Bilder & teknik från förra århundradet

Bevara bilden?

Det kan ibland vara lite problem med gamla bilder. Det kan även vara problem med bilder som man tycker borde bli gamla.

Ta nu det första - dom gamla bilderna alltså. En förargelse kan vara att man inte riktigt vet vad dom föreställer, eller vem dom föreställer. Man vet inte heller när dom togs. I det läget framställs det ofta som en ytterst klandervärd omständighet att det inte antecknades på baksidan av bilden.

Jag vill då säga - men vänta nu...  det är ju inte dina bilder. Det var någon annan som tog dom här bilderna för länge sedan - fotografen alltså. Det är klart att vederbörande visste vad dom föreställde, och det räckte i sammanhanget. Bilderna togs för den personens egen glädje och nytta, inte för eventuella framtida upphittare.

  

Sedan då till det andra:  Bilder som man menar borde bli gamla. Då brukar det handla om de egna bilderna - och här lägger många ner stor tankemöda på hur bilderna skall bevaras när dom själva har lagt näsan i vädret.

Den saken är ju faktiskt lite märklig. I dag har vi ett enormt tillflöde av nya bilder, ett flöde som ökar exponentiellt tack vare den digitala tekniken. Vi drunknar i bilder! Budskapet till dom som lever i tron på att framtiden har ett jättebehov av just deras bilder, blir nog lite nedslående: 

Om du inte har ett fullständigt unikt material som garanterat måste bli hyperintressant för framtiden - vem tror du kommer att bry sig?

Personligen gör jag precis som dom ursprungliga ägarna till dom där bilderna som saknar uppgifter på baksidan:  Det är mina bilder, och jag tar dem för mitt eget nöjes skull och till min egen nytta. Jag ägnar inte framtiden en tanke i  sammanhanget.

                                                                              

                        

Högst uppe till vänster i den här bilden syns lille Peter sommaren 1944 - fast det står inte på baksidan... :-)

   

Inlagt 2025-01-20 08:55 | Läst 941 ggr. | Permalink

"Hej Peter och alla ni andra som funderar kring detta. 2005 köpte jag min första DSLR, en Konica Minolta D7D. Den hade jag så mycket problem med så jag var ytterst när att helt lägga ned allt vad foto hette. Första versionen av senorstabilisering vara en katastrof. Jag hade ett gäng objektiv och autofokusen var mest "out of focus". Den korrigerades med ett objektiv vilket bara ledde till att den felfokuserade med allt annat. "One size fits all" gällde då detta var före "mikrojusteringens" tid. Det var först med mina Sony-spegellösa som allt plötsligt började funka utan tekniska problem och jag började systematiskt reprofota mina gamla diabilder och mina Tri-X-bilder från många resor jag gjort . Helt plötsligt blev det skitkul igen inte minst därför att RAW-konverterarna blivit så pass att man kunde rädda även fysiskt hopplösa gamla dian som t.o.m. tappat hela gröna RGB-kanalen. Plötsligt insåg jag att jag satt där med över 70 000 digitala bilder. Hur fan ska jag hantera detta moras tänkte jag. Då körde jag Lightroom som var fullständigt hopplöst att använda för effektiv metadatahantering. Jag började metadatasätta en del med IPTC/XMP-metadata men gav snart upp för det var bara alldeles för ineffektivt och tidskrävande. Botten var väl också att Lightroom-databaserna kraschade flera gånger också. Jag kände att jag tappat kontrollen fullständigt och gav upp. Sedan fick jag jobb på Stadsmuseet som IT-samordnare och i praktiken teknisk projektledare för att utveckla Stockholms Digitala Stadsmuseum med hjälp av ett norskt DAM-system som heter Fotoware och användes av många tidningar för att hålla ordning på deras bilder. Vi byggde om Fotoware med deras hjälp så vi kunde koppla XMP-metadata även till PDF- och Office-filer m.m. Som en spin-off lärde jag mig XMP. Bara att få detta på plats kostade en bra bit över en miljon, Fotoware skulle aldrig hjälpa mig privat med min egen röra. Sedan hände det! CameraBits släppte PhotoMechanic 6 Plus för snart sex år sedan. Det ändrade precis allt! Det använder i grunden samma teknik som Fotolab och jag fick det kostade inte miljoner att få på plats utan 2000 spänn i introerbjudande. Jag har jobbat med mitt bildarkiv nu sedan dess och det blir roligare och roligare ju mer jag fyller det. Nu har jag metadatasatt ca 25 ooo bilder och det är bilder från rätt många resor från 1971 till nu plus en del andra historisk bilder jag tagit. Det som också gjort det allt roligare är att jag med hjälp av Google Lens-applikationen bara kan ta en bild av en bild jag undra över som jag för tillfället har på skärmen (det kan gälla hus, viss arkitektur eller artbestämning av allt från fåglar till kräldjur jag sett m.m.). Den vägen har jag hittat tillbaka till vad jag faktiskt tagit bilder av många många gånger. Vem gör jag detta för då? Främst för mig själv faktiskt. Jag har ju dokumenterat det mesta av vad jag gjort av värde sedan 1963 då jag fick en Zeiss Icon Contina av min pappa (som själv aldrig tagit en bild vad jag vet.) och det är ett väldigt stöd för mitt minne som ju inte blir bättre nu vid 75. Min mamma var fotografen och inspiratören i vår familj. Min son är intresserad och fotar han med även om han har svårt som många yngre att få tiden att räcka till mer än jobb och familj. Ett av barnbarnen också. Så nu är det jag som får försöka att vara inspiratören. Jag tycker ju också verkligen att det är kul att printa ut en del bilder jag gillar. Jag har en del verkligt unikt material och det har jag till viss del publicerat i mina bloggar. Jag gillar verkligen Fotosidans bloggar och det är egentligen där allt mitt metadata-jobb verkligen gjort nytta och kommit till sin rätt. Man kan ju t.o.m. göra dessa bloggar läsbara för hela världen bara genom att slänga in en länk till en blogg i Google Translate. Ut kommer en länk på någon sekund som direkt överätter allt till hyfsat begriplig engelska. Google har gjort mycket gott och även Google Map kommer ju till användning om jag lägger till GPS-data i PhotoMechanic. Jag har funnit att jag blivit mindre och mindre intresserad av hårda fotoprylar och det enda fotorelaterat jag köper nu är fotomjukvara för den utveckling den gått igenom de senaste åren har ju bara varit rent makalös. Undantaget var väl en Sony Zeiss 55:a jag köpte i somras. Jag som många tyckte nog först att uppgiften att skapa ett arkiv var övermäktig men jag hade tydligt givit mina fotofoldrar beskrivande namn och ett årtal åtminstone. För att komma igång och få åtminstone en rudimentär ordning så lade jag bara allt i en enda toppfolder med allt annat i. Sedan efter en knapp timmes indexering av sagda toppfolder i PhotoMechanic så var man igång och hade en fått en grundläggande överblick av allt! Det var en fantastisk känsla. Eftersom PM Plus till skillnad från alla andra vanliga konverterare med katalog kan hantera obegränsat med kataloger och t.o.m. söka i dessa parallellt om man vill på ett smidigt enkelt sätt. På så sätt kan jag ha mina färdiga bilder för sig medan jag har resten för sig."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
N Thomas Meldert 2025-01-20 09:44
Det där är viktiga funderingar. Vad ska hända med alla mina bilder när jag "lagt näsan i vädret". Det är bara att inse att de enda som kan ha intresse är mina barn och då bara av de bilder jag tog på dem när de växte upp. Allt annat kan nog gå till sopberget. En tråkig men nödvändig insikt.
Svar från syntax 2025-01-20 09:47
Dessvärre, dessvärre - vi är nog helt överens.
Tack för kommentaren Thomas.
mojje 2025-01-20 12:28
Intressant och läsvärt här tycker jag. Man tänker till lite.
Svar från syntax 2025-01-20 12:35
Tack för den trevliga kommentaren Morgan.
Då har jag ju nått fram...
Erik Madsen 2025-01-20 14:24
Hej Peter H.
Vi har även en sådan låda med fotografier från mina svärföräldrar, där vi inte har en aning om vem det är på bilderna.
Jag har själv massor av pappersbilder i album, där information bara skrivs på väldigt få. Mina diabilder ligger i kassetter med information om var och i vilket sammanhang de är tagna. Men inget om människorna. Mina digitala bilder finns på olika hårddiskar och är helt utan information.
Jag håller helt med dig:
"Det är mina bilder, och jag tar dem för mitt eget nöjes skull och till min egen nytta. Jag ägnar inte framtiden en tanke i sammanhanget"
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från syntax 2025-01-20 16:24
Tack Erik - kul att vi tänker lika.
Jag har oerhörda mängder bilder från 60 år tillbaka. Dom bilderna är försedda med uppgifter, bara i den mån jag trodde att jag själv skulle komma att behöva den informationen.
Måns H 2025-01-20 22:07
Realistiska om än inte uppmuntrande tankar! Det finns ett talesätt att efter 50 år blir alla bilder intressanta. Eller fanns, det är andra tider nu. Bilder är sannerligen ingen bristvara.

Men visst kan det finnas intresse. Du ställde upp med dina bilder för en artikel i Folkbladet Östgöten om almstriden i Kungsträdgården 50 år tidigare. Stort intresse!

Inget varar dock för evigt. Folkbladet är nedlagt. Det digitala arkivet finns än så länge kvar på NTM-koncernens nåder. Troligen finns papperstidningarna kvar i nåt arkiv.

Själv tog jag initiativet till en heltäckande fotodokumentation av Visby innerstad 1975. Flertalet bilder har återfunnits. Kommunen, numera Regionen, har lovat digitalisera dom. Ska försöka få ut dom på nätet nu till 50-årsjubiléet .
Svar från syntax 2025-01-20 23:06
Det ligger förstås mycket i vad du säger. Min text var kort och rapsodisk - som sig bör på detta forum... :-)
Som du även konstaterar, så har mycket förändrats under de senaste 50 åren.
Jag har ju ändå i texten den brasklappen att om man verkligen tror att bilderna säkert kommer att bli hyperintressanta för framtiden - ja, då skall man naturligtvis försöka gå framtiden tillhanda.
Måns H 2025-01-20 23:28
Helt enig! / Måns
Vibybo 2025-01-22 15:52
Klokt sagt. Jag har en mängd bilder från tidigare generationer, men känner bara igen de flesta, tittar på dem ibland. Hur gör mina barnbarn? Det finns en helt otrolig mängd bilder idag med mobilfoto, de flesta försvinner efterhand i den elektroniska döden, men väldigt mycket laddas automatiskt upp på enorma servrar, ofta utan att fotografen funderar över det.
Svar från syntax 2025-01-23 13:27
Tack Stefan.
Ja - hur kommer barn och barnbarn att göra? Jag har sagt åt min son att han skall slänga rubbet - men gärna se till att det förstörs, och inte dyker upp på någon framtida loppis (jag har mycket rent fysiskt bildmaterial).
Sten-Åke Sändh 2025-01-23 17:12
Hej Peter och alla ni andra som funderar kring detta. 2005 köpte jag min första DSLR, en Konica Minolta D7D. Den hade jag så mycket problem med så jag var ytterst när att helt lägga ned allt vad foto hette. Första versionen av senorstabilisering vara en katastrof. Jag hade ett gäng objektiv och autofokusen var mest "out of focus". Den korrigerades med ett objektiv vilket bara ledde till att den felfokuserade med allt annat. "One size fits all" gällde då detta var före "mikrojusteringens" tid.

Det var först med mina Sony-spegellösa som allt plötsligt började funka utan tekniska problem och jag började systematiskt reprofota mina gamla diabilder och mina Tri-X-bilder från många resor jag gjort . Helt plötsligt blev det skitkul igen inte minst därför att RAW-konverterarna blivit så pass att man kunde rädda även fysiskt hopplösa gamla dian som t.o.m. tappat hela gröna RGB-kanalen.

Plötsligt insåg jag att jag satt där med över 70 000 digitala bilder. Hur fan ska jag hantera detta moras tänkte jag. Då körde jag Lightroom som var fullständigt hopplöst att använda för effektiv metadatahantering. Jag började metadatasätta en del med IPTC/XMP-metadata men gav snart upp för det var bara alldeles för ineffektivt och tidskrävande. Botten var väl också att Lightroom-databaserna kraschade flera gånger också. Jag kände att jag tappat kontrollen fullständigt och gav upp.

Sedan fick jag jobb på Stadsmuseet som IT-samordnare och i praktiken teknisk projektledare för att utveckla Stockholms Digitala Stadsmuseum med hjälp av ett norskt DAM-system som heter Fotoware och användes av många tidningar för att hålla ordning på deras bilder. Vi byggde om Fotoware med deras hjälp så vi kunde koppla XMP-metadata även till PDF- och Office-filer m.m. Som en spin-off lärde jag mig XMP. Bara att få detta på plats kostade en bra bit över en miljon, Fotoware skulle aldrig hjälpa mig privat med min egen röra.

Sedan hände det! CameraBits släppte PhotoMechanic 6 Plus för snart sex år sedan. Det ändrade precis allt! Det använder i grunden samma teknik som Fotolab och jag fick det kostade inte miljoner att få på plats utan 2000 spänn i introerbjudande.

Jag har jobbat med mitt bildarkiv nu sedan dess och det blir roligare och roligare ju mer jag fyller det. Nu har jag metadatasatt ca 25 ooo bilder och det är bilder från rätt många resor från 1971 till nu plus en del andra historisk bilder jag tagit.

Det som också gjort det allt roligare är att jag med hjälp av Google Lens-applikationen bara kan ta en bild av en bild jag undra över som jag för tillfället har på skärmen (det kan gälla hus, viss arkitektur eller artbestämning av allt från fåglar till kräldjur jag sett m.m.). Den vägen har jag hittat tillbaka till vad jag faktiskt tagit bilder av många många gånger.

Vem gör jag detta för då? Främst för mig själv faktiskt. Jag har ju dokumenterat det mesta av vad jag gjort av värde sedan 1963 då jag fick en Zeiss Icon Contina av min pappa (som själv aldrig tagit en bild vad jag vet.) och det är ett väldigt stöd för mitt minne som ju inte blir bättre nu vid 75. Min mamma var fotografen och inspiratören i vår familj. Min son är intresserad och fotar han med även om han har svårt som många yngre att få tiden att räcka till mer än jobb och familj. Ett av barnbarnen också. Så nu är det jag som får försöka att vara inspiratören. Jag tycker ju också verkligen att det är kul att printa ut en del bilder jag gillar.

Jag har en del verkligt unikt material och det har jag till viss del publicerat i mina bloggar. Jag gillar verkligen Fotosidans bloggar och det är egentligen där allt mitt metadata-jobb verkligen gjort nytta och kommit till sin rätt. Man kan ju t.o.m. göra dessa bloggar läsbara för hela världen bara genom att slänga in en länk till en blogg i Google Translate. Ut kommer en länk på någon sekund som direkt överätter allt till hyfsat begriplig engelska. Google har gjort mycket gott och även Google Map kommer ju till användning om jag lägger till GPS-data i PhotoMechanic.
Jag har funnit att jag blivit mindre och mindre intresserad av hårda fotoprylar och det enda fotorelaterat jag köper nu är fotomjukvara för den utveckling den gått igenom de senaste åren har ju bara varit rent makalös. Undantaget var väl en Sony Zeiss 55:a jag köpte i somras.

Jag som många tyckte nog först att uppgiften att skapa ett arkiv var övermäktig men jag hade tydligt givit mina fotofoldrar beskrivande namn och ett årtal åtminstone. För att komma igång och få åtminstone en rudimentär ordning så lade jag bara allt i en enda toppfolder med allt annat i. Sedan efter en knapp timmes indexering av sagda toppfolder i PhotoMechanic så var man igång och hade en fått en grundläggande överblick av allt! Det var en fantastisk känsla. Eftersom PM Plus till skillnad från alla andra vanliga konverterare med katalog kan hantera obegränsat med kataloger och t.o.m. söka i dessa parallellt om man vill på ett smidigt enkelt sätt. På så sätt kan jag ha mina färdiga bilder för sig medan jag har resten för sig.
Svar från syntax 2025-01-23 17:24
Ja du Sten-Åke. Det var en lång "lidandets historia" - men slutet gott, allting gott!
Det digitala hade en hel del barnsjukdomar i början. Det värsta rent fotografiskt tyckte jag var det usla tonomfånget. Det var så illa att man bytte begrepp till "dynamiskt omfång" för att blanda bort korten. Det lär ha löst sig numera.
Även jag har jobbat mycket med digitaliseringen av ett stort arkiv - bland annat 30 000 Kodachrome dia mellan 1967 och 2003. Det var en oerhörd upplevelse att gå igenom, och få sig visualiserad, sin forntid i verklighetstrogna Kodachromebilder!
Tack för din kommentar.
Sten-Åke Sändh 2025-01-23 17:45
Ja du, det finns fortfarande en del som inte är särskilt förtroende ingivande med det digitala. Ganska omgående 2005 så fattade jag att tillverkarna av digitala kameror inte löst långtidslagringsfrågorna egentligen. 2005 åkte jag dessutom på safari till Kenya men jag litade inte på min då nya KonicaMinolta D7D utan den fick vara kvar hemma och jag åkte med analogt istället.

Året efter åkte min son och jag på en "once in a life time" fisketripp till ögruppen "Los Roches" för att fiska bonefish och tarpon. Med var min KM D7D och det tog bara någon dag så pajade sensorstabiliseringen och hela kameran frös. Alla indikeringslamporna i sökaren lös samtidigt som i någon jäkla julgran. Det här var ju innan smartphones men lyckligtvis hade jag en liten Ricoh Caplio R7 som backup. Annars hade det varit totalkatastrof.

Väl hemma så lagade Minolta kameran men det tog inte lång tid så tippade min ryggsäck in i ett skott på en Vaxholmsbåt och det var allt som behövdes för att "antiskaken" skulle paja igen. Jag köpte min D7D billigt via mitt dåvarande jobb för 15 000 spänn (i dåtidens penningvärde) så det var ju inget kul alls för den kameran användes aldrig mer på några resor.

Jag hade en gång en jobbarkompis som brukade säga lite lakoniskt: Är det underligt att man super?" - när sakerna inte riktigt gick hans väg. Då 2005-2006 så kände jag att det inte hade varit helt fel att ha åtminstone något att styrka sig med.

Fina bilder du lagt i bloggen här!
Svar från syntax 2025-01-23 19:07
Jo, allt kan ju krångla här i världen - även mekaniska kameror.
Då jag själv har sysslat med kamerareparation, och känner en del skickliga reparatörer, vet jag att det finns kameror som det går "troll i". Prylar som aldrig vill funka ordentligt.
Tack för bildberömmet. Jag är lite svag för "kameraporr".
Sten-Åke Sändh 2025-01-23 19:35
Jag saknar Werner Schaden på LP-Foto som hjälpte mig några gånger med krånglande objektiv. Han var helt underbar. Verkligt kul att prata med också och galet kunnig. När han dog kändes det som om en hel epok inom foto dog.

Gillar speciellt den andra bilden som känns verkligt tidlös på något märkligt sätt.
Svar från syntax 2025-01-23 21:12
Jag drev en halvprofessionell reparationsverksamhet av Contax mätsökarkameror i nästan 20 år:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/contaxservice.htm

Werner var min mentor. Jag kände honom sedan 1960-talet när han och Kalle Pray drev Vito Service i Solna - Zeiss Ikon:s märkesverkstad.
Gissa om jag saknar Werner!
Sten-Åke Sändh 2025-01-24 12:16
Håh, här fick man lär sig nya grejor och fick någon pusselbit till! :-). Var inne hos Vito´s i början av 90-talet tror jag. Bodde då i Gröndal och jobbade i Solna och hoppade av på Armegatan. Hade de flyttat dit till den lokalen just då?

Att du kände Werner så pass nära. Ni måste haft jäkligt kul ihop. Han var ju rätt kul när han letade efter reservdelar att använda för att fixa mina problem. Han hade en förvånansvärt bra koll fast jag inte riktigt då fattade hur. Han påminde om min egen pappa då, så jag blev smått full i skratt.

Hade jag vetat att de kunde reparera min gamla Zeiss Icon Contina, så hade jag säkert låtit han göra det. Istället hade min son den som leksak när han var liten och det ångrar jag idag. Den kameran var ju massivt och tungt byggd så den tålde verkligen en och annan smäll utan att gnälla.