut mot vindarna på Trälhavet.

Postat 2022-07-04 00:54 | Läst 2837 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Det är faktiskt skillnad på båtar och båtar

Translate into Google English

Det är faktiskt skillnad på båtar och båtar - Fotosidan (www-fotosidan-se.translate.goog)

En liten hälsning från Vaxholm i värmen

Jag har skrivit om båtar förr för att jag tycker det är lite intressant som ett lackmuspapper för vår tidsålder. Många stönar över bensinpriserna när de tankar sin bensin och inte minst diesel som länge kostat 25 spänn litern minst, men då har ni nog inte mött en del båtfolk. De verkar helt obekymrat köpa ännu större motorer än de som såldes ännu förra året.

Ingen fossilskam här i Vaxholm inte för det finns ju faktiskt inga eldrivna båtar än - vad jag vet - som gör vare sig, 50, 60, 70 eller 80 knop - för det är ju trots  allt de prestanda vi talar om här. Detta trots att Vaxholm Komposit och KTH nu jobbar på det problemet här på Rindö där man nu bygger lokaler för kommande forskningsprojekt och tillverkning av eldrivna båtar.

Man kunde nästan tro att bensinpriserna på sjön, som ju vid sjömackarna ofta är ännu dyrare - ca två spänn till - skulle lagt sordin på båtlivet, men icke! Det körs som aldrig förr och utombordsmotorerna har aldrig varit större. Fram till förra sommaren var dubbla 350 Hk montage det många tyckte man skulle ha på RIB-båter och Anytec-plåtlådor - ute nu, för nu finns häftigare grejor. Nu fem i tolv i fossilerans dödsryckningar så har Mercury lanserat två nya monstermotorer - en 450R och en 600. Efter oss syndafloden. 450 HK motorn är en V8 på 4,6 liters slagvolym och 600-maskinen är en V12:a på hela 7,6 liter. 

I reklamen ser man ofta bilder inte bara på dubbelmontage utan även quadruppelmontage av 600 Hk-varianten. Jag roade mig med att kolla upp bensinförbrukningen på full gas. En äldre 400R drar enligt boat-fuel-economy.com 38 GPH (US Gallon per timma) och 600 HK motorn 51 GPH. Det gör i liter ca 144 liter resp ca 193 liter. Nya 450R bör väl klocka in någonstans mitt emellan. Det finns bildbevis på båtar som har 4 X  Mercury 600 HK (2400 HK) på akterspegeln. Det ekipaget drar runt 770 liter i timmen på full gas. Multiplicera det med 27 kr litern vid en sjömack så hamnar man på 20 844 spänn för en timmes totalorgasm på sjön. Det är ju inte så farligt ändå för någon som möjligen är riktigt svårt uttråkad av livets övriga meningslösheter.

I denna länken ser ni i en video hur ett quintmontage med fem Mercury 450R på totalt 2250 Hk kan se ut 

Quint Mercury 450R Spin Up / Catalina Fun Run - YouTube

Mercury Racing 450R Outboard Review | ng MagBoati

 

Här trippel och quadruppelmontage av Mercury 600 Hk

Test Driving Mercury's NEW 600 Horsepower V12 Outboard on Lake X | PowerBoat Television - YouTube

 

Här kan ni roa er med att själva kolla förbrukningstabeller.

Ett US Gallon motsvarar 3,785 liter

Mercury Outboard Fuel Consumption | Gallons per hour GPH (boat-fuel-economy.com)

Finfrämmande i Vaxholm: 800 HK väcker en del uppmärksamhet på Winbergs där lunchgästerna just äter "Hamnburgare" och det är ju det som är hela meningen i detta fall när det sitter en reklamlogga i fören. Källhagen är ett värdshus efter Djurgårdskanalen, för de som möjligen inte känner till det. Ett ställe där man spenderar betydligt mer på en lunch uppenbarligen än vi andra gör på Winbergs och det behövs väl för att finansiera den här typen av reklam.

Några lite skammfilade Mercury 400R - tyvärr för Källhagen redan "yesterdays news", när det nu är 450R som gäller. Det kostar att ligga på topp! Den nya versionen 450R med en V8 på 4,6 liter kostar mellan 54 000 och 64 000 $ beroende bl.a. på hur extrema växelhus  maskinerna har. Ett par sådana är bara det en miljon.

Skärgårsbefolkningen får ofta hålla till godo med betydligt enklare flytetyg

Här har just kommit in en liten ombyggd "skrotbåt" till Skärgårdmackarna i Söderhamnen, från Sippsö norr om Värmdö. Hoppas skeppar'n överser med det epitetet, för det var inte illa menat och jag har ju en själv. De bofasta håller sig ofta med flera båtar, för varierande behov. Lite originell är den allt med sin högst praktiska styrhytt som ägaren förklarade var konstruerad av grejor som låg och skräpade i hans verktygsbod. 

Dessa små båtar är av stor betydelse för ägarna på vårar och höstar och inte minst även under vintrarna när isen börjat lägga sig och när deras större båtar ligger upplagda. Ofta har de mindre gamla lättservade tvåtaktsmotorer som miljösamvetet älskar att hata, då de släpper ut större andel oförbränt bränsle än nyare direktinsprutade tvåtaktare och fyrtaktare - sett per liter då - men borde vi inte fråga oss om det verkligen är så vi ska se på problemet?

Vi som bor här ute bland öarna har även dessa båtar för de är de enda man möjligen kan räkna med att få ha i fred från de öststatsstöldligor som hellre tar nya fyrtaktare - då helst Yamaha. Dessa båtar förbrukar inte sällan mindre än ett hundra liter på en hel säsong och det är som bekant klart mindre än vad en vanlig Anytec med ett dubbelmontage av några gamla 35o hästare drar på full gas per timme. Två sådana motorer är i princip typbestyckningen numera på snabbare båtar.

... ändå är det sådana som skepparen ovan med sin lilla 3 eller möjligen 5 hästare som miljösamvetet av någon outgrundlig anledning håller med miljömoral för att han kör tvåtaktare, medan en båt med 2400 HK, som kan dra ända upp till 770 liter i timmen på full gas, mycket väl kan flyga under miljösamvetsradarn i sina 70+ knop, just för att den har "miljövänliga" fyrtaktmotorer. Miljösamvetet vet trots "vetet" i slutet sällan att alla motorer på full gas använder en stor del av bränslet till att kyla motorerna med på full gas, så det är faktiskt inte rosenvatten som kommer ur de motorerna heller på full gas. En Mercury Verado 350 Hk på en Anytec 747 drar enligt Anytec 33 liter per timme vid 26 knop, men hela 143 liter (!) vid full gas på dubbla hastigheten.

Det praktiska Båt-Sverige är uppenbart ordentligt ur fas med vad som händer på land år 2022. När Konjunkturinstitutet i DN som en annan ytterlighet säger att ett bensinpris på 42 kr litern måste till för att Sverige ska kunna i princip helt fasa ut fossil fordonstrafik till 2030 (tydligen 20 år innan några andra länder har planer på att göra detsamma), så undrar man ju hur Sverige ska klara det utan att helt braka ihop. Som bekant så finns ingen kollektivtrafik som skulle kunna svälja den belastning som skulle uppstå när de som tvingas ställa fossilbilarna för gott inte har råd att köpa de dyra elbilarna och alla kan faktiskt inte jobba hemifrån, så en del av detta gränsar till ett rent självskadebeteende.

För några dagar sedan var Vaxholms eget miljösamvete Johan Rockström ute och kommenterade folks ilska över bensin- och dieselpriser i rätt arroganta och närmast hånfulla ordalag men även han måste väl undra en smula över varför ett svenskt miljöparti nu ligger på 3,5 % trots brinnande miljökris och riskerar att på allvar åka ur riksdagen efter höstens val. Det är ju snudd på rekord i politiskt misslyckande med de förutsättningarna men förklaras väl till stor del av miljörörelsens totala arrogans inför folks problem med att få ihop vardagen. Det är ju faktiskt efterkrigstidens samhällsbyggnadspolitik som har byggt fast folk i en verklighet som ser ut som den gör, därför att landet byggts utifrån en bilism som gjort de decentraliserade bosättningsmönster möjliga som vi skaffat oss efter 1945.

.... jaja privatbåtarnas utveckling är en sak men det är väl inget mot vad de riktigt stora båtar drar och skitar ner, men de blir å andra sidan ännu mer sällan, för att inte säga aldrig anklagade för att skita ner badvattnet vid Skogsö Södras långgrunda fina sandstrand. Det var ju heller inte längesedan ytterligare än båt rengjorde sina tankar ute till havs och släppte skiten rakt ut i sjön och förr i tiden fick vi även olja på Skogsös stränder vid upprepade tillfällen. Det var dock länge sedan småbåtarna förbjöds ha toaletter med utlopp jakt i sjön. Även här har man hållit småfolket med moral medan en del stora båtar fortsätter att skita ner - för att spara kostnader men kryssningsfartygen tvingar man numera att köpa tjänster av Stockholm för att hantera sitt avfall när de ligger i hamn.

Det var mycket ståhej om hur stor denna amerikanska krigsbåt skulle vara men det finns faktiskt en del kryssningsfartyg som är både längre och har betydligt högre profil. En del av kryssningsrederierna har dessutom kritiserats för att använda billigare och skitigare oljor av kostnadsskäl men nog har även det blivit bra mycket bättre. På 60-talet var det ofta fullt med måsar efter finlandsbåtarna och det berodde på att personalen på båtarna vräkte både förpackningar och matavfall från aktern på båtarna på både Torsby- och Solöfjärdarna redan långt innan de ens passerat Oxdjupet. Idag finns knappt några måsar kvar över fjärdarna för den nedskräpning med förpackningar i papp och plast finns inte mer. Det är svårt att hitta ens en vilsekommen plastpåse i vassarna runt Vaxholm idag. Så rent är det faktiskt. Så de få måsar som ännu finns kvar skulle svälta ihjäl om de inte kunnat stjäla turisternas korvar och glassar på kajerna utanför Winbergs i Söderhamnen. Vi har tyvärr fått mängder av skarv istället.

Jag hade tur och kom med en Waxholmsbåt på väg till Skogsö precis när detta omtalade skepp kom genom Oxdjupet med sin eskort. Waxholmskapten glömde helt tidtabellen och synkade den med flottbesöket istället. Så vi låg där och guppade ett bra tag. Ryska oligarker har ibland båtar med dubbla helikopterplattor men vad är det mot båtar som har drivor av helikoptrar och t.o.m. vertikalstartande Harrier-attackplan (se aktern).

Bilden tog jag när vi angjorde Skogsö Södra.

Postat 2022-07-01 01:31 | Läst 2540 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera